آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

داشتن دندان‌های سفید و لبخندی زیبا باعث افزایش میزان اعتماد به نفس افراد می‌شود. روش‌های مختلفی برای ایجاد لبخند زیبا مانند بلیچینگ دندان، روکش دندان و … وجود دارد که با توجه به شرایط دندان‌ها توسط پزشک توصیه می‌شود. بلیچینگ یکی از روش‌های عالی برای سفید کردن دندان است که می‌تواند رنگدانه‌های موجود بر سطح دندان را از بین برده و دندان شما را سفید کند.

 

سوالی که برای اکثر افراد در این زمینه پیش می‌آید این است که آیا بلیچینگ ضرر دارد یا خیر. در این روش از ژل‌هایی که حاوی هیدروژن پراکسید هستند استفاده می‌شود. زمانی که این ژل بر روی دندان قرار می‌گیرد، رادیکال‌هایی را آزاد می‌کند که رنگدانه‌های موجود بر روی دندان را از بین می‌برند.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

استفاده از این مواد سفید کننده عوارض مختلفی را برای افراد به همراه دارد. این عوارض شامل حساسیت‌های ایجاد شده در دندان، تحریک لثه و یا آسیب دیدن مینای دندان می‌شود. اگر از مواد بلیچینگ به اندازه و به درستی استفاده نشود مینای دندان به طور جدی آسیب می‌بیند و این آسیب جبران ناپذیر است.

 

برخی از افراد نیز پس از انجام بلیچینگ با حساسیت دندان روبرو می‌شود. این افراد هنگام خوردن غذا یا نوشیدنی‌های سرد و گرم با درد دندان همراه می‌شوند. این حساسیت به این دلیل ایجاد می‌شود که عاج دندان در معرض مواد سفید کننده قرار می‌گیرد.

 

به همین دلیل حتما از این روش تنها در مطب و توسط دندانپزشک استفاده کنید. به این منظور می‌توانید به کلینیک دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید. بلیچینگ برای تمام افراد مفید و مناسب نیست. در برخی افراد شرایط دندان‌ها به صورتی است که نه تنها سفید نشده بلکه تیره‌تر می‌شوند.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

آیا بلیچینگ بیش از حد دندان، ضرر دارد؟

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟ بلیچینگ بیش از حد دندان قطعا ضررهای زیادی را به همراه دارد. این کار باعث فرسایش سطح دندان‌ها می‌شود. مینای دندان بخش بسیار مهمی است که از دندان‌ها محافظت می‌کند و در صورت از بین رفتن دنان‌های خود را به سرعت از دست می‌دهید. بلیچینگ بیش از حد مینای دندان را تخریب و از بین می‌برد.

 

همین امر باعث بروز مشکلات جدی‌تر در دندان‌ها و پوسیدگی و شکستگی دندان‌ها می‌شود که درد زیادی را نیز برای فرد به همراه خواهد داشت.

 

آیا سفید کردن دندان، می‌تواند باعث آسیب به لثه و آفت دهان شود؟

سفید کردن دندان آسیب جدی به لثه وارد نمی‌کند اما حساسیت‌های سطحی ایجاد می‌شود که ممکن است تا چندین روز با فرد همراه باشد. تحریک موقت لثه شایع‌ترین مشکلی است که برای افراد بعد از بلیچینگ پیش می‌آید.

 

از آنجایی که این روش باعث ایجاد حساسیت‌هایی در دندان و لثه می‌شود، ممکن است برای برخی از افراد، آفت دهان را به همراه داشته باشد. افت دهان به دلایل مختلفی بروز می‌دهد و معمولاً درمان آفت دهان با روش های ساده خانگی بین 1 تا 2 هفته طول می کشد. انجام مراقبت‌های لازم و عمل کردن به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشک این عوارض را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

راهکارهای کاهش عوارض و ضررهای بلیچ دندان

در ادامه این بحث که آیا بلیچینگ ضرر دارد یا خیر باید بگوییم، بلیچینگ دندان ممکن است در حین درمان و یا پس از آن عوارض مختلفی را برای فرد ایجاد کند. برای جلوگیری از این عوارض می‌توانید از راه‌حل‌های زیر استفاده کنید.

 

داروهای ضد التهاب

اگر قبل از مراجعه به پزشک دندان‌ها و لثه‌های شما حساسیت خاصی دارد حتما با پزشک خود در میان بگذارید. در این شرایط پزشک برای شما داروهای ضد التهاب تجویز می‌کند. این داروها هم از ایجاد التهاب جلوگیری می‌کنند و هم درد دندان را کاهش می‌دهند.

 

خمیر دندان ضد حساسیت

نمونه‌هایی از خمیردندان‌های ضد حساسیت وجود دارد که می‌توانید یک تا دو هفته قبل از درمان استفاده کنید. این خمیر دندان‌ها میزان حساسیت و درد ایجاد شده هنگام بلیچینگ را به میزان زیادی کاهش می‌دهند.

