انشا در مورد روز دانش آموز برای پایه ابتدایی و متوسطه

انشا در مورد روز دانش آموز برای پایه ابتدایی و متوسطه

انشا در مورد روز دانش آموز به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آبان را در این بخش خواهید خواند و اگر معلم تان یک موضوع انشا ۱۳ آبان روز دانش آموز برایتان تکلیف داده است می توانید با توجه به مقطع تحصیلی تان در اینجا همراه ما باشید. به منظور آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با سیزدهم آبان سال ۵۷ بسیاری از آموزگاران، بچه ها را به نوشتن انشایی در رابطه با این موضوع ترغیب می کنند و چه خوب است که فرزندان ایران اسلامی مان بیش از پیش با روزهای تاریخی و مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آشنا شوند. سایت سماتک در این نوشتار چند نمونه انشا درباره ی روز دانش آموز کوتاه با مقدمه و بدنه و نتیجه گیری برای پایه های اول تا ششم ابتدایی و هفتم تا نهم دوره متوسطه اول را تهیه و تنظیم کرده است.

انشا در مورد روز دانش آموز

انشا در مورد روز دانش آموز

انشا روز دانش آموز پایه ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم را در این بخش تدارک دیده ایم. همانطور که می دانید در این روز تعداد زیادی از نوجوانان محصل مورد هدف گلوله سربازان رژیم منحوس پهلوی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این روز مهم در تقویم ایران به ثبت رسید. اکنون با نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان بسیاری از معلمان دوره دبستان و دبیرستان برای اینکه دانش آموزان بتوانند وقایع ۱۳ آبان ۵۷ را درک کنند از آنها می خواهند که در این مورد تحقیق کرده و یافته هایشان را در قالب انشا در مورد روز دانش آموز روی کاغذ بنویسند.

 

مقدمه:

همانطور که میدانید روز ۱۳ ابان روز دانش آموز نام گرفته است اما آیا می دانید علت این نامگذاری چیست ؟ با من همراه شوید تا در مورد وقایع و اتفاقات روز ۱۳ ابان سال ۵۷ با شما سخن بگویم.

 

بدنه انشا:

سیزده آبان ۵۷ بود. دانشجویان و دانش آموزان، مانند روزهای پیش، در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند و با شعارهای توفنده و مشت های گره کرده، جنایت های رژیم منفور پهلوی را محکوم می کردند و خواهان برپایی حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بودند. عده ای از جوانان در کنار نرده های دانشگاه و عده ای دیگر در زمین چمن دانشگاه، علیه رژیم شعار می دادند. این وضعیت تا ظهر ادامه داشت، که ناگهان، گلوله های قساوت دژخیمان شاه، فضای پیرامون دانشگاه را در تاریکی فرو برد. بیش از شصت تن از دانش آموزان، به خاک و خون کشیده شدند. به همین مناسبت، این روز را روز دانش آموز نامیدند، تا برای همیشه چراغی فرا راه دانش آموزان عزیز کشورمان باشد و روحیه ی ظلم ستیزی و عدالت خواهی را در آنان، هماره زنده نگه دارد.

 

بی تردید، حماسه ها، فداکاری ها و از خودگذشتگی های دانش آموزان عزیز در ۱۳ آبان ۵۷، پیروزی انقلاب اسلامی را شتاب بخشید و سبب زوال رژیم وابسته به امریکا گردید. هرچند قیام سیزده آبان، به شهادت عده ی زیادی از دانش آموزان انجامید، ولی آغازی شد برای قیامی گسترده تر و حرکتی فراگیرتر که پس از اندک زمانی، طومار سیاه دودمان پهلوی را در آتش خشم ملت فرو برد و آن را به زباله دان تاریخ سپرد.از سوی دیگر، همه ی این حوادث، به ننگ و رسوایی آمریکا و دست نشاندگانش انجامید و نفرت و انزجار ملت را از آمریکای استعمارگر افزون تر کرد.

 

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز با شکوه بدین سبب، روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره ی فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت ها و چپاول گران بین المللی به مبارزه ی بی امان بپردازند و عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند.

 

روز دانش آموز به همه ی مستضعفان جهان می آموزد که علیه مستکبران قیام کنند و حقوق مسلم و از دست رفته ی خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیام روز دانش آموز به مسلمانان این است که: تنها در برابر والایی های ارجمند مکتب توحید به نماز بایستید و فقط در پیشگاه خدا به کرنش و سجود بنشینید.

 

نتیجه گیری:

سیزده آبان که در مبارزه و قیام دانش آموزان متعهد و بیدار علیه رژیم شاه و حامیان آن به ویژه استکبار جهانی ریشه دارد، نشانه ی آن است که این قشر آگاه و متعهد در راه رسیدن به اهداف والا و عظیم انقلاب اسلامی، چه در زمان طاغوت و چه پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. دانش آموزان مسلمان و متعهد همواره در روند رشد و شکوفایی حرکت اسلامی و انقلابی جامعه، مؤثر بوده اند و ویژگی ضد استبدادی و استکباری آن ها جزء هویت جدا نشدنی شان به شمار می رود.

انشا درباره روز دانش آموز کوتاه

انشا درباره روز دانش آموز کوتاه

در صورتی که می خواهید یک انشا کوتاه در مورد روز دانش آموز بنویسید با این بخش از مقاله همراه ما باشید:

 

مقدمه:

۱۳ آبان روز دانش آموز چه روزی است؟

 

بدنه:

۱۳ آبان روزی که حسین فهمیده در سن ۱۳ سالگی در جبهه ی جنگ با عراق، نارنجک را به دور کمر خود بست و به زیر تانک دشمن رفت و آن را نابود کرد. ایشان با دستان کوچک خود حماسه ای بزرگ آفرید و به همه ی هم سن و سالان خود درس شجاعت و استقامت و از خودگذشتگی داد و همه ساله چنین روز را به بزرگداشت و روز دانش اموز می پردازند و همیشه برای ما افتخار بزرگی است، هم چنین دانش اموزانی که با سن کم و دل بزرگ به کارهایی دست می زنند که همه ی جهانیان انگشت به دهان و متعجب می مانند.

 

ما در ۱۳ ابان به راهپیمایی می رویم و شعار «مرگ بر ظلم»سر می دهیم تا روزی که ظلم از تمام جهان عاری شود و همه ی دانش اموزان در صلح و ارامش به تحصیل و پیشروی و ترقی بپردازند. در صبح سیزده ماه آبان ۵۷، دانش آموزان به خاطر علاقه ی شدیدی که به امام خمینی رحمه الله علیه داشتند و همه ی آن ها از به زیر سلطه رفتن طاغوت راضی نبودند؛ دست به راهپیمایی زدند و در دانشگاه تهران جمع شدند و شعارهایشان بر علیه رژیم شاه بود.

 

سربازان هم که وظیفه داشتند جلوی مردم را بگیرند به دانشگاه آمدند و با گازهای اشک آور به مردم حمله کردند، اما دانش آموزان مقاوم دست از شعار دادن برنداشتند و بلکه با صدای بلندتری به اعتراضات خود بر علیه شاه ادامه دادند و ماموران نیز برای سرکوب کردن دانش آموزان، آن مکان را تیرباران کردند که بسیاری از آن ها شهید و بسیاری مجروح شدند.

 

ما به خاطر این روز بزرگ که در ۱۳ آبان ماه اتفاق افتاده است، این روز را به نام روز دانش آموز می شناسیم. البته در این روز دو حادثه ی دیگر اتفاق افتاده است؛ یکی تبعید شدن امام (ره) در همین روز به ترکیه و دیگری تسخیر لانه ی جاسوسی آمریکا در ایران که ما نمی توانیم بگوییم که فقط یکی از این اتفاقات مهم بوده بلکه همه ی آن ها مهم هستند. بعدها پس از راهپیمایی های فراوان بالاخره مردم ایران نتیجه ی زحمت های خود را گرفتند و طعم شیرین پیروزی انقلاب اسلامی را چشیدند.

 

نتیجه گیری:

هرگز به این موضوع که دانش آموزان نمی توانند کاری را پیش ببرند فکر نکنید. بلکه همیشه این دانش آموزان هستند که فردای جامعه را تشکیل می دهند.

انشا روز دانش آموز پایه ابتدایی

انشا روز دانش آموز پایه ابتدایی

اگر در مقطع ابتدایی هستید می خواهید یک موضوع انشا در مورد روز دانش آموز داشته باشید در ادامه همراه ما باشید:

 

مقدمه:

دانش آموزان، گل بوته هایی تشنه در کنار جویبار این دیارند. آموزگاران، چشمه ساران بهارند و هر مدرسه، آبشخور آب حیات است. روز دانش آموز، فرصتی برای تجدید عهد با قلم، کتاب و دین و دانش است. دانش آموزی که قدر گوهر خویش رابشناسد و ارزش زندگی و زمان را بداند، مجاهدی است که در سنگر دانش به ستیز با جهل، تاریکی و بی مسؤلیتی می پردازد. دانش آموز متعهد و ایمان مدار ایرانی باید در کنار درس و علم، برای ادب و کمال، سهمی بزرگ قایل شود. سعادت و آینده ی درخشان دانش آموز تنها در گرو درس خوب و نمره های عالی نیست، بلکه دانش آموز باید به چیزهای دیگری نیز بیاندیشد مانند: معنویت، انسان دوستی و خداجویی. در این انشا به وظایف دانش آموز نمونه می پردازیم.

 

بدنه:

وظیفه ی دانش آموزان، تنها فراگیری معلومات کتاب ها و محتوای علمی درس ها نیست، بلکه توجه به رشد شخصیت، شکوفا ساختن استعدادهای نهفته، تقویت روحیه ی خودباوری، خداباوری و اعتماد به نفس و توجه به دیانت درکنار دانش و فن نیز از وظایف آنان است. دانش آموزان ایران اسلامی می توانند هم زمان با تحصیل، بذر باور را در زمین بارور دل ها بیافشانند و نهال ایمان را در بوستان جان خود بنشانند تا بعدها ـ پس از فراغت از تحصیل ـ شاهد شکفتن شکوفه ی صداقت و خلوص و خدمت بر شاخسار وجودشان باشند.

 

وظیفه یک دانش آموز نمونه در مقابل والدین چیست؟ والدین دانش آموز، دوست دارند فرزندان شان، تلاش آنان را در راه تربیت و آموزش خویش، نادیده نگیرند. هرچند آنان همواره از روی عشق و علاقه، در این راه فداکاری می کنند و منتی هم نمی گذارند؛ ولی فرزندان نباید سپاس گزاری و حق شناسی را فراموش کنند. از سوی دیگر، ادب در برابر استاد نیز، نشان کمال یک دانش آموز است. فروتنی در برابر استاد، دستور خرد و وجدان و سفارش پیامبر خدا، اولیای دین و همه ی خردمندان و فرهیختگان است. پس دانش آموزان عزیز باید بکوشند همواره قدرشناس والدین و آموزگاران دل سوز خویش باشند.

 

یک دانش آموز نمونه باید اوقات فراغت خود را چگونه سپری کند؟ اوقات فراغت از مسایلی است که با برنامه ریزی می توان از آن خیلی بهره برد. کسی که ارزش سرمایه ی وقت را نشناسد، گرفتار افسوس و حسرت خواهد شد. دانش آموزان عزیز می توانند با تدبیر امروز، از حسرت های آینده و هدر رفتن فرصت های طلایی، جلوگیری کنند.

 

الگو و اسوه دانش آموزان باید چگونه باشند ؟ دانش آموز بایدبیش از هر چیز، درباره ی کسی که سرمایه ی علمی اش را از او به دست می آورد و حسن خلق و آداب و رفتار خود را زیر نظر او می آموزد، مطالعه و بررسی کند. باید استادی را به عنوان الگو انتخاب کرد که از اهلیت و شایستگی کامل برخوردار بوده، دین داری او محرز و پاکدامنی و صیانت نفس وی مشهور باشد. دانش آموز نباید شیفته و فریفته ی فزونی آگاهی های علمی کسی گردد که از نظر تقوا و دین داری و ویژگی های اخلاقی، نقص های آشکاری دارد؛ زیرا زیان چنین فردی به دین و اخلاق وی، از نادانی شدیدتر است.

 

دانش آموز نمونه ایرانی باید چگونه باشد؟ دانش آموزان ایران اسلامی همواره تشنه ی علم و دانش اند. آنان با رفتار شایسته و سازنده ی خویش، الگوی راستین دانش آموزان دیگر کشورهای اسلامی هستند. اینان، چهره های برجسته و افتخارآفرین عرصه های علم و عمل، شهامت و مبارزه، پاکی و عفاف، ایثار و فداکاری اند. اینک، تمام امید دنیای اسلام به دانش آموزان ایران اسلامی است. همان ها که با برخورداری از لطایف روحی و باطن های صاف، با کنار زدن خواهش های تن، راه عروج جان های پاک خویش را به سوی قرب به ملکوت می گشایند. جان های پاکی که در برهه ی بازسازی معنوی با سلوک روحانی خویش، دعا و عبادت و اطاعت را از محدوده ی زندگی خصوصی به در آورده و به محیط علم و زندگی خویش؛ یعنی مدرسه کشانده اند.

 

نتیجه گیری:

دانش آموزان، آینده سازان این کشور هستند و همواره باعث افتخار مردم خود بوده اند. امروزه نیز آن چه برای دانش آموز مسلمان ایرانی، با اهمیت تلقی می شود، آمیختن دانش با دین و تعهد با تخصص است. داشتن هر یک از این دو، جدا از دیگری، پریدن با یک بال است و آشکار است که سرانجام چنین پروازی، سقوط خواهد بود. دانش آموز بیدار دل و روشن ضمیر میهن اسلامی، هرگز از علم، بتی در برابر دین نمی سازد و به علم پرستی گرفتار نخواهد شد. برای دانش آموز ایرانی آن چه اصالت دارد، ایمان، معنویت، عدالت و کرامت انسانی است.

انشا با موضوع روز دانش آموز

انشا با موضوع روز دانش آموز

شجاعت، آزادگی و فداکاری، این ها واژه هایی هستند که تنها مختص به بزرگ تر ها نیستند، گاهی این صفات در وجود کودکان و نوجوانانی کم سن و سال آن چنان پر رنگ می شود که آن ها حتی زندگی شان را نیز فدا می کنند و روز ۱۳ آبان مهر تاییدی ست بر این جمله. انشا با موضوع روز دانش آموز را در ادامه می خوانید و از شما دعوت با ما همراه باشید:

 

در روز ۱۳ آبان نوجوانان و دانش آموزانی که تحمل دیدن ظلم را نداشتند زندگی شان را در این راه فدا کردند، آن ها در آن روز شجاع ترین و آزاده ترین بودند و برای خواسته ای که داشتند مشت ها را گره کرده و فریاد سر دادند که از ظلم و جور به ستوه آمده اند و خواستار آزادگی و زندگی بهتر هستند آن ها به دنبال عدالت بودند تا همه ی مردم در کنار هم زندگی بهتری را تجربه کنند. آن دانش آموزان در سال ۱۳۵۷ به همه ی ما آموختند که با سن کم چه کار های بزرگی را می توان انجام داد، آن ها به ما آموختند که می توان تاریخ ساز شد و برای همیشه در یاد ها ماند.

 

روز ۱۳ آبان مختص دانش آموزانی ست که با خون خود حماسه ساز شدند و مادر هایی که صبح فرزندان شان را با لبخند بدرقه کرده بودند پس از سپری شدن آن روز آن ها را با خون دل و اشک چشم تحویل گرفتند، در آن روز مادران به جای در آغوش کشیدن فرزندی که صبح در نشاط و شادابی کامل به مدرسه فرستاده بودند پیکر بی جان و خونین تحویل گرفتند.

 

حالا به خاطر فداکاری و ایثار دانش آموزانی که روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ با قدم هایی ثابت و استوار در محوطه ی دانشگاه تهران ایستادند و ظلم را نپذیرفتند ۱۳ آبان در تقویم ما روز دانش آموز نام گرفته است. و هر ساله تقویم ما به ما یادآوری می کند که سال ها قبل دانش آموزان ما برای هدفی ارزشمند در خون خود غلتیدند و به شهادت رسیدند.

انشا در مورد روز دانش آموز کلاس سوم

انشا در مورد روز دانش آموز کلاس سوم

اگر کلاس سوم دبستان هستید و خانم معلم تان از شما خواسته است یک انشا درباره ی روز دانش آموز بنویسید می توانید پس از خواندن متن زیر ایده برداری کرده و یافته های خود را در دفتر انشایتان بنویسید.

 

مقدمه:

معلم عزیزم موضوع مهمی را برای درس انشا روز دانش آموز در نظر گرفته است که یکی از وقایع مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و من نیز در ادامه درباره این موضوع نظرم را بیان خواهم کرد.

 

بدنه انشا:

۱۳ آبان در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی یکی از روزهای مهم محسوب می شود که در این روز چند اتفاق مهم رخ داده است. روزی است که قیام دانش آموزان بر علیه ظلم رژیم پهلوی است که آتش ظلم و جور همه کشور را فرا گرفته بود و دانش آموزان با شعارهایی بر علیه استبداد انزجار خود را اعلام کردند و در این شهدای دانش آموزی را نیز تقدیم انقلاب کردیم.

 

واقعه دیگر تبعید امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی می باشد که رژیم پهلوی ایشان را به ترکیه تبعید کرد.

 

واقعه دیگر مهمی که در این روز رخ داد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان خط امام بود که سفارت آمریکا به دست انقلابیون افتاد و دیپلمات های آمریکایی به گروگان آنها درآمدند.

 

چندین سال بعد از نیز در زمان جنگ تحمیلی توسط عراق، واقعه دیگری در این روز رخ داد که شهادت حسین فهمیده نوجوان ۱۳ ساله ای است که نارنجک به خودش بست و جلوی پیشروی تانک عراقی ها را گرفت و خودش شربت شهادت نوشید.

 

نتیجه گیری:

ما نتیجه میگیریم که همیشه در طول سال برگی از تاریخ کشور بزرگترین واقعه ها رو رقم زده و ما وظیفه داریم تا با پاسداشت این ایام، سعی کنیم تا آنها کم رنگ نشده و هرگز فراموش نشوند.

انشا روز دانش آموز کلاس پنجم

انشا روز دانش آموز کلاس پنجم

دانش آموز عزیز کلاس پنجم دبستان امیدواریم که حال دل تان همیشه خوب باشد و در این بخش سایت سماتک یک انشا با عنوان روز دانش آموز سیزدهم آبان برایتان تهیه و تنظیم کرده است:

 

مقدمه

انشای خود را به یاد شهید فهمیده آغاز میکنم که با وجودی که یک نوجوان بود ولی درس بزرگی به همه ما داد.

 

بدنه

همه ما میدانیم دانش آموزان آینده سازان یک کشور هستند و تربیت و تحصیل آنها اهمیت زیادی دارد. اما باید از خودمان بپرسیم که به عنوان یک دانش آموز چه وظایفی داریم؟ حتما بیشتر شما فکر میکنید که جواب فقط یک کلمه است: علم آموزی. جواب شما درست است اما یک دانش آموز خوب بجز درس خواندن و گرفتن نمره های خوب وظایف دیگری هم دارد.

 

مثلا یک دانش آموز خوب باید از نظر اخلاقی برای خواهر و برادر کوچکتر و دانش آموزان کوچکتر نمونه باشد. یعنی اخلاقش خوب باشد، به همه کمک کند، با دیگران با ادب و احترام برخورد کند، دیگران را دوست داشته باشد، مسئولیت پذیر باشد و منظم و مرتب باشد، عاقل و فهمیده باشد و خیلی چیزهای دیگر.

 

بجز این ها یک دانش آموز خوب بیاد بداند که الان بهترین موقع برای یادگیری است و نباید وقت خود تنها با بازی و سرگرمی تلف کند باید حتی در اوقات فراغت خود کارهای مفید انجام دهد کارهایی که در آینده برای خودش و جامعه اش مفید باشد. یک دانش آموز خوب باید سعی کند از سن کم با ایمان باشد و با پرسیدن سوال هایی که در ذهن دارد و خواند کتاب های خوب ایمان و معرفت خود را بالا ببرد و فراموش نکند رضایت خدا مهم تر از هر چیزی در دنیا است.

 

بعضی کارها مثل خواندن قرآن، کمک به پدر و مادر در کارها، پیدا کردن دوست های خوب، بازی و تفریح به موقع و به اندازه، انجام تکالیف منظم، برنامه ریزی و نظم در کارها، پس انداز و صرفه جویی و خیلی چیز های دیگر باعث می شود شما بتوانید هم آینده خوبی برای خود بسازید و هم الگو بقیه دانش آموزان شوید، هم پدر و مادر خود را سربلند کنید.

 

نتیجه گیری

این بود انشاء یک دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی در مورد روز دانش آموز و امیدوارم بتوانم با تلاش و توکل به خدا دانش آموز خوبی باشم که معلمین، پدر و مادر و از همه مهم تر خدای مهربان از من راضی باشد.

انشا در مورد روز دانش آموز کلاس چهارم

انشا در مورد روز دانش آموز کلاس چهارم

مقدمه:

کارهای بزرگ دل های بزرگ تری میخواهند و فرقی نمی کند که با دستانی کوچک باشد یا بزرگ و مهم نتیجه ی کار است و نیت کار !

 

بدنه:

همیشه و همه جا از شجاعت حسین ۱۳ ساله گفته اندکه با دلی بزرگ و دستانی کوچک حماسه ایی به یادماندنی به پاکرد. همان حماسه ایی که به همگان غیرت و ارادت هه ی ما ایرانی ها را نشان داد. نشان داد که از کوچک تا بزرگ مردم عزیزمان دست در دست هم ایستاده اند و سر تعظیم برای دشمن فرو نمی اورند و تا لحظه ی مرگ و تا اخرین قطره ی خون در مقابل دشمن ایستادگی می کنند و مانع از پیشروی و پیشرفت دشمن می شوند و اینگونه شد که همه ساله این روز مهم را جشن می گیرند تا تکرار شود و دیکته شود برای همه ی دانش اموزها شجاعت حسین فهمیده و امثال حسین، تا فراموش نشود.

 

اگر امروز در رفاه و ارامش هستیم، همه مدیون ان بزرگواران و شهدای راه حکمت است. هر ساله تکرار می شود تا دوباره نشان دهیم ما همان مردم ایرانی هستیم که می ایستیم و از حق خود دفاع می کنیم و مانع از رسیدن ارزو های دشمن می شویم.

 

دراین روز شعار مرگ بر ظلم و شعار مرگ بر دروغ و شعار مرگ بر کفر تا به امید روزی که تمام تلاش ها به نتیجه برسد و دنیا از کفر و ظلم و دروغ خالی شود و دنیایی سراسر از یکپارچگی و یک رنگی و یکسانی داشته باشیم و هیچ بچه و دانش اموزی در جنگ و خونریزی نماند و همه جا دوستی باشد و دوستی.

 

نتیجه گیری:

مهم نیست سفید باشی یا سیاه، مهم این است که با حق مساوی در دنیایی یکسان دانش بجویی و از حق بشریت و انسانیت یکسان برخوردار باشی!
آن روز روز جشن بزرگ دانش اموز است.

انشا در مورد ۱۳ آبان با مقدمه و نتیجه گیری

انشا در مورد ۱۳ آبان با مقدمه و نتیجه گیری

مقدمه

دانش آموز قشری از جامعه است که در سال‌های آینده بدنه اصلی کشور را تشکیل خواهد داد. بها و ارزش دادن به نوجوانانی که در آینده تصمیم گیران اصلی این مرز و بوم خواهند شد وظیفه اصلی بزرگسالان است. روز ۱۳ آبان که به خاطر رشادت‌های نوجوانان در سال ۵۷ به روز دانش آموز مشهور است تنها قطره‌ای از حضور موثر این نوجوانان در سرنوشت سرزمین مان است.

 

بدنه

از شهید فهمیده تا علی لندی. هر دو نوجوان و دانش آموز بودند. یکی در میانه جنگ تحمیلی و دیگری در اواسط جنگ تحریم‌ها زندگی می‌کرد. عشق به میهن و فداکاری برای جان انسان‌ها ویژگی بارز هر دو شهید والامقام است. شاید فکرش را هم نمی‌کردیم که یک نوجوان دهه هشتادی با این همه زرق و برقی که در اطرافش هست اینگونه از خود ایثار به خرج دهد. مگر بالاتر از جان هم داریم؟ علی در یک لحظه تصمیم گرفت و جانش را برای نجات دو هموطنش به خطر انداخت. خطری که در نهایت او را به پروردگارش رساند و نامش را تا ابد جاویدان کرد. الگوی علی شهید فهمیده ۱۳ ساله و نوجوانانی بود که در ۱۳ آبان ۵۷ به مبارزه با رژیم شاه پرداختند.

 

نتیجه گیری

شهید علی لندی نمادی از نوجوانان ایران زمین است که در لحظات بحرانی و حیاتی کشور خود را نشان می‌دهند. دانش آموزانی که شاید دست کم گرفته شوند ولی در مواقع نیاز از جان و مال خود برای اعتلای ایران اسلامی دریغ نخواهند کرد. نام و خاطره همه شهدای دانش آموز گرامی باد.

