نکات کلیدی در رابطه با استرداد جهیزیه که قطعا نمیدانید

نکات کلیدی در رابطه با استرداد جهیزیه که قطعا نمیدانید

جهیزیه شامل مجموعه‌ای از اموال و وسایل خانه است که زن برای شروع زندگی مشترک به خانه شوهر می‌آورد. در حقوق مدنی ایران، اشاره‌ای به جهیزیه نشده است، زیرا زن هیچ‌گونه تعهد قانونی برای آوردن جهیزیه به خانه شوهر ندارد و شوهر مسئول تأمین تجهیزات لازم برای زندگی مشترک است. با توجه به اینکه آوردن جهیزیه به خانه شوهر در کشور ما مرسوم است و یکی از مهم‌ترین دعاوی در دادگاه خانواده به شمار می رود، پرداختن به شرایط استرداد جهیزیه ضروری می‌باشد. در این مقاله، ما درباره شرایط استرداد جهیزیه، هزینه آن و نکات دیگر صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

 

استرداد جهیزیه با لیست

در کشور ایران، خانواده خانم، لیستی از جهیزیه را درست کرده و این لیست توسط شوهر و چند شاهد دیگر امضا می‌شود و برای این است که زن اموال را با خود به خانه شوهر آورده است. در این لیست، قیمت، مدل و ویژگی‌های هر مورد جهیزیه ذکر شده است. در اصل، استرداد جهیزیه بسیار آسان و سریع می‌باشد و زن با درخواست به دادگاه یا شورای حل اختلاف خانواده، درخواست بازپرداخت جهیزیه خود را می‌کند. در استان‌های مختلف ایران، بعضی اقلام جهیزیه توسط زوجین تهیه می‌شوند و این موارد در لیست جهیزیه ذکر می‌شود.

 

نکات مهم در استرداد جهیزیه

نکته مهم اول این است که بعد از ازدواج ممکن است اموال جدیدی خریداری شود و یا حتی اموال قدیمی جایگزین شود. این اموال جدید جزو جهیزیه نیستند و همسر نمی‌تواند استرداد آن‌ها را درخواست کند.

 

نکته دوم مربوط به مواردی است که طلای عروس به‌عنوان جهیزیه در لیست با ذکر گرم آن‌ها نوشته شده است. جهیزیه شامل وسایل معیشتی است و طلا حتی اگر در لیست جهیزیه هم ذکر شده باشد، جزو جهیزیه نیست.

نکات کلیدی در رابطه با استرداد جهیزیه که قطعا نمیدانید

هزینه استرداد جهیزیه چقدر است؟

جهیزیه ای که در اختیار شوهر بوده جزو اموال متعلق به زن محسوب می شود. درنتیجه پس از طلاق، شوهر باید آنرا به صاحبش بازگردانند و استرداد دریافت کنند؛ اما باید توجه داشت که هزینه بازگشت و جمع‌آوری، بسته‌بندی، حمل و جابجایی این اقلام به عهده شوهر است. معمولاً بر اساس تعرفه قوه قضائیه، هزینه استرداد حدود ۳.۵ درصد از ارزش کل اموال است. به‌شرط آنکه ارزش اثاثیه ثبت شود.

 

نحوه اجرای دستور استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه زمانی اتفاق می‌افتد که زن و شوهر، دیگر مایل به ادامه زندگی نبوده و در حال جدایی هستند. به همین دلیل زنی که نتوانسته زندگی مشترک خود را ادامه دهد با طرح شکایت از شوهر، خواستار دریافت کل جهیزیه خود است. در برخی موارد مرد می‌تواند با جبران خسارت و شکایت از زن، به زن اطلاع دهد که قصد دارد جهیزیه را پس دهد. در این صورت در صورت امتناع زن از دریافت جهیزیه، دادگاه می‌تواند حکم استرداد را برای جهیزیه صادر کند.

 

نکته مهم

گاهی اوقات ممکن است همسر نگران از دست دادن جهیزیه باشد. در این صورت، پس از خروج از خانه همسرش، ممکن است برای مالکیت اقدام کرده و آن را تأمین کند و درخواست صادر می‌شود؛ بنابراین در طلاق، یک قرارداد با قرارداد جهیزیه بازگردانده می‌شود. در طلاق یک‌طرفه، زن بر اساس فهرست، استرداد جهیزیه را انجام داده و اگر شوهر قصد طلاق از همسر را داشته باشد، موظف به بازگرداندن جهیزیه است.

 

اظهارنامه استرداد جهیزیه

همان‌طور که قبلاً گفتیم برای بازگرداندن جهیزیه، زن باید اظهارنامه و درخواست خود را ارائه دهد. شرایط بازگشت به خانه به‌گونه‌ای است که اموالی که زن با خود به خانه شوهر آورده است هنوز باید وجود داشته باشد و زن هنوز مالک این اموال است و اکنون این اموال پس از خروج از خانه همسر توسط شوهر توقیف شده است که در این صورت زن دادخواست بازگشت به خانه را ارائه می‌دهد. بااین‌حال، علیرغم این واقعیت که روند بازگشت به‌طورکلی ساده است، در برخی موارد ممکن است شوهر تمام وسایل را پس ندهد یا اموال در خطر باشند. در چنین مواردی بهتر است زن برای بازگرداندن جهیزیه، از وکیل کمک بگیرد و با او مشورت کنید.

نکات کلیدی در رابطه با استرداد جهیزیه که قطعا نمیدانید

اعتراض به دستور استرداد جهیزیه

پس از صدور حکم استرداد جهیزیه، امکان اعتراض به آن وجود دارد. در این وضعیت اگر خانمی این اموال را به اسم جهیزیه به دادگاه مربوطه معرفی کند، مرد می‌تواند تا زمان 20 روز با ارائه شواهد مالکیت اموال، حکم استرداد دادگاه را به چالش بکشد و عوض کند.

 

جمع‌بندی

استفاده از وکیل طلاق به تسریع روند استرداد جهیزیه کمک می‌کند. گروه وکلای پارسای با داشتن وکلای متخصص و مشاوران حقوقی، آماده پذیرش نمایندگی کلیه خدمات حقوقی در تهران و کرج می‌باشد. گروه وکلای پارسای این افتخار را دارد که در بسیاری از پرونده‌های مسائل خانوادگی، ارث، وکالت در طلاق و مراحل اجرا گذاشتن مهریه برنده شده و در نهایت دلسوزی، به حل مشکلات حقوقی شما عزیزان کمک می‌کند.

 

راه های ارتباطی:

021-44033677 – 026-34214440

جدیدترین مطالب