آیا توکن بومی پولکادات (DOT) تغییر ماهیت داده است؟

آیا توکن بومی پولکادات (DOT) تغییر ماهیت داده است؟

پروژه رمزنگاری پولکادات یک بلاک چین نسل بعدی است که تلاش می‌کند یک چارچوب چند زنجیره‌ای ناهمگن را ارتقا دهد. قیمت پولکادات در حال حاضر حدود ۵.۶۸ دلار است؛ این پروژه توجه بسیاری از کل جامعه سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و کاربران را به خود جلب کرده است و به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین پروژه‌ها در فضای ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. در این مقاله در مورد تغییر ماهیت توکن بومی پولکادات صحبت می‌شود. با ما همراه باشید.

 

پولکادات چیست؟

اکوسیستم پولکادات با پشتیبانی از DOT، کوین اصلی شبکه، تلاش می‌کند بسیاری از محدودیت‌هایی را که در حال حاضر بلاک‌چین‌ها دارند، مانند مقیاس‌پذیری و امنیت، برطرف کند. این به عنوان راه حلی عمل می‌کند که ویژگی‌های متمایز فناوری را به طور همزمان اجرا می‌کند.

 

این پروژه در سال 2016 طراحی شد و چند سال طول کشید تا به مرحله اجرا درآید. توکن دات تا آگوست 2020 وارد بازار نشد و شناسایی نهایی آن در ژوئن 2021 زمانی که پولکادات در کوین بیس فهرست شد، اعطا شد.

 

چرا پولکادات نوآورانه در نظر گرفته می‌شود؟

به طور کلی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاک‌چین‌ها عدم تمرکز، سرعت و امنیت در یک محیط غیرقابل اعتماد است. در حالی که اکثر بلاک‌چین‌ها تمایل دارند یکی – یا فقط تعدادی از این ویژگی‌های متمایز را ارائه دهند، معماری فعلی آنها برای حفظ همه ویژگی‌ها به طور همزمان ساخته نشده است. به عنوان مثال، اتریوم محبوب‌ترین پلتفرم برای برنامه‌های غیر متمرکز است. با این حال، در حال حاضر چندان مقیاس پذیر نیست و هزینه‌های فوق العاده بالایی دارد، به خصوص زمانی که ترافیک روی پلتفرم بالا باشد. از سوی دیگر، ایاس تراکنش‌های سریع و بدون کارمزد را به قیمت تمرکززدایی تضمین می‌کند.

 

همه این شبکه‌ها از یکدیگر جدا هستند و اطلاعات کمی بین آنها رد و بدل می‌شود. به عنوان مثال، بانک‌های مختلفی را در نظر بگیرید که اجازه تعامل ندارند. ما نمی‌توانیم به راحتی پول را از یک بانک به بانک دیگر منتقل کنیم. حال به ایمیل‌ها فکر کنید. قابلیت همکاری آنها به ما این امکان را می‌دهد که مثلاً اطلاعات را از یاهو به حساب جیمیل منتقل کنیم. در حال حاضر، فقدان قابلیت همکاری مانع از پذیرش گسترده فناوری بلاک‌چین شده است؛ پولکادات قصد دارد این شکاف را پر کند.

 

شبکه پولکادات در کریپتو چیست؟

به زبان ساده، پولکادات یک شبکه اصلی است. زنجیره رله، جایی که سایر بلاک‌چین‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. با میزبانی زنجیره‌های بلوکی، زنجیره رله نیز امنیت و تراکنش‌های آن‌ها را مدیریت می‌کند و به قابلیت همکاری متقابل زنجیره‌ای (ارتباط بین بلاک‌چین‌های مختلف) اجازه می‌دهد تا یکپارچه عمل کند.

 

در واقع، پولکادات علاوه بر ارسال توکن‌های DOT در زنجیره‌های بلوکی، به آنها امکان ارتباط و تبادل داده‌های واقعی را نیز می‌دهد.

 

بنابراین، قابلیت همکاری مشکل بزرگی است که پولکادات سعی در حل آن دارد. به جای موجودیت‌های مجزا که به طور مستقل کار می‌کنند، بلاک‌چین‌ها باید بخشی از یک اکوسیستم شوند که در آن اطلاعات و پول می‌تواند به‌طور ایمن به روشی مقیاس‌پذیر مبادله شود.

 

ساختار شبکه پولکادات

در حالی که بلاک‌چین‌های خصوصی پروتکل‌های فنی تا حدودی متفاوت از بلاک‌چین‌های عمومی هستند، پولکادات حتی ارتباط بین این دو نوع شبکه متمایز را حل می‌کند.