تحقیق در مورد ۱۳ آبان روز دانش آموز

تحقیق در مورد ۱۳ آبان روز دانش آموز

روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی به روز‌های سرنوشت‌سازی نزدیک می‌شد، تعدادی از دانش آموزان تهرانی در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همه برسانند.

 

این جوانان پر شور و معترض، که گروه گروه، داخل دانشگاه تهران شده بودند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کرده بودند ابتدا ساعت یازده صبح، از طرف مأموران شاه، با گاز اشک‌آور مورد حمله قرار گرفتند؛ اما، به اعتراض خود ادامه داده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و ۵۶ تن از دانش آموزان شهید و صد‌ها نفر مجروح شدند. به همین دلیل هر سال برای پاسداشت خون دانش آموزان روز ۱۳ آبان به نام روز دانش آموز گرامی داشته می‌شود.

 

اینکه روزی به نام روز دانش آموز در تقویم ما ثبت شده و گرامی داشته می‌شود بسیار غرور آفرین است و نشان می‌دهد که چقدر در یک جامعه، دانش آموزان اهمیت و ارزش دارند. اما در همین ایام من به دانش آموزان مناطق محروم فکر می‌کنم که از داشتن یک مدرسه مناسب و امکانات لازم محرومند.

 

دانش آموزانی که برای رسیدن به مدرسه باید مسیر دشواری را طی کنند و یا دانش آموزانی که در همین ایام کرونا که نیاز به تلفن همراه و اینترنت دارند، نمی‌توانند یک گوشی داشته باشند. دانش آموزانی که سهمشان تنها حسرت و حسرت است. بی شک همه آن‌ها هم دوست دارند درس بخوانند و آینده روشنی را برای خود رقم بزنند. کاش همه با هم فکری به حال آن‌ها می‌کردیم. کاش کاری از دستمان برمی‌آمد تا هیچ استعدادی هدر نرود. همه عادلانه از حق تحصیل برخوردار بودند و هیچ دانش آموزی از آینده اش نا امید نبود.

 

روز دانش آموز می‌تواند بهانه ای باشد برای اینکه بدانیم دانش آموزان تا کنون نقش پررنگی در تاریخ ایران زمین داشته اند و مثل ۱۳ آبان ۵۷، هنوز مظلوم و بی پناه هستند. ۱۳ آبان بهانه ای است تا به نیازهای دانش آموزان بیشتر بیندیشیم و هرچه در توان داریم برای آن‌ها انجام دهیم. همانگونه که دانش آموزان این مرز و بوم نیز وظیفه دارند با قدرت و انگیزه، در برابر سختی‌ها مقاومت کنند و با تلاش و کوشش بیشتر آینده ای پر غرور و با شکوه برای جامعه و وطن خود بسازند.

انشا کودکانه در مورد روز دانش آموز

انشا کودکانه در مورد روز دانش آموز

هر سال ما روزی را به عنوان روز دانش آموز گرامی داشته و جشن می گیریم این روز ۱۳ آبان ماه می باشد. انشا کودکانه در مورد روز دانش آموز را در این بخش خواهید خواند:

 

علت نامگذاری ۱۳ آبان به عنوان روز دانش آموز واقعه ی کشتار 56 نفر از دانش آموزان تهرانی می باشد که در سال ۱۳۵۷ رخ داد، در آن روز جمعی از دانش آموزان برای اعتراض به حکومت پهلوی به محوطه ی دانشگاه تهران آمده بودند که مورد هجوم و تیراندازی ماموران حکومت پهلوی قرار گرفتند، نتیجه ی این درگیری کشته شدن 56 نفر از دانش آموزان و مجروح شدن بسیاری از آن ها بود.

 

صبح روز ۱۳ آبان دانش آموزان مدارس خود را تعطیل کردند و به طرف دانشگاه تهران به راه افتادند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. با حضور آن ها در دانشگاه تهران ابتدا ماموران خواستند با گاز اشک آور جمعیت جمع شده را پراکنده کنند اما نوجوانان و جوانان که پر از شور و شوق بودند و ترسی از مرگ نداشتند تسلیم نشدند و به همین دلیل مورد اصابت تیر های ماموران قرار گرفتند.

 

آن ها با وجود گاز های اشک آور و تیر های مداومی که شلیک می شد از پای ننشسته و همچنان فریاد آزادی سر دادند و با فداکاری و از خود گذشتی نام خود را در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت کردند. امام خمینی ره در پیامی به مناسبت شهادت دانش آموزان فرمودند: « عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است، ایران امروز جایگاه آزادگان است، من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام، صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم».

 

مدتی بعد از آن کشتار و در خون غلتیدن دانش آموزان بی گناه و آزادی خواه، در تاریخ 16 بهمن ۱۳۵۷ جمعی از دانش آموزان شهر تهران طی بیانه ای اعلام کردند که از آن پس می خواهند روز ۱۳ آبان هر سال را به یاد دانش آموزان شهید آن واقعه به عنوان روز دانش آموز گرامی بدارند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این روز به عنوان روز دانش آموز در تقویم ها ثبت شد و نام و یاد شهیدان ۱۳ آبان در تقویم، انقلاب و یاد و قلب مردم برای همیشه زنده ماند.

انشا در مورد روز دانش آموز کلاس هفتم

انشا در مورد روز دانش آموز کلاس هفتم

امروز روز ۱۳ آبان است، روز شهدایی که با رشادت ها و ایثار و فداکاری های خود ماندگارترین حماسه ها را خلق کردند که زبان از گفتن و قلم از نوشتن آن قاصر است. اگر می خواهید یک موضوع انشا در مورد روز دانش آموز برای کلاس هفتم داشته باشید در ادامه همراه ما باشید:

 

روز شهدای دانش آموزی که ذلت ناپذیری و ایستادگی در برابر ظلم را از امام شهید خود آموختند، امامی که با شهادت خویش، حماسه ای جاوید آفرید و درس آزادگی و عدم تسلیم در برابر ستمگران را به همه نسل های بشر آموخت. ۱۳ آبان روزی است که لاله های انقلاب چون طاقت ذلت و ظلم را نداشته دست به قیام زدند و در دانشگاه تهران تجمع نمودند و با فریاد الله اکبر و با شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر شاه لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند تا جایی که مورد اصابت گلوله ظالمان قرار گرفته و یکی پس از دیگری در خون غلتیدند و با خون خود دشمنان اسلام را بیش از پیش به رسوایی و شکست کشاندند.

 

امام خمینی(ره) بعد از شهادت دانش آموزان در ۱۳ آبان فرمودند که چشم امید من به شما دانش آموزان است، عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است. انقلاب اسلامی ایران وامدار ایثارگری و از خودگذشتگی شهدای والامقام است. همه شهدا به خصوص شهدای دانش آموز با عشق و علاقه و معرفت برخواسته از روح انقلابی وارد عرصه پیکار شدند و زیباترین جلوه های ایثار را به نمایش گذاشتند تا نامشان در تاریخ جاودانه گردد.

 

یوم اللّه سیزده آبان روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره ی فرزندان انقلاب جاوید مانده و درسی برای تمام دانش آموزان باشد که عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند و با ابرقدرت ها و چپاول گران بین المللی به مبارزه ی بی امان بپردازند. امروز نیز ما دانش آموزان باید مانند دانش آموزان و دانشجویان سال های زیبای انقلاب، حق طلب، با بصیرت و استکبار ستیز باشیم تا یاد شهدای دانش آموز سال ۵۷ را زنده نگه داریم.

انشا در مورد روز دانش آموز و شهید حسین فهمیده

انشا با موضوع روز دانش آموز را در این مقاله خواندید و حال که داریم به روز دانش آموز ۱۳ آبان نزدیک می شویم چه خوب است در محیط مدرسه درباره ی این روز مهم انشایی بنویسیم و بیشتر راجع به آن تحقیق و تفکر کنیم که رژیم ننگین پهلوی چه جنایت هایی را به مردم مظلوم ایران روا داشت. کنجکاوی در مورد این که چرا ۱۳ آبان را روز دانش آموز می نامند و اتفاقاتی که در آن روز افتاده بسیار خوب است و باعث می شود ذهن فرزندان ایران با ارزش های انقلاب اسلامی بیشتر آشنایی پیدا کند.

جدیدترین مطالب