تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ | روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ | روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست

تاريخ روز پدر ۱۴۰۲

روز پدر ۱۴۰۲ کی هست؟ ولادت حضرت علی علیه السلام و روز مرد را به همه پدران عزیز ایران زمین تبریک و تهنیت عرض می نماییم. تاريخ روز پدر ۱۴۰۲ به شمسی قمری و میلادی در ادامه این مطلب سماتک بیان شده است که اگر می خواهید روز پدر را به عزیزترین مرد در زندگی تان تبریک و تهنیت بگویید بهتر است بدانید تاریخ روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست . پدر یکی از با ارزش ترین کسانی است که بسیاری از ما قدر او را نمی دانیم و فقط وقتی می فهمیم که از داشتن این نعمت بزرگ محروم می گردیم و ایشان را از دست می دهیم. بسیاری از شما کاربران گرامی در مورد اینکه روز پدر چه تاریخی است از ما سوال کرده اند و اگر شما هم می خواهید بدانید روز پدر چندم بهمن هست در این نوشتار به شما خواهیم گفت که روز پدر ۱۴۰۲ چندمه و چه تاریخی است.

 

روز پدر در سال ۱۴۰۲ چه روزی است

روز پدر مصادف با روز تولد حضرت علی علیه السلام اولین امام شیعیان است که در ادامه شما را با تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ آشنا خواهیم کرد. سیزدهمین روز از ماه رجب برای پدران و مردان است و بسیاری از ایرانیان در این روز خاص به پدر خود تبریک گفته و از زحمات ایشان قدردانی می کنند. جالب است بدانید که به غیر از ایران، سایر کشورهای دنیا هم روز پدر را جشن می گیرند اما تاریخ روز پدر در ایران با سایر کشورهای دنیا تفاوت دارد. روز پنج شنبه پنجم بهمن ماه سال یک هزار و چهارصد و دو برابر با سیزدهم رجب ۱۴۴۵ تعطیل رسمی است و به عنوان روز پدر و روز مرد نامگذاری شده است.

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ | روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست

روز پدر چه تاریخی است

 

علت نامگذاری روز پدر

یکی از دلایل نامگذاری روز ۱۳ رجب به نام روز پدر، این است که حضرت محمد صلی‌ الله در روایتی خود و حضرت علی را پدران امت اسلام نامید و فرمود: انا و علی ابوا هذه الامه. یعنی من و علی پدران این امت هستیم. به جز این، صفات حضرت علی علیه السلام بیش از هر شخص دیگری نشانگر صفات پدرانه است. حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بسیار یتیم‌ نواز بود و برای یتیمان شهر جای پدر از دست رفته‌ شان را پر می کردند. ابوالطفیل در باب این موضوع می‌ گوید:

 

امام علی (ع) در دوران حکومت خود افراد بی‌ نوا و نیازمند را مورد توجه بسیار قرار می‌ دادند. روزی دیدم که بچه‌ های یتیم و بی سرپرست را به دور خود جمع کرده بودند و سفره‌ای پهن نموده است و لقمه های لذیذ و شیرین بر دهان شان می‌ گذارد. این منظره چنان تاثیرگذار بود که برخی از اصحاب گفتند که ای کاش ما هم یتیم بوده و این چنین مورد لطف حضرت علی علیه السلام قرار می‌ گرفتیم.

 

روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست

روز پدر روزی برای بزرگداشت پدرها هست و در ایران ۱۳ رجب، زادروز حضرت علی بن ابی طالب علی علیه السلام اولین پیشوای مسلمانان گرامی داشته می‌ شود که روز پدر امسال پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ است و در بسیاری کشورها روز پدر، سومین یکشنبه ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌ است. پیشنهاد می کنیم در این روز برای پدر عزیزتان یک هدیه خریداری کنید و با زدن یک بوسه بر دستان پدرتان، خاطره خوشی برای پدرها بر جای بگذارید.

 

پدران مقام و ارزش بسیار والایی در خانواده دارند و بطور کلی امنیت خانواده توسط پدر تامین می شود و اگر در خانواده ای پدر نباشد عاقبت زن و فرزندان نامشخص تر خواهد بود. پدر می تواند با حمایت فرزندش او را در مسیر درست زندگی هدایت کند و چه خوب است همه ما قدر این گوهر در زندگی مان را به خوبی درک کنیم.

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ | روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست

روز پدر کی هست

 

روز جهانی پدر در سال ۱۴۰۲

قبل از انقلاب اسلامی، روز ۲۴ اسفند زادروز رضا شاه بر پایهٔ گاه شمار ایرانی روز پدر نامیده می‌شد و با روز جهانی پدر در برخی کشورها برابر بود. اما پس از انقلاب اسلامی روز پدر به سالروز ولادت حضرت علی ابن ابی طالب امام نخست شیعیان تغییر یافت. تاریخ روز جهانی پدر در سال ۱۴۰۲ در کشورهای دنیا را در ادامه می خوانید:

 

روز پدر در آلمان چه روزی است

تاریخ روز پدر در آلمان (به آلمانی|Vatertag) نسبت به دیگر کشورهای جهان متفاوت است. در کشور آلمان روز عروج مسیح به آسمان به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده‌است (روز سه شنبه، چهل روز پس از عید پاک). این روز، یک تعطیلی رسمی است و در برخی مناطق آلمان به آن روز مرد (به آلمانی: Männertag) یا روز آقایان (به آلمانی: Herrentag) نیز می‌ گویند.

