انواع روش های جراحی دیسک کمر

انواع روش های جراحی دیسک کمر

انواع روش های جراحی دیسک کمر چیست؟ این سوالی زمانی برای شما ایجاد می شود که به فتق دیسک کمر دچار شده باشید و عارضه شما به حدی شدید باشد که تنها عمل جراحی پاسخگو باشد.

 

جراحی دیسک کمر یک روش درمانی می باشد که در طی آن ترمیم و درمان پارگی دیسک کمر انجام می شود و این گونه فشار وارد شده بر روی نخاع کمتر و درد بیمار تمام می شود. اگر به دنبال این هستید که بدانید انواع روش های جراحی دیسک کمر چه می شود و کدام یک برای شما مفید است.

 

بیرون زدگی دیسک کمر چگونه ایجاد می شود؟

انواع روش های جراحی دیسک کمر

ستون فقرات انسان از بافت های منحصر به فردی تشکیل شده است که حضور آن ها سبب می شود حرکات و انعطاف کمر به صورت طبیعی و راحت انجام شود. زمانی که فرد جوان است، کپسول های موجود درون دیسک به صورت کاملا سالم است و محتوای آب داخل کپسول ها در حالت نرمال می باشد.

 

اما با بالا رفتن سن به تدریج آب درون این کپسول ها کم تر می شود و در نهایت دیواره های بیرونی دیسک آسیب پذیر می شوند. در این حالت فرد با احساس درد در زمان نشست و برخواست به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه می کند و طی آزمایش های مربوط متوجه سیاه شدن رنگ دیسک ها می شوند.

 

دقت داشته باشید که این تغییر رنگ به معنای فشار بر روی نخاع نیست، در صورتی که سابقه ژنتیکی در فرد وجود داشته باشد، لایه های بیرونی دیسک متلاشی می شود و محتویات آن به بیرون می ریزد.

 

در اینجاست که گفته می شود بیرون زدگی دیسک کمر رخ داده است، یعنی فشار قطعات خارج شده بر روی ریسه های عصبی که منجر به درد شدید د پاها و کمر می شود.

 

در این زمان پزشک متخصص در ابتدا تلاش می کند که از درمان غیر جراحی دیسک کمر استفاده کند و روش هایی مثل استراحت، ورزش، ماساژ و … را پیشنهاد می کند، اما چنانچه درد بیمار شدید باشد و علائم جدی تری در او مشاهده شود تنها جراحی جوابگو می باشد.

 

جراحی دیسک کمر و انواع روش های آن

همان طور که اشاره کردیم جراحی دیسک کمر آخرین روشی می باشد که پزشکان  متخصص ستون فقرات از آن استفاده می کنند، اصولا برای درمان در ابتدا از روش های ساده تری استفاده می شود اما اگر وضعیت بیمار خطرناک شود و علائمی مثل: عدم کنترل مدفوع، بی حسی در تمامی بخش های پا، درد غیر قابل تحمل  و … در بیمار ایجاد شود، در نهایت جراحی دیسک پیشنهاد می شود.

 

جراحی دیسک دارای روش های مختلفی می باشد که با توجه به شرایط بیمار و وضعیت بدنی او باید یکی از آن ها را انتخاب کرد.

 

این روش های در دو دسته کلی جراحی های باز (روش های تهاجمی) و جراحی بسته (روش های کم تهاجمی) تقسیم می شوند. در این حالت نیز با توجه به این که جراحی های بسته دارای عوارض و خطر کمتری می باشد، اولویت پزشکان بر روی آن ها می باشد.

 

اما چنانچه عارضه فرد بسیار جدی و خطرناک باشد تنها گزینه ای که باقی می ماند استفاده از روش های جراحی باز می شود. در ادامه انواع هر یک از این روش ها را به صورت دقیق توضیح می دهیم.

 

جراحی دیسک کمر به روش باز

انواع روش های جراحی دیسک کمر

در جراحی باز کمر پزشک برای اینکه دسترسی بهتری به ناحیه آسیب دیده داشته باشد، اقدام به باز کردن و شکاف آن قسمت می کند تا دید بهتری ایجاد شود.

 

از این روش زمانی استفاده می شود که دیسک کمر به طور کامل تخریب شده باشد و فشار وارد شده بر روی نخاع و ریشه های عصبی بالا باشد. در ادامه با انواع روش های جراحی دیسک کمر به روش باز بیشتر آشنا می شوید:

 

جراحی لامینکتومی

یکی از قدیمی ترین روش های جراحی دیسک کمر که به جهت رفع تنگی کانال نخاعی و کم کردن فشار وارد شده بر روی آن انجام می شود لامینکتومی نام دارد.

 

زمانی از این روش استفاده می شود که پزشک علائم تنگی کانال نخاعی شدید را در بیمار مشاهده کند که شامل: درد، اختلال در حرکت، بی حسی، خشک شدن دست و پا، مشکل در راه رفتن و عدم تعادل می باشد.

 

در این روش متخصص ستون فقرات قسمتی از استخوان های لامینا و لیگمان را جدا می کند و سپس دیسک بیرون زده را تخلیه می کند.

 

جراحی میکرودیسکتومی

در این روش که به صورت حداقل تهاجمی است، برش های کوچکی حدود 2 تا 3 سانتی بر روی خط کمری انجام می شود و پزشک به کمک یم میکروسکوپ قسمت های آسیب دیده را بررسی می کند.

 

همانند روش قبل، در این روش نیز قسمتی از استخوان های لامینا و لیگمان برداشته می شود که این اینگونه تنگی کانال نخاعی درمان می شود و دیسک آسیب دیده برداشته می شود.

 

نسبت به روش قبلی کم تهاجمی تر می شود و آسیب های کمتری به بافت های استخوان وارد می شود.

 

جراحی آندوسکوپی

بر خلاف دو روش قبلی که توضیح دادیم در این روش احتیاجی به تخریب استخوان ها نمی باشد و درمان با استفاده از یک سوزن مخصوص انجام می شود. این سوزن به یک دوربین و نور مخصوص مجهز است و اینگونه تصاویری از محل آسیب دیدگی بر روی مانیتور نمایش می دهد.

 

در طی این روش جراح سوزن را میان مهره های دسک کمر می برد و ترمیم پارگی دیسک کمر را انجام می دهد. طی تحقیقات انجام شده در 90 درصد مواقع این روش موفقیت آمیز است و دارای ریسک کمتری می باشد.

 

خوشبختانه در طی آن هیچ آسیبی به استخوان ها و بافت های اطراف آن وارد نمی شود و از این رو دوران نقاهت بیمار کمتر است.

 

جراحی کایفوپلاستی و ورتبرپلاستی

از این دو روش زمانی استفاده می شود که شکستگی ستون مهره های کمر رخ داده باشد. یعنی پزشک متخصص باید تشخیص دهد که پارگی دیسک کمر به دلیل شکستگی مهره های ستون فقرات است.

 

پس از آن به جهت نگه داشتن مهره های کمر در جای خود از این روش استفاده می شود. مراحل انجام کار این گونه است که پزشک سوزنی را با استفاده از اشعه ایکس به سمت مهره ها میفرستد و تزریقات لازم را انجام می دهد.

 

جراحی فیوژن دیسک کمر

فیوژن یا خشک کردن مهره ها آخرین روش جراحی باز دیسک کمر است، در طی این روش پزشک با استفاده از پیچ و مهره های تیتانیومی، دو یا چند مهره ها را به یکدیگر وصل می کند و این گونه درد و ناپایداری بیمار تا حد بسیار زیادی از بین می رود.

 

اگر به دنبال این هستید که از هزینه عمل دیسک کمر برای هر یک از این روش ها اطلاع پیدا کنید، می توانید با کلینیک خانه درد به شماره 02126703126 تماس داشته باشید تا متخصصین ما به صورت کامل شما را راهنمایی کنند.

 

جراحی دیسک کمر به روش بسته

انواع روش های جراحی دیسک کمر

در جراحی بسته، جراح تنها چند برش کوچک بر روی کمر ایجاد می کند و از همان طریق روند درمان را انجام می دهد. مزایا استفاده از این روش در این است که میزان خون ریزی بسیار کم می باشد و عفونت یا عوارض های بعد از عمل نیز بسیار کمر تر می شود.

 

عموما بیشتر جراحی های بسته به صورت سرپایی قابل انجام است و اینگونه دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارند و بیمار زودتر به فعالیت های روزانه خود باز می گردد. در ادامه با انواع روش های جراحی دیسک کمر به صورت بسته بیشتر آشنا می شوید:

 

جراحی دکمپرشن

در این روش تنها از یک سورن باریک به نام کانول استفاده می شود، روند کار به این صورت است که جراح قسمتی از دیسک که موجب فشار بر وی نخاع و ریشه های عصبی شده است را شناسایی و خارح می کند.

 

برای انجام ایم کار از دستگاهی به نام دکمپرشر استفاده می شود؛ این دستگاه دارای یک سر چرخشی است که به سوزن کانول متصل می شود، در نهایت کانول همراه با اشعع ایکس به منطقه مورد نظر هدایت می شود.

 

در اینجا دستگاه روشن می شود و قسمت های مورد نظر ار دیسک را خرد کرده و خارج می کند.

 

جراحی نوکلئوتومی

در طی این روش پزشک سعی می کند تا با دستگاهی به نام نوکلئوم قسمتی از دیسک بین مهره ای که موجب فشار بر روی نخاع و اعصاب شده است را خارج نماید.

 

دستگاه استفاده شده دارای یک لوله بسیار باریک می باشد که جراح آن را به سمت هسته میانی منتقل می کند. سپس آبی با فشار از دستگاه خارج می شود و تمامی یا بخشی از هسته دیسک خشک می شود.

 

این کار موجب می شود تا فشار و درد بیمار تا حد بسیار زیادی بهبود یابد، با توجه به این که سوزنی که در این روش استفاده می شود نسبت به روش قبلی زخیم تر است، بنابراین برش بزرگتری بر روی بدن بیمار ایجاد می شود.

 

جراحی کوبلیشن

در این روش مطابق دو روش قبل از سوزنی نارک استفاده می شود، ابتدا سوزن وارد منطقه و دیسک آسیب دیده می شود و سپس با استفاده از امواع رادیو فرکانسی، مایع بیرون زده از دیسک تبخیر می شود و این گونه فشار وارد شده بر روی دیسک برداشته می شود.

 

از این روش تنها زمانی استفاده می شود که میزان بیرون زدگی دیسک بسیار خفیف باشد.

 

تزریق دیسکوژل

این روش که در دسته روش های کم تهاجمی قرار دارد جهت کاهش فشار دیسک و درمان آن استفاده می شود. دیسکوژل یک ماده شیمیایی بدون خطر است که در فضای میان دیسک تزریق می شود.

 

زمانی که این ماده درون دیسک تزریق می شود، سفت شده و حالتی شبیه به پنبه پیدا می کند. این تزریق دو عمل متفاوت را درون دیسک انجام می دهد.

 

چنانچه دیسک پاره شده باشد، اما محتویات درون آن هنوز به کانال نخاعی راه پیدا نکرده باشد، بخش پاره شده دیسک را می بندد و از ریخته شدن دیسک در کانال و ایجاد فشار بر روی اعصاب جلوگیری می کند.

 

در نوع دوم، اگر بخش ژله ای وارد دیسک شده باشد، صفت شدن دیسکوژل موجب می شود تا مایع بیرون زده جمع شود و اینگونه فشار از روی کانال نخاعی برداشته می شود.

 

اوزون تراپی

اوزون تراپی یا تزریق گاز اوزون یک روش نسبتا جدید است که برای درمان بیماری های مفصلی و عضلانی استفاده می شود. در این روش با استفاده از یک سوزن مخصوص گاز اوزن را به محل آسیب دیده تزریق می کنند.

 

این گاز موجب کاهش حجم مایع بیرون زده شده و اینگونه فشار وارد شده بر روی کانال های نخاعی برداشته می شود.

 

جراحی لیزر

در لیزر نیز با استفاده از تبخیر مایع بیرون زده فشار وارد شده روی کانال نخاعی برداشته می شود. در این روش پزشک ابتدا دستگاه لیزر را به فضای میان دیسک هدایت می کند و سپس با نور تولید شده توسط دستگاه و ایجاد گرما، مایع بیرون زده تبخیر می شود و روند درمان در فرد طی می شود.

 

جراحی دیسک کمر بسته بهتر است یا باز؟

انواع روش های جراحی دیسک کمر

این موضوع اصلا انتخابی نمی باشد و این که شما کدام را انتخاب کنید کاملا وابسته به شرایطتتان می باشد. عموما سن بیمار، شرایط پزشکی و نوع دیسک کمر بررسی می شود و سپس با توجه به شرایط یکی از روش ها توصیه می شود.

 

به طور کلی برای درمان کامل ار جراحی های باز استفاده می شود، در این روش جراح دید بهتری به محل آسیب دیدگی دارد و احتمال بهبودی 100 درصد است. اما در صورتی که دیسک کوچک باشد و علائم عصبی کمی داشته باشد می توان از روش های بسته استفاده کرد.

 

عوارض عمل دیسک کمر چیست؟

مانند تمامی جراحی ها، این عمل نیز دارای عوارضی می باشد که عبارتند از:

 

• خون ریزی بخیه ها

• آسیب های عصبی

• سفت شدن عضلات

• عفونت زخم بخیه

• بی حسی در پاها برای چند هفته

 

کلام آخر

در این مطلب در مورد بیرون زدگی دیسک کمر و انواع روش های جراحی دیسک کمر به صورت کامل صحبت کردیم. دقت داشته باشید که اگر به بیرون زدگی دیسک کمر دچار شده اید هرگز روند درمان را پشت گوش نیندازید تا به عوارض جدی تری دچار نشوید.

 

در صورت مطالعه مقالات بیشتر در این خصوص می توانید به سایت کلینیک خانه درد به آدرس PainHouse.ir مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب