تفاوت لایت کوین با بیت کوین؛

تفاوت لایت کوین با بیت کوین؛

در دنیای کریپتوکارنسی، بیت کوین حکم طلا و لایت کوین نقش نقره را ایفا می‌کند. بنابراین، مطالعه ویژگی‌ها لایت کوین با بیت کوین به سرمایه‌گذاران، به‌ویژه تازه واردان کمک می‌کند تا برای سرمایه‌گذاری انتخابی پرسود داشته باشند. بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال اصلی است که کاربران سالیان طولانی با آن سروکار دارند. این ارز دیجیتال در سال 2009 تاسیس شد، اما از آن زمان بسیاری از ارزهای دیگر پدیدار شدند. یکی از آنها لایت کوین است که از سال 2011 تاکنون توانسته در رقابت با بیت کوین باقی بماند. برای شناخت تفاوت لایت کوین با بیت کوین، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

معرفی لایت کوین و بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال معرفی شد و تسلط زیادی در این بازار پیدا کرد. این رمزارز از مکانیسم اجماع استفاده می‌کند و به‌صورت منبع باز طراحی شده است. این ارز دیجیتال با وجود تسلط زیادی که در بازار دارد، تنها رمزارز موجود نیست. می‌توان گفت با عرضه بیت کوین، راه پیشرفت برای ارزهای دیجیتال دیگر و مورد توجه قرار گرفتن آنها تاحدودی سخت شده است. با این وجود ارزهایی مانند لایت کوین هستند که یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

 

از سوی دیگر لایت کوین یکی از ارزهای شناخته شده دنیا است که توسط چارلی لی (Charlie Lee) کارمند سابق گوگل، با هدف رفع نواقص بیت کوین طراحی شد. این رمزارز که به آن ارز دیجیتال نقره‌ای هم می‌گویند، به‌وجود آمد تا سرعت انجام تراکنش‌ها را افزایش داده و میزان کارمزد را کاهش دهد. باوجود شباهت‌های بسیاری که بین لایت کوین و بیت کوین وجود دارد، تفاوت بین آنها بسیار زیاد است. درواقع، چارلی لی باور داشت که بیت کوین جای بهبود دارد و می‌توان با اعمال یک سری تغییرات در قوانین آن، یک رمزارز جدید با ویژگی‌های بهتر ارائه کرد. در نهایت، این ارز دیجیتال جدید تاحدی مورد استقبال قرار گرفت که سه سال پس از تاسیس آن، در سال 2014، پس از بیت کوین بالاترین حجم سرمایه در بین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داد.

 

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

با بررسی ویژگی‌ها لایت کوین با بیت کوین می‌توان به تفاوت‌های کلیدی بین آنها پی برد. در جدول زیر،‌ مشخصات این دو ارز دیجیتال را ذکر کرده‌ایم که تفاوت لایت کوین با بیت کوین را تا حدودی نمایش می‌دهد. در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص آورده‌ایم.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین؛

تفاوت لایت کوین با بیت کوین؛

مارکت کپ

یکی از بخش‌هایی که تفاوت لایت کوین با بیت کوین به‌طرز قابل توجهی احساس می‌شود، میزان ارزش بازار است. در مارس 2021، لایت کوین ارزش کل 13.7 میلیاردی دلار داشت، در حالی که ارزش بیت کوین حدود 1 تریلیون دلار بود. بیت کوین به‌دلیل توانایی برای استخراج توسط مزارع بزرگ و استخرهای استخراج، محبوبیت بیشتری دارد. همچنین، تقاضا برای آن بالا رفته است درحالی‌که عرضه کمی دارد. در نتیجه، مارکت کپ آن نسبت به ارزش بازار لایت کوین بسیار بیشتر است.

 

توزیع

لایت کوین و بیت کوین به مقادیر مختلفی کوین تولید می‌کنند. مقدار ارزتولید شده توسط بیت کوین هرگز بیش از 21 میلیون سکه نمی‌شود، از طرف دیگر توزیع لایت کوین می تواند تا 84 میلیون افزایش یابد. گرچه طبق اعداد، مقدار توزیع لایت کوین یک مزیت قابل توجه به‌نظر می‌رسد، اما در واقعیت تفاوت ناچیزی وجود دارد.

 

سرعت تراکنش

میانگین زمان تایید تراکنش بیت کوین کمتر از 9 دقیقه است، اگرچه ممکن است این عدد در لحظات پرترافیک بیشتر باشد. از طرف دیگر، لایت کوین با هدف سریع‌تر کردن تراکنش‌ها ایجاد شده است، بنابراین سرعت تراکنش آن نکته جذاب این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تراکنش‌های لایت کوین کمتر از 2.5 دقیقه طول می‌کشند و این یکی از دلایل محبوبیت آن در طول زمان است.

 

الگوریتم شبکه

لایت کوین و بیت کوین دارای الگوریتم‌های متفاوتی هستند. لایت کوین از Scrypt و بیت کوین از SHA-256 استفاده می‌کند. این دو الگوریتم تاثیرات متفاوتی بر چگونگی استخراج سکه‌های جدید دارند. SHA-256 در مقایسه با Scrypt الگوریتم پیچیده‌تری است، بنابراین ماینرها تلاش می‌کنند تا از طریق روش‌های پیچیده مانند استفاده از ASICها، به‌طور موثر بیت کوین را استخراج کنند.

 

از طرف دیگر، Scrypt به گونه‌ای ساخته شده است که در برابر راه‌حل‌های سخت‌افزاری سفارشی استخراج مبتنی بر ASIC مستعد نیست. همین موضوع باعث می‌شود افراد بیشتری به سمت لایت کوین بروند. در نتیجه، این ارز دیجیتال برای ماینرها انتخاب بهتری است.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین؛

آیا لایت کوین از بیت کوین بهتر است؟

لایت کوین و بیت کوین هر دو مزایای خاص خود را دارند و هردوی آنها می‌توانند گزینه‌هایی عالی برای سرمایه گذاری باشند. اما قبل از انتخاب، باید مطمئن شوید که ویژگی‌ها لایت کوین با بیت کوین را به‌خوبی بررسی کرده‌اید تا گزینه‌ای که بیشتر از همه با نیازهای شما مطابقت دارد را انتخاب کنید. اینکه کدام بهتر است به اهداف شما، کاری که می‌خواهید با سکه‌های خود انجام دهید و دیدگاه شما در مورد ارز دیجیتال بستگی دارد. لایت کوین‌ها سریعتر از بیت کوین تولید می‌شوند، اما بیت کوین ارزش بیشتری دارد. درنتیجه، اگر به‌دنبال سکه‌ای با ارزش بیشتر هستید احتمالا بیت کوین انتخاب مناسب شما است، اما اگر می‌خواهید سکه‌های بیشتر با ارزش کمتر داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم که لایت کوین را انتخاب کنید.

 

صرافی والکس، بهترین بستر برای خرید ارز لایت کوین

اگر به دنبال بستری هستید تا در آن به خرید ارز لایت کوین بپردازید، صرافی والکس یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. شما می‌توانید با استفاده از این صرافی علاوه‌بر خرید لایت کوین، خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف را در امنیت کامل تجربه کنید. تیم این صرافی شامل افراد متخصص در حوزه امنیت سایبری است که برای انجام معامله‌ها و حفظ دارایی کاربران، امنیت کامل را فراهم می‌کنند. فرقی نمی‌کند که در خرید ارز لایت کوین حرفه‌ای یا تازه‌وارد هستید، صرافی والکس می‌تواند تجربه‌ای ایمن و لذت بخش در این زمینه برای شما رقم بزند.

جدیدترین مطالب