مزایا و معایب ارتودنسی ثابت

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت

 

ازمزایای ارتودنسی ثابت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• این روش می تواند برای عامه ای از طیف مشکلات دندانی مورد استفاده قرار گیرد.

 

• در شیوه های درمانی که با هدف اصلاح و تشکیل قوس انچام پذیرند، قابل اجرا هستند.

 

• بازه زمانی دوران نقاهت در این شیوه ارتودنسی کوتاه و تحت کنترل می باشد.

 

• تمام بریس های مورد نیاز از قبل فراهم شده است، به همین خاطر در کوتاه ترین زمان ممکن، قابل نصب و اجرا هستند.

 

• با مراجعه به متخصص ارتودنسی در آمل و یا متخصص ارتودنسی در مازندران میتوانید جلسات ترمیمی خود را آغاز کرده و پروسه درمانی خوبی را آغاز کنید.

 

• در این روش نیازی به همکاری بیمار برای کامل شدن روند درمان وجود ندارد.

 

• هماهنگ شدن دندان ها با روند درمانی به صورت تدریجی پیش خواهد رفت.

 

ازمعایب ارتودنسی ثابت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• در این روش متخصص ارتودنسی در آمل و یا متخصص ارتودنسی در مازندران نمیتواند به صورت عینی میزان فشار وارده بر دندان ها را کنترل کند.

 

• نحوه عملکرد بریس ها بر روی دندان پیوسته و بدون توقف ادامه دارد.

 

• آسیب های بافتی نظیر کوتاهی رگ های الوئولار، تحلیل ریشه دندان ها در روش ارتودنسی ثابت وجود دارد.

 

• در این روش محدودیت هایی در تمیز کردن دندان ها وجود دارد به همین علت احتمال پوسیدگی دندان ها بالا می رود.

 

• عکس برداری در هر جلسه ضروری است .

 

• ظاهر آن برای برخی از افراد مخصوصا بزرگسالان میتواند ناخوشایند باشد.

 

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی ثابت

اولین قدم در اصول نگهداری و مراقبت، در هر روش درمان مشکلات دندانی، مسواک زدن و استفاده از تمیز کنند های بین دندانی مانند فلوراید های مخصوص و نخ دندان است. در این روش باید به فضای مابین دندان ها توجه بسیاری داشته باشید. توجه شما باید بعد از خوردن غذا و نوشیدن مایعات دو چندان باشد. متخصص ارتودنسی در آمل و یا متخصص ارتودنسی در مازندران توصیه میکنند پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و این مسواک زدن فقط در حد رفع تکلیف کردن نباشد. بهتر است برای انجام این کار طرز صحیح مسواک زدن را اصولی فرا گیرید. شما همچنین میتوانید در انتخاب نوع مسواک و خمیردندان مناسب از دندانپزشک مشورت بگیرید.

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت

نوع غذا خوردن مهمترین فاکتوری است که در طول دوران درمان ارتودنسی باید تغییر کند. در ادامه مطلب متخصص ارتودنسی در آمل و یا متخصص ارتودنسی در مازندران توصیه هایی برای خوردن غذا کرده اند که شامل موارد زیر اند:

 

• بهتر است از خوردن غذاهای ترد و سخت، کریپسی و چیپسی خودداری کنید.

 

• از یخ میتوانید برای سرد کردن نوشیدنی های خود استفاده کنید ولی از گاز زدن و یا جویدن مواد مغذی یخی و یا خود یخ خودداری کنید.

 

• خوردن تکه های سرخ کرده سیب زمینی و یا تکه های سفت پیتزا برای اکثر افراد لذت بخش است اما در طول درمان باید از آنها دوری کنید.

 

• اگر دلتان برای خرد شدن صدای چیپس زیر دندان تنگ شده است، بهتر است از تنقلات نرم تر دیگر همانند پفک استفاده کنید. اما بخاطر داشته باشید تمیز گردن دندان ها بعد از خوردن پفک کار بسیار سختی خواهد بود. خوردن پاپ کورن نیز مضر است زیرا ممکن است قسمت سفت آن در فاصله مابین دندان ها گیر کرده و منجر به عفونت شود.

 

• از خوردن انواع آجیل های سفت بپرهیزید. شما میتوانید آنها را پودر کرده و میل کنید.

 

متخصص ارتودنسی در آمل و یا متخصص ارتودنسی در مازندران به شدت توصیه میکنند که در حین درمان از خوردن انواع ماده های مغذی چسبناک نظیر پاستیل ها، آدامس، آبنبات ها، تافی ها و … به جد خودداری کنید.

 

• برای خوردن میوه و سبزیجات آنها را تا حد ممکن خرد کرده و یا از آب آنها استفاده کنید، مثلا به جای خوردن هویچ میتوانید آب آن را استفاده کرده و یا آن را رنده کنید.

 

• از مکیدن انواع مواد مغذی بپرهیزید. غذاهای شیرین نیز به مینای دندان آسیب می رسانند.

