مراحل عمل بینی

مراحل عمل بینی

اگر شما قصد جراحی بینی دارید، لازم است تا درباره مراحل این عمل، اطلاع بیشتری داشته باشید. آگاهی از نحوه چگونگی عمل بینی به شما در آمادگی‌های مورد نیاز پیش از این عمل و کاهش استرس، کمک بسیاری می‌کند. در این صورت شما انتظار واقع بینانه‌تری از جراحی خواهید داشت. مشاوره با یک پزشک متخصص و مجرب باعث می‌شود تا شما علاوه بر بدست آوردن اطلاعات لازم، مراحل عمل بینی را با حداقل عوارض جانبی و نگرانی دنبال نمایید. این مطلب با هدف بررسی مراحل این عمل، تهیه شده است، پس با ما همراه باشید.

مراحل عمل بینی

مراحل عمل بینی از زمان تصمیم گیری تا انجام جراحی

داشتن اطلاعاتی کافی و دقیق از نحوه جراحی و مراحل عمل بینی، سبب می‌گردد تا شما پیش از اقدام به عمل، بهترین تصمیم گیری را داشته باشید. در این بخش ‌مراحل عمل بینی به ترتیب اولویت آمده است:

 

1. انتخاب بهترین جراح بینی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار قبل از اقدام جهت عمل بینی، جستجو و انتخاب یک جراح باتجربه و ماهر است، زیرا پزشک، نقش مهمی را در موفقیت نتیجه جراحی ایفا خواهد کرد. روش‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد:

 

• شما می‌توانید از دوستان، خانواده و همسایه‌ها در مورد پزشک جراح سوال بپرسید.

 

• راه دیگر این است که شما مدارک، گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های تخصصی پزشکی را از طریق سایت ها و یا حضوری، بررسی و مشاهده نمایید.

 

• درباره سوابق تحصیلی و کاری پزشک مورد نظر خود سوال کنید.

 

• شما می‌توانید عکس‌های قبل و پس از عمل داوطلبان را مشاهده نمایید که احتمالا این عکس‌ها، در سایت پزشک و یا در مطب او موجود است.

 

2. تصمیم گیری برای عمل پس از مشاوره با پزشک

از دیگر مراحل جراحی بینی این است که پس از تایید پزشک مورد نظرتان، باید زمانی را جهت مشاوره تعیین نمایید. شما در جلسه مشاوره می‌توانید سؤالات خود را بیان کنید و پزشک باید با صبر و حوصله به سوالات شما پاسخ دهد. نکات اساسی و مهم در جلسه مشاوره به صورت زیر است:

 

۱. در مورد انتظارات خودتان پس از عمل بینی با پزشک صحبت کرده و از او در این مورد، راهنمایی بخواهید.

 

۲. شما می‌توانید در جلسه مشاوره، درباره شرایط پزشکی، میزان حساسیت و آلرژی به داروی خاص و همچنین لیست داروهای مصرفی خود صحبت کنید.

 

۳. شما هم باید درباره عوارض این عمل و ریسک‌های احتمالی سوال کنید.

 

۴. نکته مهم دیگر که در جلسه مشاوره باید به آن توجه شود، اقداماتی است که شما پس از جراحی بینی، برای بهبود هر چه سریعتر باید آن را انجام دهید.

 

۵. در نهایت شما باید از هزینه‌های مربوطه آگاه شوید. در مورد هزینه‌های آزمایشگاهی، اتاق عمل، بیهوشی و… با پزشک خود مشورت نمایید.

 

3. آزمایشات پیش از عمل

از مهم‌ترین مراحل عمل بینی ، انجام آزمایشات قبل از عمل است. ممکن است بعضی از این آزمایشات، براساس شرایط پزشکی فرد، توسط پزشک در خواست شوند. مهم‌ترین آزمایشات قبل از عمل بینی، عبارتند از :

 

• آزمایش خون برای کنترل و بررسی مشکلات انعقادی خون

 

• گرفتن عکس رادیولوژی

 

• به دلیل ممنوعیت عمل بینی در بارداری، باید برای زنان، آزمایش تشخیص بارداری انجام شود.

 

• انجام سی تی اسکن جهت تشخیص گرفتگی و انحراف بینی

 

• بررسی نوار قلب جهت ارزیابی وضعیت ضربان قلب برای جلوگیری از حملات قلبی

 

• عکسبرداری از قفسه سینه برای بررسی وضعیت تنفسی فرد در زمان بیهوشی

مراحل عمل بینی

4. آمادگی قبل از عمل بینی

پس از انجام آزمایشات لازم، پزشک زمانی را برای عمل بینی مشخص می‌کند. آمادگی پیش از جراحی بینی، یکی از مراحل عمل بینی به‌ حساب می‌آید. قبل از انجام عمل، رعایت نکات زیر ضروری است:

 

۱. از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات به مدت ۲ هفته قبل از عمل خودداری نمایید.

 

۲. از مصرف داروهای رقیق کننده خون نظیر مکمل های ویتامین e، استامینوفن و… حداقل تا ۲ هفته قبل جراحی اجتناب کنید.

 

۳.باید روز قبل از عمل، بدن خود را هیدراته نگه دارید. موادی مانند آب سبزیجات به خصوص آب کرفس، کبودی و تورم پس از عمل بینی را کاهش می‌دهد.

 

5. مراحل عمل بینی در اتاق عمل

مراحل جراحی بینی در اتاق عمل به صورت زیر می باشد:

 

۱. انجام بیهوشی

مرحله اول در انجام جراحی در اتاق عمل، بیهوشی می‌باشد. پزشک در اکثر عمل های بینی، از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند.

 

۲. انجام عمل جراحی

پزشک بر اساس نوع بینی و سلیقه داوطلب و همچنین تغییرات مورد نیاز، جراحی را شروع می‌کند. او به وسیله ابزار مخصوص، برش‌ها را در بینی ایجاد می‌کند.

 

۳. ایجاد تغییرات در اسکلت و ساختار بینی

برداشتن غضروف و نیز پیوند غضروف، از مراحل عمل بینی می‌باشند که فرم اصلی بینی را شکل می‌دهند. پیوند غضروف به صورت طبیعی یا استفاده از غضروف‌های مصنوعی انجام می‌شود که این موضوع به تصمیم پزشک و فرد بستگی دارد.

 

۴. بخیه زدن و بستن برش ها

آخرین مرحله عمل بینی، زدن بخیه و بستن برش‌ها است. پزشک بعد از رفع ایرادات، دوباره پوست را روی بینی برگردانده و برش‌هایی که ایجاد شده را بخیه می‌زند.

 

6. زمان ترخیص از بیمارستان بعد از عمل بینی

آخرین مرحله عمل بینی، آگاهی از زمان ترخیص است. عمل رینوپلاستی، بسته به وضعیت بینی بیمار در حدود ۱ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارد. معمولا بیهوشی در عمل بینی، ۳ تا ۴ ساعت به طول می‌انجامد. سپس فرد جهت کنترل وضعیت بیهوشی، آتل و پانسمان، به اتاق ریکاوری انتقال می‌یابد. پس از گذشت یک ساعت در اتاق ریکاوری و رسیدن علائم‌ حیاتی او به سطح نرمال و استاندارد، شخص در حدود ۵ تا ۶ ساعت در کلینیک بستری می‌شود. اگر مشکل خاصی به وجود نیاید و شرایط مساعد باشد، فرد داوطلب از بیمارستان ترخیص می‌گردد.

مراحل عمل بینی

7. مراحل بعد از عمل بینی تا بهبودی کامل

مراقبت‌های لازم پس از عمل، از مهم‌ترین مراحل جراحی بینی می‌باشند که در موفقیت آمیز بودن نتیجه، موثر هستند. از این اقدامات، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

• از کمپرس یخ برای کاهش کبودی در اطراف بینی و زیر چشم و همچنین سرعت در بهبودی استفاده کنید.

 

• تعویض پانسمان‌ها باید سر وقت انجام شود. پس از گذشت ۱یا ۲ روز، دکتر از شما می‌خواهد برای برداشتن پانسمان مراجعه کنید.

 

• حداقل روزی ۲بار از سرم شستشو برای جلوگیری از عفونت، استفاده نمایید. همچنین داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز شده پزشک را به صورت منظم مصرف نمایید.

 

• از استحمام و آب گرم تا هنگامی که پزشک تشخیص نداده است، اجتناب کنید.

 

• در برنامه غذایی پس از عمل بینی، غذاهای آبکی مانند آش و سوپ را جای دهید.

 

• زمان خوابیدن، سرتان را روی بالش‌های بلند و نرم بگذارید.

 

• از خم کردن سر خودداری کرده و زمان عطسه دهان خود را باز نگه دارید.

 

• تا زمانی که پزشک تشخیص نداده، باید از انجام تمرینات سنگین ورزشی خودداری نمایید.

 

نتیجه گیری

بهتر است که مراحل عمل بینی و مراقبت های پس از آن توسط یک پزشک متخصص و دلسوز برای شما بیان شود. زیرا تنها یک جراح با تجربه از نکات اصلی قبل از عمل و نیز موارد مهمی که باید آن را رعایت کنید آگاهی دارد و شما را در این تصمیم یاری می کند.

جدیدترین مطالب