علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

ریختن آب دهان در خواب در برخی از افراد بسیار شایع است و در هنگام خواب شبانه با بیرون ریختن آب دهان در خواب مواجه می شوند علت بیرون ریختن آب دهان در خواب و همچنین راههای درمان و جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب در ادامه بیان می شود.

 

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب

ریختن آب دهان در خواب یک عارضه عادی برای همه است که هنوز دلیل علمی برای آن مشخص نشده است این عارضه بیرون ریختن آب دهان در خواب در بارداری افزایش پیدا میکند. پزشکان منشا و منبع این عارضه را عوارض برخی داروها میدانند؛ اصلی ترین علت بیرون ریختن آب دهان در خواب بسیار ساده است و این کار با جاذبه انجام می شود. وضعیتی که شما با آن می خوابید اغلب منجر به تجمع بزاق در دهان شما می شود. افرادی که به طرفین یا روی شکم خود می خوابند، بیشتر احتمال دارند که بیرون ریختن آب دهان در خواب در آنها رخ دهد به خصوص اگر از طریق دهان تنفس می کنند، یا اگر مسیرهای سینوسی تنگی داشته باشند، بزاق انباشته شده ممکن است هنگام تنفس از دهان خارج شود.

همچنین کسانی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند یا شیرخوارانی که در مرحله رویش دندان شیری به سر میبرند نیز بیشتر دچار بیرون ریختن آب دهان در خواب می شوند. وقتی به خواب می رویم، عضلات صورت و همینطور واکنش های غیر ارادی مربوط به بلع، در مجموع آرام می گیرند. بزاقی که هنگام خواب درون دهان جمع می شود می تواند به تدریج از دهان خارج شود چون با آرام گرفتن عضلات صورت ممکن است دهان تا حدودی باز شود. نتیجه ی آن خیس شدن بالش مان است که خوابیدن روی آن چندان خوشایند نیست. اگر بیرون ریختن آب دهان در خواب خیلی زیاد باشد، این مسأله می تواند نشانه ی یک بیماری عصبی یا در نتیجه ی گرفتگی بینی باشد. علاوه بر این ها، کسانی هم که پیش از آن دچار مشکلاتی مثل سکته شده اند، بیرون ریختن آب دهان هنگام خواب را بیشتر و شدیدتر تجربه می کنند.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

علت ریختن آب دهان در خواب چیست

۱- سردی مغز و درد درناحیه پشت سر
۲- سردشدن گوارش و ترشیدگی و سکسکه و آروغ ترش در( معده و روده بزرگ و کوچک )
۳- بیماری سینوسها و نزله سرد
۴- انگل داشتن درگوارش و دورناف و مقعد که بعضی مواقع با مورمورهمراه است
۵- فلج صورت و کم کاری غده های بزاقی دهان
۶- مسمومیت و بالارفتن سموم بدن
۷- بزرگی لوزه سوم
۸- عدم رعایت بهداشت دهان و امورروابط زناشویی( سکس دهانی)
۹- عفونت معده ناشی از قورت دادن آب بینی
۱۰- غلبه خلط بلغم در بالا تنه بالاخص در سنین بالا
۱۱- علایم انگل داشتن ::

 

• بیرون ریختن آب دهان در خواب از علائم خوش‌خیمی است که علت آن هنوز معلوم نیست و پزشکان نمی‌دانند چه‌گونه آن را بند آورند. ولی این دلیل نمی‌شود که شما در جستجوش علت ترشح زیاد آن نباشید.

 

• اختلال گٍرٍد (ترش کردن) یک بیماری گوارشی است که در آن محتویات معده شما به مری باز می گردد و به آستر مری آسیب می رساند. ترش کردن می تواند باعث مشکل بلعیدن و قورت دادن شود و یا باعث بیرون ریختن آب دهان در خواب می شود. تاکنون کمتر به این گرفتاری توجه شده است و طی سال‌ها گفته می‌شد که علت آن عصبی است. اما منشأ ریختن آب دهان هنگام خواب، در دهان است نه در سر.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

• آب دهان زیاد ممکن است به‌علت قطع یک داروی خاص باشد. عارضهٔ جانبی برخی داروها خشکی دهان است و با قطع خوردن دارو بزاق به‌طور طبیعی ترشح می‌شود، ولی شما فکر می‌کنید که آب دهانتان بیش از حد زیاد شده است.

 

• یبوست ( کسی که سه بار در روز دفع مزاج نداشته باشد ) ، بیرون ریختن آب دهان در خواب ، رطوبت دهان در شب ، دندان قروچه فقط موقع خواب ، خواب های زیادی ، رخسار زرد رنگ ، خمیازه کشی ، استفراغ و تهوع موقع تغذیه خوردن ، پرخوری و گرسنگی زیاد و تکراری ، عطش ، عرق بدبوی سرد ، لاغر شدن توام با پرخوری ، خارش و سوزش و مور مور شدن مقعد ، پیچش شکم در اطراف ، خوردن گوشت گاو و نپخته زیاد بالاخص جگرخام . احساس وجود بزاق اضافی می‌کنند. وجود هر چیز در دهان ترشح بزاق را تحریک می‌کند و در این افراد تا عادت کردن به دندان مصنوعی آب دهان زیاد می‌شود.

گرفتاری‌هائی که ارسال پیام‌های عصبی مغز به بدن را مختل می‌کنند – مثل فلج عصب صورتی، بیماری پارکینسون، و سکتهٔ مغزی – توانائی بلع درست یا بستن لب‌ها را از بین می‌برند و باعث ریزش آب دهان در خواب می‌شوند.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

برای جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب چند راهکار مهم را به شما پیشنهاد می دهیم مهم است که یک تعادل سالم از بزاق دهان در دهان داشته باشید بزاق نقش حیاتی در حفاظت از بدن شما در برابر عفونت ایفا می کند. اگر به دنبال راههای جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب، ممکن است بخواهید یک لیمو را گاز بگیرید. برخی از مردم بر این باورند که مرکبات می توانند بزاق شما را رقیق کنند و باعث شود که دهانتان مثل استخر شود ، هم چنین می توانید برای جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب بیشتر آب بنوشید چون دهانتان را مرطوب می کند و تولید بزاق کم می شود. همچنین دستگاه مندیبولار یک دستگاه دهانی است چیزی است که در دهان خود قرار می دهید که باعث شود شما راحت تر بخوابید و باعث جلوگیری از بیرون ریختن آب دهان هنگام خواب است.

 

اگر آب دهان زیاد نشانه آپنه خواب باشد، باید به دنبال درمان بگردید. رایج ترین درمان برای آپنه خواب چیزی است که فشار هوای مثبت مداوم ( CPAP ) نامیده می شود. ماشین CPAP نه تنها به شما برای داشتن خواب عمیق کمک می کند بلکه شما رامطمئن می کند که به طور خوبی در موقعیت خواب قرار گرفته اید و در شب درست تنفس می کنید.

برخی زنان متوجه می‌شوند که با شروع آبستنی آب دهان آنها زیاد می‌شود. این زیادی بزاق تا هنگام وضع حمل باعث اشکال در بلع و گفتار می‌شود و بعد از زایمان به حال عادی باز می‌گردد. گونه‌ها به‌علت تورم غدد بزاقی پف کرده‌اند و درون دهان این زنان قرمز و ملتهب می‌شود. اغلب مزه بدی احساس می‌کند و برای جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب باید مرتباً آن را قورت دهند.

 

جلوگیری از ریختن آب دهان با تغییر حالت خوابیدن

اگر به پشت بخوابید همه آب داخل دهان تان باقی می ماند و بیرون نمی ریزد. اما برعکس، اگر به بغل یا روی شکم بخوابید، بزاقی که درون دهان تان جمع شده احتمالا بیرون میریزد. اولین چیزی که باید برای جلوگیری از ریختن آب دهان با تغییر حالت خوابیدن امتحان کنید این است که وضعیت خواب خود را تغییر دهید. با خوابیدن به پشت قادر خواهید بود کنترل جریان آب دهان خود را بهتر کنترل کنید تا بر روی صورت و یا بالش نریزد. اگر با خوابیدن به کمر مشکل دارید، ممکن است به این دلیل باشد که وقتی در یک موقعیت جدید می خوابید برای شما سخت باشد ؛ توجه داشته باشید که آیا احساس ” خفگی ” می کنید و یا در حالی که تلاش برای خوابیدن می کنید برگشت اسید دارید یا خیر. به سادگی می توان فهمید که اگر احساس مشکل یا سختی می کنید، یعنی مشکلی برایتان وجود دارد و فقط یک حس نیست. اگر فکر می کنید که نمی توانید تمام شب در یک حالت بمانید، سعی کنید خودتان را درون پتو یا ملافه بپیچید تا بدن تان را ثابت نگه دارید.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

جلوگیری از بیرون آمدن آب دهان در خواب

یکی از دلایل اصلی بیرون آمدن آب دهان هنگام خواب، مسدود شدن بینی است، که باعث می شود از دهان نفس بکشید و ممکن است منجر به بیرون ریختن آب دهان در خواب شود. اگر گرفتگی بینی به خاطر سرما خوردگی و یا عفونت دارید، ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول آب دهان دارید و در شب بیرون میریزد. اگر به طور مرتب مجاری سینوسی و یا سینوس های شما مسدود باشند، ممکن است در تمام مدت آب از دهان شما بیرون بریزد. سینوس های مسدود شده باعث می شود که شما وقتی خواب هستید از دهان خود نفس بکشید و ” تنفس دهان ” به تولید بزاق بیشتری منجر می شود. تمیز کردن و باز کردن سینوس های بینی می تواند راه خوبی برای جلوگیری از بیرون آمدن آب دهان در خواب باشد. این کارها به باز شدن سینوس ها کمک می کنند:

 

یک حمام داغ بینی را تمیز می کند و باعث می شود شب تنفس طبیعی ای داشته باشید.

روغن های گیاهی، به ویژه آن هایی که حاوی اکالیپتوس هستند به شما کمک می کنند راحت تر نفس بکشید و خواب بهتری هم داشته باشید.

استفاده از محصولات بهداشتی ای مثل ویکس، بینی را باز می کند و به شما اجازه می دهد راحت تر نفس بکشید.

علاوه بر این ها، اگر دچار عفونت سینوسی شدید حتما آن را درمان کنید. در غیر اینصورت، دچار مشکلات مختلفی خواهید شد که یکی از آن ها گرفتگی بینی برای همیشه است.

 

علت بیرون ریختن بزاق دهان در هنگام خواب

بیرون ریختن بزاق دهان در خواب دلایل زیادی دارد اختلال وقفه ی تنفسی در خواب نوعی بیماری است که یکی از علت بیرون ریختن بزاق دهان در هنگام خواب است و باعث می شود آنطور که باید نتوانید درست نفس بکشید، در نتیجه مکرراً از خواب بیدار می شوید، صبح ها احساس خستگی می کنید و در طول روز خواب آلوده هستید. بیرون ریختن آب دهان در هنگام خواب و خروپف، مهم ترین نشانه های اختلال وقفه تنفسی در خواب هستند. اگر فکر می کنید که ممکن است به این اختلال مبتلا باشید، به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف سیگار ریسک ابتلا به این اختلال و در مجموع مشکلات تنفسی را بالا می برد. با مراجعه به پزشک می توانید ابزار دهانی مناسب تان را پیدا کنید. این کار به کم شدن مشکل بیرون ریختن بزاق دهان در هنگام خواب کمک می کند. این ابزارهای دهانی باعث می شوند دهان بهتر بسته شود یا به کار بلع کمک می کنند، بنابراین می توانید خواب بهتری داشته باشید.به گزارش سایت سماتک همچنین اضافه وزن نقش مهمی در پروسه خواب دارد. بیشتر کسانی که به اختلال وقفه تنفسی در خواب مبتلا هستند، اضافه وزن دارند.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

عمل جراحی برای درمان کاهش آب دهان

در بعضی موارد ممکن است پزشکان توصیه کنند که برای کاهش آب دهان در خواب تحت عمل جراحی قرار بگیرید تا غده های بزاقی تان را بردارند. این حالت معمولا زمانی رخ می دهد که علت بزاق زیاد دهان تان درواقع مشکلات عصبی جدی ای باشد. البته همه ی پزشکان، قبل از جراحی، ابتدا روش هایی غیر از جراحی را امتحان می کنند و تنها در صورتی به شما توصیه می کنند جراحی کنید که روش های دیگر مشکل بیرون ریختن آب دهان در خواب را حل نکرده باشند. برخی افراد تصمیم می گیرند که رویکردی تهاجمی داشته باشند ؛ یک روش درمانی، تزریق بوتاکس به غدد بزاق است که دهان شما را احاطه می کند. این کار باعث می شود که غده های بزاق دهان از کار اضافی دور شوند ؛ این روش درمان دائمی بیرون ریختن آب دهان در خواب نیست، چون در نهایت بوتاکس، تمام خواهد شد و غده های شما دوباره فعال خواهند شد. مواردی وجود دارند که در آن یک پزشک توصیه می کند که غده های بزاق شما را از بدن جدا کنند. افرادی که به غدد بزاقی نیاز دارند معمولا ً مشکلات اساسی عصبی دارند که بسیار جدی تر از بیرون ریختن آب دهان در خواب هستند. این جراحی های به طور کلی در مهار ازدیاد تولید بزاق موفق هستند، اما باید ابتدا درمان های دیگری را امتحان کنند.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

درمان ریختن آب دهان در خواب

روش‌های زیادی برای کنترل آب دهان پیشنهاد شده است، ولی کمتر مؤثر بوده‌اند. پزشکان می‌توانند با انجام عمل جراحی مسیر مجاری بزاق را تصحیح کنند تا بزاق به گلو بریزد. اما این کار توصیه نمی‌شود. به جای مصرف محصولات شیمیایی بر پایه مواد شیمیایی و دیگر روش های پزشکی که به نظر غیر ضروری و گران قیمت می رسد، چرا به دنبال چندین داروی خانگی نیستید که نه تنها برای شما در دسترس هستند، بلکه ارزان تر و سالم تر نیز هستند:

 

• خوراکی‌های مختلف را امتحان کنید. زنان باردار چیزهای مختلف مثل قرص‌های مکیدنی، جرعه‌های متناوب آب، تنقلات را برای کاهش آب دهان می‌خورند. با این کار هم مزه بد دهان را از بین می‌برند و هم بزاق را قورت می‌دهند. شما هم امتحان کنید، چون گاهی مؤثر است.دارو نخورید. ریزش آب دهان آنقدر مهم نیست که برای قطع آن از داروهای خشک‌کنندهٔ دهان استفاده کنید.

 

• هنگام خواب، بالش تان را طوری تنظیم کنید که سرتان را بالا نگه دارد. این کار به کم شدن مشکل بیرون ریختن آب دهان کمک می کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از خواب، بالش تان را درست تنظیم کنید و مطمئن شوید که روی آن راحت هستید.

 

• خشکی دهان حاصل از دارو یک عارضهٔ جانبی است. این کار مخصوصاً در زنان باردار اهمیت زیادی دارد، چون دارو ممکن است بر جنین تأثیر بد بگذارد. اگر دارو مصرف می کنید، مطمئن شوید که بزاق دهان تان را بیشتر نمی کنند. برای مثال، بعضی آنتی بیوتیک ها می توانند باعث بیشتر شدن بزاق دهان هنگام خوابیدن شوند و علت بیرون ریختن آب دهان تان هنگام خواب باشند. برخی داروها می توانند باعث افزایش آب دهان در خواب شوند ؛ داروهای ضد روان شناختی ( به ویژه کلوزاپین ) و داروهایی که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند، باعث تولید شدن بیش از حد آب دهان می شوند.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

آب دهان در خواب + طب سنتی

۱- ریختن چندقطره روغن بادام شیرین به داخل ناف و ماساژ شکم
۲- پرهیز ازتمام تغذیه های سرد و خشک + سرد و تر
۳- دمنوش رقیق پونه با آویشن با نعنا با مرزنجوش با زیره
۴- رفع چاقی بدن که نشانه بلغمی بودن روده ها است.
۵- گذاشتن کندردردهان به اندازه یک نخود دردهان تا ۴۰ روز
۶- گذاشتن عسل دردهان

 

دانه قهوه

دانه های قهوه بزاق را جذب می کنند و دهانتان را خشک نگه می دارند آن ها را تمیز کنید و زیر زبان خود بگذارید.

