تأثیرات هاوینگ روی سرمایه‌گذاران چیست؟

تأثیرات هاوینگ روی سرمایه‌گذاران چیست؟

ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 موفق به خلق رمزارز بیت‌کوین شد. این رمزارز جزو اولین ارزهای دیجیتال است که به علت ویژگی‌های خاص، به پادشاه ارزهای دیجیتال شهرت پیدا کرده‌است. خالق بیت‌کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو، برای بهبود شرایط بازار معاملات بیت‌کوین، رویداد هاوینگ بیت‌ کوین را به شبکۀ این رمزارز اضافه کرد. هوشمندی خالق بیت‌کوین ستودنی است، زیرا با ابداع هاوینگ توانست موجب کاهش تورم بازار بیت‌کوین و افزایش سوددهی آن شود و همچنین تغییرات بسیاری را بر روی شبکۀ این رمزارز ایجاد کند. هاوینگ علاوه‌بر بیت‌کوین، توانسته است بر سایر ارزهای دیجیتال نیز تأثیر گذارد.

 

این رویداد موجب بروز تغییرات بسیاری در بلاک‌چین بیت‌کوین همچون نصف‌شدن تورم، کاهش عرضۀ بیت‌کوین، نصف‌شدن پاداش ماینرها یا همان Halving، افزایش انگیزۀ ماینرها، افزایش تقاضا و در پایان افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود. رویداد هاوینگ را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بیت‌کوین دانست که موجب بقای عمر این رمزارز شده‌است و اگر این رویداد نبود، شاید بیت‌کوین نیز نمی‌توانست پادشاه ارزهای دیجیتال باقی بماند.

 

تاریخ هاوینگ

تاکنون سه بار رویداد هاوینگ بیت‌ کوین به وقوع پیوسته و تغییر و تحولات بسیاری را در قیمت بیت‌کوین و پاداش استخراج این ارز دیجیتال ایجاد کرده‌است. پس از خلق بیت‌کوین در سال 2009 میلادی، برای هر بلاک 50 واحد بیت‌کوین پاداش در نظر گرفته می‌شد. اولین هاوینگ برای رمزارز بیت‌کوین در تاریخ 28 نوامبر 2012 رخ داد که در طی این رویداد مقدار پاداش هر بلاک به 25 واحد بیت‌کوین رسید. دومین رویداد هاوینگ در تاریخ 9 ژوئیه 2016 ایجاد شد و پاداش هر بلاک از 25 واحد به 12.5 واحد بیت‌کوین کاهش پیدا کرد. سومین هاوینگ در تاریخ 11 مِی 2020 اتفاق افتاد و پاداش هر بلاک به 6.25 واحد بیت‌کوین کاهش پیدا کرد. در طی این سه دوره، در هر دوره پاداش بلاک‌ها به نصف پاداش دورۀ قبل کاهش یافت.

 

برای فهم بهتر اوضاع هاوینگ و پاداش استخراج آن می‌توان مثالی را بیان کرد. درصورتی‌که عرضۀ طلای استخراج‌شده از زمین هر چهار سال نصف شود و همچنین ارزش این ماده باارزش به میزان کمیابی آن اتکا داشته باشد، بعد از وقوع هاوینگ عرضه، طلا با رشد قیمت مواجه خواهد شد. کیلب چن که حامی حریم خصوصی و ارز دیجیتال در یکی از شرکت‌های ارز دیجیتال است، گفته‌است که BTC Halving عامل کاهش درآمد ماینرهاست و ماینرها باید برای وقوع رویداد هاوینگ آماده باشند. درواقع هاوینگ یک عملکرد درونی در شبکۀ بیت‌کوین به‌شمار می‌آید که تأثیر عمده‌ای بر روی تمام اکوسیستم این ارز دیجیتال می‌گذارد.

 

زمان رخداد هاوینگ‌های بعدی رمزارز بیت‌کوین

روند رخداد هاوینگ همچنان در سال‌های آینده نیز اتفاق می‌افتد و برای آن تاریخ‌هایی مشخص شده‌است. هاوینگ بعدی رمزارز بیت‌کوین در بهار سال 2024 بر روی بلاک 840,000 اتفاق خواهد افتاد؛ پس از هاوینگ بیت‌ کوین 2024، پاداش هر بلوک به 3.125 واحد می‌رسد. پنجمین رویداد هاوینگ نیز بر روی ارتفاع بلوک 1,050,000 در سال 2028 بروز پیدا می‌کند. تا هنگامی که تمام 21 میلیون واحد بیت‌کوین ماین شوند روند هاوینگ ادامه دارد؛ پس از آن به علت اتمام موجودی باقی‌مانده برای استخراج بیت‌کوین، پایان هاوینگ نیز فرا خواهد رسید اما ماینرها می‌توانند با ادامۀ تأیید و تصدیق تراکنش‌های جدید و دریافت کارمزد همچنان به کسب درآمد بپردازند.

