علائم ، علت و درمان مریضی گال + تصاویر بیماری گال

علائم ، علت و درمان مریضی گال + تصاویر بیماری گال

مریضی گال چیست ؟

مریضی گال یک عفونت نیست ، بلکه حمله حشره میکروسکوپی به پوست است . کنه های کوچک که Sarcoptes scabiei  نامیده می شوند .

 

کنه گال در لایه های پوست انسان و برخی از حیوانات وارد می شوند . پوست با این تهاجم سازگار نیست و شروع به مقابله و عوارض ناشی از آن می کند ولی قدرت از بین بردن آن را ندارد .

 

همان گونه که گال ها در لایه های پوستی شروع به تخم ریزی می کنند ، پوست درصدد مقابله با آلودگی مرض گال برمی خیزد که حاصل این تقابل علامت های پوستی مانند خارش بسیار زیاد و ضایعات پوستی است .

عکس علائم گال

علائم مریضی گال

زمانی که برای اولین بار مریضی پوستی گال می گیریم ، ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا پوستمان واکنش و علامتی نشان دهد . علائم شایع گال موارد زیر هستند :

 

• خارش شدید مخصوصا شب ها

• جوش های قرمز کهیر شکل

• ضایعات پوستی و تاول

• زخم هایی ناشی از خاراندن و خراشیدن پوست

تصویر بیماری گال

اشتباه در تشخیص مرض گال با بیماری های دیگر

در مراحل اولیه ممکن است مریضی پوستی گال ، با سایر بیماری های پوستی مثل اگزما پوستی یا گزیدگی پشه اشتباه شود ، زیرا علائم مشابه به نظر می رسند . ولی از آنجایی که خارش گال یکسره و طولانی مدت است می توانیم آن را از سایر بیماری ها تشخیص دهیم . همچنین این خارش در کودکان و افراد مسن شدید تر است .

عکس گال پوستی

تونل ها و لانه های مرض گال

نشانه های دیگر مریضی گال خطوط تونل مانند سفید مایل به خاکستری یا به رنگ پوست است که ابتدای آن از سوراخی روی پوست شروع می شود . این تونل ها زمانی ایجاد می شوند که گال های ماده در لایه ای از زیر پوست تونل می زنند و سپس هر گال ماده 10 تا 25 تخم داخل این تونل ها تخم ریزی می کند . برای دیدن عکس های بیشتر از بیماری گال اینجا کلیک کنید .

عکس گال روی دست

کنه گال کجا زندگی می کند ؟

کنه های گال می تواند هر جایی از پوست بدن زندگی کند ولی بعضی از جاها را بیشتر دوست دارد که شامل :

 

• بین انگشتان

• چین خوردگی های مچ دست ، آرنج و زانو

• دور کمر و ناف

• روی سینه ها یا اندام های تناسلی

• روی سر ، گردن ، صورت ، کف دست و کف پا در کودکان خردسال

عکس گال

آیا کنه گال را می توان با چشم دید ؟

اکثر افرادی که مبتلا به مرض گال شده اند ، تنها 10 تا 15 کنه گال در پوست خود دارند و هر گال کوچکتر از نیم میلی تر است . به همین دلیل آنها به سختی با چشم دیده میشوند و اگر دیده شوند به شکل نقاط کوچک سیاه روی پوست دیده می شوند .

 

ولی آنها با میکروسکوپ به وضوح دیده می شوند و در قسمت هایی از پوست که بر اثر خارش دچار خراشیدگی شده ، حتی تخم ها و مدفوع گال با میکروسکوپ قابل مشاهده است .

عکس گال در کودکان

گال ها چگونه منتقل میشود ؟

معمولا گال از طریق تماس طولانی مدت با محل آلوده یا تماس پوست به پوست گسترش می یابد . پس مقداری زمان نیاز است تا از یک فرد به دیگری منتقل شوند ، چون گال باید از روی پوست فرد بیمار بخزد و به پوست سالم برسد ( گال نمیتواند بپرد یا پرواز کند ) .

 

گاهی اوقات انتقال گال ممکن است از وسایل شخصی مشترک مانند ملافه یا حوله باشد .

 

گال خیلی راحت می تواند بین اعضای خانواده یا شرکای جنسی پخش شود . این احتمال بعید است که فقط با یک دست دادن یا بغل کردن سریع به ما سرایت کند . یک خبر خوب برای کسی که هنوز به گال مبتلا نشده است این است که کنه گال نمی تواند بپرد یا پرواز کند و خیلی آهسته می خزد .

