چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

آیا راهکاری برای افزایش حافظه وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله! ترکیبات زیادی هستند که می‌توانند اثرات مفیدی برافزایش حافظه داشته باشند. استفاده از داروهای گیاهی بسیاری توانسته است اثرات خوبی بر افزایش حافظه داشته باشد. صنعت داروسازی جهان در پی کشف و تهیه‌ی داروهای جدید بدین منظور می باشد که در ادامه به بررسی بهترین قرص و مولتی ویتامین برای تقویت حافظه می‌پردازیم.

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

1-  داروهای نوتروپیک (هوشمند)

زمانی، همه رویای این را داشتند که باهوش‌تر شوند، چیزهای بیشتری را در زمان کمتری یاد بگیرند، سریع‌تر فکر کنند، واکنش نشان دهند و حافظه بهتری داشته باشند. در حال حاضر ترکیباتی در صنعت داروسازی در حال تولید می‌باشند که توانسته‌اند این نقش را ایفا کنند و توجه افراد زیادی را در جهان به خود جلب کنند. این گروه از مواد به عنوان نوتروپیک یا داروهای هوشمند شناخته می‌شوند.

 

شاید جالب باشد که بدانید، در مطالعه‌ای که در سال 2022 در دپارتمان مدیکال ایتالیا انجام گرفت، نشان داده شد که با شروع پاندمی کرونا، حدود یک سوم بیماران مبتلا به کووید-19 از ایجاد اختلال حافظه و ایجاد مشکل در عملکرد روزمره‌ی‌شان شکایت دارند. در این راستا تحقیق بر روی تولید محصولاتی برای تقویت حافظه، بیش از پیش قوت گرفت. اغلب محصولاتی که برای افزایش حافظه در بازارهای دارویی جهان وجود دارند پایه‌ی گیاهی دارند و دسترسی به این محصولات برای اغلب مردم کاری آسان می‌باشد.

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

استفاده از نوتروپیک‌ها می بایست به عنوان بخشی از برنامه‌ی غذایی هر شخص قرار بگیرد و فرد در زمان‌های معینی از آن‌ها استفاده کند. در کنار آن، طی مطالعات مختلف، داشتن روتین غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی روزانه و منظم و داشتن ارتباطات اجتماعی قوی، از زوال حافظه جلوگیری می‌کند.

 

اساس کار نوتروپیک‌ها بر پایه‌ی تامین اکسیژن و قند برای سلول‌های مغز، داشتن اثرات آنتی‌اکسیدانتی، تسهیل پیام رسانی به عصب‌ها، متعادل کردن میزان انتقال دهنده‌های عصبی بین نورون‌ها، اثرات افزاینده بر انعطاف‌پذیری گلبول‌های قرمز، تحریک متابولیسم فسفولیپیدها در غشاهای عصبی-هورمونی و سنتز پروتئین‌های عصبی و نوکلئیک اسیدها می‌باشد.

 

مطالعات بالینی زیادی برای بررسی اثرات نوتروپیک‌ها در افراد مختلف، مورد مطالعه انجام گرفته است که منجر به تولید محصولات جدیدی در جهان شده است. این مواد با توجه به داشتن اثرات جانبی کمتر و احتمال پایین‌تر در ایجاد اوردوز دارویی، رشد قابل توجهی را در مصرف طی سال‌های اخیر داشته است. محصولاتی که در سطح جهان برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب ترکیبی از مواد گیاهی و ویتامین‌هایی می‌باشند که دارای اثرات مثبتی بر روی عملکرد سلول‌های عصبی و افزایش حافظه داشته‌اند.

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

2- ترکیبات مورد استفاده برای افزایش حافظه

1-2 ویتامین‌ها، املاح و مواد غذایی

استفاده از ترکیبات ویتامین ب‌6، ب‌12، منیزیم به فرم سیترات (مکمل بیومگنلیت)، امگا‌3، ویتامین‌D  و A و کلسیم می‌تواند نقش مثبتی در افزایش حافظه‌اند. مصرف به اندازه و منظم این مکمل‌ها می‌تواند به شما برای داشتن حافظه‌ای قوی کمک کند. در داروخانه‌ها مکمل‌هایی حاوی همه ی این ترکیبات وجود دارد.

 

داشتن برنامه‌ی غذایی حاوی ماهی سالمون، جگر، گیاهان دارای برگ تیره مثل اسفناج، موز، پاپایا، صدف خوراکی، ماست و شیر، دانه‌ها و آجیل‌ها می‌توانند به داشتن حافظه‌ای قوی کمک کنند.

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

2-2 گیاهان و مکمل های دارویی

علاوه بر موارد ذکر شده، در طی مطالعات بالینی چند سال اخیر، گیاهان رزماری، کندر و جینکوبیلوبا نقش مهمی را برای بهبود وضعیت حافظه بازی کرده‌اند. مکمل‌های زیادی از ترکیب این گیاهان در دوزهای مختلفی تحت تولید قرار گرفته است که می‌توانید به صورت روزانه و تحت نظر پزشک یا داروساز خود از آن‌ها استفاده کنید.

 

همچنین استفاده از ماده‌ی نیمه صناعی نوپپت، اخیرا در جهان مورد استقبال و بازخوردهای مثبتی قرار گرفته است و اثرات قابل توجهی در بهبود حافظه داشته است. در ایران، مکمل نوپتوگر مورد تجویز بسیاری از پزشکان قرار گرفته است که حاوی نوپپت می‌باشد.

چگونه حافظه‌ی خود را تقویت کنیم؟

در مطالعات دیگری، از زعفران و کاکائو به عنوان یک بوستر برای افزایش حافظه یاد شده است. مصرف روزانه‌ی 30 میلی‌گرم از زعفران با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانتی و مهاری روی مسیرهای استیل کولین در کنار استفاده از کاکائو که خاصیت تسهیل کنندگی در خون رسانی به سلول‌های مغزی را دارا می‌باشد، توانسته‌است منجر به بهبود وضعیت حافظه شوند.

 

3- هفت ترکیب برتر مورد استفاده در جهان برای افزایش حافظه

7 ترکیب برتر برای افزایش حافظه در جهان شامل: امگا‌3، رزرواترول (از گروه فنول‌های موجود در انگور قرمز، آجیل و شکلات)، کراتین، کافئین، فسفاتیدیل سرین (با اثرگذاری بر روی بهبود ارتباط سلول‌های عصبی)، ال-کارنیتین) که تولید آن وابسته به مصرف مقدار کافی از ویتامین‌C، گوشت و لبنیات می‌باشد) و جینکوبیلوبا می‌باشند.

 

جمع‌بندی 

در یک نگاه کلی، می‌توان با استناد به این مطالب و استفاده از ترکیبات ذکر شده، به بهبود و تقویت حافظه‌ی خود کمک کنیم. استفاده از مکمل‌های حاوی ترکیبات: نوپپت، جینکوبیلوبا، امگا‌3، زعفران، فنول‌ها و سایر موارد ذکر شده، اثرات بالینی قابل توجهی بر افزایش حافظه داشته‌اند و امیدی برای کمک به تقویت حافظه می‌باشند.

جدیدترین مطالب