حرکات اصلاحی دیسک گردن

حرکات اصلاحی دیسک گردن

حرکات اصلاحی دیسک گردن حرکاتی هستند که جهت بهبود درد و درمان دیسک گردن کاربرد دارد. این تمرین‌ها و حرکات که توسط دکتر حرکات اصلاحی برای مریض‌ها و بیماران تجویز می‌شود، می‌تواند باعث انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت قوه عضلات گردن منجر شود.

 

حرکات اصلاحی می‌تواند شامل حرکات مختلف و منعطفی باشد که علاوه بر ناحیه‌ای که به درد دیسک مبتلا است می‌تواند به قسمت‌های دیگر بدن نیز مربوط باشد. در ادامه این مقاله علاوه بر معرفی کوتاه و مختصر دیسک گردن و به معرفی مهم‌ترین حرکات اصلاحی دیسک گردن خواهیم پرداخت.

 

آشنایی با دیسک گردن

قبل از اینکه به معرفی مهم‌ترین حرکات اصلاحی دیسک گردن که توسط دکتر حرکات اصلاحی یا فیزیوتراپ تجویز می‌شود، وضعیتی بسیار دردناک است که می‌تواند برای دیسک گردن رخ دهد و با درد شدیدی در بلند مدت همراه باشد. این عارضه بیشتر در میانسالان و بزرگسالان رخ می‌دهد و فشار بیش از حد به ستون فقرات یکی از اصلی‌ترین دلایل وجود دیسک گردن به شمار می‌رود.

 

لازم به ذکر است که بدن انسان‌ها در زمان تولد به صورت سالم می‌باشد اما سبک زندگی نامناسب یا انجام فشار‌های زیاد و همچنین عدم ورزش و تحرک می‌تواند باعث وجود دیسک در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص کمر و گردن شود.

 

برای آشنایی بیشتر با بیماری دیسک گردن لازم است بدانید که ستون فقرات تمامی انسان‌ها از مهره‌های استخوانی بسیار زیادی تشکیل شده است. این استخوان‌ها در ستون فقرات با استفاده ژله‌هایی که در بین آن‌ها وجود دارد، از یکدیگر جدا شده‌اند و نام این ژله‌ها دیسک نام دارد. دیسک در بدن انسان دارای وظایف مختلفی می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

 

• مراقبت از مفاصل

• حرکت ستون فقرات

• نگهداری از مهره‌ها

• تحریک باعث اطراف

 

دیسک گردن بیماری است که باعث می‌شود ژله‌هایی که با عنوان دیسک در بین ستون فقرات وجود دارند، فرسوده شده و شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. هنگام بیماری دیسک گردن مهره‌های کمر شروع به باریک شدن می‌کند و فضای بین آن‌ها کمتر می‌شود و همچنین رگ‌های عصبی اطراف دیسک‌ها و ستون فقرات فشرده می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی خون را در بین خود حرکت دهند. این عارضه با نام بیماری دیسک گردن یا دیسک دژنراتیو گردن شناخته می‌شود.

 

آناتومی بدن انسان‌ها به طوری است که عارضه دیسک گردن به هیچ عنوان تا پایان عمر به صورت کامل بهبود پیدا نمی‌کند و درمان کاملی برای آن وجود ندارد اما در حال حاضر راهکار‌های بسیار خوبی برای مدیریت و کاهش درد دیسک گردن وجود دارد که می‌تواند توسط متخصص و دکتر دیسک گردن تجویز شود.

 

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که حدود ۲۵ درصد از افراد زیر ۴۰ سال به مراحل اولیه دیسک گردن مبتلا هستند در صورتی که علائم خاص و مهمی نداشته‌اند. همچنین ثابت شده است که ۶۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال نیز به دیسک گردن مبتلا شده‌اند. در ادامه برخی از مهم‌ترین این حرکات را به شما معرفی خواهیم نمود.

 

حرکات اصلاحی دیسک گردن

اگرچه درد دیسک گردن می‌تواند با دارو یا همچنین تکنیک‌های پزشکی بهبود پیدا کند اما ورزش دادن گردن و استفاده از حرکات اصلاحی که توسط دکتر حرکات اصلاحی دیسک گردن تجویز شده است می‌تواند در بهبود درد آن مؤثر باشد. برای انجام این تمرین‌ها و حرکات اصلاحی حتماً لازم نیست به دکتر مراجعه کرد بلکه بسیاری از این حرکات را با تجویز فیزیوتراپ می‌توان در خانه انجام داد.

حرکات اصلاحی دیسک گردن

همانطور که در بخش قبلی مقاله به آن پرداختیم، برخی از حرکات تجویز شده توسط متخصص و دکتر حرکات اصلاحی برای گردن تنها بر روی گردن تأثیر ندارد بلکه می‌تواند سایر نقاط بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال برخی از حرکات اصلاحی دیسک گردن می‌توانند بر ستون فقرات نیز تأثیر بگذارد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین و البته بهترین حرکات اصلاحی برای بهبود درد دیسک گردن خواهیم پرداخت.

 

دریافت نوبت از دکتر حرکات اصلاحی:

 

https://doctoreto.com/doctors/service/corrective-excercises

 

فشار دادن تیغه‌شانه

تیغه‌شانه یکی از بهترین حرکات اصلاحی برای دیسک گردن به شمار می‌رود. این حرکت می‌تواند درد پایین گردن را بهبود ببخشد و تنش در قسمت میانی گردن را نیز کم کند. انجام این تمرین بسیار ساده و راحت است و باید به صورت‌ ایستاده انجام شود.

 

برای انجام آن ابتدا لازم است هر دو پا را به اندازه عرض لگن باز کرده و کمر شما کاملاً در حالت صاف قرار داشته باشد.

 

سپس باید چانه را جمت کرده و بازو‌ها در پشت پهلو‌ها نقش ستون را بازی کنند. سپس لازم است‌شانه‌ها را به صورت همزمان و همچنین آهسته به یکدیگر نزدیک کرده تا کششی ملایم را احساس کنید. این کشش ملایم باید ۱۰ ثانیه طول بکشد و سپس به صورت آرام و آهسته به حالت عادی بازگردد. انجام این حرکت می‌تواند در هربار بین ۲ الی ۳ بار انجام شود.

 

ترامپولی

نام یکی دیگر از بهترین تجویز‌های متخصص و دکتر حرکات اصلاحی برای بهبود دیسک گردن، حرکت ترامپولی یا ترامپولین است. این حرکت می‌تواند عضلات گردن را گرم کرده و باعث بهبود جریان خون و اکسیژن در ستون فقرات و گردن شود. از دیگر فواید این حرکت می‌توان به تقویت تراکم استخوان و بهبود تعادل بدن منجر شود.

 

لازم است در هربار تمرین‌ها و حرکات اصلاحی، ترامپولی ۵ دقیقه در ابتدا انجام شود.

 

چرخش گردن

یکی دیگر از حرکات اصلاحی که می‌تواند به بهبود درد دیسک گردن کمک کند، حرکت چرخش گردن محسوب می‌شود. این حرکت را بهتر است نشسته انجام دهید و لازم است برای انجام آن تنها سر و گردن خود را به صورت آهسته به سمت پهلو برگردانید.

حرکات اصلاحی دیسک گردن

این حرکت نیاز به مراقبت بالایی دارد و نباید بیش از اندازه سر چرخیده شود زیرا می‌تواند باعث ضربه به دیسک‌های گردن نیز شود. زمان انجام چرخش گردن باید در هربار ۳۰ ثانیه باشد و لازم است بین ۳ تا ۵ بار انجام شود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به معرفی دیسک گردن و همچنین معرفی بهترین حرکات اصلاحی دیسک گردن بپردازیم. با انجام این حرکات اصلاحی می‌توان درد دیسک گردن را تا حد زیادی بهبود ببخشد و همچنین انجام این حرکات در سنین پایین‌تر می‌تواند باعث جلوگیری از وقوع دیسک گردن در سنین پایین شود. البته توجه داشته باشید که این حرکات باید توسط دکتر حرکات اصلاحی تجویز و تایید شوند برای مشاهده لیست بهترین پزشکان حرکات اصلاحی در تهران و دریافت نوبت از آن ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

https://doctoreto.com/doctors/service/corrective-excercises/city/tehran

جدیدترین مطالب