غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

غذاهای جوش اور

چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود؟ خوردن برخی از مواد غذایی و خوراکی ها باعث جوش زدن صورت می شود و بهتر است اگر جوش های روی صورت تان زیاد شده اند به سراغ غذاهای جوش اور نروید و رژیم غذایی تان را اصلاح کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه غذاهایی باعث جوش صورت میشود و نباید آنها را بخورید. اغلب متخصصان می گویند دلیل جوش زدن صورت دقیقاً مشخص نیست اما برخی خوراکی ها و مواد غذایی معمولاً موجب جوش زدن صورت بیشتر می شوند.

 

هنگامی که صحبت از جوش صورت و آکنه می شود به این واقعیت علمی خواهیم رسید که رژیم غذایی نقش مهمی در بروز آن و همچنین سلامت پوست دارد. در این قسمت از سایت سماتک به بررسی غذاهایی می پردازیم که سبب بروز آکنه و جوش صورت می شوند اما ابتدا بهتر است مختصری درباره ی اینکه جوش و آکنه چیست و چگونه تشکیل می شوند، بدانیم. پیش از معرفی مواد غذایی که باغث جوش صورت می شود باید بگوییم که این مواد غذایی در گروه سنی بلوغ و جوان تر ها بیشتر عامل جوش می شوند تا رده های سنی پایین و بالاتر.

غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

بسیاری از خوراکی های صنعتی و فست فود ها باعث جوش زدن روی صورت می شود و بهتر است از خوردن آنها اجتناب کنید. رژیم غذایی شما در جوش زدن صورت نقش بسیاری دارد و این موضوع در مطالعه ای که در سال 2010 صورت گرفت به اثبات رسید. غذاهایی که باعث ایجاد التهاب و جوش در صورت می شوند، سطح قند بدن شما را بالا می برند و اختلالات هورمونی و عفونت را ایجاد می کنند.

 

1. غذاهای دریایی

برخی از غذاهای دریایی مانند میگو به دلیل داشتن مقدار زیادی ید و بالا بودن سطح عناصر شیمیایی موجب بروز جوش صورت و حساسیت های پوستی در بانوان می شوند.

 

2. گوشت غیر اورگانیک

دفعه بعد که گوشت خریداری می کنید باید بدانید که از کجا آمده است و چگونه پرورش داده شده است. اطمینان حاصل کنید که گوشت خریداری شده توسط چمن ارگانیک تغذیه شده است زیرا در غیر این صورت، می تواند برای پوست صورت شما مشکل ساز باشد و طبق آخرین تحقیقات مصرف گوشت غیر اورگانیک باعث جوش زدن صورت می شود. حیواناتی که آنتی بیوتیک خورده اند (یا تحت استفاده از هورمون رشد هستند) منابع خوبی برای گوشت سالم به حساب نمی آیند. آنها باعث عدم تعادل در هورمون ها و تولید باکتری در بدن می شوند و این باعث می شود که جوش زدن صورت ایجاد شود.

 

3. سویا

مصرف زیاد سویا ، تأثیرات نامطلوبی روی پوست دارد و عامل اصلی جوش زدن صورت است؛ زیرا 90 درصد محصولات سویا در جهان اصلاح شده و یا دست کاری شده ژنتیکی هستند و مصرف سویا موجب اختلال در تعادل هورمون های بدن می شود و عدم توازن هورمونی موجب بروز جوش صورت، آکنه و چروکیدگی پوست می شود. در افرادی که استروژن خون آنها از حد طبیعی بسیار بالاتر یا بسیار پایین تر است ، مصرف سویا به دلیل دارا بودن هورمون فیتواستروژن می تواند عاملی برای جوش زدن صورت باشد. سویا منبع غنی از پروتئین است، اگر خوردن آن برای شما مشکل ایجاد می کند، پروتئین گوشتی و تخم مرغ به جای آن مصرف کنید.

غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

4. برخی میوه ها و آب میوه ها

برخی میوه ها مانند موز، انبه و میوه های خشک قند زیادی دارند و مصرف بیش از حد آنها موجب جوش زدن صورت می شوند. توت فرنگی با داشتن مقدار زیادی ویتامین C برای شفافیت پوست و طول عمر بسیار مفید است، اما ممکن است در برخی از افراد موجب قرمزی و حساسیت پوستی به خصوص در اطراف بینی و دهان شود. بسیاری از تولیدکنندگان آب میوه از شکر در تولیدات خود استفاده می کنند. وجود شکر در برخی افراد ممکن است باعث بروز آکنه، جوش زدن صورت و یا دیگر حساسیت های پوستی شود. بنابراین، فقط از آب میوه های کاملا طبیعی استفاده کنید.

 

5. پیتزا

پیتزا سرشار از کربوهیدرات است و مانند مواردی که ذکر شد فاقد مواد مغذی می باشد ، همچنین سرشار از گلوتن بوده و سبب بروز جوش روی صورت خواهد شد.

 

6. نوشابه

نوشابه یکی از بدترین نوشیدنی ها بوده و در بروز جوش های روی صورت نقش مهمی دارد زیرا علاوه بر فروکتوز حاوی هیچ گونه مواد مغذی نمی باشد . طبق گفته محققان مصرف نوشابه تقریبا با مصرف الکل برابری می کند. پس تصور کنید که چقدر برای بدن مضر می باشد. فروکتوز نوعی قند است که سبب افزایش سطح انسولین می شود به همین علت پس از نوشیدن نوشابه احساس گرسنگی دارید. بهتر است برای اینکه پوستی سالم و صاف در برابر جوش صورت داشته باشید به جای مصرف نوشابه، آب بنوشید.

 

7. نوشیدنی های انرژی زا

اکثر نوشیدنی های انرژی زا فقط یک قوطی قند هستند و حاوی هیچ مواد خاصیت داری نیستند و این قند بسیار باعث ایجاد جوش روی پوست صورت می شوند، به همین دلیل بهتر است از آنها اجتناب کنید. بعضی از نوشیدنی های انرژی زا نیز حاوی ویتامین های خاص B هستند که می توانند پوست را تحریک کنند و عفونت و آکنه را منجر شوند.

 

8. غذاهای حساسیت زا

پاسخ بدن به برخی غذاها در هر فرد متفاوت می باشد و ممکن است برخی از غذاهای حساسیت زا جوش روی صورت پدید آورد. برای به حداقل رساندن حساسیت های غذایی باید به نوع غذایی که مصرف می کنید آگاه باشید تا از آکنه در امان بمانید.

غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

9. آجیل

آجیل از نظر ترکیبات سرشار از گلیسمی بوده و بنظر می رسد سبب ایجاد جوش روی صورت خواهد شد. برای جلوگیری از بروز آکنه مصرف آجیل باید به کمترین مقدار خود برسد. آجیل ها خوراکی های سالمی هستند اما برای پیشگیری از جوش صورت نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد. رژیم غذایی که از نظر ترکیبات گلیسمی دارای مقادیر کم هستند و همچنین پروتئین های بدون چربی و سبزیجات و میوه های تازه برای پیشگیری از جوش صورت و داشتن پوستی صاف و سالم موثر می باشند.

 

10. پنیر

براساس تحقیقی که انجام شد مصرف پنیر با بروز جوش صورت ارتباط مستقیم دارد زیرا بدن را به سمت از بین بردن بعضی هورمون ها سوق داده که در نتیجه بدن قادر به جذب قند می شود. پس اگر در طول روز چنین غذاهایی را مصرف می کنید میزان هورمون موجود در جریان خون بالا رفته و جوش صورت ایجاد خواهد شد.

 

11. غذاهای ادویه دار

طبق مطالعات انجام شده مصرف غذاهای ادویه دار سبب ایجاد آکنه روی صورت و همچنین تشدید آن می شود. برای پیشگیری از بروز جوش صورت بهتر است تا حد ممکن مصرف این غذاها را کاهش دهید.

