معرفی شرکت‌های بزرگ فعال در متاورس

معرفی شرکت‌های بزرگ فعال در متاورس

در عصری که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود، متاورس به کاربران این فرصت را می‌دهد تا بدون هیچ محدودیتی وارد دنیای مجازی شوند. از آنجایی که متاورس یک فناوری نوظهور است، فرصت‌های متعددی برای شرکت‌ها وجود دارد. انتظار می‌رود ارزش بازار Metaverse تا سال ۲۰۳۰ به ۵ تریلیون دلار افزایش یابد. با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگی مانند متا و مایکروسافت با ایجاد فناوری‌های جدید می‌توانند دنیای مجازی را متحول کنند، آینده متاورس بسیار درخشان پیش‌بینی می‌شود.

 

متاورس چیست؟

مارک زاکربرگ از متاورس به عنوان «آینده رسانه‌های اجتماعی» یاد کرده است. هدف آن فراهم کردن فرصتی برای کاربران برای معاشرت، کار، تعامل با محیط‌های جذاب، خرید و کشف دنیای مجازی است. واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) نقش مهمی در ایجاد تجربه همه جانبه و تعاملی متاورس ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل است که شرکت‌های زیادی مانند متا روی ایجاد بهترین سخت‌افزار VR برای کاربران تمرکز می‌کنند.

 

مفهوم متاورس در حال رشد است ولی به طور کلی می‌توان آن را یک دنیای دیجیتالی نامید که انسان‌ها می‌توانند با آواتارهای مخصوص به خود به آن وارد شوند. این دنیای دیجیتالی کاملاً مانند دنیای واقعی است و کاربران در آن می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، به سینما و خرید بروند و حتی جلسات کاری برگزار کنند. واژه متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در رمانی به نام Snow Crash نوشته نیل استفنسون به کار رفت.

 

چیزی که متاورس را از بازی‌های ویدیویی متفاوت کرده وجود NFT است. برای مثال، اگر شما در یک بازی یک سلاح داشته باشید، با آن قادر به انجام کار خاصی به جز انجام بازی نخواهید بود. در واقع یک قابلیتی است که در اختیار شما قرار داده می‌شود؛ اما در متاورس این طور نیست. شما حق مالکیت روی دارایی‌های خود که به صورت NFT هستند را دارید و این ویژگی، متاورس را منحصر به فرد کرده است.

 

کدام کمپانی‌ها در متاورس فعالیت می‌کنند؟

شرکت‌های متاورسی کسب‌وکاری هستند که بر ایجاد و مدیریت دنیای مجازی، معمولاً با هدف سرگرمی یا آموزش تمرکز می‌کنند. این شرکت‌ها اغلب نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم را برای دنیای مجازی خود در دسترس کاربران قرار می‌دهند. برای مثال، شرکت‌هایی که روی Metaverse کار می‌کنند می‌توانند روی توسعه سخت‌افزار VR، ایجاد پلتفرم‌های جدید، ایجاد بازارهای مجازی، ایجاد امنیت داده‌ها، ایجاد ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و موارد دیگر تمرکز کنند. متاورس بسیار بیشتر از فضایی برای تعامل با سایر کاربران است. شرکت‌های زیادی در فضای متاورس کار می‌کنند. در ادامه برخی از معروف‌ترین‌ها آورده شده‌اند.

 

متا (Facebook Meta)

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مالک فیسبوک و زیرمجموعه‌های آن، در تاریخ ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ رسماً نام پلتفرم اصلی خود یعنی فیسبوک «Facebook» را به متا «Meta» تغییر داد. این تغییر نام برای نشان دادن تغییر استراتژی آن‌ها به متاورس و دنیای دیجیتالی بود. این اعلامیه آگاهی گسترده‌ای را برای جهان‌های مجازی سه بعدی ایجاد کرد و بسیاری از افراد و مشاغل شروع به کاوش در پتانسیل گسترده متاورس کردند. فیس بوک مدت زیادی است که این کار را برنامه ریزی کرده بود.

 

تحقیقات زیادی در فضای سخت‌افزاری متا در حال انجام است. متا در حال کار کردن روی حسگرهایی برای پوست روباتیک است که برای ارائه بازخورد به کاربران در هنگام تعامل استفاده می‌شود. این یک پتانسیل قوی و باورنکردنی متا است.

 

مایکروسافت (Microsoft)

مایکروسافت یکی دیگر از غول‌های فناوری است که چشمان خود را به رهبری انقلاب دیجیتال بعدی دوخته است. مایکروسافت با تمرکز بر “واقعیت ترکیبی” قصد دارد از هولولنز (HoloLens) خود برای ترکیب AR با برنامه‌های کاربردی واقعی استفاده کند. کاوازاکی (kawasaki) اکنون با مایکروسافت شریک شده است تا به کارگران کارخانه اجازه دهد از هولولنز برای کمک به ساخت ربات‌ها و مدیریت زنجیره تامین استفاده کنند. مایکروسافت هولولنز خود را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد که به کاربران کمک می‌کند AR را در تنظیمات دنیای واقعی تجربه کنند. مفهوم متاورس صنعتی نسبتاً جدید است و هنوز در حال تکامل است.

 

روبلاکس (Roblox)

یکی دیگر از پلتفرم‌های بازی بسیار محبوب متاورس، روبلاکس است. این پلتفرم در چند سال گذشته محبوبیت زیادی به دست آورده است، روبلاکس جایی است که بازیکنان اجازه دارند از آواتارها برای کاوش و لذت بردن در فضاهای مختلف استفاده کنند. برندهای بزرگی مانند Nike نیز تصمیم گرفته‌اند تا متاورس‌های خود را در این پلتفرم بسازند. «Nikeland» به کاربران این فرصت را می‌دهد که در بازی‌های مرتبط با ورزش شرکت کنند، جدیدترین مجموعه‌های نایکی را کشف کنند و اقلامی را برای فضای مجازی و دنیای واقعی خریداری کنند.

معرفی شرکت‌های بزرگ فعال در متاورس

سندباکس (Sandbox)

متاورس سندباکس در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است و افراد مشهوری مانند Snoop Dogg برای ارتباط با مخاطبان خود متاورس‌های خود را در بازی ایجاد کرده‌اند. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های مجازی سه بعدی خود را با استفاده از یک ویرایشگر سه بعدی درون بازی به نام VoxEdit ایجاد کنند. پس از ایجاد دارایی‌ها، کاربران می‌توانند آن‌ها را در بازار درون بازی برای فروش گذاشته و از این طریق کسب درآمد کنند. نوعی دیگر از کسب درآمد در متاورس سندباکس خرید و فروش زمین‌های موجود در آن است.

معرفی شرکت‌های بزرگ فعال در متاورس

همان طور که در مقاله “آنچه باید در مورد ویژگی‌های دنیای متاورس بدانیم” اشاره شد، با وجود جذابیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد متاورس، این دنیای دیجیتالی معایبی نیز دارد. به دلیل نوپا بودن این تکنولوژی باید نگران مشکلاتی که اکنون در فضای مجازی با آن روبرو هستیم مانند هک شدن، کلاهبرداری، آزار و اذیت و توهین‌های مجازی و غیره نیز باشیم. به هر حال متاورس یک مفهوم در حال رشد است و باید منتظر پیشرفت‌های چشمگیری در این عرصه باشیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه متاورس و خرید و فروش ارزهای متاورسی، به وب‌سایت و اپلیکیشن والکس مراجعه کنید.

 

منبع: metaverseinsider.tech

جدیدترین مطالب