 

استفاده از مواد بلیچینگ مناسب

روش‌های مختلفی برای بلیچینگ وجود دارد و شما می‌توانید بدون محدودیت از آن‌ها استفاده کنید. اما اگر از مواد مناسب و با روش‌های اصولی استفاده نشود دندان‌های آسیب‌های جدی می‌بینند. با مشورت با پزشک از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد بلیچینگ استفاده کنید.

 

ترک عادت‌های نادرست

برخی از عادت‌ها مانند استعمال دخانیات، مشروبات الکلی، عادت‌های نادرست غذایی و … باعث آسیب دیدن دندان‌ها می‌شوند. در این صورت بلیچینگ نه تنها تأثیری ندارد بلکه می‌تواند آسیب‌های بیشتری به دندان وارد کند.

 

انجام مراقبت‌های پس از بلیچینگ

بعد از انجام بلیچینگ بهتر است مراقبت‌های لازم را انجام داده تا عوارض آن کاهش یابد. بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم پرهیز کنید. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، دستورالعمل‌های پزشک را اجرا کنید و از مواد غذایی دارای اسید سیتریک دوری کنید.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

کدام یک از روش‌های بلیچینگ عوارض بیشتری دارد؟

بلیچینگ دندان را می‌توانید هم در مطب و هم در منزل انجام دهید. دو نکته در زمینه عوارض ایجاد شده برای بلیچینگ در منزل و مطب وجود دارد.

 

زمانی که شما در مطب بلیچینگ دندان را انجام می‌دهید، پزشک با استفاده از تخصص و تجربه خود این کار را به صورت اصولی انجام داده و با کمک داروهای ضد التهاب از عوارض و حساسیت آن کاسته می‌شود. اما انجام این روش در منزل به دلیل آگاهی نداشتن از روش درست انجام و میزان کافی مواد مورد استفاده ممکن است به دندان‌ها آسیب جدی وارد کند.

 

نکته دوم این است که برخی از موادی که برای انجام بلیچینگ دندان در منزل به فروش می‌رسد، دارای میزان بسیار کمتری هیدروژن پراکسید هستند. به این دلیل عوارض آن‌ها نسبت به موادی که در مطب استفاده می‌شود کمتر است.

 

در هر حالت توصیه می‌شود هرگز خودسرانه برای این کار اقدام نکنید و قبل از خرید و استفاده از این مواد حتی در منزل با دندان پزشک مشورت کنید و ببینید آیا بلیچینگ ضرر دارد یا خیر؟

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

عوارض جانبی بلیچ دندان چه مدت باقی می‌مانند؟

بلیچینگ دندان روشی دائمی برای سفید کردن دندان‌ها نیست و پس از مدتی این اثر از بین می‌رود. اما عوارض ناشی از آن ممکن است به صورت دائمی با فرد باقی بماند. اگر از مواد بلیچینگ دندان به صورت زیاد و نادرست استفاده شود ممکن است حساسیت ایجاد شده تا مدت زمان بسیار زیادی با فرد همراه باشد.

 

استفاده نادرست از این مواد مخصوصا در منزل ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند. آسیب‌های وارد شده به مینای دندان قابل جبران نیستند و برای همیشه باقی می‌مانند. به همین دلیل بهتر است حتما این کار را زیر نظر دندانپزشک انجام دهید. به این صورت میزان حساسیت و آسیب وارد شده بسیار کمتر می‌شود.

 

آیا خمیر دندان‌های حاوی مواد بلیچینگ ضرر دارند؟

برخی از خمیر دندان‌ها وجود دارند که افراد برای سفید شدن دندان از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ترکیبات این خمیر دندان‌ها مواد و ذرات ساینده‌ای وجود دارد که دندان‌ها را لایه برداری می‌کنند. ترکیبات موجود در این خمیر دندان با موادی که برای بلیچینگ استفاده می‌شود، کاملا متفاوت است.

 

هرگز از خمیر دندان‌های حاوی این ترکیبات برای مدت طولانی استفاده نکنید. زیرا لایه برداری قوی دندان باعث آسیب دیدن مینای دندان شده و این آسیب هرگز جبران نمی‌شود.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

سخن آخر

روش‌های مختلفی برای زیباتر شدن دندان‌ها ازجمله استفاده از روکش دندان یا بلیچینگ دندان وجود دارد. بلیچینگ دندان ازجمله روش‌های پرطرفداری است که در آن با استفاده از مواد شیمیایی رنگدانه‌های ایجاد شده در سطح دندان از بین رفته و دندان‌های شما کاملا سفید می‌شوند، اما آیا بلیچینگ ضرر دارد؟ این روش دارای عوارض مختلفی ازجمله حساسیت دندان، آسیب دیدن مینای دندان و التهاب لثه است. برای کاهش میزان عوارض این روش بهتر است حتما در کلینیک‌های معتبر مانند کلینیک دندان پزشکی ایده آل و با استفاده از مواد باکیفیت صورت گیرد.

جدیدترین مطالب