 

12. شکلات شیری

مصرف شکلات های شیری به دلیل قند بالا و اسید های چرب خاصی که دارد باعث افزایش تولید غدد چربی بر روی پوست و در نهایت باعث جوش زدن صورت می شود. با این وجود اثر مستقیم شکلات بر روی پوست اثبات نشده است اما افرادی که محصولات شکلاتی حاوی قند را مصرف می کنند بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات جوش صورت می باشند. آبنبات سبب افزایش میزان انسولین خون و افزایش سبوم و افزایش تولید اینترلوکین 1 B می شود. این پروتئین طبیعی توسط دستگاه ایمنی بدن تولید و باعث افزایش خطر بروز التهاب های پوستی و در نتیجه جوش صورت می شود. اگر لازم است شکلات مصرف کنید شکلات های تلخ جایگزین بهتری هستند زیرا دارای آنتی اکسیدان های بیشتری بوده و قند کم تری دارند.

 

13. غذاهایی سرشار از چربی امگا 6

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 سبب ایجاد التهاب و جوش صورت می شوند. این رژیم ها سرشار از روغن ذرت و سویا هستند و این امر باعث عدم تعادل بین رژیم و التهاب شده که در نهایت باعث تشدید آکنه خواهد شد. به منظور کاهش این التهاب و آکنه بهتر است مکمل هایی حاوی اسید های چرب امگا 3 مصرف کنید. یک تغییر در الگوی غذا پختن و خوردن باعث افزایش مصرف چربی های امگا 6 می شود. که موجب ناراحتی در پوست شما می شود. چربی امگا 6 باعث التهاب و آکنه می شوند. بسیاری از روغن های گیاهی فرآوری شده که ما اغلب برای پخت و پز استفاده می کنیم (مانند روغن ذرت، مارگارین، روغن آفتابگردان) برای پوست خطرناک هستند. اینها باید به طریقی تعدیل شوند و یا در حد امکان از آن ها جتناب شود. حتی برخی از دانه ها مانند گردو، دانه کنجدو دانه های کدو تنبل که غنی از چربی های امگا 6 هستند، در صورت مصرف زیاد می توانند باعث بروز مشکلات پوستی شوند.

 

14. سیب زمینی سرخ کرده

این محصول یکی از محبوب ترین خوراکی ها بین افراد به شمار می رود اما باید بدانید که سیب زمینی سرخ کرده علاوه بر سرخ شدن در روغن نامرغوب سبب بروز آکنه خواهد شد. این خوراکی حاوی کربوهیدرات بالایی بوده و یک تکه از آن سبب تولید سریع انسولین شده و منجر به التهاب سیستمیک خواهد شد زیرا سرشار از چربی های امگا 6 می باشد.

غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

15. غذاهای سرخ شده

مکررا توصیه شده است که اگر از جوش های روی صورت رنج می برید باید از غذاهای سرخ شده دوری کنید. هر چیزی که بیش از حد چرب باشد مانند یک مرغ سرخ شده می تواند مشکل ساز باشد. زیرا برای سرخ شدن از روغن استفاده می شود که اگر روغن گیاهی فراوری شده برای سرخ شدن استفاده شود باعث عدم تعادل در پوست می شود و در نهایت باعث بروز جوش صورت می شود.

 

16. فست فود

جوش صورت ارتباط مستقیمی با غذاهای غربی که سرشار از کالری، چربی و کربوهیدرات هستند، مثل فست فود ها دارد. این غذاها شامل همبرگر، ناگت، هات داگ ، سیب زمینی سرخ شده ، نوشابه، میلک شیک و پیتزا می شوند. براساس مطالعه ای که اخیرا انجام شد، افرادی که غذاهای آماده مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که غذای سالم مصرف می کنند 43 درصد بیشتر دچار جوش زدن صورت می شوند. همچنین در افرادی که روزانه این غذاها را مصرف می کنند خطر ابتلا به آکنه 17 درصد افزایش می یابد. در حالی که فست فود ها سریع آماده می شوند و می توانند در زمان کمی گرسنگی شما را برطرف کنند ، اما با همین سرعت نیز می توانند باعث تحریک شدن پوست و ایجاد جوش صورت می شوند. فست فود ها عالی بنظر می رسند و داراری بوی دلپذیر و طعم خوشمزه ای هستند، اما آنها باعث افزایش سطح انسولین در بدن و باعث ایجاد جوش می شوند پس از آن ها دور بمانید.

 

17. محصولات لبنی

براساس مطالعات صورت گرفته شیوع آکنه با محصولات شیری مرتبط است. افرادی که بستنی فراوان و بطور مرتب شیر گاو می نوشند چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض جوش صورت قرار دارند. شیر گاو دارای اسید آمینه می باشد که وظیفه تحریک هورمون شبه انسولین را داشته و با ایجاد آکنه مستقیما در ارتباط است. شیر همچنین حاوی قند بوده که منجر به افزایش سطح انسولین در بدن و در نتیجه تشدید آکنه خواهد شد. این فراورده های شیر ​​، همچنین حاوی هورمون رشد است که باعث تولید بیش از حد سلول های پوستی می شود که منافذ پوست را مسدود می کند و باعث بروز جوش روی صورت می شود.

 

18. شیرینی

گلوتن سبب بروز آکنه می شود و مقدار زیادی از آن در شیرینی موجود است. خوراکی هایی که باعث افزایش سریع انسولین شده معمولا سبب ایجاد جوش روی صورت نیز می شوند و این امر فراتر از شیرینی است و شامل ماکارونی، آرد سفید و سایر مواد غذایی که شاخص قند خون را بالا می برند می شود.

 

19. نان های صنعتی

نان صنعتی به دلایل زیادی مشکل زاست اما هنگامی که صحبت از جوش صورت می شود مقصر اصلی گلوتن محسوب می شود زیرا نه تنها به روده کوچک آسیب می رساند بلکه التهاب سیستمیک که یکی از محرک های اصلی آکنه می باشد را نیز افزایش خواهد داد. بسیاری از مطالعات علمی علت پسوریازیس و درماتیت هرپتی فرموریس را حساسیت به گلوتن موجود در نان های صنعتی می دانند. این وضعیت بیماری سلیاک پوست نامیده می شود.

 

20. شکر

افرادی که از جوش زدن صورت رنج می برند در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند غذاهایی با کربوهیدرات فراوان مصرف می کنند. افرادی که غذاهای قندی مصرف می کنند نسبت به سایر افراد 30 درصد بیشتر در معرض جوش صورت قرار دارند زیرا مصرف این غذاها سطح قند خون را افزایش می دهد. این قند ها از جریان خون و سلول ها در رفت و آمد بوده و در نتیجه باعث ایجاد آکنه صورت خواهند شد. شکر ها بسیار التهاب آور هستند و به سرعت سرایت می کنند. شکر سفید، به طور خاص باعث افزایش سطح انسولین در بدن می شود. نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه ها پر از شکر هستند که به سرعت در جریان خون جذب می شوند و باعث تخریب پوست و جوش صورت می شود.

غذاهای جوش اور؛ چه غذاهایی باعث جوش زدن صورت می شود

21. قهوه

قهوه یک راه عالی برای شروع کردن یک روز سخت است اما همین قهوه می تواند به پوست شما آسیب برساند و منجر به بروز جوش صورت شود. مصرف قهوه سطح کورتیزول در سیستم شما را افزایش می دهد که می تواند باعث افزایش سطح استرس و انسولین شود. استرس یکی از علل اصلی جوش صورت است و افزایش سطح انسولین منجر به تولید بیش از حد چربی می شود.

 

22. مشروبات الکلی

الکل باعث ایجاد عدم تعادل در میزان تستسترون یا استروژن در بدن می شود که این مورد نیز باعث ایجاد جوش بر روی صورت می شود. بهتر است برای حفظ سلامت بدن تان از خوردن مشروبات الکلی پرهیز کنید زیرا باعث جوش زدن صورت می شود.

جدیدترین مطالب