 

علت تغییر زمان هاوینگ بیت‌ کوین

همان‌طور که بیان شد هاوینگ بیت‌ کوین تقریباً هر چهار سال یک‌بار با استخراج 210 هزار بیت‌کوین اتفاق می‌افتد اما باید گفت همیشه این مدت‌زمان 4 سال نیست، بلکه گاهی در مدت‌زمان کمتری این مقدار بیت‌کوین استخراج می‌شود. الگوریتم استخراج بیت‌کوین به مدت هر 10 دقیقه یک‌بار باهدف پیداکردن بلاک‌های جدید تنظیم شده‌است اما مدت‌زمان پیداکردن بلاک، با افزایش تعداد ماینرها در درون شبکۀ بیت‌کوین و افزایش قدرت هشینگ، کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت کاهش مدت‌زمان پیداکردن بلاک، هر 2 هفته یک‌بار یا پس از استخراج هر 2016 بلاک، با تنظیم سختی شبکه یعنی سختی حل‌کردن الگوریتم استخراج توسط کامپیوتر انجام می‌شود تا این فاصلۀ زمانی دوباره به 10 دقیقه برگردد.

تأثیرات هاوینگ روی سرمایه‌گذاران چیست؟

طی یک دهۀ گذشته شبکۀ بیت‌کوین با رشد تصاعدی مواجه شده‌است و افراد بسیاری به این شبکه ورود پیدا کرده‌اند. متوسط زمان پیداکردن هر بلاک در این دهه زیر 10 دقیقه یعنی به‌طور تقریبی 9.5 دقیقه بوده‌است. این کاهش زمان باعث شده‌است تا بازۀ رویداد هاوینگ و وقوع آن در برخی مواقع به کمتر از 4 سال برسد.

 

تأثیر هاوینگ بیت‌ کوین بر روی سرمایه‌گذاران

بازار بیت‌کوین یکی از مهم‌ترین و پرمعامله‌ترین بازارهای ارز دیجیتال به‌شمار می‌آید که در این بازار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعال بسیاری به معاملات و سرمایه‌گذاری می‌پردازند. عده‌ای در این بازار به‌صورت بلندمدت بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند که به آن‌ها هولدر بیت‌کوین می‌گویند. BTC Halvening تأثیر بسیار زیادی بر روی سرمایه‌گذاران این رمزارز می‌گذارد و حتی وقوع آن می‌تواند خبر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد. وضعیت سرمایه‌گذاران با معامله‌گران با تفاوت‌هایی روبه‌رو است و حتی عملکرد آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. درواقع تأثیرات هاوینگ برای این دو گروه اندکی متفاوت است. سرمایه‌گذاران با وقوع هر نوسان در قیمت رمزارز، به فروش ارزی که در اختیار دارند اقدام نمی‌کنند. برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش سرمایه‌گذار، بازه‌های زمانی طلایی وجود دارد که سرمایه‌گذاران با هوشمندی می‌توانند در این بازه‌های زمانی به سود بسیاری دست پیدا کنند.

 

با بروز نوسانات قیمتی، معامله‌گران به بازار وارد می‌شوند و به خریدوفروش بیت‌کوین می‌پردازند؛ در حقیقت به علت تصورات ایجادشده درمورد هاوینگ، کاربران پس از این رویداد منتظر افزایش قیمت این رمزارز هستند. معامله‌گران به دلیل سود پس از هاوینگ، پیش از وقوع این رویداد به خرید بیت‌کوین می‌پردازند و پس از آن ارزهای خود را به فروش می‌رسانند. در این میان براساس نوسانات گوناگون، گاهی کاربران با خریدوفروش‌هایی که در عرصۀ بیت‌کوین دارند، موجب افزایش و کاهش قیمت این ارز دیجیتال می‌شوند. سرمایه‌گذاران با پیداکردن بازۀ زمانی مناسب در حین خریدوفروش معامله‌گران، به سرمایه‌گذاری مشغول می‌شوند. در حقیقت هاوینگ بیت‌ کوین به علت کاهش عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود که این امر می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.

 

کلام آخر

بازار ارزهای دیجیتال مخصوصاً بیت‌کوین می‌تواند موجب شگفت‌زدگی شما شوند. این بازارها در لحظه می‌توانند تغییر کنند و همچنین نوسانات قیمت بسیاری را تجربه کنند. هاوینگ بیت‌ کوین یکی از مهم‌ترین رویدادهای بیت‌کوین به‌شمار می‌آید که توانسته است بر سایر ارزهای دیجیتال نیز اثرگذار باشد. ساتوشی ناکاموتو به‌منظور بهترشدن بازار رمزارز، بیت‌کوین هاوینگ را ایجاد کرد و می‌توان گفت این رویداد ابداعی خلاقانه و هوشمندانه بود. هاوینگ بر بخش‌های مختلف شبکۀ بیت‌کوین تأثیرات بسیاری می‌گذارد؛ رویداد هاوینگ بر روی قیمت بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و… تأثیرات فراوانی می‌گذارد. این رویداد موجب شد تا عده‌ای به سود بسیاری دست پیدا کنند.

 

منابع :

Investopedia

Wallex Blog

جدیدترین مطالب