 

روز جهانی پدر در آمریکا

در آمریکا روز پدر در سومین یکشنبه ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ در اسپوکین گرامی داشته شد. روز پدر به شکل امروزی آن از سوی سونورا اسمارت داد زادهٔ آرکانزاس ایجاد شد. پدر او ویلیام جکسون اسمارت، یکی از کهنه سربازان دوران جنگ داخلی آمریکا بود، او به تنها شش فرزندش را در اسپوکین بزرگ کرده بود. دختر او سونورا، بسیار تحت تاثیر تلاش‌ های آنا جارویز برای جا انداختن روز مادر قرار گرفته بود، برای همین او روز ۵ ژوئن زادروز پدرش را به عنوان روز پدر معرفی کرد اما آمادگی لازم برای برگزاری مراسم بزرگداشت را نداشت درنتیجه مراسم به سومین یکشنبهٔ ژوئن منتقل شد. خیلی زود ویلیام جنینگ برایان به صورت غیر رسمی از این مراسم حمایت کرد. در ۱۹۱۶ خانوادهٔ وودرو ویلسون رئیس جمهور وقت نیز برای او مراسم بزرگداشت روز پدر را برگزار کردند. در ۱۹۲۴ کالوین کولیج رئیس جمهور آن دوران پیشنهاد کرد که روز پدر به عنوان یک روز ملی شناخته شود.

 

اسپانیا

تاریخ روز پدر در اسپانیا در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارس گرامی داشته می‌شود. در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ ها تعطیل اند و مردم به چشن و سرور می پردازند.

 

استرالیا

مردم در استرالیا، در اولین یکشنبهٔ سپتامبر روز پدر را گرامی می‌ دارند، این روز تعطیلی عمومی نیست. هر ساله در ۳۲ شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقشی که آن‌ها در تربیت فرزندان دارند، جشنی برگزار می‌شود و به پدران برگزیده جایزهٔ پدر سال تقدیم می شود.

 

ایتالیا

در ایتالیا، مطابق سنت‌های کاتولیک روم، روز پدر در ۱۹ مارس، «روز یوسف مقدس» (به ایتالیایی: Festa di San Giuseppe) گرامی داشته می‌شود. این روز یک تعطیلی عمومی نیست.

 

پاکستان

در پاکستان روزی به نام روز پدر وجود ندارد. تنها آنهایی که از آمریکایی‌ ها تاثیر گرفته‌ اند به پیروی از آنها سومین یکشنبهٔ ژوئن را جشن می گیرند.

 

ژاپن

در ژاپن سومین یکشنبهٔ ژوئن روز پدر خوانده می شود و این روز تعطیل عمومی نیست.

 

تاریخ روز پدر در کانادا

روز جهانی پدر در کانادا در سومین یکشنبه ماه ژوئن گرامی داشته می‌ شود، این روز تعطیل عمومی نیست. معمولا افراد در این روز، روز خود را با پدر خانواده سپری می‌ کنند، جشن کوچکی می‌ گیرند و به مردان هدیه می‌ دهند.

 

کره جنوبی

در کشور کره جنوبی، روز پدر و مادر در ۸ مه هر سال گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل رسمی نیست.

 

مالزی

در مالزی در سومین یکشنبه ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

 

تاریخ روز پدر در افغانستان ۱۴۰۲

افغانستان کشوری در همسایگی ایران است که تاریخ روز پدر در افغانستان ۱۴۰۲ سیزدهم ماه رجب می باشد. روز پنجشنبه ۵ دَلو مصادف با روز مرد در کشور افغانستان است. پیشاپیش این روز عزیز و بزرگ را بر همه عزیزان افغانی هم تبریک عرض می نماییم. براساس سنت حسنه ای که در کشورهای مسلمان جاری است روز سیزدهم رجب به عنوان روز پدر یا روز مرد یاد می شود تا فرصتی باشد که از همه پدران زحمتکش تقدیر شود.

تاریخ روز پدر ۱۴۰۲ | روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست

تاريخ روز پدر ۱۴۰۲

 

تاريخ روز پدر سال ۱۴۰۲ را در این نوشتار از سایت سماتک خواندید که امیدواریم همیشه پدرهای ایران موفق و جیب شان پر پول باشد. تاریخ روز پدر سال ۱۴۰۲ کی هست در این پست برای شما سروران تهیه و تنظیم شده بود که امیدواریم مورد رضایت تان قرار گرفته باشد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب