فرآیند انجام طرح توجیهی تغییر کاربری یا تراکم ساختمانی چگونه است ؟

فرآیند انجام طرح توجیهی تغییر کاربری یا تراکم ساختمانی چگونه است ؟

برای درخواست طرح توجیهی شهرداری به چه مدارکی نیاز داریم؟

طرح توجیهی شهرداری نیز مانند سایر طرح ها قوانین و ضوابط مخصوص به خود را دارد و مالک بایستی برای انجام آن، مراحل مختلف را به صورت صحیح و قانونی طی کند و حدالامکان از مهندسان مشاور کمک بگیرد. برای شروع این کار نیاز است تا مالک مدارک مورد نیاز را همراه با نامه درخواست به ارگان متقاضی (شهرداری استان) تسلیم کند.

 

برای صدور درخواست طرح توجیهی شهرداری نیاز است تا سند مالکیت، نقشه و موقعیت محل پروژه مالک و نیز گزارش توجیهی پیشنهاد مالک در خصوص افزایش تراکم ساختمانی، تغییر کاربری ملک یا تغییر پهنه شهری به نهاد مربوطه ارائه شود.

 

معمولا جهت نظارت عمومی و نیز برای شفاف سازی تصمیمات طرح های توجیهی شهرداری، شورایعالی شهرسازی و معماری تصمیم گرفت تا تمامی صورتجلسات کمیسیون ماده ۵ شهرداری ها در سایت اداره کل راه و شهرسازی اطلاع رسانی گردد. در حال حاضر نیز خیلی از شهرداری ها از این مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری حمایت و پیروی می کنند.

فرآیند انجام طرح توجیهی تغییر کاربری یا تراکم ساختمانی چگونه است ؟

طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج

 

برای بررسی و تصویب طرح توجیهی شهرداری مطابق با طرح های تفصیلی معمولا کمیسیونی به ریاست استاندار هر استان برگزار می شود و در جلسه طرح های ارائه شده بررسی می شود و در صورت مغایر نبودن با طرح تفصیلی به رأی گذاشته می شود.

 

البته بررسی‌های فنی طرح توجیهی ارائه شده به کمیسیون، توسط کارگروه (کمیته) فنی انجام می شود، این کارگروه از مشاور طرح تفصیلی شهر و نمایندگان کمیسیون تشکیل شده است.

فرآیند انجام طرح توجیهی تغییر کاربری یا تراکم ساختمانی چگونه است ؟

مهندسین مشاور

 

در ادامه می توانید با تمامی مدارکی که برای تهیه طرح توجیهی شهرداری برای تغییر کاربری اراضی لازم است آشنا شوید:

با گسترش روز افزون جمعیت شهرها، نیاز به تغییر کاربری اراضی به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است. با این که محدودیت های بسیار زیادی توسط شهرداری ها در طرح های توسعه وجود دارد، اما نیاز است تا به یک رویکرد کاملا هدفمند فضای مورد نیاز برای سکونت انسان ها را در شهر ها ایجاد کنیم.

 

به همین دلیل تغییر کاربری اراضی و یا استفاده از زمین های بدون کاربری می تواند نیاز های موجود در این زمینه را فراهم کند. در حال حاضر افراد متناسب با طرح تفصیلی و با توجه به ضوابط آن می توانند برای تهیه طرح توجیهی شهرداری ملک خود اقدام کنند.

 

برای طرح توجیهی شهرداری زمین، ابتدا می بایست هماهنگی های اولیه در خصوص تغییر کاربری انجام شود. سپس با بازدید میدانی باید نوع کاربری زمین، وضعیت زمین در محدوده محلی، حد و حدود متراژ و قطعه زمین، یا بایر بودن زمین و … مشخص گردد.

 

بعد از این مرحله، با توجه به قوانین و ضوابط کمیسیون ماده ۵، معاونین شهردار طرح را بررسی می کنند، سپس مطالعات کاملی در خصوص تغییر کاربری زمین انجام می شود تا تایید و یا رد مجوز به مالک ابلاغ گردد.

 

اما مدارکی برای تغییر کاربری زمین با توجه به طرح توجیهی شهرداری لازم است، موارد زیر را شامل می شود:

 

• تکمیل و ارائه فرم تغییر کاربری زمین با توجه به قوانین کمیسیون ماده به شهرداری

• ارائه مدارک مورد نیاز برای احراز زمین

• درخواست تغییر کاربری زمین از نهاد مربوطه (شهرداری منطقه)

• دریافت مشاوره از مهندسان طرح تفصیلی

• تهیه و ارائه تصاویر مربوط به زمین

• ارائه کروکی ثبتی زمین به شهرداری برای تغییر کاربری اراضی

• بررسی و تطبیق کروکی زمین توسط کارشناس شهرداری

• ارائه کروکی اطراف زمین (ساخت و ساز های اطراف)

• ارائه نقشه تایید شده زمین با توجه به طرح تفصیلی

• ارائه پیشنهاد زمین جدید به جای زمین مورد نظر

• تهیه جدول کاربری زمین های منطقه

• بررسی حقوق مکتسب اشخاص و توجه نمودن به آن

• در این مرحله اگر شهرداری با مالک هر دو توافق کردن، باید تمامی مدارک بالا توسط مالک آماده شده و به شهرداری تحویل داده شود.

• ارائه تصاویر هوایی جدید از زمین، جهت تشخیص تغییرات انجام شده در این مدت

• بررسی و ارائه نظریه کارشناسان شهرداری

• و در پایان شهرداری طرح های تفصیلی جدید را برای تغییر کاربری زمین ارائه می دهد.

 

شما با انجام موارد فوق می توانید در صورت مطابق بودن با قوانین طرح تفصیلی و طرح جامع کاربری زمین خود را تغییر دهید. البته مدارک اشاره شده مربوط به تغییر کاربری زمین است و در صورت این که بخواهید برای تغییر کاربری آپارتمان یا یک ملک اقدام کنید، باید مدارک مورد نیاز را از نهاد مربوطه استعلام بگیرید، برای این که پروسه تغییری کاربری آپارتمان با تغییر کاربری زمین کمی تفاوت دارد.

 

مهندسین مشاوران کدام شرکت خدمات خوبی در زمینه طرح توجیهی شهرداری ارائه می دهند؟

مهندسین مشاور هفت شهر آریا ایده آل ترین گزینه برای شما می توانند باشند، مهندسان متخصص و کاربلد هفت شهر آریا جزو کارشناسان حرفه ای تهیه طرح توجیهی شهرداری هستند و می توانند در زمان کوتاه و با توجه به قوانین موجود یک طرح مناسب تهیه و به طرح توجیهی کمیسیون ماده پنج ارائه دهند.

 

مطمئن باشید با کمک گرفتن از مهندسان مشاور هفت شهر آریا با کمترین هزینه و در مدت زمان کوتاه به اهداف خود خواهید رسید. مهندسین ما تسلط خوبی بر قوانین طرح توجیهی شهرداری دارند، آنها سالهای طولانی است که در این زمینه فعالیت می کنند، بنابراین شما با خیال آسوده می توانید به اعضای تیم هفت شهر آریا اطمینان کنید؛ و از تجربه و دانش آنها استفاده کنید.

جدیدترین مطالب