شستشوی بینی بعد از عمل؛ بایدها و نبایدها

شستشوی بینی بعد از عمل؛ بایدها و نبایدها

تمیز نگه داشتن بینی بعد از عمل بینی یکی از کارهایی است که باید برای جلوگیری از عفونت و بهبود سریع‌تر زخم‌هایتان انجام دهید. از آنجا که موقع انجام این کار شما هنوز در دوره نقاهت بعد از عمل هستید شاید در این زمینه نگرانی‌هایی داشته باشید. به همین دلیل در این مقاله، تمام نکته‌هایی که باید در مورد شستشوی بینی بعد از عمل بدانید را با شما در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

 

چرا باید شستشوی بینی بعد از عمل را جدی بگیریم؟

انجام شستشوی بینی بعد از جراحی می‌تواند شما را از دردسرهای مختلفی نجات دهد. بیایید با چند مورد از آنها آشناتر شویم.

 

ایجاد عفونت در بینی

وقتی مخاط بینی و لخته‌های خونی پس از عمل در یک محیط تقریبا بسته که هیچ جریان هوایی در آن وجود ندارد قرار می‌گیرند به راحتی می‌توانند درجه‌های مختلفی از عفونت را به وجود آورند. عفونت بینی، مشکلی کاملا جدی است که حتی می‌تواند نتیجه عمل بینی را در خطر قرار دهد و بافت‌ها را از بین ببرد. در عفونت‌های شدیدتر حتی جان فرد هم در خطر قرار می‌گیرد. موارد خفیف‌تر این عفونت هم می‌تواند باعث بدبو شدن دهان و بینی شود.

 

ایجاد خشکی در حفره بینی

بینی در حالت طبیعی، رطوبت دارد. بعد از عمل بینی، تعادل رطوبتی بینی بهم می‌ریزد. به همین دلیل، شستشوی بینی می‌تواند با ایجاد این رطوبت همزمان با ضدعفونی کردن آن شرایط را برای افزایش سرعت بهبود، فراهم کند.

 

سخت شدن تنفس و احساس خفگی در خواب

وجود لخته‌های خشک شده درون حفره بینی می‌تواند مسیر تنفسی را به طور کامل کیپ کند. این موضوع هنگامی که خواب هستید و ناخودآگاه دهانتان را هم می‌بندید می‌تواند احساس خفگی را در شما به وجود آورد.

 

افزایش التهاب و تورم

وقتی شستشوی بینی بعد از عمل را به صورت مرتب و درست انجام ندهید، التهاب‌های درون بینی فرصتی برای بهتر شدن پیدا نمی‌کنند و روند بهبودی بعد از عمل به درازا می‌کشد.

 

شستشوی بینی بعد از عمل را از چه زمانی شروع کنیم؟

شستشوی بینی، بعد از گذشت 24 ساعت از عمل بینی آغاز می‌شود. چون در این زمان هنوز خونابه‌ها و مخاط داخل بینی مرطوب هستند و با انجام شستشوی بینی تمیز می‌شوند. برای تمیز کردن روی بینی هم باید تا زمان برداشتن گچ بینی صبور باشید. پس از آن می‌توانید با یک حوله یا دستمال که با آب گرم مرطوب شده است به آرامی روی بینی‌تان را هم تمیز کنید.

 

2 قانون طلایی برای شستشوی بینی بعد از عمل چه هستند؟

شستشوی بینی بعد از عمل؛ بایدها و نبایدها

تا زمانی که شما از این دو قانون پیروی کنید، شستشوی بینی می‌تواند بخشی بسیار موثر از فرایند درمان شما را تشکیل دهد. در غیر این صورت، می‌توانید باعث آسیب به بینی‌تان شوید؛ اما این دو قانون چه هستند؟

 

1. حتما، همیشه و بدون چون و چرا به حرف جراحتان در مورد شستشوی بینی بعد از جراحی گوش دهید.

 

2. شستشوی بینی را با نهایت ملایمت انجام دهید تا هیچ آسیبی به بافت‌های حساس بینی‌تان وارد نشود.

 

آموزش گام به گام شستشوی بعد از عمل بینی

برای انجام این شستشو به لوازم عجیب و غریبی نیاز ندارید. فقط کافی است یک سرم شستشوی نمکی را به همراه چند سرنگ از داروخانه تهیه کنید. در خانه هم مقداری حوله یا دستمال کاغذی تمیز دم دستتان داشته باشید. حالا که وسایل مورد نیاز را فراهم کردید شستشو را آغاز می‌کنیم.

 

1. مقداری از سرم شستشو را داخل سرنگ بدون سوزن بکشید و به آرام‌ترین شیوه ممکن آن را وارد حفره بینی‌تان کنید.

 

2. صبر کنید تا سرم شستشو از بینی‌تان خارج شود سپس به آرامی با دستمال کاغذی اطراف بینی‌تان را خشک کنید.

 

3. این فرایند را در یک جلسه شستشو چندین بار انجام دهید.

 

4. بعد از گذشت سه تا چهار روز از عمل بینی، می‌توانید شستشو را به شکلی عمیق‌تر پیش ببرید.

 

9 نکته در مورد شستشوی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل؛ بایدها و نبایدها

با وجود ساده بودن فرایند شستشوی بینی، نکته‌های ریزی در مورد آن وجود دارند که باید از آنها با خبر باشید. در ادامه، این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

 

• اگر بینی شما تامپون دارد باید شستشو را به زمانی بعد از برداشتن تامپون – معمولا 72 ساعت بعد – موکول کنید.

 

• شستشو را تا دو ماه بعد از عمل و سه بار در روز انجام دهید.

 

• شستشوی خشن و وارد کردن حجم زیادی از سرم نمکی آن هم با فشار زیاد، نه تنها تاثیری در شستشوی عمیق بینی‌تان ندارد بلکه می‌تواند به بافت‌ها و بخیه‌ها آسیب برساند. بنابراین، همانطور که گفتیم، این کار را با ملایمت انجام دهید.

 

• هرگز انگشتتان را برای تمیز کردن وارد بینی‌تان نکنید.

 

• مراقب باشید که موقع شستشوی بینی، ناخودآگاه فین نکنید.

 

• اگر سرم شستشو وارد حلقتان شد نترسید و سعی کنید دفعه بعد ملایم‌تر این کار را انجام دهید.

 

• هر روز سرنگ جدیدی را برای شستشو باز کنید.

 

• هرگز از ابزارهایی مانند گوش پاک کن برای تمیز کردن بینی‌تان استفاده نکنید.

 

• اگر هنگام شستشو چند تار از بخیه‌هایتان هم بیرون آمد نترسید.

 

همیشه اولویت با دستور پزشکتان است

حتما دستورالعمل ویژه پزشکتان را بر تمام مواردی که در مورد شستشوی بینی بعد از عمل خواندید ترجیح بدهید. چون جراحتان از نزدیک با شرایط شما، وضعیت عملتان و مواردی از این دست آشنا است. به همین دلیل، نکته‌هایی که به شما گوشزد می‎‌کند به طور ویژه برای افزایش سرعت بهبودی‌تان هستند. در این میان، پزشکانی هم وجود دارند که به این نکته‌های ریز اما بسیار مهم اهمیت نمی‌دهند. اینجا است که اهمیت انتخاب یک جراح متعهد، با تجربه و به‌روز، خودش را نشان می‌دهد.

 

اگر در تهران به دنبال یک جراح ماهر برای عمل بینی‌تان می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که «دکتر علی قارونی» را برای عمل خود انتخاب کنید. این جراح که در زمینه عمل بینی گوشتی، استخوانی و ترمیمی تخصص دارد می‌تواند عمل شما را با بهترین شرایط، کمترین عوارض و بهترین نتیجه ممکن به سرانجام برساند. از ویژگی‌های بارز دکتر قارونی که آن را در میان مراجعه‌کنندگانش برجسته کرده، تعهد این جراح به انجام عمل بر اساس شرایط و آناتومی چهره فرد است تا در آینده بتواند از این هارمونی لذت ببرد.

 

گفتنی است که دکتر قارونی در زمینه‌های دیگری مانند «پروتز گونه»، «پروتز چانه»، «جراحی پلک»، «لیفت صورت و گردن»، «تزریق ژل» و «تزریق بوتاکس» هم مهارت دارند. می‌توانید به تخصص، مهارت و تجربه این جراح معتبر، اعتماد کنید.

جدیدترین مطالب