زگیل تناسلی در بارداری و درمان آن در شفا کلینیک

زگیل تناسلی در بارداری و درمان آن در شفا کلینیک

زگیل تناسلی یک بیماری شایع پوستی بوده ، که در صورت بر قراری رابطه جنسی با یک فرد آلوده به فرد سالم انتقال پیدا می کند. این عارضه می تواند در صورت عدم درمان و کنترل، هنگام زایمان از مادر به نوزاد انتقال پیدا کند. البته بهتر است بدانید که می تواند بر زایمان افراد نیز تاثیر منفی بگذارد برای مثال بانوان ممکن است با زایمان زود رس و یا سقط جنین مواجه شوند. توجه داشته باشید که تشخیص این عارضه بسیار مهم و حائز اهمیت بوده زیرا در برخی مواقع افراد آن را با هموروئید اشتباه خواهند گرفت ، این عارضه ها به ظاهر شبیه به یکدیگر هستند ، اما علت ابتلا و نحوه درمان آن ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

زگیل تناسلی در بارداری و درمان آن در شفا کلینیک

عوارض زگیل تناسلی در دوران بارداری

از مهم ترین عوارض این بیماری پوستی در دوران بارداری ، می توانیم به انتقال آن از مادر به جنین اشاره کنیم. به همین منظور لازم است بانوان برخی اقدامات مراقبتی را در این دوره با دقت بسیار بالایی رعایت کنند ، زیرا در صورت عدم درمان ممکن است کیسه آب جنین پاره شود و خطر انتقال زگیل تناسلی افزایش یابد. نوزادانی که با این ویروس متولد می شوند ، در چند هفته بعد از تولدشان دچار زگیل در دهان و گلو خواهند شد.

 

نکته: یک نکته حائز اهمیت در رابطه با hpv رشد و افزایش غیر طبیعی آن در دوره بارداری است.

 

زایمان طبیعی یا سزارین در بانوان باردار؟

به طور کلی بهتر است بدانید که زایمان سزارین تنها برای پیشگیری از انتقال زگیل تناسلی به جنین انجام نخواهد شد ، بله گاهی اوقات با وجود زگیل های بزرگ ، سبب بروز خونریزی ، بواسیر و فیشر در بانوان با زایمان طبیعی خواهد شد. البته به ندرت با افزایش حجم این عارضه در دوران بارداری رو به رو خواهیم شد ، که کانال زایمان را مسدود کند و زایمان را برای بانوان با درد و دشواری و در برخی موارد با بیماری شقاق همراه کند.

 

تشخیص زگیل تناسلی در دوره بارداری

با انجام یک آزمایش DNA افراد از وجود ویروس HPV آگاه خواهند شد که با برداشت مقداری از بافت و انجام بررسی های لازم پزشک زنان به وجود این عارضه آگاه خواهد شد.

 

البته در برخی موارد ممکن است با روش پاپ اسمیر ، که طی آن از با استفاده از اسپکولوم دهانه رحم باز می شود ، مقداری از بافت داخلی به عنوان نمونه برداشته شده و پس از آزمایش و بررسی های لازم وجود زگیل تناسلی به بیماران اطلاع داده خواهد شد.

 

چگونگی زایمان در مادران مبتلا به زگیل تناسلی

انتقال ویروس HPV به جنین در مواقع زایمان و عبور از کانال ، زایمان صورت می گیرد. برخی از پزشکان زنان توصیه می کنند برای پیشگیری از انتقال این عارضه ،  بهتر است مادران مبتلا به زگیل تناسلی به صورت سزارین زایمان کنند و از زایمان طبیعی با وجود این ویروس و در برخی مواقع فیشر بپرهیزند.

 

تکنیک های درمانی زگیل تناسلی در مادران باردار

واکسن: استفاده از واکسن در دوران قبل از بر قراری رابطه جنسی از بانوان در برابر رابطه های پر خطر و آلوده محافظت می کند ، در این مواقع دیگر بانوان با زگیل تناسلی حتی در زمان بارداری و زایمان مبتلا نخواهد شد.

 

نکته: بهتر است این دسته از واکسن ها در بانوان و در سنین قبل از 20 سالگی مورد استفاده قرار گیرد.

 

کرایو تراپی: از جمله روش های درمانی بوده که بدون نیاز به بیهوشی ، با فریز کردن زائده های گوشتی به از بین بردن آن کمک می کند.

 

پماد های بخصوص: برخی پماد ها در درمان این عارضه نقش دارند که البته باید توسط پزشک تجویز شود و در مدت زمان توصیه شده بانوان از آن استفاده کنند ، زیرا مصرف خود سرانه این دسته از پماد ها می تواند سبب تشدید زگیل تناسلی شود.

 

لیزر درمانی: از جمله روش ها درمانی که امروزه بسیار از آن بکار گرفته می شود ، استفاده از دستگاه لیزر ئر اکسید کربن می باشد. این روش در از بین بردن کامل زگیل تناسلی نقشی موثر و رضایت بخشی را نیز داشته است.

 

جراحی: در این روش جراح و یا پزشک زنان ، زائده های گوشتی را با استفاده از برش و بخیه زدن محل برش خورده انجام خواهد داد.

 

سوزاندن زگیل: در انتها و در صورت عدم پاسخ هر یک از روش های نام برده شده ، تکنیک سوزاندن زگیل که از گذشته وجود داشته تمامی زائد های گوشتی با الکتروکوتر از بین خواهد رفت.

 

HPV و سرطان رحم در دوران بارداری

زائده های گوشتی ویروس HPV  به طور کلی بسیار در نواحی رحم قابل مشاهده می باشند ، به همین منظور می تواند در بروز سرطان در دهانه رحم در بانوان نقش موثری داشته باشند. از جمله موارد حائز اهمیت جهت عدم زایمان به صورت طبیعی در افراد مبتلا به زگیل تناسلی علاوه بر انتقال آن به جنین و ابتلای او به ویروس بوده و همچنین سبب پیش گیری از بروز سرطان در رحم بانوان خواهد بود ، که ابتلای بانوان به این بیماری حساس و بسیار نگران کننده نیز خواهد بود.

 

نتیجه

توصیه می شود در ابتدا و قبل از بر قراری هر نوع رابطه جنسی از واکسن استفاده کنید ، از ابزار های محافظتی که از انتقال این عارضه پیشگیری می کند بکار گیرید و یا در صورت بر قراری رابطه جنسی خطرناک فورا به پزشک مراجعه کرده و به هنگام ابتلا به درمان آن بپردازید ، وجود این عارضه در دوران بارداری می تواند بسیار خطرناک و نگران کننده باشد ، حتما بدون آن را با پزشک خود در جریان بگذارید که از ابتلای جنین به این عارضه پیشگیری شود . فرزند شما با وجود زگیل تناسلی متولد نشود. یک نکته که باید آگاهی کامل را نسبت به این ویروس داشته باشید ، مشخص نشدن و عدم اعلام حضور آن در بدن بوده که ممکن است در دوران بارداری به یک باره مشخص شود. در واقع این عارضه در بدن افراد از مدت ها قبل وجود داشته که با گذشت زمان بر روی پوست بروز پیدا کرده است.

 

منبع : شفا کلینیک

جدیدترین مطالب