تصویر گال روی سگ

آیا انتقال مرض گال از حیوانات خانگی ممکن است ؟

سگ ها و گربه ها هم گال می گیرند که در آنها به عنوان گری یا کچلی شناخته می شود . متاسفانه خیلی از آنها با این بیماری می میرند .

 

با این حال گال سگ و گربه با گال انسال متفاوت است و ممکن است با دست زدن به سگ آلوده به ما هم سرایت کند ولی این نوع گال در پوست انسان ها قادر به تولید مثل و در نتیجه تخم ریزی نمی باشد . معمولا این گال ها بدون ایجاد هیچ علائمی می میرند .

 

هشدار : ما مراجعینی داشتیم که به گفته آنها پس از رفتن به محل نگه داری سگ ها و گربه ها یا مراکز درمانی این حیوانات دچار بیماری گال شده اند . پس تصمیم گیری در مورد “نتایج تحقیقات علمی” یا “تجربه بعضی از بیماران ما” بر عهده خودتان است .

 

چه کسانی گال می گیرند ؟

هر کسی می تواند مریضی گال بگیرد ولی افراد زیر در معرض خطر بیشتری از این بیماری هستند :

 

• افرادی که روابط جنسی با اشخاص مختلف انجام می دهند .

• زندانیان

• افرادی که در محیط های شلوغ و/یابدتر اینکه مکان هایی که لوازم مشترک زیاد مانند بالش ، پتو و حوله دارند مثلا خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند.

• افرادی که در مراکز مراقبت یا نگهداری از کودکان کار می کنند.

 

گال در مهد کودک ها

گاهی اوقات مریضی پوستی گال به مهد کودک ها سرایت پیدا می کند . کودکان بیشتر تمایل دارند به روش هایی بازی کنند که شامل تماس پوست با پوست است . همچنین ممکن است با پتو و بالش مشترک استراحت کنند .

 

اگر یکی از این کودکان گال داشته باشد باید این موضوع به بچه های دیگر و کارکنان آنجا گفته شود که آنها نیز به پزشک مراجعه کنند حتی اگر هنوز هیچکدام از آنها علائمی نداشته باشند .

 

مرض گال در خانه سالمندان

مراکز مراقبت های بلند مدت مخصوصا خانه سالمندان ، همچنین مراکز نگه داری از معلولین مستعد شیوع گال هستند .

 

به دلیل اینکه کارکنان آنجا به افرادی که در این مراکز تحت مراقبت هستند در حمام کردن و لباس پوشیدن کمک می کنند ، تماس پوست به پوست اتفاق می افتد و اگر تنها یکی از کارکنان توسط یکی از سالمندان یا معلولین مبتلا شود ، می تواند بیماری را به همه منتقل کند .

 

به همین منظور سازمان cdc توصیه می کند تمام افرادی جدیدی که وارد این مراکز می شوند یا حتی کارکنان جدید ، مورد غربالگری مریضی گال قرار گیرند .

عکس گال نروژی

گال پوسته‌دار

این مریضی گال نروژی نیز نامیده می شود ، گال پوسته‌دار یک آلودگی بسیار شدید است که شامل ده ها هزار کنه گال در یک فرد است .

 

این تعداد گال باعث می شود که روی پوست ؛ پوسته های ضخیم پر از کنه ها و تخم ها ایجاد شود . گال پوسته‌دار در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف ، سالمندان و افراد معلول شایع است . این نوع گال بسیار مسری و خطرناک است و نیاز به درمان سریع برای جلوگیری از شیوع دارد .

 

عوارض مریضی گال

به دلیل خارش شدید مرض گال ، معمولا ما نمی توانیم در مقابل خاراندن موضع مقاومت کنیم . این خاراندن های مکرر باعث ایجاد خراش و زخم های باز روی پوستمان می شود . که مستعد عفونت هستند .

 

یک سری عفونت باکتریایی مانند عفونت “زرد زخم” که شایع ترین عفونت عارضه گال است ممکن است در ما ایجاد می شود .

 

علامت این عفونت شامل تاول های عسلی رنگ است که معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود .

 

تشخیص مرض گال

در بیشتر موارد ، پزشک می تواند مریضی پوستی گال را بر اساس زائده های پوستی و توصیف بیمار از میزان خارش ، شناسایی کند .

 

گاهی اوقات پزشک از جمع آوری پوست نقاط خراشیدگی ها و زایده های پوستی برای تشخیص استفاده می کند .

 

پزشک این پوست ها را با میکروسکوپ برای بررسی و دیدن کنه های گال ، تخم ها و مدفوع آنها استفاده می کند .

 

درمان مریضی گال : با پمادهای تجویزی

مرض گال به خودی خود درمان نمی شود و فقط با استفاده از داروهایی که کنه گال را می کشد درمان می شود .

 

تجویز دکتر معمولا یک پماد ، کرم یا لوسیونی است که ما باید آن را به کل بدن “از گردن به پایین” بزنیم و بعد از 8 تا 14 ساعت آن را بشوییم .

 

بعضی از پزشکان ممکن است قرص هایی هم تجویز کنند . درمان توسط تجویز دکتر بسته به داروهایی که می دهد معمولا تا 3 روز طول می کشد .

 

درمان مرض گال : تسکین خارش

با وجود اینکه داروهای تجویزی توسط دکتر می تواند گال و تخم آن را بکشد اما باز خارش بی امان آن بسیار آزار دهنده است به همین منظور می توان از قرص های آنتی هیستامین مخصوصا در شب کمک گرفت .

 

کرم هیدروکورتیزون نیز ممکن است کمک کند ، اما استفاده از این کرم می تواند ظاهر ضایعات گال را تغییر دهد و تشخیص بیماری را سخت تر کند . بهتر است از این کرم فقط پس از اینکه پزشک تشخیص را تایید کرد استفاده کنیم .

 

چه کس دیگری باید درمان شود ؟

اگر مرض گال در ما ، تایید و تشخیص داده شود ، هر کسی که تماس فیزیکی نزدیک با ما دارد نیز باید درمان شود . تماس نزدیک شامل حمام کردن با هم ، خوابیدن در یک تخت یا حتی گرفتن دست است .

 

پزشکان معمولا درمان تمام اعضای خانواده را توصیه می کنند ، حتی اگر علائم وجود نداشته باشد . (به یاد داشته باشید ، ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا علائم ظاهر شود .)

شستشوی لباس ها

درمان مرض گال در خانه

کنه های گال می توانند دو تا سه روز بر روی سطح لباس ، ملافه یا حوله زندگی کنند . برای اطمینان از اینکه این کنه ها حتما کشته شوند ، همه ملحفه و لباس مورد استفاده توسط فرد مریض را در سه روز گذشته یا کمتر از سه روز بشویید .

 

مواردی که گفته شد را در آب گرم بشویید و آنها را در یک خشک کن داغ یا با سشوار خشک کنید .

 

وسایلی که قابل شستشو نیستند باید به مدت هفت روز در یک کیسه پلاستیکی بدون درز و سوراخ قرار داده شوند و در آن را بدون کوچک ترین منفذی گره زد یا چسباند .

 

چه مدت طول می کشد تا گال از بین برود ؟

داروهای درمان گال می تواند کنه ها و تخم ها را به سرعت از بین ببرند و بیماران معمولا می توانند 24 ساعت پس از شروع درمان به مدرسه یا محل کار برگردند .

 

با این حال ، ممکن است خارش تا چند هفته ای ادامه پیدا کند . خارش نتیجه یک واکنش آلرژیک مداوم در پوستمان است . اگر خارش بیشتر از چهار هفته ادامه پیدا کند یا ضایعات پوستی جدیدی ظاهر شود ، باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنیم . ممکن است لازم باشد داروهای درمان گال را دوباره استفاده کنیم .

 

جمع بندی :

چون حشره گال برعکس اکثر حشرات در لایه های زیرین پوست زندگی و تخم ریزی می کند و مانند حشرات دیگر به راحتی نمی توان آن را روی پوست مشاهده کرد ، که همین امر از بین بردن آن را بسیار دشوار کرده و حتی دکترها از درمان آن عاجزند .

 

چون حرکت گال بسیار کند است ، اگر همسایه یا دوست و آشنایی که مبتلا به این بیماریست و حتی ما با او در ارتباط بوده ایم ولی در یک خانه زندگی نمی کنیم به احتمال زیاد از او نگرفته ایم . ولی در این صورت هم به پزشک مراجعه کنیم .

 

به همین راحتی نمی توانیم از مریضی پوستی گال خلاص شویم پس برای درمان گال باید بسیار حوصله داشته باشیم و روش های زیادی را امتحان کنیم و به خاطر مدت زمان طولانی درمان یا هزینه های زیاد درمان ، از درمان گال دلسرد نشویم و تا خلاصی کامل آن بکوشیم .

 

تجربه شخصی شما  

اصولا افرادی که مبتلا به گال می شوند در اولین اقدام به پزشک مراجعه می کنند که اکثرا بی نتیجه است ، اگر شما در قدم اول به پزشک مراجعه کرده اید و در همان فعالیت و درمان ، بهبودی حاصل کردید حتما برای ما نام ، آدرس دکتر گال و تجربه خود را به اشتراک بگذارید .

جدیدترین مطالب