آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

آپاندیس کدام سمت است؟ این سوال بسیاری از افراد است که در هنگام احساس درد زیر شکم شان با آن مواجه می شوند و در این مقاله توضیح خواهیم داد که علائم آپاندیس در بزرگسالان چیست و اصلا آپاندیس کدام سمت است.

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

آپاندیس کدام سمت است

آپاندیس کدوم سمته؟ آپاندیس یک زائده کرمی شکل است که در ظاهر در قسمت پایین شکم و در گوشه پایین شکم سمت راست قرار دارد و در داخل بدن از یک سمت به روده بزرگ متصل است و از سمت دیگر داخل حفره شکمی قرار دارد. برای برخی از افراد درد گرفتن زیر شکم گاهی نگران کننده می شود که مبادا درد آپاندیس باشد.

 

آپاندیس کدام سمت است؟ محل دقیق قرار گرفتن آپاندیس در بدن انسان زیر شکم سمت راست است و شما بهتر است اگر در این ناحیه درد احساس کردید فورا به بیمارستان مراجعه کنید. به گزارش سماتک آپاندیس علائم بسیاری زیادی را برای شخص بیمار ایجاد می کند که اگر شما یک یا چند علامت آپاندیس را دارید باید فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم آپاندیس در کودکان با علائم آپاندیس در بزرگسالان تفاوت دارد.

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

کار آپاندیس در بدن چیست

آپاندیس در بدن بزرگسالان ممکن است منبع ذخیره‌ای برای باکتری‌ های مفید روده باشد. به همین دلیل، شاید افرادی که آپاندیس ندارند، هنگام ابتلا به بیماری‌ های روده نسبت به دیگران دیرتر بهبود پیدا کنند. عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این مطالعه می‌گوید:

 

تئوری جدیدی وجود دارد که می‌گوید آپاندیس مخزن میکروب‌ های روده است و وقتی آنتی‌ بیوتیک‌ ها میکروب‌ های مفید روده را از بین می‌برند، این مخزن ذخیره دوباره میکروب‌ها را باز می‌گرداند، اما این یک نظریه است و با برداشتن آپاندیس هیچ عارضه‌ ای پیش نمی‌ آید.

 

اگر التهاب آپاندیس درمان نشود، ممکن است آپاندیس باز شود و عفونت داخل شکم بریزد. این اتفاق ممکن است برای فرد خطرناک شود و عوارض داشته باشد. معمولا آپاندیس پاره می‌ شود و عفونت در حفره صفاق که حفره بسته‌ای است، پخش می‌شود و حتی می‌تواند برای فرد خطر مرگ داشته باشد.

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

آپاندیس کجاست و علائم آن

آپاندیس زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده‌ی بزرگ و درناحیه پایین و راست شکم منشعب می‌شود. هرچند آپاندیس هنوز فایده شناخته شده ای ندارد، اما می تواند باعث مشکلاتی جدی شود. درد آپاندیس از نواحی اطراف ناف شروع شده و به سمت ناحیه راست و پایین شکم شما حرکت می کند.

 

درد آپاندیس در طول 12 تا 18 ساعت زیاد شده و کم کم شدید می شود و این از مهمترین علائم آپاندیس در بزرگسالان است. آپاندیس برای هرکسی ممکن است اتفاق بیافتد اما شیوع آن در سنین بین 10 تا 30 سالگی بیشتر می باشد. درمان معمول و استاندارد آپاندیس برداشت این عضو از بدن است. اگرچه علائم آن برای بزرگسالان یکسان است اما ممکن است به گونه ای متفاوت آغاز شود.

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

علائم آپاندیس در بزرگسالان

درد مبهم و تیر کشیدن شکم یکی از علائم آپاندیس در بزرگسالان می باشد. درد مبهم در نزدیکی ناف و یا قسمت فوقانی شکم که به سمت پایین و سمت راست حرکت می کند و تیر می کشد. اغلب این حالت، اولین نشانه آپاندیسیت است. همچنین یکی دیگر از علائم بیماری آپاندیس در بزرگسالان از دست دادن اشتها به صورتی است که فرد ممکن است نتواند وعده هایی غذایی را به درستی بخورد.

