شستشو و تمیز کردن ظرف‌های برنجی

شستشو و تمیز کردن ظرف‌های برنجی

شستشو و تمیز کردن ظرف‌های برنجی

برنج روی همه چیز، از لوسترها و گلدان‌ها گرفته تا میزهای ناهارخوری و وسایل آشپزخانه یافت می‌شد. همانقدر که برنج زیبا و چشمگیر است، لکه و زنگار از زیبایی ظروف شما کم می‌کند. بسیار مهم است که بهترین روش برای تمیز کردن ظروف برنجی در منزل را بدانید تا بتوانید تمام وسایل برنجی خود را درخشان نگه دارید. در این مقاله علاوه بر ارائه روش‌هایی برای تشخیص نوع ظرف شما (اینکه با برنج دارای روکش لاکی مواجه هستید یا خیر و اینکه ظرف شما تنها روکشی از برنج دارد یا تماما برنجی است)، بهترین روش برای تمیز کردن ظروف برنجی در منزل را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

 

وجود روکش لاکی بر روی برنج را بررسی کنید

روشی ساده و جالب برای تعیین این که ظرف برنجی شما دارای لایه لاک محافظ است یا نه وجود دارد: اگر همین حالا هم روی ظرف برنجی شما لکه‌های کدر وجود دارد، احتمالا ظرف شما لاک زده نشده است. هدف از لاک زدن ظروف برنجی، جلوگیری از ایجاد ماتی و کدری بر روی ظرف است. اما اگر با یک پوشش نازک و براق مواجه شدید که در برخی جاها از بین رفته است، ظرف شما لاک خورده است و بهترین کار تمیز کردن نقاط آلوده و سپس لاک زدن مجدد ظرف برنجی است.

 

تفاوت ظروف برنجی و ظروف دارای روکش برنجی

شستشو و تمیز کردن ظرف‌های برنجی

دانستن اینکه ظرفی کاملا برنجی است یا تنها دارای روکش برنج است، بسیار ساده است: یک آهنربا را روی ظرف قرار دهید. اگر نچسبد، ظرف شما تماما از برنج شاخته شده است. اما اگر آهنربا به ظرف بچسبد، ظرف شما تنها روکش برنجی دارد. برای تمیز کردن روکش برنجی استفاده از آب و صابون، یا یک پاک کننده چند منظوره، کافی است. صیقل دادن اشیایی که فقط روکش برنجی دارند ضروری نیست و در واقع می‌تواند باعث خراشیده شدن آبکاری ظرف شود. به همین دلیل مهم است که قبل از شروع فرآیند تمیز کردن برنج، تشخیص دهید که با ظرفی تماما برنجی روبرو هستید یا نه.

 

تمیز کردن ظروف برنجی دارای لاک و روکش برنجی

برنج آلیاژی است که از ترکیب مس و روی ساخته می شود و مانند فلزات سازنده خود، برنج نیز به راحتی لکه‌دار می‌شود. اما بهترین روش برای تمیز کردن ظروف برنجی در منزل چیست؟ برای تمیز کردن ظروف برنجی دارای لاک و همچنین ظروف دارای روکش برنجی می‌توانید از یک پاک کننده چند منظوره و آب گرم استفاده کنید. توصیه ما استفاده از پاک کننده چند منظوره هوم پلاس است. پاک کننده چند منظوره هوم پلاس ماده‌ای است که به اندازه کافی ملایم است تا به سطح برنج و لاک محافظ آن آسیبی وارد نکند، اما در عین حال آنقدر قدرتمند و موثر است که لکه‌ها، آلودگی‌ها و چربی‌ها را ازبین ببرد.

 

فرمولاسیون پاک کننده چند منظوره هوم پلاس، حاوی عناصر ملایم ضدعفونی کننده، چربی‌زدا و براق‌کننده است و علاوه بر قدرت چربی زدایی قوی و از بین بردن لکه‌های قدیمی، به دلیل فرمول ویژه و منحصر به فرد و عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر و خورنده، به روکش برنج و لاک آن آسیبی وارد نمی‌کند و خیالتان بابت استفاده از آن روی تمام سطوح برنجی راحت خواهد بود.

 

برای خرید پاک کننده چند منظوره هوم پلاس کلیک کنید

 

تمیز کردن ظروف برنجی بدون لاک

شستشو و تمیز کردن ظرف‌های برنجی

تمیز ظروف برنجی بدون لاک به تلاش بیشتری نیاز دارد. اگرچه پاک کننده‌های مخصوص برنج در بازار وجود دارند، می‌توانید از مواد طبیعی زیر برای تمیز کردن برنج استفاده کنید. تقریبا تمام این مواد را می‌توان در گوشه و کنار هر آشپزخانه‌ای پیدا کرد:

 

سس کچاپ

بسیاری از افراد خانه‌دار و کارشناسان در زمینه ظروف برنجی، استفاده از این سس محبوب را توصیه می‌کنند. مقداری سس کچاپ را روی یک پارچه تمیز ریخته و روی سطح ظرف برنجی مالش دهید. سپس ظرف را با یک دستمال مرطوب تمیز کرده و خشک کنید.

 

صابون یا شوینده ملایم

اگر ظروف برنجی شما دارای لکه نیستند، بلکه غبارآلود یا کثیف هستند، غوطه‌ور کردن آن‌ها در ترکیب آب گرم و پاک کننده چند منظوره برای تمیز کردن آن‌ها کافی است. با استفاده از مسواک، به‌آرامی قسمت‌های آلوده‌تر را مالش دهید.

 

سرکه، نمک و آرد

این مواد خانگی همه‌کاره را می‌توان برای ایجاد یک خمیر مخصوص تمیز کردن ظروف برنجی لکه‌دار با یکدیگر ترکیب کرد. 1 قاشق چای‌خوری نمک را در 2/1 فنجان سرکه حل کنید و آرد را به آن اضافه کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. سپس، خمیر را بر روی سطح برنج مالیده و بگذارید حدود 10 دقیقه روی برنج بماند. سپس ظرف برنجی خود را با آب گرم آبکشی کرده و خشک کنید.

 

آب

2 قاشق غذاخوری نمک و 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید تا یک محلول طبیعی برای برق انداختن ظروف برنجی ایجاد شود. محلول را روی سطح ظرف برنجی مالش داده و سپس با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید.

 

لیمو

از آب لیموی تازه می‌توان برای تمیز کردن برنج و بازگرداندن درخشش به این ظروف زیبا استفاده کرد. پس از تمیز کردن سطح ظرف برنجی خود با آب لیموی تازه، آن را با پارچه مرطوب پاک کرده و سپس خشک کنید.

 

نکات مهم در مورد تمیز کردن ظروف برنجی در منزل

شستشو و تمیز کردن ظرف‌های برنجی

● هرگز از پدهای تمیزکننده فلزی یا ساینده برای تمیز کردن ظروف برنجی استفاده نکنید. یک پارچه میکروفایبر نرم برای تمیز کردن سطح برنج، بدون آسیب رساندن به آن، کافی است.

 

● استفاده از پاک کننده چند منظوره هوم پلاس، علاوه بر تمیز کردن، ضد عفونی کردن و بازگرداندن درخشش به ظروف برنجی شما، به دلیل فرمولاسیون خود و عدم استفاده از مواد شیمیایی مضر و خورنده، به روکش برنج و لاک آن آسیبی وارد نمی‌کند.

جدیدترین مطالب