تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱

تاریخ عید قربان سال ۱۴۰۱ را در این بخش از سایت سماتک برایتان بیان خواهیم کرد. در صورتی که می خواهید بدانید عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است در این مقاله به شما خواهیم گفت که عید قربان ۱۴۰۱ چه تاریخی است؟ یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان کل دنیا عید سعید قربان است و بسیاری از مردم دنیا که مسلمان هستند در روز عید قربان جشن می گیرند و همانطور که می دانید در روز عید قربان گوسفند قربانی می کنند.

 

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ کی هست؟ در بسیاری از کشورها از یک تا چهار روز جشن گرفته می شود و مردم مسلمان در این روز لباس های نو می پوشند و تکالیف شرعی این عید سعید را انجام می دهند. در این روز مسلمانان به دید و بازدید می روند و همانند عید نوروز صله رحم را برپا می دارند. بسیاری از کاربران از ما پرسیده اند که تاریخ عید قربان امسال چه روزی است و ما در وب سایت سبک زندگی سماتک خود را موظف دانستیم تاریخ دقیق عید قربان ۱۴۰۱ را برای شما کاربران گرامی بیان کنیم.

 

ماه ذی الحجه آخرین ماه سال قمری و از ماه های شریف و برجسته سال است که مناسک حج در آن انجام می شود و عید قربان نیز در این ماه قرار گرفته است. وجود عید قربان (عید اضحی) در این ماه ذی الحجه به شکوه و عظمت این ماه بزرگ افزوده است. عید قربان دهم ذی الحجه و روز آزمایش و امتحان حضرت ابراهیم علیه السلام و پسر ایشان حضرت اسماعیل (ع) است که از آن در برار خواست پروردگار جهانیان سربلند و پیروز بیرون آمدند. بسیاری از مسلمانان در روز عید قربان اعمال خاصی را انجام می دهند و گوسفند و… قربانی کرده و قسمتی از آن را هدیه و صدقه می دهند. آیا می دانید روز عید قربان سال ۱۴۰۱ چند شنبه و در چه تاریخی است؟

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی هست؟ حاجیان در روز عید سعید قربان باید گوسفند قربانی کنند و از انجام برخی از کارها مثل نگاه کردن در آیینه باید پرهیز کنند. روز عید قربان در ایران، دهم ذیحجه است. و به علت قمری بودن تاریخ آن در ایران روز عید قربان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است. اما خوب است بدانید که تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ چندم است؟

 

تاریخ عید قربان سال ۱۴۰۱ برابر است با روز یکشنبه ۱۹ تیرماه سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۰ ذی الحجه سال ۱۴۴۳ هجری قمری و 10 جولای 2022 میلادی که این روز عزیز و مبارک برای ایرانیان بسیار مهم است و مردم هر چقدر در توان شان باشد نذری می دهند. نماز عید قربان، غسل روز عید قربان، دعای ندبه و دعاهای وارده و قربانی کردن گوسفند از جمله مهترین اعمال عید سعید قربان است که هر انسان مسلمان باید این اعمال مستحبی را انجام دهد تا خداوند از او راضی و خشنود باشد. خوب است بدانید که روزه گرفتن در روز دهم ذی الحجه حرام است و باید در این روز نذری زیاد بدهیم تا گرسنگان و نیازمندان شکم شان سیر شود.

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

عید قربان ۱۴۰۱ چند شنبه است

تاریخ عید قربان سال ۱۴۰۱ در بالا بیان شد و همانطور که در بالاتر هم اشاره کردیم عید سعید قربان امسال روز یک شنبه است. عید قربان جلوه گاه تعبّد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است، و فصل قرب مسلمانان به خداوند، در سایه عبودیّت. عید قربان فصل قربانی کردن عزیزها در آستان عزیزترین یعنی خداست. عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمانی به بندگان مؤمن و مطیع است. و هر کس بتواند رضای خویش را فدای رضای حق کند، از خواسته دل در راه خواسته خدا چشم بپوشد، و از داشته ها و خواسته ها بگذرد، به مرز عبودیت می رسد. حال که دانستید عید قربان ۱۴۰۱ چند شنبه است بهتر است در این روز قربانی کنید و باید بدانید قربانی وسیله قرب به خداست و عید قربان روز تقرّب به پروردگار است. روز رها شدن از تعلّقات قربانی کردن تمنیّات در پیش پای اراده الهی است. عید سعید قربان فرصت بسیار خوبی است تا مؤمنان، با انجام عبادات (ضمن بهره وری از فیوضات الهی)، به پروردگار خویش تقرّب یابند.

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

عید قربان سال ۱۴۰۱چه تاریخی است

 

چرا تاریخ عید قربان هر سال تغییر می کند؟

تاریخ روز عید قربان در ایران، روز دهم ذی الحجه است و به علت قمری بودن تاریخ آن در ایران روز عید قربان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش و هر سال حدود ده روز جلوتر است. تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سال هجری شمسی می باشد اما تقویم کشورهای عربی بر اساس سال هجری قمری است. سال شمسی با سال قمری تقریبا ده الی یازده روز تفاوت دارد و سال هجری شمسی همواره تقریبا ۱۰ روز از سال هجری قمری عقب می ماند، بنابراین بر اساس تقویم ما، ماه های قمری در گردش بوده و تاریخ ثابتی ندارند. این اتفاق به این خاطر می افتد که تعداد روز های ماه قمری ۳۵۴ روز است و تعداد روز های شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه به ۳۶۶ روز نیز تغییر پیدا می کند. از این رو روزهای ماه قمری با روز های ماه شمسی و میلادی کاملا متفاوت است و در هر سال 11 روز و یا بیشتر تغییر پیدا می کند و به موجب همین تغییرات روز دهم ذی الحجه یعنی عید قربان در هر سال شمسی و میلادی یک روز متفاوت را نشان می دهد.

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ افغانستان

عید قربان ۱۴۰۱ در افغانستان چه روزی است؟ برگزاری مراسم قربانی در عید سعید قربان بر همه واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب است، اما بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان همچون ایران و افغانستان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ افغانستان در حدود یک روز با ایران تفاوت دارد و باید بدانید حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو، حلال می‌گردد و با توجه به اینکه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام است، توانایی به انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور است، در نتیجه، روزی که پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ | عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است

چند روز مانده به عید قربان ۱۴۰۱

 

تاریخ عید قربان ۱۴۰۱ را در این مطلب برایتان بیان کردیم و باید بدانید در کتاب های ادعیه اعمال بسیاری مخصوص این روز ذکر کرده اند. از جمله اعمال مستحب در این روز، غسل کردن است که بسیار بر آن تأکید شده، همچنین برگزاری نماز عید است که بهتر است زیر آسمان و مکان بدون سقف خوانده شود. حال که فهمیدید عید قربان سال ۱۴۰۱ چه روزی است بهتر است از همین حالا برای انجام اعمال مستحب در این روز آماده شوید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب