سیر تا پیاز سفر با قطار

سیر تا پیاز سفر با قطار

هوس کرده‌اید به مسافرت بروید؟ برنامه‌ی تعطیلات پیش رو این است که از شهر خودتان دور شوید و مناطق دیدنی ایران و جهان را ببینید؟ خب احتمالا یکی از گزینه‌های اصلی که با آن به سفر بروید قطار است. برای مسافرت‌های دسته‌جمعی و خانوادگی بهترین گزینه قطار است. می‌توانید کوپه را برای خودتان رزرو کنید و هم از بودن در کنار خانواده لذت ببرید و هم بتوانید مسیر را از پنجره‌های قطار ببینید. در این نوشته به مسافرت با قطار می‌پردازیم. از انتخاب و خرید بلیط گرفته تا رفتن به ایستگاه راه‌آهن و سوار قطار شدن.

 

انتخاب و خرید بلیط قطار

وقتی زمان سفرتان را انتخاب کردید و تصمیم گرفتید که کی به مسافرت بروید، دو راه برای خرید بلیط قطار پیش رو دارید. راه اول اینکه به آژانس‌های مسافرتی مختلف زنگ بزنید و قیمت بلیط‌ها را بپرسید؛ این راه مقدار زیادی وقت‌گیر است و مهم‌تر از آن اینکه برای فهمیدن قیمت آژانس‌های مختلف مجبور می‌شوید به تک‌تکشان زنگ بزنید. راه دوم خرید بلیط قطار از علی بابا است. مزیت راه دوم این است که با چند کلیک ساده می‌توانید قیمت قطارهای مختلف را ببینید و از بینشان انتخاب کنید؛ نه تنها قیمت همان روزی که انتخاب کرده‌اید را می‌توانید ببینید، بلکه این امکان را دارید که بلیط‌های چند روز قبل و بعد از تاریخ انتخابیتان را هم مشاهده کنید. به این ترتیب با جابه‌جا کردن یکی دو روزه‌ تاریخ سفر می‌توانید در هزینه‌های بلیطتان صرفه‌جویی کنید.

 

برداشتن وسایل مورد نیاز سفر

قبل از حرکت به سمت ایستگاه راه آهن مطمئن شوید همه‌ی چیزهایی که لازم است همراهتان باشد را برداشته‌اید. اول از همه بلیط قطار (چه بلیط چاپی و چه بلیط الکترونیکی) را همراه با مدارک شناسایی بردارید. موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، شارژر و پاوربانک را فراموش نکنید. اگر قرص و داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با خودتان به قطار ببرید. اگر تحت درمان خاصی هستید مدارک پزشکی را فراموش نکنید. اگر مایلید، کمی خوراکی مناسب برای سفر همراه داشته باشید. اما همه‌ی این‌ها را طوری بردارید که با مشکل بار مواجه نشوید. قرار است در طول سفر به شما خوش بگذرد؛ نه اینکه تبدیل به ماشینی شوید که دائما مشغول حمل بار است.

 

حرکت به سمت ایستگاه راه‌آهن

اگر بلیط را از آژانس‌های مسافرتی خریده‌اید و بلیط چاپی همراه دارید، حداکثر سی دقیقه قبل از زمان حرکت قطار در ایستگاه راه آهن باشید. اما اگر خرید بلیط قطار را به صورت اینترنتی انجام داده‌اید، یک ساعت قبل از حرکت در ایستگاه باشید تا با ارائه‌ی کدی که بعد از خرید اینترنتی برایتان ارسال شده، بلیط را دریافت کنید. در عبور از گیت باید بلیط و مدارک شناساییتان را ارائه کنید. توجه داشته باشید که اگر به هر نحوی توانستید بدون همراه داشتن بلیط یا مدارک شناسایی وارد قطار شوید، در طول مسیر و در جریان چک کردن دوباره‌ بلیط با مشکل مواجه می‌شوید و مجبور خواهید شد هزینه‌ی یک بلیط کامل را بپردازید.

 

پیدا کردن واگن، کوپه و صندلی

از مأمورین حاضر در ایستگاه قطار کمک بگیرید تا راحت واگنتان را پیدا کنید؛ نپرسیدن و راهنمایی نگرفتن در این مواقع باعث می‌شود تا لحظه‌ی آخر استرس داشته باشید. روی بلیط شماره‌ی واگن، کوپه و صندلی ثبت شده است. اگر قرار است با قطارهای اتوبوسی به مسافرت بروید، مطمئن شوید که روی صندلی خودتان می‌نشینید، اما اگر قطارتان کوپه‌ای است و کوپه اختصاصی برای خود و همراهانتان گرفته‌اید، می‌توانید راحت باشید و هرجایی از کوپه که مایل بودید بنشینید.

 

در طول مسیر

سعی کنید مدارک را دم دست داشته باشید. معمولا مأمورین در اول حرکت بلیط قطار و مدارک شما را چک می‌کنند. چه قطار کوپه‌ای سوار شوید و چه قطار اتوبوسی، بالای سرتان محفظه‌ای برای گذاشتن بار قرار دارد. بارتان را با دقت داخل این محفظه قرار دهید و مطمئن شوید که در اثر تکان‌های قطار به پایین پرت نمی‌شوند.
اگر قطار در بین راه برای نماز و استراحت توقف داشت، از مأمورین قطار ساعت حرکت مجدد را بپرسید و مطمئن شوید به موقع سوار قطار می‌شوید. جا ماندن از قطار چیزی نیست که در مسیر سفر دنبالش باشید.
گاهی اوقات قطار تکان‌های ناگهانی شدیدی دارد. اگر کودکی دارید که با شما سفر می‌کند، در طول مسیر مراقبش باشید تا آسیب نبیند.
ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که بگوییم کوپه‌های قطار عایق مناسبی برای صدا نیستند. به همین دلیل در طول مسیر با صدای بلند صحبت نکنید تا همسفرانتان اذیت نشوند.

 

قطار یکی از پرطرفدارترین وسایل نقلیه‌ بین شهری است. در این نوشته سعی کردیم از سیر تا پیاز سفر با قطار را توضیح بدهیم. از انتخاب و خرید اینترنتی بلیط قطار گفتیم و گفتیم کی باید در ایستگاه راه آهن حاضر شویم. سپس به چند نکته که رعایتشان باعث راحت‌تر شدن سفر می‌شود اشاره کردیم.

جدیدترین مطالب