بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانان، به دلیل ظرفیت‌های شناختی و ویژگی‌های رشدی خود، آمادگی دارند تا متن‌هایی متناسب با نیازهایشان را مطالعه کنند تا پاسخگوی دوران رشد آن‌ها باشد. بنابراین بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌هایی است که متناسب با ویژگی‌های کودک و نوجوان طراحی و تدوین شده باشد و از اصول و روش‌ها و داستان‌هایی متناسب با علایق این سنین، استفاده کرده باشد.

 

به عنوان نمونه، کتاب‌های مناسب برای کودکان، باید سطح سواد کودک را در نظر بگیرند و متونی ساده را با زبان کودک، به وی منتقل کنند. هر چه سواد و فهم کودک بیشتر می‌شود و او به سن نوجوانی پا می‌گذارد باید سطح کتاب نیز افزایش یابد و بیشتر از داستان‌ها و مطالب واقعی، داستان‌های علمی و تخیلی و… برای این دوران استفاده شود.

 

معرفی بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان

در این مقاله قصد داریم مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان را معرفی نماییم تا کار انتخاب کتاب مناسب برای این سنین، ساده‌تر گردد. هر چند تعداد کتاب‌های مناسب برای این رده‌های سنی، بسیار بیشتر از این موارد است.

 

1-ارباب حلق‌ ها

ان کتاب، داستانی حماسی است که جی آر آر تالکین، آن را به رشته تحریر درآورده است. این داستان به این صورت روایت می‌شود که پسربچه‌ای به همراه دوستان خود سعی دارد حلقه‌ای قدرتمند و خطرناک را به کوه فنا ببرد و آن را نابود کند. در میانه‌های این راه، اتفاقاتی برای این گروه، پیش می‌آید که داستان را به جلو می‌برد.

 

در این داستان تقابل بین نیروهای نور و تاریکی در اقلیمی به نام سرزمین میانی، اتفاق می‌افتد. این کتاب تا کنون توانسته نظر بسیاری از مخاطبان کودک و نوجوانش را جلب کند.

 

2-مجموعه هری پاتر

این مجموعه از کتاب‌ها توسط جی کی رولینگ و در سال 1997 نگارش یافته است و مورد استقبال بسیاری از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان واقع شده است. داستان این کتاب‌ها که در جلدهای متعدد به چاپ رسیده است ماجراهایی مربوط به هری پاتر و دو نفر از دوستان وی است که برای توقف سلطه یک جادوگر تلاش می‌کنند. در هر یک از کتاب‌های این مجموعه، ولد مورت(جادوگر) به یک شکل و در نقشی متفاوت، ظاهر می‌شود و سعی دارد به هر نحو ممکن هری پاتر را نابود کند. تقابل بین این دو نیروی خیر و شر، برای نوجوانان و کودکان بسیار جذاب و گیرا است.

 

3-داستان‌های نارنیا: شیر، جادوگر و کمد لباس

قهرمانان قصه داستان‌های نارنیا، پیتر، سوزان، ادموند و لوسی، به طور ناگهانی به کمد لباس اتاق زیر شیروانی، وارد می‌شوند و از آنجا پا به سرزمینی عجیب می‌گذارند که نارنیا نام دارد. در طول قصه و با ورود این قهرمانان به این سرزمین، ماجراهایی اتفاق می‌افتد که تعقیب کردن آن برای کودکان و نوجوانان بسیار جالب است. نویسنده این کتاب، اسی لوئیس است.

داستان‌های نارنیا: شیر، جادوگر و کمد لباس

4-کرم گرسنه گرسنه

کتاب کرم گرسنه گرسنه را ایریک کارل نوشته است. این کتاب برای کودکان بسیار مناسب است. داستان این اثر، روایت یک کرم پروانه گرسنه‌ای است که زندگیش از روز یکشنبه آغاز گشته است و تا هفته بعد که تبدیل به پروانه‌ای زیبا می‌شود ادامه می‌یابد.

