آنچه باید در مورد ویژگی‌های دنیای متاورس بدانیم

آنچه باید در مورد ویژگی‌های دنیای متاورس بدانیم

متاورس قرار است یک پلتفرم محاسباتی فضایی باشد؛ پلتفرمی که در آن تجربیات دیجیتال به عنوان جایگزین یا شبیه به دنیای واقعی شناخته می‌شود. تجربیاتی که با جنبه‌های تمدنی کلیدی مانند تعاملات اجتماعی، داد و ستد، تجارت، اقتصاد و مالکیت دارایی همراه است. این پلتفرم محاسباتی بر بستری از بلاک چین پایه گذاری شده است. اگر از خود می‌پرسید متاورس چیست، با ما همراه باشید. در این مقاله تلاش شده تا در مورد چیستی متاورس مطالبی به اشتراک گذاشته شود. با ما همراه باشید.

 

گذشته‌ای از متاورس

مقایسه متاورس با اینترنت به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی بر می‌گردد. حدس و گمان در مورد اینکه متاورس چیست و مردم چگونه از آن استفاده خواهند کرد در همان سال‌ها مطرح شد. اگرچه در آن سال‌ها به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت، اما تعداد کمی از مردم معنی آن یا نحوه عملکرد آن را درک کردند.

 

پیش بینی می‌شود که Metaverse تا سال ۲۰۲۴ به یک بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری تبدیل شود. غول‌های فناوری مانند فیس بوک، مایکروسافت، اپل و گوگل سرمایه گذاری زیادی برای تحقق آن کرده‌اند.

 

متاورس چیست

Metaverse ترکیبی از دنیاهای سه بعدی است که از طریق مرورگر، اپلیکیشن موبایل یا هدست‌های واقعیت مجازی در دسترس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب کاربران در سراسر دنیا می‌توانند تعاملات و تجربیات خود را در لحظه از فواصل خیلی دور برای یکدیگر به اشتراک بگذارند. اکوسیستم گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی آنلاین این اشتراک را انجام خواهند داد.

 

در اصل، متاورس موجب معاشرت، همکاری و سرگرمی تمام کاربران در سراسر دنیاست. همچنین جنبه‌های دیگری از زندگی آنلاین برگرفته از رسانه‌های اجتماعی و بعدهای دیگری از خرید را در اختیار کاربران خواهد گذاشت. Metaverse به یک سیستم فوق العاده بزرگ، بسیار باز، بهینه و پویا تبدیل خواهد شد. برای ایجاد این سیستم شرکت‌های حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

 

هفت لایه متاورس

Jon Radoff، کارآفرین و نویسنده، Metaverse را شامل هفت لایه مجزا تفسیر می‌کند. به طوری که هر لایه بر یک جنبه از تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد. این هفت لایه پاسخ سوال متاورس چیست را راحت‌تر می‌کند:

 

تجربه

محدودیت‌های فیزیکی حذف خواهند شد چرا که فضای فیزیکی در دنیای دیجیتال متاورس غیر مادی خواهد بود. متاورس طیف وسیعی از تجربیاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که در حال حاضر نمی‌توانیم از آنها لذت ببریم.

 

کشف

از طریق اپلیکیشن‌های فروشگاهی، موتورهای جستجو و سیستم رتبه‌بندی، مشتریان می‌توانند با فروشگاه‌های جدید آشنا شوند.

 

اقتصاد خلاق

برای خلق ثروت، کاربران و توسعه دهندگان از ابزارها و برنامه‌های طراحی مختلف استفاده می‌کنند؛ هرچه خلاق‌تر درآمد بیشتر.

 

محاسبات فضایی

متاورس واقعیت ترکیبی (MR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را با هم ترکیب می‌کند. با گذشت زمان، متاورس به یک دسته فناوری مهم تبدیل خواهد شد که کاربران را قادر می‌سازد تا با محیط‌های سه‌بعدی برای تجارب بهتر تعامل داشته باشند.

 

تمرکززدایی

هیچ مرجعی وجود نخواهد داشت که بر متاورس حکومت کند. اکوسیستم‌های مقیاس پذیر از کسب و کارهای مختلف با ارائه اقلام دیجیتال تخصصی تحت بلاک چین به گسترش Metaverse کمک می‌کنند.

 

رابط انسانی

لایه سخت افزاری متاورس باید شامل رابط انسانی باشد. هر قسمت مجازی از متاورس می‌تواند بدن یک فرد را به عنوان یک آواتار سه بعدی و واقعی بپذیرد.

 

زیرساخت

بخشی از زیرساخت شامل فناوری است که ابزارهای مختلف را تقویت کرده، آنها را به شبکه متصل و محتوای مختلف را توزیع می‌کند. در آینده اینترنت‌های پر سرعت به طور چشمگیری ظرفیت Metaverse را افزایش خواهند داد.

 

ویژگی‌های متاورس

آنچه باید در مورد ویژگی‌های دنیای متاورس بدانیم

درک روند کار متاورس از دیگر قطعات پازل پاسخ «متاورس چیست» است. روند کار Metaverse بر اساس ویژگی‌های کلیدی مهمی است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

 

آواتارها

ایجاد آواتار های دیجیتالی از کاربر به عنوان راهی برای بیان احساسات و عواطف به صورت منحصر به فرد یکی از ویژگی‌های اصلی متاورس است. هر فرد هویت یونیک و منحصر به فرد دیجیتالی خود را دارد. زیرا علاوه بر بازتولید دقیق فرم واقعی شما، کسی نمی‌تواند آواتار افراد مشهور را برای خود انتخاب کند.

 

گرچه مفهوم بازی‌سازی زمانی در متاورس معرفی می‌شود که کاربران بتوانند آواتارهای خود را تغییر دهند و تجربه‌ای جذاب‌تر و پویاتر داشته باشند.

 

آواتارها اغلب در قسمت‌های مختلف متاورس می‌توانند تغییر کنند ولی به نوعی شبیه همتایان واقعی خود یعنی کاربران هستند. آواتارها گاهی اوقات می‌توانند برنامه‌های رایانه‌ای نیز باشند. با کمک صفحه کلید، جوی استیک، موس و دستگاه‌های تخصصی رابط انسان و کامپیوتر (HCI)، کاربران می‌توانند با آواتارهای خود کار کنند. آواتارهای واقعی‌تر ممکن است به بینندگان یا هر کسی که با آنها در تعامل است، تجربه فراگیرتری بدهد.

 

عملیات مبتنی بر بلاک چین

بلاک چین به کاربران اجازه می‌دهد از دارایی‌های مجازی خود محافظت کنند. همچنین به کاربران مدرک دیجیتالی مالکیت می‌دهد. همان مدرک دارایی، یکی از اجزای مهم Metaverse است. متاورس در حال رشد در حجم داده، افزایش ارزش افزوده، تجربه اهمیت امنیت و جلب اعتماد کاربران است. مهارت‌ها و فناوری بلاک چین برای اطمینان از اعتبار داده‌ها در متاورس ضروری است. چرا که در کنار هوش مصنوعی برای محافظت از تنوع دارایی و ثروت افراد به کار گرفته می‌شود.

 

استفاده از زمین مجازی (قطعه)

تقاضا برای زمین مجازی در متاورس در حال افزایش است. در Metaverse، هر کسی می‌تواند زمینی را برای ارزهای دیجیتال خریداری کند. زمین یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) خواهد بود. بنابراین نمی‌توان آن را غصب کرد. اندازه آن به تعداد اصلی پیکسل‌ها در طرحی از املاک متاورس بستگی دارد.

 

می‌توان با ویترین‌های دیجیتال، بازی‌های مجازی یا حتی سرگرمی در زمین مجازی با سایر کاربران تعامل داشت. اندازه و موقعیت آن تعیین کننده موارد استفاده برای زمین خواهد بود. به عنوان مثال، کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی اطراف یک خیابان اصلی در متاورس ممکن است پتانسیل تبلیغات نمایشی داشته و ارزشمند باشند.

 

تجربیات همه جانبه (AR–VR)

شرکت‌کنندگان در متاورس می‌توانند با استفاده از فناوری‌های واقعیت ترکیبی با تکنولوژی AR/VR، تجربیات همه‌جانبه‌تری داشته باشند که واقعیت و دنیای مجازی را به شکل غیر قابل تصوری ترکیب می‌کند. این امر باعث می‌شود بازی‌ها، کنسرت‌ها و نمایش‌ها، رویدادهای حرفه‌ای یا آموزشی واقعی‌تر به نظر برسند.

 

ادغام شده با هوش مصنوعی (AI)

کاربردهای تجاری متاورس را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی به روش‌های مختلف ارائه کرد. AIOps، زیر شاخه‌ای از هوش مصنوعی، از ماشین لرنینگ برای کمک به شرکت‌ها در مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود استفاده می‌کند. این ویژگی به زودی برای سیستم‌های Metaverse اعمال خواهد شد.

 

علاوه بر این، ربات‌های گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی در بین سازمان‌ها رایج‌تر می‌شوند. در Metaverse، ربات‌های هوش مصنوعی با آواتارهای واقعی می‌توانند برای اهداف مختلفی از جمله فروش، بازاریابی و پشتیبانی استفاده شوند.

 

تمرکز بر تعاملات اجتماعی

انسان‌ها از طریق آواتارها و بازنمایی‌های بصری یک کاربر در متاورس ارتباط برقرار می‌کنند و با یکدیگر تعامل دارند. کاربران می‌توانند هم با متاورس و هم با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند. محیط این مبادلات فضای مجازی است که به عنوان نمایشی از دنیای واقعی عمل می‌کند.

 

اما بین محدودیت‌های اقتصادی و فیزیکی مکان‌های واقعی تفاوت‌هایی وجود دارد. می‌توان تصور کرد که تجربیات فیزیکی ما در دنیای واقعی در یک محیط مجازی ادغام می‌شوند. کاربران می‌توانند با ترکیب دنیای مجازی و واقعی همه برخوردهای اجتماعی و اقتصادی متفاوت را تجربه کنند.

 

پشتیبانی از Web3

ایده پشت Web3 عصر جدیدی از اینترنت است. این پیشرفت، مالکیت و کنترل کاربر بر انواع متریال آنلاین، دارایی‌های دیجیتال و شخصیت‌های آنلاین آنهاست. فناوری Web3 و Metaverse در هماهنگی کامل با یکدیگر کار می‌کنند. Web3 ممکن است پایه و اساس اتصال در Metaverse را فراهم کند.

 

منابع:

https://www.spiceworks.com/tech/artificial-intelligence/articles/what-is-metaverse/

https://wallex.ir/blog/what-is-metaverse/

جدیدترین مطالب