 

• از انجام هر کاری که بتواند بریس های شما را شل کند مانند گاز زدن به مواد سخت و یا مداد و یا ناخن جویدن بپرهیزید.

 

همانطور که مشاهده میکنید در این روش نکات باید بسیار دقیق رعایت شوند تا به بریس ها فشاری وارد نشو.د. برای به دست آوردن بهترین نتیجه بهتر است با متخصص ارتودنسی در آمل و یا متخصص ارتودنسی در مازندران مشورت کنید و در بروز مشکل به آن ها مراجعه کنید.

 

اما بدانید از: روش های موثر برای کاهش درد بعد از ارتودنسی

 

درمان ارتودنسی دقیقا چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

مزایا و معایب ارتودنسی ثابت

در این مطلب قصد داریم شما را با مشکلاتی که درمانش به وسیله ارتودنسی دندان حل می شود، آشنا کنیم. البته در آخر این متخصص ارتودنسی در مازندران و یا متخصص ارتودنسی در آمل و یا در هر شهر دیگر است که تشخیص می دهد که درمان شما به چه صورت باشد ولی به طور کل این مشکلاتی که در ادامه با آنها آشنا می شوید به وسیله ارتودنسی دندان درمان می شوند.

 

کراس بایت

کراس بایت به دندان های خلفی و طرفی مربوط می شود. هروقت دندان های فک بالا به شکل افقی پشت دندان های فک پایین قرار بگیرد در اصطلاح می گویند که شخص کراس بایت دارد. این فرد می تواند برای درمان به متخصص ارتودنسی در مازندران و یا به متخصص ارتودنسی در آمل و یا در هر شهری که در آن زندگی می کند، مراجعه کند.

 

اما بدانید از: سوالات متدوال درباره ارتودنسی متحرک

 

دندان از دست رفته

هر شخصی احتمال دارد در زندگی اش بنا بر هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست بدهد. از آنجایی که به صورت طبیعی با زیاد شدن سن، دندان ها می توانند به آرامی حرکت کنند و تغییر مکان دهند، و اگر جای خالی در فک و دهان شما وجود داشته باشد سرعت حرکت دندان ها را به سمت جای خالی بیشتر می کند. به همین خاطر دندان ها به مرور زمان کج می شوند و روی هم تاثیر می گذارند.

 

برای درمان کجی ناشی از این مشکل، بهتر است ارتودنسی دندان انجام شود. معمولا متخصص ارتودنسی در مازندران و یا متخصص ارتودنسی در آمل و یا در دیگر شهر ها به بیمارانی که این مشکل را دارند توصیه می کنند که قبل از کاشت دندان در جای خالی، ارتودنسی دندان انجام دهند.

 

بنابراین یکی دیگر از مشکلاتی که به وسیله ارتودنسی درمان می شود؛ درمان دندان های از دست رفته و جلوگیری از کج شدن دندان ها می باشد.

 

رویش اکتوپیک دندان

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هیچ یک از شما با آن آشنا نباشید و اینکه حتی ندانید که درمان اش به وسیله ارتودنسی دندان انجام می شود، رویش اکتوپیک دندان می باشد. این مشکل یک نوع اختلال در روند رویش دندان ها می باشد که در برخی از موارد به آن رویش نابجای دندان دائمی نیز گفته می شود. در رویش اکتوپیک ، دندان به جای اینمه در مسیر ئ جای طبیعی خود رشد کند، در سمت و جهت دیگری رشد می کند.

 

توجه داشته باشید ممکن است رشد کردن دندان در مسیری اشتباه موجب افتادن و از دست دادن دندان های شیری مجاور شود و در نتیجه باعث شوند دندان های دائمی نیز کج شوند. در صورت داشتن این مشکل در دندان های خود یا فرزندان اتان بهتر است هر چه سریع تر به یک متخصص ارتودنسی در مازندران و یا متخصص ارتودنسی در آمل و یا در هر شهر دیگر مراجعه کنید تا دندان ها را کج تر نکرده است.

 

رویش اکتوپیک دندان ها در ارتودنسی دندان

یکی از رایج ترین روش های رویش نابجا یا اکتوپیک، رویش نابجا دندان های مولر اول یعنی اولین دندان آسیای دائمی در فک بالا می باشد، که باعث می شود مولر دوم یعنی آسیای دوم شیری از دست برود. این مسئله موجب می شود که طول قوس دندانی کاهش یابد و همین طور باعث کمبود فضا برای رویش دندان های جایگزین می شود. بنابراین بهتر است تا دیر نشده به یک متخصص ارتودنسی در مازندران و یا متخصص ارتودنسی در آمل و یا در هر شهر دیگر مراجعه کنید تا درمان زودتر آغاز شود.

 

بنابراین یکی دیگر از مشکلاتی که به وسیله ارتودنسی درمان می شود، رویش نابجا دندان ها می باشد.

 

منبع: متخصص ارتودنسی در مازندران دکتر میثم میرزایی

جدیدترین مطالب