 

در این داستان، کودکان می‌توانند مفاهیمی مانند روزهای هفته، شمارش اعداد تا عدد پنج و چرخه زندگی بیاموزند.

 

5-بابار

این داستان برای اولین بار با نقاشی‌های آبرنگ نویسنده فرانسوی خود، ژان دی برونوف، منتشر شد و پس از آن به زبان انگلیسی ترجمه شد و سپس شهرت جهانی یافت.

 

کتاب بابار، داستان‌های خانواده فیلی را روایت می‌کند که حوادث و جریان‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارند. بابار، روزی وارد شهری می‌شود که در آن پیرزنی مهربان زندگی می‌کند او با پیرزن دوست می‌شود و در خانه او می‌ماند و در کنار او زندگی می‌کند. همین عامل سبب می‌شود تا اطلاعات و تجربیات زیادی را از زندگی انسان‌ها بیاموزد.

 

6-وینی پو

وینی پو، نام یک خرس قطبی عروسکی است که شاعر نیز هست. این خرس، صاحبی بسیار مهربان دارد که هر روز از وینی پو می‌خواهد تا برایش داستانی را تعریف کند.

 

شخصیت‌های داستان‌هایی که وینی پو تعریف می‌کند همگی حیوانات هستند. این داستان برای کودکان و نوجوانان، کتاب بسیار مناسبی است. کتاب وینی پو، توسط ا.ا میلن نوشته شده است.

 

7-گرفالو

این کتاب توسط جولیا دونالدسون، نوشته شده است و داستان جنگلی بزرگ است که در آن حیوانات مختلفی زندگی می‌کنند. در این جنگل، موشی زندگی می‌کند که از بقیه حیوانات کوچک‌تر است و به راحتی می‌تواند در کنار شکارچیان بزرگ، دوام بیاورد. چرا که موش، با وجود جثه کوچک، به قدرت فکرش متکی است. کتاب گرفالو می‌خواهد به مخاطبین کودک و نوجوان خود بفهماند که قدرت فکر و اندیشه از قدرت زور بازو، بهتر و موثرتر است.

 

8-داستان تریسی بیکر

داستان تریسی بیکر از داستان‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود. این کتاب در سال 1991 منتشر شد. داستان تریسی بیکر، در حقیقت داستان خود نویسنده است که خشونت و جنگ داخلی باعث شده تا او اجبارا در یک پرورشگاه زندگی کند. تریسی، مادر خود را در حادثه‌ای از دست می‌دهد و در پرورشگاه رفتار بسیار نا مناسبی با او شکل می‌گیرد. همین عامل باعث می‌شود تا او تصمیم بگیرد از دشمنانش انتقام بگیرد.

کتاب داستان تریسی بیکر

9-داستان پیتر خرگوش

این کتاب را بیتریکس پاتر در سال 1893 برای پسر 5 ساله‌ای به نام نوئل مور، نوشت و سپس به چاپ و نشر آن اقدام کرد. داستان، ماجرای سرکشی‌های یک خرگوش است که در باغ آقای مک گرگور زندگی می‌کند.

 

10-شازده کوچولو

این کتاب توسط سنت اگزو پری نوشته شده است و داستان کودکی را روایت می‌کند که از سیاره‌ای دیگر به زمین آمده است. شازده کوچولو بر روی کره زمین، سفرهای بسیاری می‌کند و در هر سفر با مسائلی جدید روبرو می‌شود.

 

این کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان بسیار مناسب است. سنت اگزو پری در این کتاب به بیان مفاهیم عشق، هستی و دوست داشتن می‌پردازد.

 

در این مقاله سعی کردیم چند نمونه از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان را معرفی نماییم. بعضی از این کتاب‌ها در کتاب ‌های دهم انسانی از جمله ادبیات، مطرح شده است و جریان داستان را با شرحی مبسوط‌تر بیان کرده است. برای خرید کتاب مناسب برای رده سنی کودک و نوجوان می‌توانید از سایت انتشارات پرتقال کمک بگیرید و کتاب‌های مورد نظرتان را از این سایت، دریافت کنید.

جدیدترین مطالب