 

از دیگر علائم این بیماری می توان به ورم شکم، تب، ناتوانی در دفع گاز روده و همچنین حالت تهوع و یا استفراغ که بعد از شروع شکم درد و با فاصله کمی از آن بروز می کند. تقریبا در نیمی از موارد علائم دیگری از آپاندیسیت نیز بروز می کنند که عبارتند از:

 

• درد مبهم و تیر کشیدن شکم در هر نقطه از آن. پایین، بالا، پشت و یا حتی در مقعد.
• ادرار دردناک
• استفراغ قبل از بروز درد شکم
• گرفتگی شدید و دلپیچه
• یبوست و اسهال همراه با دفع گاز

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

نشانه های آپاندیس در بزرگسالان

مهمترین علائم آپاندیس در مردان و زنان به صورت فهرست وار در بالا بیان شد و یکی از شایع ترین نشانه های آپاندیس در بزرگسالان، درد شکمی می‌ باشد که برای بیمار بسیار دردناک است. افرادی که تجربه آپاندیس دارند، در قسمت مرکزی شکم درد را تا ربع پایین شکم حس کرده‌ اند. کاهش اشتها علامت شایع دیگری از آپاندیس می باشد و همچنین حالت تهوع و اسفراغ حالات اولیه این بیماری می‌ باشد که نهایتا منجر به بسته شدن روده‌ ها می‌شود.

 

اگر با هر یک از علائم آپاندیس در بزرگسالان که در بالا بیان شد مواجه شدید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. خوردن، نوشیدن و یا استفاده از هر گونه دارو و یا استفاده از کیسه آب گرم می تواند منجر به ترکیدن و پارگی در آپاندیسیت شود. از آنجایی که آپاندیس یک وضعیت پزشکی اورژانس محسوب می شود، تشخیص سریع و به موقع علائم و اقدامات سریع پزشکی بسیار اهمیت دارد. گام های پیش رو به شما کمک می کند که درد آپاندیس را به خوبی نسبت به دیگر درد های ناحیه شکمی تشخیص دهید و با آگاهی بیشتر اقدامات لازم را هرچه سریعتر انجام دهید. شایع ترین نشانه های آپاندیس در بزرگسالان عبارتند از:

 

درد زیر شکم

درد زیر شکم یکی از اصلی‌ ترین و شایع‌ ترین علائم آپاندیس در زنان و مردان است و این درد بسیار زیاد در ناحیه شکم است. آپاندیس معمولا باعث بروز درد شدید از ناف به سمت راست و پایین شکم می‌شود. اگرچه این حالت لزوما به معنای ترکیدن آپاندیس نیست، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برخی از افراد مبتلا به آپاندیس ممکن است در حین راه رفتن، سرفه کردن یا حرکت کردن ماشین دچار درد شکم شوند.

 

همچنین، ممکن است دیواره شکم ملتهب شود. در این حالت، آپاندیس ممکن است در آستانه ترکیدن باشد. سریع به پزشک مراجعه کنید. به محض آن­که که در قسمت پایین شکم درد ایجاد شود، می‌تواند خیلی شدید شود.

 

دکتر پین می‌گوید بسیاری از بیمارانش آن را چنین توصیف می‌­کنند، ” مثل هیچ درد دیگری که قبلا تجربه کرده‌ اند.” ورم آپاندیس آن­قدر شدید هست که اگر کسی در خواب باشد او را بیدار می­کند. به محض شروع، چنان که دکتر پین می‌گوید، شدت درد می‌­تواند سریعا طی چند ساعت افزایش یابد.

 

حالت تهوع

باید دانست که این علایم می تواند نشانه وجود باکتری معده باشد؛ از طرفی هر فردی که آپاندیسیت دارد، الزاماً با این علایم روبه رو نخواهد شد. اما اگر دچار حالت تهوع و درد شدید حتما به دکتر مراجعه کنید. زیرا التهاب آپاندیس گاهی اوقات آثاری روی دستگاه گوارش و سیستم عصبی می‌گذارد که به تهوع و استفراغ منجر می شود.

 

اسهال

همانند بسیاری از علائم دیگر، ممکن است شدید نباشد یا احتمالا بعد از این­که درد شکمی را تجربه کردید به سراغ شما می­ آید. اما اگر علاوه بر درد قسمت راست پایین شکم، اسهال ملایم دارید مخصوصا اگر ماده مخاطی زیادی در آن باشد به پزشک مراجعه کنید.

 

سرگیجه

حالت گیجی می تواند نشانه بدتر شدن عفونت باشد؛ حتی ممکن است عفونت وارد جریان خون شده باشد و منابع زیادی ازبدن مانند اکسیژن را مصرف کند به طوری‌كه مغز به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمیکند و عملکرد مناسبی ندارد. اگر شما گیج و سردرگم هستید، احتمالا عفونت بدتر شده است؛ حتی ممکن است عفونت وارد جریان خون شود، که این حالت می‌تواند مرگبار باشد. بدتر شدن عفونت می‌تواند منابع بدن مانند اکسیژن را مصرف کرده، در نتیجه، اکسیژن کافی به مغز نخواهد رسید. بنابراین، اگر مشاهده کردید، فردی غیر طبیعی رفتار می‌کند ممکن است یکی از نشانه های آپاندیس در بزرگسالان باشد.

 

تب

تب و لرز به معنای التهاب در جایی از بدن است و ممکن است یکی از علائم آپاندیس در فرد باشد. زمانی که آپاندیس ملتهب می شود، این حالت می تواند به شکل درد موضعی و با تب و لرز بروز کند، بنابر این اگر درد معده بدتر شد و یا این‌که دچار تب شدید به دکتر مراجعه کنید.

 

تکرر ادرار

در برخی افراد، آپاندیس در قسمت پایین تر و در لگن قرار دارد و خیلی نزدیک به مثانه است. هنگامی که مثانه با آپاندیس ملتهب تماس پیدا می کند، مثانه نیز ملتهب می شود. در نتیجه، احساس نیاز به دفع مکرر ادرار پیدا می کنید که دردناک نیز هست. البته، این حالت می تواند از علائم عفونت لوله ادراری باشد اما زمانی که با علائم دیگری همراه است می تواند نشانه آپاندیس باشد.

آپاندیس کدام سمت است + علائم آپاندیس در بزرگسالان

علائم درد آپاندیس در بزرگسالان

معمولا درد آپاندیس در بزرگسالان، ابتدا قسمت بالا و دور ناف احساس می‌شود و بعد از چند ساعت روی قسمت راست و پایین شکم متمرکز و حساسیت بیشتر می‌شود و با دست گذاشتن روی آن ناحیه، بیمار درد زیادی احساس می‌کند. بیمار در باره دردهای روده نمی‌تواند دقیقا بگوید درد در کدام ناحیه است، اما ناحیه دردهای بدنی مثل التهاب آپاندیس کاملا مشخص است.

 

درد آپاندیس در بزرگسالان یک بیماری غیرقابل پیش بینی است و به همین دلیل در فضانوردان و کسانی که به جاهای دور دست سفر می‌ کنند و ممکن است به پزشک و اتاق عمل دسترسی نداشته باشند، آپاندیس را قبل از آغاز سفر بر می‌ دارند. اولین نشانه التهاب آپاندیس، احساس ناراحتی و درد در پایین و سمت راست شکم است.

 

کودکان و زنان باردار ممکن است این درد را در ناحیه دیگری تجربه کنند و در صورت تشخیص دیرتر التهاب آپاندیس، امکان سرایت عفونت به قسمت‌ های دیگر وجود دارد. این درد هنگام سرفه و عطسه یا وارد شدن تنش‌ های ناگهانی به بدن افزایش پیدا می‌ کند. معمولا چند ساعت طول می‌ کشد تا درد التهاب آپاندیس غیرقابل تحمل شود. این درد آپاندیس به قدری شدید است که اگر فرد خواب باشد، از شدت درد بیدار می‌شود.

 

اگر چنین دردی را همراه با تب تجربه کردید و درد شکم به اندازه‌ ای باشد که نتوانید صاف بایستید، به احتمال زیاد با مشکل آپاندیسیت مواجه شده‌ اید. در بیشتر موارد تا 36 ساعت بعد از شروع التهاب و درد، آپاندیس پاره می‌ شود و عفونت به دیگر قسمت‌ های بدن سرایت می‌ کند. به همین دلیل باید در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بعد از آغاز علائم درد آپاندیس در بزرگسالان نسبت به برداشتن آپاندیس اقدام شود.

 

علائم آپاندیس در بزرگسالان را در این مقاله خدمت شما همراهان بیان کردیم و امیدواریم با توجه به اینکه گفتیم آپاندیس کدام سمت است بتوانید نشانه های بیماری آپاندیس در بزرگسالان را خیلی سریع تشخیص دهید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب