زگیل تناسلی و زگیل مقعد، شایع ترین بیماری‌های آمیزشی

زگیل تناسلی و زگیل مقعد، شایع ترین بیماری‌های آمیزشی

با افزایش روابط جنسی غیر ایمن در دنیای امروز، آما ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی، از جمله زگیل تناسلی افزایش یافته است. با توجه به اینکه زمان بروز علائم ظاهری زگیل تناسلی در هر فردی متفاوت است، تنها راه مطمئن برای پیشگیری از این عارضه تزریق واکسن اچ پی وی است. زیرا بسیاری از افراد نمی‌دانند که به این ویروس مبتلا هستند و به راحتی آن را به شریک جنسی خود انتقال می‌دهند. یکی از دغدغه های مبتلایان، انتخاب دکتر مناسب برای تشخیص دقیق و درمان زگیل تناسلی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم:

 

زگیل تناسلی

بیش از 180 نوع ویروس HPV وجود دارد که خیلی از آن ها مشکلی ایجاد نمی کنند. برخی از آنها باعث ایجاد زگیل در سایر قسمت های بدن می شوند و نه اندام تناسلی. انواع 6 و 11 بیشتر با زگیل تناسلی مرتبط هستند.

 

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، مبتلا می شوند. زگیل تناسلی بر بافت های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. آنها می توانند مانند برجستگی های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل ها خیلی کوچک هستند که قابل مشاهده نیستند.

زگیل تناسلی و زگیل مقعد، شایع ترین بیماری‌های آمیزشی

برخی دیگر از انواع HPV می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم شوند که انواع پرخطر اچ پی وی نامیده می شوند. آنها همچنین می توانند منجر به سرطان واژن یا فرج، سرطان مقعد و سرطان گلو یا دهان شوند.

 

زگیل مقعدی

زگیل مقعد یا condylomata acuminata محیط اطراف ناحیه مقعدی و دستگاه تناسلی را در بر می‌گیرد. زگیل در اول بصورت توده کوچک ایجاد شده و پس از مدتی به کل ناحیه مقعدی گسترش می یابد. زگیل مقعد معمولا دردناک نیست و خیلی از بیماران از حضور آن بی خبرند و ضمنا میتواند درون مجرای مقعد هم مخفی و رشد کند. از علائم آن باید به خارش، ناراحتی، خون ریزی، ترشح و یا احساس غده یا توده در این ناحیه اشاره کرد.

 

علائم زگیل تناسلی، واژن و مقعد در زنان و مردان

در زنان، زگیل تناسلی می‌تواند روی فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و اطراف و داخل کانال مقعد و دهانه رحم رشد کند. این زائده‌ها در مردان، ممکن است در نوک یا روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شوند. زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلوی فردی که رابطه جنسی دهانی داشته است ایجاد شود.

 

علائم و نشانه های زگیل تناسلی عبارتند از:

 

• تورم های کوچک، گوشتی، قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی و مقعد شما

 

• شکلی شبیه گل کلم که در اثر نزدیکی چند زگیل به هم ایجاد می شود

 

• خارش یا ناراحتی در نواحی مقعد و تناسلی

 

• خونریزی با مقاربت

 

• زگیل تناسلی می تواند آنقدر کوچک و مسطح باشد که به سختی دیده شود. با این حال فقط در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده، این عارضه به خوشه‌های بزرگتر تکثیر می‌شود.

 

عوامل خطر

اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در برخی مواقع به HPV تناسلی مبتلا می شوند. عواملی که می توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند عبارتند از:

 

• داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی

• داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر

• داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید

• فعال شدن جنسی در سنین پایین

• داشتن سیستم ایمنی ضعیف، مانند HIV یا داروهای پیوند عضو

• تزریق نکردن واکسن گارداسیل یا اچ پی وی قبل از شروع فعالیت های جنسی

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یا شریک جنسی‌تان دچار علائم ظاهری غیر طبیعی و برجستگی یا زگیل در ناحیه تناسلی شدید به پزشک مراجعه کنید. معمولا افراد وقتی به وجود این ویروس در بدن خود پی می برند که علائم ظاهری آن را در نواحی تناسلی مشاهده کنند.

 

بیماری هایی مثل اسکین تگ هم علائمی مشابه با زگیل تناسلی دارند، بنابراین وجود هر زائده ای به معنی ابتلا به این بیماری نیست. برای تشخیص زگیل نیاز به انجام تست و آزمایشات مربوطه و همچنین مراجعه به دکتر متخصص است. اما دکتر زگیل تناسلی چه کسی است؟

 

اگر نمی‌خواهید اتلاف وقت و هزینه داشته باشید، باید به پزشکی مراجعه کنید که علاوه بر تشخیص دقیق، تجربه درمان‌های موفق این عارضه را داشته باشد. مراجعه به دکتر پوست، متخصص جراح عمومی، متخصص اورولوژیست (برای مردان) و دکتر زنان گزینه‌هایی هستند که برای تشخیص و درمان این عارضه به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

نحوه معاینه و تشخیص زگیل واژن و مقعد

اگر چه صحبت کردن در مورد آن دشوار است، ممکن است پزشک شما در مورد وجود یا عدم وجود عوامل خطر از جمله سابقه رابطه مقعدی، تست HIV مثبت یا ضعف مزمن سیستم ایمنی (بیماران پیوند عضو، بیماری التهابی روده) تحقیق کند.

 

معاینه فیزیکی باید در درجه اول بر معاینه آنورکتال و ارزیابی پرینه (ناحیه لگنی) که شامل آلت تناسلی یا ناحیه واژن و مقعد برای جستجوی زگیل است متمرکز شود. معاینه رکتال دیجیتال باید برای رد هرگونه توده انجام شود. آنوسکوپی معمولا برای بررسی داخل کانال مقعدی برای مشاهده زگیل مقعد هم انجام می شود. این روش شامل قرار دادن یک ابزار کوچک به اندازه یک انگشت در مقعد است تا به بررسی تصویری ناحیه کمک کند.

 

چه راه‌هایی برای درمان زگیل تناسلی واژن و مقعد وجود دارد؟

برخی از زگیل های تناسلی و زگیل های مقعدی بدون درمان و به مرور زمان از بین می‌روند. اما از بین بردن زگیل با روش‌های سریع و قطعی مزایایی دارد:

 

• خطر انتشار ویروس را کاهش می دهد

• می تواند هر گونه درد و خارش را تسکین دهد

• شکل ظاهری ناحیه تناسلی را بهبود می‌بخشد

• فرد با مراجعه و درمان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

 

اگر می خواهید زگیل تناسلی خود را درمان کنید، بهتر است به دکتر متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید. شما نباید از داروهای بدون نسخه و تجویز پزشک استفاده کنید زیرا ممکن است شرایط بیماری را بدتر کند.

 

روش‌های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد. قبل از انتخاب روش درمان، دکتر متخصص موارد زیادی از جمله تعداد زگیل ها، محل قرارگیری زائده ها و سلامت کلی شما را در نظر می گیرد.

 

درمان ممکن است شامل یک روش پزشکی در مطب یا روش دارویی باشد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم:

 

دارو

گاهی پزشکان داروهایی را تجویز می کنند که می‌توانید در خانه روی زگیل تناسلی استفاده کنید. این داروهای تجویزی عبارتند از:

 

• پودوفیلوکس برای زگیل های خارجی (برای جلوگیری از رشد سلول های زگیل)

• ایمیکیمود (سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا بتواند با HPV مبارزه کند)

• پماد ساخته شده از عصاره چای سبز (سینکاتچینز) برای زگیل های خارجی و زگیل های اطراف مقعد

 

روش های پزشکی

دکتر زگیل تناسلی با توجه به اندازه، نوع و محل ایجاد زگیل‌ها ممکن است یکی از روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد دهد:

 

• لیزر درمانی (از بین بردن زگیل با نور لیزر)

• کرایو یا فریز (یخ زدن زگیل ها با نیتروژن مایع)

• جراحی (برداشتن زگیل)

• کوتر الکتریکی (از بین بردن زگیل ها با جریان الکتریکی)

 

به غیر از روش لیزر زگیل تناسلی که در یک جلسه انجام می‌شود، در سایر روش‌ها گاهی اوقات درمان به بیش از یک بار مراجعه به مطب نیاز دارد.

 

در نظر داشته باشید که درمان زگیل تناسلی و از بین بردن زائده‌ها با روش‌های مختلف، به این معنی نیست که ویروس اچ پی وی بطور کامل از بدن شما پاک شده و دیگر ناقل بیماری نیستید. این ویروس ممکن است تا مدت‌ها در بدن شما باقی بماند و فقط تقویت سیستم ایمنی بدن به از بین رفتن این ویروس کمک می‌کند.

 

https://clinicdarman.com

https://www.aad.org/public/diseases/a-z/genital-warts-treatment

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/genital-warts/diagnosis-treatment/drc-20355240

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب