علت تپش قلب ناگهانی در خواب | برای تپش قلب چی خوبه

علت تپش قلب ناگهانی در خواب | برای تپش قلب چی خوبه

تپش قلب در خواب به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد اگر شما هم علت تپش قلب ناگهانی در خواب های شبانه تان را نمی دانید در ادامه به شما خواهیم گفت که برای تپش قلب چی خوبه پس با سماتک همراه ما باشید. علت تپش قلب نامنظم می‌تواند متنوع باشد از جمله استرس یا تنش، مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل، فعالیت ورزشی شدید، شوک، کم‌آبی یا عدم تعادل هورمون‌ها. می‌توان تپش قلب را در گردن، گلو یا سینه احساس کرد. تپش قلب مسئله‌ی جدی نیست، و برخی درمان‌های طبیعی می‌توانند برای آن مفید باشند، اما اگر با علائمی مانند غش، دشواری تنفس یا درد قفسه سینه همراه باشد باید با یک پزشک مشورت کنید. اغلب اوقات مشاهده می‌شود که تپش قلب نتیجه‌ی یک سبک زندگی ناسالم، مصرف خوراکی‌های سنگین و پرادویه و نوشیدنی‌های مسموم است. اگر شما هم با این اختلال دست به گریبان هستید، می‌توانید از این درمان‌های خانگی طبیعی برای درمان آن استفاده کنید.

 

علت تپش قلب ناگهانی در خواب

تپش قلب در خواب حالتی است که قلب شما ضربه های شدیدتری نسبت به حالت طبیعی دارد. این احساس با تغییر تپش قلب ایجاد می شود. تپش قلب هنگام خواب معمولا خطرناک نیست، اما باعث ناراحتی می شود. تپش قلبی که در طول شب رخ می دهد با تپش قلب روز متفاوت است. اگر تپش قلب به بیماری جدی مرتبط نباشد می توان آن را کنترل یا متوقف کرد.

بسیاری از عوامل بر میزان تپش قلب شما تأثیر می گذارند. ژن ها در این میان نقش دارند. افزایش سن باعث سرعت بخشیدن به این موضوع می شود. ورزش کردن به صورت منظم باعث کاهش آن می شود. (نرخ تپش قلب لنس آرمسترانگ در نخستین دور از مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری، تنها 32 ضربه در دقیقه بود.)

 

نتایج مطالعات تحقیقاتی بیان کننده وجود رابطه ای بین سلامت و تپش قلب می باشد. محققان نروژی نتایج مطالعات زیادی را که طی 10 سال گذشته انجام داده اند پیرامون تغییرات تپش قلب در زمان استراحت را منتشر کرده اند. آنها بیش از بیست و نه هزار نفر را که هیچکدام سابقه قبلی بیماری قلبی، فشار خون بالا و یا هر نوع اختلال قلبی عروقی را نداشته اند را به کار گرفتند و میزان تپش قلب شان را زمانی که شروع به مطالعه کردند و همچنین مجددا در 10 سال بعد اندازه گیری کردند. این مطالعه در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده بود.

 

در مقایسه با افرادی که تپش قلب در خواب آنها در زمان استراحت در ابتدای مطالعه و پایان آن کمتر از 70 ضربهان در دقیقه بود، افرادی که میزان تپش قلب در خواب از زیر 70 تا 85 افزایش یافت 90٪ از آنها در طی دوره مطالعاتی فوت کردند. افزایش خطر در افرادی که میزان تپش قلب شان 70 تا 85 در شروع مطالعه و در پایان مطالعه بیش از 85 بود، کمتر بود. گرچه 90% یک افزایش بزرگ و وحشتناک محسوب می شه، اجازه دهید که چشم اندازی برای این مورد در نظر بگیرم. در میان گروهی که میزان تپش قلب آنها در زمان مطالعه کمتر از 70 بود، میزان 8.2 مرگ در هر 10،000 نفر در سال بود. در میان افرادی که میزان ضربان قلب آنها بالاتر از 85 بود، در هر 10،000 نفر در سال، 17.2 مورد مرگ و میر در بر داشت.
نتایج همچنین نشان داد که کاهش تپش قلب شما در زمان استراحت در طول زمان ممکن است سودمند باشد، اما محققان نمی توانند به طور قطع این مورد را تایید کنند.

 

برای پیگیری میزان تپش قلب در خواب، نیاز به بازدید دکتر ندارید. بهترین زمان برای اندازه گیری صبح و قبل از بلند از شدن از رختخواب است. شما می توانید میزان تپش قلب خود را با قرار دادن یک یا دو انگشت در نقاطی که پالس ضربان در آنجا وجود دارد مانند مچ دست یا گردن اندازه گیری کنید، به مدت 15 ثانیه ضربان ها را بشمارید و ضربدر 4 کنید.

 

به طور کلی، تپش قلب چیزی نگران کننده نیست. بسیاری از مردم به صورت منظم تپش قلب را تجربه می کنند، و در حالتی که ساختار قلب آنها طبیعی باشد این تپش قلب خوش خیم است. اگر برای اولین بار تپش قلب دارید و یا اگر نگران سلامتی قلب خود هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
افرادی که درد قفسه سینه یا پشت درد، سرگیجه (در مقاله درمان خانگی سرگیجه و تهوع:10 روش، روش های خانگی درمان سرگیجه ذکر شده است)، تنگی نفس ، یا بی حسی را تجربه می کنند باید فورا به پزشک مراجعه کنند. زیرا این ها علائم حمله قلبی یا بیماری جدی دیگری است.

علت تپش قلب ناگهانی در خواب | برای تپش قلب چی خوبه

ضربان قلب را چگونه اندازه بگیریم

بهترین قسمت‌هایی از بدن که شما می‌توانید نبضتان را پیدا کنید عبارتند از:

مچ دست
داخل آرنج
کنار گردن
بالای مچ پا

 

برای اینکه به بهترین شکل ممکن بتوانید نبض خود را احساس و اندازه‌گیری کنید، انگشت خود را روی نبضتان بگذارید و به مدت شصت ثانیه تعداد تپش‌ها را بشمارید.

تپش قلب در خواب شما به زمانی اطلاق می‌شود که قلب خون را در کمترین میزان پمپاژ می‌کند چرا که در آن زمان شما مشغول فعالیت فیزیکی یا ورزش نیستید. اگر شما نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید، بیمار نیستید و در آرامش و سکوت قرار دارید، عدد ضربان قلب شما باید در هر دقیقه به طور طبیعی بین 60 تا 100 باشد.

 

اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ضربان قلب زیر عدد 60 حتما به این معنا نیست که یک مشکل پزشکی وجود دارد. این اتفاق می‌تواند به دلیل مصرف داروی خاصی مثل بتا بلاکر باشد. ضربان پایین قلب همچنین می‌تواند برای افرادی اتفاق بیفتد که یا فعالیت‌های فیزیکی بسیار زیادی دارند و یا اینکه به شدت ورزش می‌کنند. افراد فعال معمولا ضربان قلب پایین‌تری نسبت به بقیه دارند چرا که ماهیچه‌های قلب آنها در شرایط بهتری هستند و نیازی ندارند که برای تپش قلب تثبیت شده زیادی کار کنند.

فعالیت فیزیکی متوسط معمولا تغییر زیادی در نبض در حال استراحت ایجاد نمی‌کند. اگر اندام شما خیلی فیت و مناسب باشد این ضربان می‌تواند به عدد 40 هم برسد. در عین حال فردی که فعالیت کمتری دارد ممکن است ضربان قلبی بین 60 تا 100 در هر دقیقه داشته باشد. حالت فوق به این دلیل است که ماهیچه‌های قلب آنها مجبور هستند برای محافظت از کارکرد بدن سخت‌تر کار کنند و آن را در سطح بالاتری نگه دارد.

 

علت تپش قلب در هنگام خواب چیست

در اکثر موارد، افرادی که در طول شب تپش قلب دارند ریتم های متفاوتی در مقایسه با تپش قلب در طول روز ندارد. در شب، تپش قلب قابل توجه تر است زیرا صداها کمتر است و ذهن کمتر از ضربان قلب منحرف می شود.
افرادی روی پهلوی چپ خود می خوابند و یا به پشت می خوابند فشاری بر عصب واگ خود وارد می کنند. عصب واگ یک جزء مهم از سیستم عصبی پاراسمپاتیک است و تا حدی مسئول کنترل تپش قلب شما است. هنگامی که فشار خارجی به عصب واگ اعمال می شود، جریان الکتریکی به عصب منتقل می شود. این جریان بی ضرر به طور موقت باعث آگاهی از ضربان قلب می شود.
تپش قلب به خوردن بیش از حد غذا قبل از رفتن به رختخواب، نوشیدن بیش از حد کافئین در اواخر روز، یا ورزش سنگین مرتبط است.

 

کنترل تپش قلب ناگهانی در خواب

اگر می خواهید ورزش کنید و یا دیر غذا می خورید، یا در اواخر روز کافئین می نوشید، سعی کنید ابتدا این عادت ها را تغییر دهید. بسیاری از مردم در طول روز استرس و اضطراب زیادی را تحمل می کنند. روش های تمدد اعصاب مانند تمرینات نفس عمیق را بیاموزید تا به خوابیدن راحت کمک کند.
اگر می بینید قادر نیستید حواس خود را از تپش قلب در طول شب پرت کنید بهتر است چیزی به اتاق خوابتان بیفزایید که باعث حواس پرتی شود. مثلا می توانید رادیو یا تلویزیون روشن کنید، کتاب بخوانید و یا با استفاده از یک دستگاه نویز سفید حواس خود را از تپش قلب در خواب پرت کنید.
اگر تغییر عادات شب نیز به شما کمک نکرد و تپش قلب ادامه یافت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد توقف تپش قلب خود به خواندن راهنمای جامع بپردازید. مثل همیشه، اگر دکتر شما به شما اطمینان داد که قلبتان سالم است سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و به خود یادآوری کنید که به زودی خوب می شوید!

 

علت تپش قلب شدید در خواب

تپش قلب در خواب می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد و بهتر است با هر دلیلی، توسط پزشک متخصص قلب بررسی شود. از جمله علت تپش قلب بالا می‌توان به مشکلات زیر اشاره کرد. علت تپش قلب بالا در خواب برای بسیاری از افراد هنوز ناشناخته است. به هرحال مشکلات قلبی به قدری اهمیت دارند که نباید توسط فرد نادیده گرفته شوند چون در صورت بی‌توجهی جان شخص را تهدید می‌کنند.

 

داروها

اگر تا قبل از این، دچار تپش قلب بالا نشده بودید، دقت کنید، ببینید آیا به تازگی داروی جدیدی را مصرف می‌کنید؟ در اینصورت حتما این مساله را به پزشکتان اطلاع بدهید. اگرچه عوارض برخی دارو‌ها مثل دارو‌های از بین برنده اشتها، افزایش تپش قلب است، ولی باز هم بهتر است بررسی شود که خطری تهدیدتان نکند.

 

بیماری

یک سری بیماری‌ها نیز هستند که تپش قلب را بالا می‌برند مانند فشار خون بالا یا پایین، پرکاری یا کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی و عدم تعادل الکترولیتی. بیماری‌های قلبی، چون تنگی رگ‌های قلبی، نارسایی قلبی، بیماری‌های دریچه قلب و یا وجود یک عصب اضافه در مدار‌های الکتریکی قلب هم می‌توانند اختلال در ریتم ضربان قلب ایجاد کنند که این اختلال می‌تواند علت ضربان قلب بالا باشد. برخی بیماری‌های قلبی مادرزادی مثل تولد با یک دریچه قلب معیوب نیز روی عملکرد قلب برای پاسخ به سیگنال‌های الکتریکی تاثیر منفی می‌گذارد. گاهی هم تپش قلب بالا بعنوان عارضه‌ای از حمله قلبی دامان شخص را می‌گیرد.

 

حالات روحی

برخی حالات روحی نظیر احساس خشم، افسردگی، استرس، تحت فشار عصبی بودن یا حتی هیجان‌زدگی هم می‌تواند تپش قلب را تشدید کند. منطقی است افرادی که علت تپش قلب بالای آنان خشم یا استرس است،‌ به دنبال راه‌هایی برای رهایی برای مدیریت خشم و مدیریت استرس خود باشند.

 

سبک زندگی غلط

اگر خیلی اهل نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا قهوه باشید این امر می‌تواند تپش قلب بالای شما را توجیه کند. حتی مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا اعتیاد به مواد مخدر و سیگار هم می‌تواند ضربان قلب را بالا ببرد. خصوصا سیگار احتمال تخریب رگ‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اگر دچار این مسائل هستید و همزمان متوجه شده‌اید که تپش قلب دارید، وقتش است که در شیوه زندگی‌تان تجدیدنظری کنید.

علت تپش قلب ناگهانی در خواب | برای تپش قلب چی خوبه

درمان دارویی تپش قلب در خواب

اولین اقدام برای درمان تپش قلب در خواب دارو درمانی است و احتمالا به شما چنین دارو‌هایی تجویز می‌کنند:

 

برای تپش قلب چی خوبه

دارو‌های ضد اضطراب: اگر علت ضربان قلب‌ بالا در شما اضطراب باشد، پزشک ممکن است دارو‌های ضد اضطراب برای شما تجویز کند. این دارو‌ها به آرام کردن شما کمک کرده و باید در صورت احساس اضطراب مصرف شود. اگر این دارو‌ها علائم شما را تخفیف نداد، حتما موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

 

دارو‌های Beta- blocker: این دارو‌ها برای کاهش ضربان قلب و تقویت گردش خون در سراسر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت نامنظم بودن ضربان قلب یا بالا رفتن فشارخون این دارو برای شما تجویز می‌شود.

 

بازدارنده‌های ACE: این دارو‌ها به باز کردن و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. فشارخون‌تان را پایین آورده و جریان خون را به کلیه‌ها و سراسر بدن تنظیم می‌کند.

 

بلاکر‌های شبکه‌ای کلسیم: این دارو‌ها برای درمان درد‌های سینه، فشار خون بالا یا نامنظم بودن ضربان قلب تجویز می‌شود. این دارو‌ها ضربان قلب را کند می‌کنند.

 

دارو‌های ادرارآور یا دیورتیک: این دارو‌ها با وادار کردن شما به ادرار کردن و دفع آب اضافی بدن، از نارسایی قلبی جلوگیری می‌کند.

 

دیگوکسین (Digoxin): این دارو که دیجیتالیس نیز نامیده می‌شود، با کند کردن ضربان قلب و کارآمدتر کردن ضربان‌های قلب، گردش خود را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد.

علت تپش قلب ناگهانی در خواب | برای تپش قلب چی خوبه

درمان تپش قلب کوبنده

هنگامی که دارودرمانی چندان موثر نیفتاد دیگر پزشک ناچار است متوسل به راه حل‌های دیگر شود و عمل ابلیشن یا سوزاندن بافت قلبی انجام دهد. ابلیشن روشی است که با هدایت یک لوله نازک به سیاهرگ و عضله قلبی بیمار، بافت‌هایی را که باعث ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می‌گردند را به وسیله امواج رادیویی تخریب می‌کند.
البته روش‌های دیگری هم متناسب با وضعیت بیمار وجود دارد. روش‌هایی مانند استفاده از باتری‌های ضربان ساز، دفیبریلاسیون قلبی و جراحی.

 

برای تپش قلب چی خوبه

ضربان قلب بالا یعنی وقتی که قلب انسان بیشتر از حالت عادی بتپد. این بیشتر تپیدن می‌تواند در برخی مواقع مانند زمانی که ورزش می‌کنید، عادی باشد. اما اگر در زمان ریلکس بودن بدن اتفاق بیفتد آنگاه غیرعادی محسوب می‌شود. قلب یک فرد بزرگسال در حالت عادی باید ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه بتپد که این میزان هنگام فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

با انجام این 5 کار شما می توانید ضربان قلب خود در زمان استراحت را پایین تر نگه داشته و کمک برای نگه داری و داشتن قلبی سالم تر کنید.

 

1- ورزش بیشتر

وقتی شما در حال پیاده روی تند هستید، شنا می کنید و یا دوچرخه سواری می کنید قلب شما سریع تر می تپد حتی بعد از توقف فعالیت برای مدت کوتاهی قلب شما می تپد. اما ورزش روزانه به تدریج میزان ضربان قلب را کاهش می دهد.

یکی از درمان‌های تپش قلب گنجاندن فعالیت بدنی در زندگی روزانه است. ورزش‌های فضای باز راه خوبی برای حفظ سلامت قلب هستند یا می‌توانید ۳-۴ بار در هفته ایروبیک را امتحان کنید. قبل از ورزش کردن ۱۰ دقیقه گرم کنید. قلب به وسیله‌ی فعالیت بدنی قوی‌تر و سالم‌تر می‌شود. انجام هر نوع فعالیت بدنی باعث تقویت قلب می‌شود اما ورزش‌های خاصی مانند پیاده‌روی سریع، دویدن آهسته، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، شنا، و رقص برای قلب مفیدتر هستند.

توجه:

مطمئن شوید بیش از حد ورزش نمی‌کنید زیرا می‌تواند باعث ضربان غیرطبیعی قلب شود.

 

2- کاهش استرس

اجرای واکنشی آرام بخش مدیتیشن، تای چی، و دیگر تکنیک هایی که باعث زدودن استرس می شوند ضربان قلب در زمان استراحت را در طول زمان کاهش می دهند.

 

3- ترک سیگار و قلیان

افراد سیگاری میزان ضربان قلب شان در زمان استراحت بالاتر می باشد. ترک کردن این محصولات باعث بازگشت و کاهش میزان ضربان قلب می شود.

 

4- کاهش وزن

هرچه بدن بزرگتر باشد، قلب باید به میزان بیشتری فعالیت کند تا بتواند به تمام قسمت ها خون رسانی کند. کاهش وزن می تواند به کاهش ضربان قلب کمک کند.

 

5. تنفس عمیق

تنفس عمیق به کاهش اضطراب و عادی شدن ضربان قلب کمک می‌کند. این کار باعث آرامش بدن شده و اکسیژن کافی را در اختیار آن قرار می‌دهد. برای این کار، می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

۱) ابتدا چهار زانو و در وضعیتی راحت بنشینید.
۲) به آرامی و از طریق بینی یک نفس عمیق بکشید، طوری که با هر دم شکم‌تان برآمده شود.
۳) حالا هوا را بیرون بدهید.
۴) چندلحظه این فرآیند را ادامه دهید تا ضربان قلب به وضعیت عادی برگردد.

هر وقت به دلیل وحشت‌زدگی ضربان قلب‌تان از حالت طبیعی خارج شد، از این روش استفاده کنید.

 

– مانور والسالوا: می‌توانید به جای روش بالا از مانور والسالوا استفاده کنید. در این روش بینی و دهان‌تان را می‌بندید و نفس‌تان را با فشار بیرون می‌دهید. ابتدا این کار باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و در نهایت آن را کاهش می‌دهد. این تکنیک زمانی استفاده می‌شود که یک فرد ضربان قلب خیلی سریع را تجربه کند.

 

توجه:

اگر از هرگونه بیماری قلبی یا کهولت سن رنج می‌برید، این روش را امتحان نکنید.

 

برای تپش قلب چی خوبه

درمان تپش قلب و درمان خانگی تپش قلب موضوعی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. تپش قلب معمولا به وضعیتی گفته می‌شود که قلب‌تان شروع به تپیدن نامنظم خیلی سریع یا خیلی آهسته می‌کند. معمولا قلب در هر دقیقه ۶۰-۱۰۰ بار می‌زند، اما اگر ضربان آن به کمتر از ۶۰ برسد یا از ۱۰۰ بیش‌تر شود، به آن تپش قلب گفته می‌شود. در این وضعیت، احساس می‌کنید قلب‌تان محکم می‌تپد، سریع می‌زند یا می‌خواهد از سینه‌تان خارج شود.

 

رزماری

رزماری آنتی‌باکتریال، آنتی اکسیدان، ضدنفخ، خلط‌آور، مسکن اعصاب، عرق‌آور، محرک، قابض، و تونیک است. منبع تمام مواد معدنی ضروری موردنیاز عملکرد مناسب ماهیچه‌ها و عصب‌های قلبی. از جمله منیزیم، کلسیم، فسفر، سدیم، و پتاسیم است. می‌توانید مقادیر مساوی روغن‌های رزماری و نعناع را روی پوست ماساژ دهید تا تپش قلب‌تان را تسکین و درد سینه ناشی از آن را کاهش دهد. این گیاه به کاهش استرس کمک می‌کند و اضطراب را تخفیف می‌دهد.

 

ملاس

ملاس سرشار از سدیم، پتاسیم، آهن و کلسیم است. کم‌خونی یکی از بزرگ‌ترین دلایل تپش قلب است که با ملاس قابل درمان است. ۱ قاشق غذاخوری ملاس را با یک فنجان آب مخلوط کنید و بنوشید.

– گزینه‌ی دیگر آن است که ۲ قاشق چایخوری ملاس و سرکه‌ی سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید. یکی از این دو روش را به صورت روزانه دنبال کنید تا تپش قلب‌تان درمان شود.

 

قارچ جان‌افزا

این قارچ به شدت برای سیستم قلبی عروقی موثر است. به بهبود گردش خون کرونری و مغزی کمک می‌کند و سطح چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این قارچ اثر ضدحساسیت دارد و فشار خون را به حالت عادی برمی‌گرداند. هم‌چنین برای درمان آریتمی یا ریتم غیرعادی قلب استفاده می‌شود. می‌توانید از قارچ‌های جان‌افزای خشک، پودر شده یا عصاره این قارچ استفاده کنید.

توجه: قبل از مصرف این قارچ با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

بومادران

بومادران در مقابله با تپش قلب بسیار موثر است. این گیاه خواص ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب، ادرارآور، خلط‌آور و غیره دارد. بومادران را می‌توان به شکل چای مصرف کرد. حدود ده دقیقه ۲ قاشق چایخوری از این گیاه را در آب داغ بخیسانید. چای تهیه شده را پس از صاف کردن دو یا سه بار در روز بنوشید.

 

فرنجمشک

فرنجمشک می‌تواند در درمان تپش قلب و مشکلات قلبی خفیف موثر باشد و به کاهش اضطراب کمک کند. فرنجمشک را می‌توانید در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید یا از مکمل‌های آن استفاده کنید.

– هم‌چنین، می‌توانید یک قاشق چایخوری فرنجمشک خشک شده را پنج دقیقه در آب داغ بجوشانید و بنوشید.

توجه: مکمل‌های آن را پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

 

منیزیم

این ماده معدنی مسئول عملکرد یکنواخت قلب و گردش خون خون است. کمبود آن می‌تواند منجر به تپش قلب شود. برای سلامت قلب باید خوراکی‌های سرشار از منیزیم مصرف کرد مانند اسفناج و سایر سبزی‌های تیره، میوه‌های خشک مثل بادام و بادام هندی، کنجد و تخم کدو، بلغور جو، کره بادامزمینی، آووکادو، ماست کم‌چرب، شکلات تیره، ماهی آزاد و کینوآ. منیزیم در جلوگیری از اختلالات ریتمی جدی مفید است و به خوبی تپش قلب را درمان می‌کند. برای افزایش میزان مصرف منیزیم می‌توانید از مکمل‌های آن نیز استفاده کنید.

توجه:

مکمل‌ها را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

 

آب علف جو

آب علف جو فواید زیادی دارد و در زمره‌ی ابرخوراکی‌ها قرار دارد. این گیاه حاوی مقدار متعادلی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آمینواسیدها، پروتئین‌ها، و آنزیم‌ها است که بدن‌مان را در تمام زمینه‌ها تغذیه می‌کند. گردش خون را حفظ می‌کند و از مشکل مرگبار لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. مصرف مداوم پودر آن می‌تواند بدن را سالم نگهدارد و در برابر مشکلات قلبی حفظ کند.

 

لبدیسی

گفته می‌شود لبدیسی از دیگر مکمل‌های سلامتی موثرتر است. این گیاه یکی از اعضایی خانواده نعناع است. برای تپش مفید است و به شکل موثری ضربان قلب را عادی می‌کند. هم چنین می‌تواند ضربان قلب تند ناشی ازفشار خون بالا را درمان کند.

 

توجه:

۱) زنان باردار و مادران شیرده نباید لبدیسی مصرف کنند.
۲) افراد مبتلا به اختلالات غدد درون‌ریز مانند هیپوفونکسیون هیپوفیز، آدنوم هیپوفیز، کم‌کاری تیروئید یا هیپوگنادیسم نباید آن را مصرف کنند.
گندنای کوهی (فراسیون سفید)

 

این گیاه خواص گوناگونی دارد برای مثال ادرارآور، خلط‌آور، ضدالتهاب، محرک، و معطر است. گندنای کوهی به ویژه برای تسکین و آرام کردن هیجان عضلات و توقف تپش قلب موثر است. می‌توان آن را به صورت چای یا مکمل مصرف کرد.

 

فلفل کاین

کاین گونه‌ای از کاپسیکوم است و اساسا به خاطر خواص محرک و ضدعفونی کننده‌اش استفاده می‌شود. این فلفل عروق خونی را پاک و جریان خون را بهبود می‌دهد. به شدت موثر است و اثرات جانبی ندارد. قادر است با حملات قلبی مقابله کند. با متعادل کردن جریان خون و آرام کردن تپش قلب سبب تقویت آن می‌شود.

 

گل ساعت

این گیاه دارای گل‌های سفید و ارغوانی است و با ترشح انتقال‌دهنده‌ی عصبی گابا که مغز را آرام می‌سازد، به تسکین استرس کمک می‌کند. این گیاه برای بهبود حملات اضطرابی، بی‌خوابی، و افسردگی عالی است. وقتی تپش قلب بر اثر برافروختگی رخ دهد، این گیاه به شکل موثری مغز و قلب را آرام می‌سازد.

توجه:

این گیاه با سایر درمان‌ها تداخل ایجاد می‌کند. بنابراین باید پس از مشورت با پزشک مصرف شود.

 

کهن دار

عصاره‌ی کهن دار مانند یک تونیک مغزی عمل می‌کند و به خاطر خواص آنتی‌اکسیدان قوی‌اش از اختلالات قلبی جلوگیری می‌کند. کهن‌دار عروق خونی را آرام کرده و از لخته شدن پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین هنگام تپش قلب جریان خون را افزایش می‌دهد. این گیاه در بهبود اختلالات قلبی و بیماری‌های عروق محیطی بسیار موثر است.

توجه:

این گیاه را تنها پس از مشورت با یک متخصص مصرف کنید زیرا می‌تواند اثرات جانبی داشته باشد.

 

اسطوخودوس

حمام گیاهی با چند قطره روغن اسطوخودوس سیستم عصبی را آرام می‌کند. با آرام ماندن سیستم عصبی، احتمال مضطرب و وحشت‌زده شدن نیز کاهش می‌یابد. این گیاه تاثیر قابل توجهی بر فشار خون و ضربان قلب بالا دارد. گفته می‌شود روغن اسطوخودوس سطح فشار خون و ضربان قلب را تنظیم می‌کند.

 

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی خاصیت خنک کنندگی بر قلب دارد و می‌تواند ان را آرام کند. ماهیچه‌های قلب را تقویت می‌کند جریان خون را بهبود می‌دهد. یک فنجان چای نعناع فلفلی تهیه شده با پنج دقیقه جوشاندن مقداری برگ نعنای تازه، در درمان تپش قلب گاه و بیگاه معجزه می‌کند.

توجه:

اگر باردار هستید یا از بیماری ریفلاکس معده به مری رنج می‌برید، روغن نعناع مصرف نکنید.

 

گیاه دم شیر

این گیاه یک درمان موثر برای تسکین مشکلات قلبی ناشی از استرس است. انرژی اضافه‌ای را که در قلب و سیستم عصبی‌تان جریان دارد مهار می‌کند و بلافاصله ناراحتی قلبی را تسکین می‌دهد. مطالعات داروشناختی خواص آنتی‌باکتریال، آنتی‌اکسیدان، ضدالهتاب و ضددرد آن را نشان داده است که به سیستم جریان خون کمک بسیاری می‌کنند. می‌توانید این گیاه را با تلخی ملایمش به صورت چای یا تنتوره مصرف کنید.

 

زالزالک

این گیاه به خاطر توانایی‌اش در افزایش استفاده از اکسیژن، تقویت دیواره‌ی عروق خونی و بهبود جریان خون، اساسا برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی استفاده می‌شود. زالزالک ماهیچه‌های قلب را آرام میکند. تحقیقات ثابت کرده است زالزالک در درمان نارسایی احتقانی قلب مفید است. ضربان قلب نامنظم و حملات اضطرابی نیز توسط این گیاه درمان می‌شوند. اگر از مشکلات قلبی رنج می‌برید، باید دو هفته به صورت منظم این گیاه را مصرف کنید. می‌توانید از مکمل‌های آن استفاده کنید تا به اختلالات قلبی‌تان کمک کند.

توجه:

۱) قبل از مصرف این گیاه با پزشک‌تان مشورت کنید زیرا ممکن است با سایر داروهایتان تداخل داشته باشد.
۲) این گیاه برای زنان باردار مناسب نیست.

 

ارجون

این گیاه دارویی یک آنتی اکسیدان طبیعی است که برای محافظت از قلب در برابر اکسیداسیون مفید است. خون را رقیق نگه می‌دارد و سطح کلسترول ال‌دی‌ال را پایین می‌آورد. مقداری شیر را با نصف لیوان آب بجوشانید. گیاه ارجون و مقداری زعفران را به آن اضافه کنید. دو الی سه بار در روز آن را مصرف کنید. این ترکیب، درمان خوبی برای تپش قلب و درد قفسه‌ی سینه‌ی ناشی از آن است. ارجون در درمان بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

 

سنبل‌الطیب

ریشه‌ی این گیاه در درمان تپش قلب موثر است. سنبل‌الطیب اعصاب را آرام ساخته و خواب را بهبود می‌دهد. در برخی موارد، نامنظمی ضربان قلب به دلیل عدم ارتباط بین مغز و قلب رخ می‌دهد. این گیاه محرک، اعصاب قلب‌تان را آرام ساخته و ضربان آن را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. می‌توان آن را به صورت کپسول، تنتور، یا چای مصرف کرد. چای حاصل از جوشاندن ریشه‌ی سنبل‌الطیب در آب به مدت ۱۰ -۱۵ دقیقه می‌تواند ضربان قلب را پایین بیاورد.

توجه:

۱) زنان باردار نباید این گیاه را مصرف کنند.
۲) فقط در موارد تپش قلب خفیف، باید استفاده شود.

 

پوست ریشه‌ی بلسان الماء (سیاه ولیک)

پوست ریشه‌ی بلسان الماء قلب را آرام می‌کند و به این ترتیب تپش قلب بالا را به وضعیت طبیعی برمی‌گرداند. حدود ۲۵ قطره از تنتور یا دم‌کرده‌ی این گیاه را با آب مخلوط کرده و مصرف کنید. این کار باعث تسکین مشکلات قلبی می‌شود.

 

گیلاس زمستانی

این گیاه با تسکین استرس و حفظ تناسب اندام، ضربان قلب را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. می‌توانید روزانه ۳- ۵ گرم برگ پودرشده‌ی گیلاس زمستانی یا یک چهارم الی نصف قاشق غذاخوری از پودر ریشه آن را مصرف کنید. این کار سبب بهبود بیماری‌های مرتبط با قلب می‌شود.

 

چای بابونه

می‌توانید به راحتی این گیاه مفید را از عطاری‌ها تهیه کنید. بابونه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها توانایی درمان تپش قلب است. کیسه‌های چای بابونه را در آب داغ قرار دهید. آن را به صورت منظم مصرف کنید تا به تپش قلب‌تان کمک کند.

توجه:

برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

 

سنبل هندی

۳ گرم سنبل هندی و کمی کافور و دارچین را با هم مخلوط کنید. برای کسب بهترین نتیجه روزانه سه بار یک قاشق چایخوری از این مخلوط را مصرف کنید. سنبل هندی قلب را تحریک می‌کند و درمان طبیعی موثری برای تپش قلب است.

 

ویتامین B12

ضربان قلب نامنظم به دلیل کمبود ویتامین ب۱۲ نیز رخ می‌دهد. این ویتامین در دسته‌ی ویتامین‌های ضروری مجموعه‌ی ب قرار دارد، که اساسا مسئول تولید انرژی هستند. در غیاب ویتامین ب۱۲، بدن قادر نیست مقدار گلبول‌های قرمز موردنیاز را بسازد. گلبول‌های قرمز تولید شده بزرگ هستند و در خروج از مغز استخوان (محل تولید آن‌ها) با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل، خون نمی‌تواند اکسیژن را به قلب منتقل کند و ممکن است منجر به آسیب قلب شود. ویتامین ب۱۲ سطح هموسیستئین را پایین آورده و تپش قلب را کاهش می‌دهد، زیرا افزایش آن مانع رسیدن مقدار خون کافی به قلب می‌شود. خوراکی‌های سرشار از ویتامین ب۱۲ شامل سالمون، قزل‌آلا، تخم‌مرغ، شیر، جگر گاو، صدف، و غلات صبحانه است.

توجه:

این ویتامین ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

ویتامین C

ویتامین سی، آنتی‌اکسیدان قوی و مسئول تقویت سیستم ایمنی است. کمبود ویتامین سی در بدن می‌تواند منجر به کموبد آهن شود که به ضربان قلب بالا، سرگیجه، و کوتاهی نفس منجر می‌شود. ویتامین سی باعث می‌شود بدن آهن غیرهِم جذب کند که شامل بیش‌ترین میزان آهن رژیمی است. یک فرد بزرگسال باید حداقل ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین سی را در رژیم خود بگنجاند تا از فواید آن بهره‌مند شود. این ویتامین خطر نارسایی قلبی را کاهش داده و سبب بهبود عملکرد آن می‌شود. خوراکی‌های سرشار از ویتامین سی شامل کیوی، مرکبات، سبزیجات برگ‌پهن، بروکلی، توت‌ها، پاپایا، گوجه‌فرنگی، نخودفرنگی، و فلفل دلمه‌ای است.

 

سیر

سیر فواید بسیاری برای سلامتی دارد. سطح فشار خون و کلسترول را پایین می‌آورد و عروق مسدود شده را پاک می‌کند. لخته‌ی خونی شریان را مسدود می‌کند و با کاهش خون سرشار از اکسیژن باعث آسیب زدن به ماهیچه‌ی قلب می‌شود. باید هر روز یک حبه سیر خام را همراه با یک قاشق روغن زیتون و کمی نمک بخورید تا قلب‌تان را سالم نگهدارد.

 

ویتامین D

تپش قلب می‌تواند به خاطر عدم تعادل سطح کلسیم و منیزیم نیز رخ بدهد. ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می‌کند. کمبود ویتامین دی می‌تواند حتی منجر به نارسایی قلبی، حمله قلبی، بیماری سرخرگ محیطی، سکته و بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و دیابت شود. می‌توانید مکمل ویتامین دی مصرف کنید یا از منابع طبیعی آن مانند ماهی‌های چرب، زرده‌ی تخم‌مرغ، جگر گاو، پنیر و… استفاده کنید.

 

ویتامین E

ویتامین‌ای در درمان بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود. تعادل خاصی از این ویتامین در بدن برای سلامت و عملکرد درست قلب ضروری است. کمبود ویتامین‌ای باعث تپش قلب و دیگر مشکلات مربوط به آن می‌شود. این ویتامین برای حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی بسیار ضروری است.

توجه:

مقدار زیاد این ویتامین می‌تواند باعث ضربان غیرطبیعی قلب شود.

 

روغن ماهی

روغن ماهی به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و به این ترتیب قلب را سالم نگه می‌دارد. می‌توانید ماهی را در رژیم‌تان بگنجانید. دو بار در ماه کافی است. اسیدهای چرب امگا۳ در گردو، زیتون و تخم کتان نیز یافت می‌شوند.

توجه:

اگر بعد از خوردن روغن ماهی تپش قلب تجربه کردید، آن را مصرف نکنید.

 

هیدراتاسیون (آب‌رسانی)

هیدراته ماندن، به ویژه در تابستان، بسیار مهم است زیرا حتی مقدار کمی کم‌آبی می‌تواند منجر به تپش قلب شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند با افزایش مصرف مایعات درمان شود. روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

 

سرفه کردن

وقتی سرفه می‌کنید، الگوی ضربان قلب‌تان شکسته می‌شود. بنابراین وقتی تپش قلب غیرطبیعی دارید باید سعی کنید به شدت سرفه کنید. این سرفه‌ی شدید باعث تجمع فشار در قفسه سینه‌تان می‌شود، که به نوبه‌ی خود باعث ایجاد ریتم طبیعی ضربان قلب می‌شود.

توجه:

یادتان باشد این یک روش پیشگیرانه نیست. می‌توانید در هنگام تجربه‌ی تپش قلب آن را اجرا کنید.

 

یوگا و مراقبه

امروزه مشکلات مرتبط با استرس بسیار شایع شده است. استرس باعث افزایش بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا می‌شود. اگر اغلب اوقات تپش قلب را تجربه می‌کنید، ممکن است دلیل آن استرس باشد. باید استرس را کاهش داده و آرام بگیرید. برای این منظور، یوگا می‌تواند بهترین گزینه باشد. یوگا فقط برای حفظ تناسب اندام نیست، بلکه از طریق تمرین‌های مراقبه‌ای ذهن‌مان را نیز پایدار نگه می‌دارد. یوگا به بسیاری از افراد کمک می‌کند بر استرس‌شان غلبه کنند. ۳۰ دقیقه از زندگی پر مشغله‌تان برای مراقبه کنار بگذارید. تکنیک‌های تنفس یوگا می‌تواند برای افراد مبتلا به استرس بسیار مفید واقع شود.

 

دارچین

دارچین قلب را سالم نگه می‌دارد و به دلیل حضور سینامالدئید و اسید سینامیک در درمان تپش قلب بسیار موثر است. دارچین حاوی مواد معدنی مانند منگنز و پتاسیم است که برای قلب مفید هستند. این ادویه می‌تواند از تجمع لیپوپروتئین‌های کم تراکم جلوگیری می‌کند که همان کلسترول بد یا ال‌دی‌ال هستند، و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. این دو در درمان تپش قلب بسیار موثر هستند. روزانه ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

 

– هم‌چنین می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر دارچین و یک قاشق چایخوری عسل را با هم ترکیب کنید. طی چند روز، روزی یک بار از این ترکیب استفاده کنید.

– یا می‌توانید پودر دارچین را به چایی که هر روز می‌نوشید اضافه کنید و علاوه بر خوش‌طعم کردن آن به سلامت قلب‌تان کمک کنید.

 

الکترولیت

الکترولیت‌ها یون‌هایی هستند که پیغام‌هایی را از عملکردهای جسمانی گوناگون، از جمله گردش خون، دریافت یا منتقل می‌کنند و به سلامت قلب کمک می‌کنند. عدم تعادل سطح الکترولیت‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، و منیزیم می‌تواند باعث تپش قلب شود. با نوشیدن مایعات الکتورلیت سطح آنها را در بدن حفظ کنید. کلید هر زندگی سالم، مصرف نوع درست خوراکی‌ها است. باید یک رژیم متعادل حاوی الکترولیت‌های مهمی همچون پتاسیم، کلسیم، سدیم، و منیزیم رعایت شود. برای دریافت پتاسیم باید موز، سیب، شیر، پرتقال، آب‌میوه، سیب‌زمینی و کشمش مصرف کنید. برای دریافت کلسیم از محصولات لبنی، بادام، لوبیا، توفو و برای دریافت سدیم از محصولات لبنی و ادویه‌ها استفاده کنید.

 

آب سرد

محققان کشف کردند افرادی که قبل از ورزش آب سرد نوشیدند، ضربان قلب پایین‌تری داشتند. بلعیدن آب باعث می‌شود مری به قلب فشار وارد کند و کمک می‌کند ریتمش را بازگرداند. در مورد تپش قلب بالا، پاشیدن آب سرد روی خود می‌تواند سریع ضربان قلب را کاهش دهد، زیرا سیستم عصبی را شوکه کرده و ضربان قلب را منظم می‌سازد.

– روش دیگر آن است که دوش سریعی با آب سرد بگیرید تا ضربان قلب‌تان به حالت عادی برگردد.

 

ویتامین B3

کمبود ویتامین ب۳ می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود. ب۳ یک ویتامین محلول در آب است که ضربان قلب را کنترل می‌کند، به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند، عملکرد قلب را بهبود می‌دهد و جریان خون را به سمت قلب افزایش می‌دهد. خوراکی‌های سرشار از این ویتامین شامل سالمون صورتی، پاستا، قهوه دم شده، کره بادام زمینی، و گوشت گاو بدون چربی، تن سفید، گوشت سفید، و باقالا است.

توجه:

کمبود آن در بسیاری از موارد می‌تواند به اختلالات قلبی منجر شود.

 

موز

موز منبع شناخته شده‌ی پتاسیم است که یک الکترولیت اساسی محسوب می‌شود. قلب از عضلات نرمی تشکیل شده است و برای عملکرد درست به پتاسیم و سایر مواد معدنی وابسته است. هیپوکالمی، وضعیتی است که به دلیل سطح پایین پتاسیم ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به تپش قلب و اختلال در ضربان آن شود. برای داشتن یک قلب سالم باید روزانه یک عدد موز مصرف کنید یا آن را به هر روش ممکنی در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

 

برگ کدو ماری

کدو ماری می‌تواند از هر گونه آسیبی به قلب جلوگیری کند. مقداری برگ کدو ماری را همراه کمی آب بسابید و له کنید. خمیر تهیه شده را روی توری بگذارید و فشار دهید تا آب آن خارج شود. این آب را در یک بطری نگهداری کنید و سه بار در روز ۲-۳ قاشق غذاخوری از آن را بنوشید.

 

گشنیز و بادیان رومی

ادویه‌ها می‌توانند به تسکین درد قفسه سینه بر اثر ضربان قلب نامنظم کمک کنند. مخلوطی از ۲ قاشق چایخوری پودر گشنیز و پودر بادیان رومی تهیه کنید. برای خوش طعم شدن یک قاشق چایخوری عسل یا شکر قهوه‌ای به آن اضافه کنید و بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید.

 

عسل و لیمو

عسل به راحتی گوارش و جذب می‌شود. این ماده غذایی در درمان تپش قلب عالی عمل می‌کند. یک قاشق چایخوری عسل را با آب مخلوط کنید و کمی لیمو به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را صبح و با شکم خالی بنوشید. برای کسب بهترین نتایج بهتر است قبل از خواب آن را مصرف کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب