مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در بازار

مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در بازار

مصالح ساختمانی مواد اولیه‌ای است که برای ساخت و احداث سازه‌های مختلف کاربرد دارد. مصالح ساختمانی مختلفی اعم از طبیعی، مصنوعی، خام یا ترکیبی با ویژگی‌های خاصی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

یکی از ضروریات طراحی نقشه‌های ساختمانی و اجرای آن‌ها شناخت مصالح ساختمانی است، بنابراین پیمانکاران و افرادی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند به طور کامل با مواد و مصالح ساختمانی آشنا هستند تا سازه‌های مقاوم و مستحکم بسازند.

 

پرکاربردترین مصالحی که از دیرباز تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود شامل بتن، آجر، سیمان، شن، فلز، خاک و سنگ می‌باشد. هر کدام از متریال‌های فوق به دلیل وجود مقاومت بالا و قیمت مناسب در پروژه‌های مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

 

انواع مصالح ساختمانی از نظر جنس

به طور کلی مصالح ساختمانی بر اساس جنس به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

1. ساده

2. مرکب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در بازار

1. مصالح ساده

مصالح ساده یا طبیعی یا مصنوعی که از مواد مشابه‌ای مانند بلوک، آجر، سیمان، شن، سنگ و ماسه ساخته می‌شوند.

 

2. مصالح مرکب

مصالح مرکب به مصالح طبیعی یا مصنوعی گویند که در فرایند تولید آن‌ها از چند متریال استفاده شده است. مثل انواع بتن، ملات و یا ایزوگام. قیمت مصالح ساختمانی مرکب با ساده متفاوت است.

 

انواع مصالح ساختمانی از لحاظ شیوه تولید

همانطور که می‌دانید هر کدام از مصالح ساختمانی به روش‌های مختلفی تولید و در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. در واقع مصالح ساختمانی یا به صورت پیش ساخته یا به صورت درجا تولید و اجرا می‌شوند.

 

مصالح ساختمانی پیش ساخته

این نوع مصالح در کارخانه‌ها توسط دستگاه‌های پیشرفته تولید و سپس برای اجرا به محل پروژه منتقل می‌گردند.

 

از مزیت‌های خرید مصالح ساختمانی پیش ساخته کاهش هزینه‌های کلی پروژه است در این صورت تا حدود زیادی از میزان ضایعات ساختمان‌سازی کاسته خواهد شد. با توجه به زمان بر بودن مراحل اولیه و تولید نمی‌توان از اهمیت و عملکرد مصالح پیش ساخته در صنعت ساختمان‌سازی غافل بود.

 

از جمله مصالح ساختمانی پیش ساخته می‌توان به دیوارهای بتنی، پانل‌های گچی پیش ساخته، انواع بلوک، دال بتنی پیش ساخته و آجر اشاره کرد که در کارخانه تولید و در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرند.

 

مصالح ساختمانی درجا

این نوع مصالح ساختمانی در مکان اجرای پروژه ساختمان‌سازی تولید و به کار می‌روند. مصالح ساختمانی درجا شامل انواع ملات، بتن، چارچوب، اسکلت ساختمان و قیرگونی می‌باشد.

 

10 نوع مصالح ساختمانی پرکاربرد در بازار

10 نوع مصالح ساختمانی پرکاربرد در بازار پخش مصالح ساختمانی عبارتند از:

1. آجر

2. سنگ

3. گچ

4. خاک رس

5. آهن آلات

6. بتن

7. ملات

8. شیشه

9. چوب

10 سیمان

 

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

 

1. آجر

آجر یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. در سال‌های گذشته به صورت دستی و ماشینی تولید و به بازار عرضه می‌شد. آجر از ترکیب خاک رس و سایر مواد دیگر در کوره‌های آجرپزی با حرارت بالا تولید می‌شود.

 

2. سنگ

سنگ از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که براساس شرایط کانی‌ها و مواد تشکیل دهنده انواع مختلفی دارد. از مزایای این محصول می‌توان به قابل دسترس بودن آن اشاره کرد. کاربردهای سنگ عبارت است از ساخت پل‌ها، فونداسیون، ساخت پله، کف سازی، دکوراسیون داخلی، نماسازی و سنگ چینی.

 

3. گچ

گچ به پودری سفید رنگ و نرم گفته می‌شود. این متریال از سنگ گچ بدست می‌آید و از هیچ نوع ماده افزودنی در تولید آن استفاده نمی‌شود. از گچ برای سفیدکاری سقف و دیوارهای ساختمان، ملات، ساخت المان‌های دکوراتیو و پنل‌های پیش ساخته استفاده می‌شود.

مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در بازار

4. خاک رس

خاک از مواد آلی و معدنی که تحت تاثیر هوازدگی و تخریب سنگ‌ها به وجود می‌آید، تشکیل شده است. به طور کلی خاک‌ها به دو دسته چسبنده و غیرچسبنده تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای دانه‌بندی ریز یا درشت می‌باشند. خاک سطحی‌ترین لایه سطح زمین است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. خاک رس در اثر فرسایش سنگ‌های دگرگون و آذرین ایجاد می‌شود که به دلیل دانه‌های بسیار ریز به آن کلوئید گفته می‌شود.

 

خاک رس یکی از بهترین مواد اولیه است و برای کنترل دمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاک رس باعث پایداری و مقاومت گرما در ساختمان می‌شود. براساس نوع طراحی ساختمان‌ها از خاک رس برای جلوگیری از نفوذ هوای گرم یا سرد به داخل محیط در فصل تابستان و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از این نوع مصالح می‌توان تا حدودی گرما و سرمای محیط را تثبیت کرد. همچنین برای کنترل دما مناسب است.

 

5. آهن آلات

آهن آلات به دلیل بالا بودن مقاومت و قابلیت شکل‌پذیری بالا به صورت گسترده‌ای در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند. معمولا این نوع مصالح ساختمانی به طور خالص مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرند، بلکه تنها از آلیاژهای آن‌ استفاده می‌شود. از آلیاژهای آهن می‌توان به مس، فولاد، چدن و آلومینیوم اشاره کرد که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. آهن آلات مقاومت و دوام بالایی دارند. از مشکلات این نوع مصالح می‌توان به‌ عدم مقاومت در برابر زنگ زدگی و ساییدگی اشاره کرد. به همین دلیل از روکش‌های مختلف برای آن استفاده می‌شود.

 

6. بتن

بتن از ترکیب آب و سیمان تشکیل شده است. از سیمان پرتلند در تولید بتن استفاده می‌شود. در طی فرایند تولید بتن برای جلوگیری از به وجود آمدن بتن برای کاهش مقاومت بتن از ویبراتورهای خاصی استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید بتن مقاومت بسیار بالایی دارد که برای استحکام سازه به کار می‌رود. براساس نوع بتن هر کدام از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. بیشترین موارد مصرف بتن در کف‌سازی‌ها، کفپوش‌ها، ساخت پل‌ها، سدها و تونل‌ها است.

 

7. ملات

ملات به ماده‌ای چسبنده گفته می‌شود که از ترکیب مواد مختلف ایجاد می‌شود. دو جزء کلی ملات شامل ماده پرکننده و ماده چسباننده است. ماده پرکننده بیشترین حجم مخلوط را دارد. مواد افزودنی در تولید ملات اعم از روان کننده‌ها، رنگدانه‌ها، مواد پوزولانی، هواسازها و مواد نگهدارنده آب برای بالا بردن خاصیت ملات به کار می‌روند.

 

8. شیشه

شیشه از متریال‌های ساختمانی است که به دلیل شفاف بودن این ماده امکان بازتاب نور در بخش‌های مختلف ساختمان را دارد. برای ساخت این محصول از سیلیکات و ماسه استفاده می‌شود. با توجه به خاصیت شکنندگی بالای این محصول می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف از تثبیت کننده‌ها در فرایند تولید آن استفاده نمود.

 

از مصارف شیشه در ساخت و ساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نماکاری بنا

• ساخت نورگیر

• درب و پنجره

• کاشی شیشه‌ای

• نمای کرتین وال

• بلوک شیشه‌ای

• ساخت آینه

• المان‌های دکوراتیو

 

9. چوب

چوب از جمله مصالح ساختمانی است که برای ساخت درب و پنجره، کفپوش و دیوارپوش، تیرهای چوبی، نماسازی، راه پله و اعضای باربر ساختمان کاربرد دارد.

 

10. سیمان

از دیگر مصالح پرکاربرد سیمان است. سیمان از مواد آهکی مثل آلومینیوم اکسید و سیلیسیم تشکیل شده است. سیمان یک ماده پودری بسیار نرم است که به شکل فله‌ای یا بسته‌بندی در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد. از مخلوط آب و سیمان ماده سختی به دست می‌آید که بتن نام دارد و نقش بسزایی در مقاومت و دوام سازه‌های مختلف ایفا می‌کند.

مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در بازار

سیمان در بخش‌های مختلف از جمله ساخت تونل‌ها، قطعات از پیش ساخته شده، راهسازی، پل‌ها و تولید بتن کاربرد دارد.

 

کلیه مصالح ساختمانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را می‌توانید از کلینیک ساختمانی قادری تهیه کنید، برای سفارش از طریق شماره‌ی 09131271027 تماس حاصل کرده و یا به وبسایت masaleh-ghaderi.ir مراجعه نمایید.

جدیدترین مطالب