آشنایی با شغل کارمند بانک

آشنایی با شغل کارمند بانک

کار کردن در بانک شاید از همان ابتدا، آرزوی کاری خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان باشد. با این حال باید توجه داشت که مشاغل بانکی نیاز به مدارک تحصیلی، تخصص و مهارت‌های ویژه‌ای دارد. این کار بر خلاف تصور برخی از افراد چندان شغل آسانی هم نیست و از سختی‌ها و مسئولیت‌پذیری بالایی برخوردار است. از خوبی‌های شغل بانکی این است که سراسر کشور یا حتی می‌توان گفت کل دنیا به این نوع مشاغل نیازمند هستند.

 

هر چند امروزه تا حدودی با گسترش اینترنت و تکنولوژی از حجم کار بانک‌ها کاسته شده است اما همچنان جزء شغل‌های اساسی محسوب می‌شوند. از این ‌رو در این مقاله قصد داریم شما را با مشاغل بانکی مختلف آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با شغل کارمند بانک

کار در بانک چطور است؟

کار در بانک، نوعی شغل با پرستیژ و کلاس بالا است. فردی که می‌خواهد در بانک مشغول به فعالیت شود باید از توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی برخوردار باشد. به این دلیل که بانک جزء مراکز شلوغ و با ارباب رجوع بالا از هر نوع قشری است و یک فرد بانکی باید بتواند جوابگوی سؤالات و درخواست‌های مشتریان باشد.

 

مردم برای انجام بسیاری از کارهای پرداختی، دریافت تسهیلات، افتتاح سپرده کوتاه مدت یا بلند مدت، گرفتن دسته چک، نقل و انتقال پول‌های کلان و مواردی از این قبیل هر روزه به شعب مختلف بانک‌ها مراجعه می‌کنند. در واقع بانک‌ها وظیفه نگهداری از اموال مردم، پرداخت وام جهت کارهای تولیدی، خرید و فروش ارزها، وصول مطالبات اسنادی و پرداخت سود سهام و اوراق بهادار به مشتریان را بر عهده دارند.

 

انواع مشاغل مختلف بانکی

افرادی که در بانک‌ها استخدام و مشغول به کار می‌شوند با سمت‌های مختلفی در بانک به انجام امور بانکی می‌پردازند. در واقع حوزه وظایف بانکی بسیار گسترده و وسیع است به همین دلیل در بانک‌ها، هر باجه مربوط به انجام امور خاصی است. در زیر به طور خلاصه به معرفی برخی از سمت‌های بانکی پرداخته شده است.

 

متصدی امور بانکی یا همان تحویلدار

متصدی یکی از انواع مشاغل بانکی مهم و اساسی در همه شعب بانک‌ها است. در واقع تحویلدار، رابط بین مردم و بانک است و زمانی که فرد به بانک مراجعه می‌کند، ابتدا به سمت متصدی بانک می‌رود. تعداد متصدی‌ها در بانک از دیگر سمت‌های بانکی بیشتر است. این کارمندان در کنار ارائه خدمات به مشتری همچنین وظیفه ثبت اطلاعات جاری را درسیستم بانک‌داری دارند.

 

حسابرس

یک حسابرس به بررسی دقیق، درستی آزمایی و صحت میزان گزارش‌های مالی شرکت‌های متقاضی دریافت تسهیلات بانکی می‌پردازد. این شغل به دلیل این که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است نیاز به افراد خبره، با تجربه و با مهارت کافی دارد. حسابرس برای انجام هر چه بهتر وظایف خود باید در زمینه فناوری اطلاعات، رياضيات، آمار، حسابداری و محاسبات از دانش علمی بالایی برخوردار باشد. فرد حسابرس همچنین لازم است مهارت‌های کلامی، نوشتاری و ارتباطی خوبی نیز داشته باشد تا در صورت لزوم بتواند با شرکت‌ها وارد گفتگو و مذاکره شود‌.

 

حسابدار

عملیات حسابداری یک فرآیند سیستماتیک جهت تجمیع، ثبت، طبقه‌بندی و خلاصه نمودن داده‌های آماری بانک‌ها است. یک حسابدار داده‌های مالی را ثبت و ضبط کرده و گزارش‌های مالی را تنظیم و تدوین می‌کند. در واقع حسابدار، این گزارش‌ها را جهت تأیید صحت داده‌ها، در اختیار حسابرس قرار می‌دهد. بنابراین فرد حسابدار باید از دقت و نکته‌سنجی خوبی برخوردار باشد تا بتواند گزارش‌های مالی جامعی ارائه دهد.

 

رئیس و معاون بانک

از دیگر سمت‌های بانکی در رده‌های بالا، معاونت و ریاست بانک است. نیروهای کاری در هر شعبه بانک عموماً از یک رئیس و یک یا چند معاون در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است. یک رئیس، وظیفه مدیریت نیروها و بررسی کارهای مربوط به آن‌ها را بر عهده دارد. برای اخذ تسهیلات و یکی سری امور بانکی حساس و مهم، نیاز به مهر تأیید و امضای معاون و ریاست بانک است. در واقع اصلی‌ترین مسئولیت در هر شعبه بانکی بر عهده رئیس بانک است و در سطوح کلی‌تر و بالاتر، اتخاذ تصمیم‌های کلان و اساسی در زمینه‌های پولی و بانکی بر عهده ریاست بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

آشنایی با شغل کارمند بانک

استخدام در بانک چگونه است؟

کسانی که در بانک‌های دولتی مشغول به کار می‌شوند اکثراً با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و درصد بسیار کمی هم در سطوح مدیریتی دارای مدرک دکترا هستند. داوطلبان برای استخدام در بانک ابتدا باید در آزمون‌های کتبی برگزار شده از سوی بانک‌ها شرکت کرده سپس با قبولی در آزمون، مصاحبه و گزینش می‌توانند کار خود را در بانک شروع کنند. برای آمادگی در آزمون استخدامی بانک ها می توانید به بخش فروش کتاب استخدامی بانک ها در فروشگاه اینترنتی آوا کتاب مراجعه نمایید.

 

طبق آخرین آماری که از بانک مرکزی کشور در مورد تعداد شعب مختلف بانکی در سراسر کشور منتشر شده است نشان‌دهنده وجود 23 هزار شعبه است که از این تعداد حدود 25 درصد از کل کارکنان مربوط به شعب بانک ملی است‌.

 

رشته‌های مورد نیاز برای استخدام در بانک

داوطلبان و علاقه‌مندان به کار بانکی در رشته‌های مختلفی می‌توانند در آزمون‌های مربوط به استخدام بانک شرکت کنند. این رشته‌ها شامل موارد زیر است.

 

• رشته‌های مدیریت بانکی، حسابداری، همه گرایش‌های علوم اقتصادی، آمار، ریاضی، مهندسی کامپیوتر، صنایع و مواردی از این قبیل جهت امور متصدی در شعب ارزی

• رشته‌های حسابداری، مدیریت مالی و بازرگانی، دولتی و صنعتی و همچنین اقتصاد برای ایفای وظایف معاونت و ریاست

• رشته‌های حسابداری، حسابرسی، گرایش‌های مختلف مدیریت در حوزه شغل‌های حسابرسی و حسابداری بانکی

 

درآمد مشاغل بانکی

به طور کلی می‌توان گفت درآمد مشاغل بانکی تا حدودی قابل قبول و ایده‌آل است. میانگین پایه حقوق یک متصدی بانکی نسبت به دیگر سمت‌های اداری بالاتر است. با بالا رفتن سابقه و تجربه کاری، میزان حقوق کارمندان بانک نیز افزایش می‌یابد.

 

از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین حقوق مشاغل بانکی، مدرک تحصیلی و نوع سمت بانکی آن‌ها است. در واقع کارمندان با مدارک و مقام بالاتر از حقوق بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند و شامل ترفیع رتبه هم خواهند شد. کارمندان بانک‌های دولتی از قانون جامع مدیریت خدمات دولتی حقوق خود را دریافت خواهند کرد. در حالی که کارمندان مؤسسه‌های مالی اعتباری و خصوصی نیز در یک محدوده‌ای بین حداقل دستمزد مصوب دولت و نیز چندین برابری آن دریافتی خواهند داشت.

 

مزایا و معایب کار در بانک

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، مشاغل بانکی از حقوق و مزایای عالی بهره‌مند می‌شوند. شاغلان بانکی بدون نیاز به ضامن می‌توانند از تسهیلات بانکی کم بهره استفاده کنند. این شاغلان همچنین شامل اخذ پاداش‌ها و دیگر مزایای بانکی می‌شوند.

 

در کنار تمام این مزایا، کار کردن در بانک سختی و مشکلات فراوانی دارد. افراد متصدی بانک همواره به طور مستقیم با ارباب رجوع سر و کار دارند و باید به ارائه خدمات به مشتری بپردازند. گاهی اوقات به دلیل شلوغی بانک، تمرکز آن‌ها پایین می‌آید و ممکن است دچار اشتباه در محاسبات خود شوند که این اشتباه برای آن‌ها بار مسئولیت زیادی دارد. از دیگر معایب کار کردن در بانک، باز بودن بانک‌ها بر خلاف مدارس در همه روز هفته، تابستان و ایام عید نوروز است. از این‌رو کارمندان بانک استراحت و تعطیلی کمتری نسبت به فرهنگیان دارند.

آشنایی با شغل کارمند بانک

جمع‌بندی

شغل کارمندی بانک همیشه یکی از شغل‌های محبوب و پرطرفدار در بین جوانان تحصیل‌کرده است. برای استخدام شدن در بانک، علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی، نیاز به داشتن مهارت‌ها و ارزش‌های ویژه‌ای است چرا که یک فرد بانکی با کار کردن در بانک با امانات، حساب و حقوق شخصی افراد سر و کار دارد.

 

داوطلبان مشاغل بانکی می‌توانند بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته‌های مورد نیاز بانکی، از طریق قبولی در آزمون استخدامی بانک در این حوزه مشغول به کار شوند. افراد بعد از استخدام در بانک با توجه به مدرک تحصیلی خود می‌توانند تحت عنوان متصدی بانک، حسابدار و حسابرس و در صورت ترفیع رتبه به عنوان مدیر و معاون در بانک فعالیت کنند.

 

به طور کلی کارهای مشاغل بانکی در حوزه نقل و انتقالات پول، ارائه تسهیلات بانکی، افتتاح حساب، سپرده و … انجام می‌شود.

جدیدترین مطالب