راهکارهای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی با سردخانه

راهکارهای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی با سردخانه

با توجه به افزایش تقاضای محصولات غذایی توسط جوامع نحوه تولید و نگهداری این محصولات تغییر نموده است به این صورت که با شیوه های جدید و صنعتی میزان تولید مواد غذایی افزایش یافته است به طوری که باید پس از تولید، این محصولات را تا مدت زمان طولانی نگهداری نمود تا بتوان به صورت تدریجی توزیع نمود.

راهکارهای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی با سردخانه

برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی راهکارهای متعددی وجود دارد که بهترین و کارامد ترین شیوه استفاده از سردخانه ها می باشد که نمونه خانگی آن یعنی یخچال در هر خانه ای وجود دارد که در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه به شما ارائه می نماییم و دلیل اینکه مواد غذایی را می توان در سردخانه ها برای مدت بیشتری نگهداری نمود ولی این کار در یخچال های خانگی امکان پذیر نیست را برای شما توضیح می دهیم.

 

شرایط مورد نیاز جهت نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در سردخانه

در اینجا قصد داریم عوامل مختلفی که بر مدت زمان نگهداری مواد غذایی تاثیر می گذارد را به شما معرفی نماییم تا متوجه شوید که تنها کاهش دما باعث افزایش مدت زمان نگهداری محصولات نیست.

 

دما سردخانه

دما یکی از عوامل تاثیر گذار در نگهداری طولانی مدت مواد غذایی می باشد که البته دمای مورد نیاز برای تازه نگهداشتن مواد غذایی متفاوت می باشد به همین دلیل سردخانه ها را در دو مدل زیر صفر و بالای صفر طراحی و تولید می نمایند و معمولا از سردخانه های بالای صفر جهت نگهداری میوه و سبزی و از سردخانه های زیر صفر جهت نگهداری مواد پروتئینی منجمد مانند مرغ، ماهی و گوشت و غیره استفاده می نمایند.

 

نحوه کاهش دمای محصولات در سردخانه نیز بسیار مهم می باشد برخی از محصولات مانند مواد پروتئینی مثل گوشت، مرغ و ماهی را قبل از انتقال به سردخانه زیر صفر ابتدا در تونل انجماد سریع منجمد می نمایند تا مدت زمان نگهداری این محصولات افزایش یابد و همچنین کیفیت خود را حفظ نمایند.

 

دمای مورد نیاز برای نگهداری مواد پروتئینی به صورت منجمد 18- درجه سانتی گراد می باشد که درون تونل انجماد برای افزایش سرعت انجماد دما را به 40- درجه سانتی گراد می رسانند و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این دستگاه به صفحه تونل انجماد سریع مراجعه نمایید.

راهکارهای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی با سردخانه

عامل دیگری که باعث می شود محصولات در سردخانه ها برای مدت زمان طولانی تری نگهداری شوند ثابت نگهداشتن دما می باشد تغییر دمای محصول سبب کاهش کیفیت و خراب شدن محصولات غذایی می شود این اتفاق در یخچال های خانگی بسیار پیش می آید و دلیل آن هم باز و بسته نمودن دائمی درب یخچال می باشد که باید برای به حداکثر رساندن مدت زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال های خانگی از باز نمودن درب آن خودداری نمود.

 

رطوبت سردخانه

عامل دیگر تاثیر گذار در افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی در سردخانه ها رطوبت می باشد به عنوان مثال در سردخانه های میوه نیاز به رطوبت بالایی داریم تا بتوانیم محصولات را با کیفیت بالا نگهداری نماییم و برای حفظ این رطوبت باید از تجهیزات و دستگاه های مناسبی استفاده نماییم که این عامل نیز در یخچال های خانگی کنترل نمی شود و سبب خرابی زودتر میوه و سبزیجات می شود.

 

جهت آشنایی بیشتر با سردخانه میوه به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه قیمت سردخانه میوه مراجعه نمایید.

 

نور سردخانه

برخی از محصولات مانند سیب زمینی برای نگهداری طولانی مدت نیاز به نور دارند و در تاریکی شروع به جوانه زدن و تکثیر شدن پیدا می کنند به همین دلیل باید سردخانه های سیب زمینی را همیشه روشن نگهداریم تا این محصول شروع به جوانه زنی نکند.

 

آماده سازی محصول

عامل دیگری که باعث می شود بتوانیم محصولات را برای مدت زمان طولانی نگهداری داریم عواملی می باشد که قبل از ورود محصول به داخل سردخانه باید رعایت شود به عنوان مثال میوه و سبزیجات باید در موقع مناسب چیده شوند و آنها را شستشو داد تا هیچ گونه آلودگی با خود به درون سردخانه نبرند چون ورود هرگونه آلودگی به درون سردخانه سبب رشد باکتری ها می شود و باعث خرابی سریع محصولات می شود.

 

از سوی دیگر همانطور که اشاره نمودیم برای سردخانه های زیر صفر نیز محصولات باید به صورت منجمد شده وارد سردخانه زیر صفر شوند تا خواصیت خود را بر اثر انجماد آهسته از دست ندهند.

راهکارهای افزایش مدت زمان نگهداری مواد غذایی با سردخانه

کنترل گازهای محیط سردخانه

برخی از گاز های موجود در هوای سردخانه باعث رسیدن سریعتر مواد غذایی مانند میوه ها می شوند به همین منظور برای افزایش مدت زمان نگهداری میوه ها از سردخانه های کنترل اتمسفر استفاده می نمایند این نوع سردخانه ها میزان گازهای موجود در هوا را کنترل و تنظیم می نماید تا مدت زمان نگهداری میوه افزایش یابد.

 

سردخانه ها که با استفاده از ساندویچ پانل ساخته می شوند عایق قوی دما و هوا می باشند به همین دلیل می توان گاز های درون آن را به خوبی کنترل نمود چون تبادل هوا با محیط بیرون ندارند و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساندویچ پانل ها به صفحه قیمت ساندویچ پانل سقفی مراجعه نمایید.

 

جمع بندی

عواملی که در بالا ذکر شد هر کدام برای نگهداری محصولات مختلف، متفاوت می باشد و شما باید برای نگهداری هر نوع محصول خاص شرایط ایده آلی فراهم آورید تا بتوانید آن محصول را تا مدت زمان طولانی نگهداری نمایید پس در نتیجه درون یخچال های خانگی امکان نگهداری طولانی مدت همه مواد غذایی وجود ندارد که البته مدل های پیشرفته یخچال خانگی تولید شده است که بخش های متفاوتی برای نگهداری محصولات مختلف فراهم آورده است.

 

با استفاده از تکنیک ها و روش های اعلام شده در بالا می توان محصولات و مواد غذایی را تا مدت زمان طولانی نگهداری نمود و همچنین از خراب شدن آنها جلوگیری نمود تا بتوان آنها را در تمامی طول سال در اختیار مصرف کنندگان قرار داد و نیاز جوامع را تامین نمود همچنین با استفاده از این روش ها می توان محصولات غذایی را به سراسر جهان منتقل نمود و تنوع غذایی بالایی در کل دنیا بر قرار نمود.

جدیدترین مطالب