 

معماری شبکه انعطاف‌پذیر و تطبیقی Polkadot ساخت فناوری جدید را تسهیل می‌کند و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد از مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و امنیت ارائه‌ شده استفاده کنند. بنابراین، شبکه Polkadot همچنین یک پیشرفت قابل توجه برای توسعه‌دهندگان و کارآفرینانی است که می‌خواهند یک بلاک‌چین جدید از ابتدا بسازند.

 

هنگام تلاش برای ایجاد یک بلاک‌چین جدید، توسعه‌دهندگان یک ماشین حالت منحصر به فرد و یک الگوریتم اجماع ایجاد می‌کنند که پیاده‌سازی آن آسان نیست و تلاش و زمان زیادی را می‌طلبد. هدف معماری بنیادی Polkadot حل این مشکل است؛ زیرا نیاز به ساخت بلاک‌چین را از ابتدا حذف می‌کند.

 

یک بلاک‌چین ساخته شده در Polkadot از چارچوب مدولار Substrate استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد ویژگی‌های مورد نیاز خود را وصل کنند و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهند. علاوه بر این، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا معماری زنجیره را سفارشی کنند، اجزای خاصی را انتخاب کنند که مطابق با نیازهایشان باشد، و بلاک‌چین را با شبکه‌های دیگر، از جمله اتریوم و بیت کوین، پیوند دهند.

قیمت دات بعد از اظهار نظرات بنیاد پولکادات

تاریخچه شبکه پولکادات

نام شبکه در حال حاضر منحصربه‌فرد است: یک الگوی پولکا+ دات ( نقطه) در واقع همان مجموعه‌ای از دایره‌های پر شده بزرگ به همان اندازه تشکیل شده است. دایره‌ها احتمالاً نماد بلاک‌چین‌های مختلف و الگوی کلی، دنیای رمزنگاری پولکادات هستند.

 

تاریخچه این پروژه ارتباط نزدیکی با اتریوم دارد. بنیانگذار آن دکتر گوین وود (Gavin Wood) است که مدیر ارشد آموزش و توسعه‌دهنده اصلی اتریوم بود. او زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند آن، Solidity را توسعه داد. توسعه‌دهنده اصلی اتریوم را در سال 2016 ترک کرد تا یک بلاک‌چین خرد شده‌تر بسازد و در اکتبر همان سال، وایت پیپر پولکادات را منتشر کرد.

 

زمانی که وود هنوز در اتریوم بود، شرکت فناوری بلاک‌چین EthCore را تأسیس کرد که بعداً به فناوری‌های برابری تبدیل شد. این شرکت فناوری زیرساخت بلاک‌چین، مانند چارچوب توسعه Substrate و شبکه پولکادات را توسعه داد. در سال 2017، وود همچنین بنیاد وب 3 را تأسیس کرد، یک نهاد غیرانتفاعی که برای حمایت از تحقیق و توسعه پولکادات و نظارت بر تلاش‌های جمع آوری کمک‌های مالی آن تأسیس شده است.

 

دات یک نرم افزار است

بنیاد وب ۳.۰ حالا اعتقاد دارد که توکن دات دیگر اوراق بهادار نیست. دانیل شوئنبرگر (Daniel Schoenberger)، رئیس دفتر حقوقی W3F (بنیاد وب 3) در این باره افزود:

 

“در نظر ما، روند فعلی فروش و ارائه دات دیگر در زمره نقل و انتقالات اوراق بهادار به شمار نمی‌آید. دات دیگر اوراق بهادار نیست بلکه تنها یک نرم‌افزار است.”

 

نتیجه گیری

خرید پولکادات به عنوان یک پروژه لایه 1 با وجود رقیب‌های آن نیازمند تحلیل و بررسی عمیق است. با در نظر گرفتن مزایای کلی برای کارآفرینان، توسعه‌دهندگان، کاربران و سرمایه‌گذاران، به نظر می‌رسد تکامل پولکادات جالب باشد. حداکثر قیمت دات مورد انتظار ممکن است حدود 9.82 دلار باشد. به طور متوسط، قیمت پولکادات ممکن است 8.10 دلار در سال 2023 باشد. برای خرید پولکادات می‌توانید به والکس مراجعه کنید، در کمتر از 5 دقیقه ثبت نام کنید و احراز هویت شود و با مشاهده لحظه‌ای قیمت پولکادات به خرید دات و فروش آن در بازار موجود بپردازید.

جدیدترین مطالب