 

لیمو

فواید متعددی برای لیمو وجود دارد که شامل کمک به تولید بزاق هم می شود ؛ شما می توانید تولید بزاق را تنظیم کنید و ریختن آب دهان در خواب را با مکیدن لیمو کاهش دهید.

 

کاهش مصرف قند

وقتی با آب دهان زیاد خود در خواب دچار مشکل می شوید، قند را کم کنید و یا از غذاهای شکر دار اجتناب کنید ؛ در مقابل وسوسه نوشیدنی های شیرین، آب نبات ها و دسرهای شیرین مانند بستنی مقاومت کنید.

 

نعناع

نعناع نه تنها تنفس تازه را به طور طبیعی به همراه می آورد بلکه نقش کلیدی در کاهش ریزش آب دهان زیادی دارد ؛ این به عنوان یکی از بهترین نکات در مورد نحوه بیرون ریختن آب دهان در خواب در نظر گرفته می شود چون بررسی شده که نعناع این توانایی را دارد که تولید بزاق را دستکاری کند. برای دیدن بهترین نتایج، شما باید برگ های نعناع را به مدت چند دقیقه به صورت روزانه در دهان خود نگه دارید.

 

زنجبیل

زنجبیل یکی از موثرترین و مفیدترین روش ها است که می توانید مقدار بیرون آمدن آب دهان در خواب را کاهش دهید. به خاطر خواص ضد التهابی آن، زنجبیل به طور کلی نه تنها برای دهان شما مفید است، بلکه مزایای بیشتری نسبت به دیگر ادویه جات آشپزی یافته در آشپزخانه دارد. می تواند میزان باکتری مضر را نیز کاهش دهد. زنجبیل را به تکه های نازک ببرید و یکی از آن ها را در دهان خود بگذارید و چند دقیقه نگه دارید و این کار را به صورت روزانه انجام دهید تا کارایی زنجبیل را ببینید.

 

دارچین

یکی از رایج ترین روش ها برای درمان ریختن آب دهان هنگام خواب، دارچین است ؛ از آنجا که توانایی آن برای کاهش باکتری های موجود درون دهان کاملا ً قدرتمند است، دارچین می تواند تولید آب دهان را فورا ً محدود کند. شما باید آن را به عنوان یک چای و چند بار در روز مصرف کنید تا وضعیتتان به تدریج بهبود یابد. مقداری چوب دارچین پودر کنید و در داخل یک کیسه چای با آب داغ ترکیب کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند.کمی عسل ( اختیاری ) برای مزه بهتر بریزید و به صورت روزانه بخورید.

علت بیرون ریختن آب دهان در خواب | جلوگیری از ریختن آب دهان در خواب

آب

مهم است که همیشه بدن خود را مرطوب نگه دارید وقتی آب از دهان شما وارد گلو می شود، در نتیجه مقدار بزاق را کاهش می دهد ؛ با این حال، به عنوان یکی کوچک ترین درمان بیرون ریختن آب دهان در خواب در نظر گرفته می شود.

 

ماست

ماست به شدت به خاطر توانایی اش در تنظیم دستگاه گوارش و نیز برای کاهش آروغ بعد از غذا، به عنوان دسر توصیه می شود. همچنین به عنوان سلاحی قوی برای مبارزه با ریزش آب دهان در خواب شناخته می شود. یک فنجان ماست شیرین را بعد از یک وعده غذایی برای بهبود سیستم گوارش و کاهش بزاق زیادی مصرف کنید.

 

میخک

میخک یک ادویه ویژه دیگری است که می تواند برای جلوگیری از تولید بزاق زیادی استفاده شود علاوه بر آن، به خاطر ترکیبات ضد التهاب و ضد باکتری، برای تخلیه میکروب ها از دهان بسیار عالی هستند.چند تکه گل میخک را پودر کنید و سپس با آب گرم مخلوط کنید ، شما می توانید این چای را روزانه بنوشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب