از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

لکه چربی روی لباس را باید به سرعت و قبل از اینکه کهنه شود پاک کنید اما اگر دیر بجنبید می توانید با استفاده از روشهای خانگی از بین بردن لکه چربی روی لباس رنگی و … استفاده کنید. از بین تمام لکه هایی که ممکن است روی لباس شما باقی بماند، لکه چربی و روغن یکی از آزاردهنده‌ ترین آنها هستند. به نظر می رسد نه تنها این لکه ها مانند یک شست زخمی روی لباس شما خودنمایی می کنند، بلکه از بین بردن آنها نیز بسیار دشوار است. با این حال، پاک کردن لکه های روغن از روی لباس قطعاً غیرممکن نیست اگر زمان مناسبی داشته باشید. اما بسیار مهم است که زمان را از دست ندهید و هرچه سریع‌ تر عمل کنید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

از بین بردن لکه چربی روی لباس

اگر روی لباس تان لکه چربی دیدید، نترسید. انواع مختلفی از روشهای خانگی ساده و کم هزینه وجود دارد که می توانید از آنها برای پاک کردن لکه های چربی و روغن لباس های خود استفاده کنید تا دوباره تمیز و نو به نظر برسند. باید بدانید پیراهن یا شلوار مورد علاقه شما در کمترین زمان ممکن مثل روز اولش می شود.

 

از بین بردن لکه چربی با جوش شیرین

جوش شیرین با بیرون کشیدن روغن از پارچه لباس یک اقدام موثر است. اگر نمی توانید لباس تان را بشویید توصیه می شود از جوش شیرین به عنوان بهترین پاک کننده لکه چربی روی لباس استفاده کنید. در اینجا توضیح داده شده است که چگونه باید عمل کنید:

 

1. ابتدا روغن اضافی را با دستمال کاغذی یا پارچه تمیز پاک کنید.

 

2. روی قسمت چرب شده البسه تان مقداری جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید 24 ساعت بماند.

 

3. بعد از گذشت یک روز، جوش شیرین را با یک مسواک پاک کنید.

 

4. در این مرحله به نقطه چربی محلول سرکه و آب اسپری کنید.

 

5. پس از آن لباس را با یک برس و صابون بشویید و سپس آبکشی کنید.

 

6. اگر لکه چربی کهنه است و مقداری از آن باقی ماند این روش را تکرار کنید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس

یک راهکار دیگر برای از بین بردن لکه چربی قدیمی روی لباس استفاده از مایع ظرفشویی یا شامپو است. ابتدا تمام قسمت چربی روی لباس را با مایع ظرفشویی بپوشانید. همچنین شما می توانید از شامپو در این روش استفاده کنید.

 

1. برای پاک کردن لکه های سرسخت و کهنه از روی لباس، استفاده از یک مسواک قدیمی به شما کمک می کند تا بهتر از آنچه که با دست خود می توانید انجام دهید، لکه را پاک کنید. برس های قدیمی پا یا برس های ناخن و همچنین برس های اسکراب کوچکی که برای تمیز کردن در دسترس هستند نیز می توانند مفید باشند.

 

2. برای لکه های کره و روغن روی لباس، می توانید از مخلوط صابون ظرفشویی ملایم و آب گرم استفاده کنید. چند قطره صابون به آب اضافه کنید، اجازه دهید لباس حدود پنج دقیقه خیس بخورد و سپس لکه را به آرامی بمالید.

 

3. کف صابون یا مواد شوینده یا شامپو را روی لکه قرار دهید.

 

4. ابتدا محل را با آب بشویید، سپس در صورت تمایل، با سرکه آبکشی کنید. سرکه یک ماده پاک کننده طبیعی است که در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال، خاصیت قلیایی صابون ها یا مواد شوینده را کاهش می دهد و اثربخشی آنها را کم می کند. بنابراین از مواد شوینده یا صابون همراه با سرکه استفاده نکنید. در صورت تمایل، یک قسمت سرکه را با دو قسمت آب مخلوط کنید و لباس را در آب و سرکه خیس کنید، سپس سرکه را بشویید و از روش شوینده/شامپو/صابون مانند بالا استفاده کنید.

 

5. لباس را به تنهایی با مواد شوینده بشویید. دستورالعمل های شستشو روی برچسب لباس را دقیقا دنبال کنید. پس از آماده شدن برای خشک شدن، اجازه دهید لباس در هوا خشک شود. خشک کردن در خشک کن با آب بسیار داغ ممکن است باعث شود هر گونه روغن یا گریس باقی مانده در لباس ماندگار شود.

 

6. مراحل را برای لکه چربی کهنه روی لباس تکرار کنید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

پاک کردن لکه روغن از لباس

یک متخصص خشکشویی می گوید: گچ باید چربی روی لباس را به همان ترتیبی که جوش شیرین پاک می کند، پاک کند. اما او گچ را برای لکه های بزرگ یا ثابت توصیه نمی کند. در عوض، این ترفند را روی چربی‌ های کوچک امتحان کنید، مثلاً اگر در حال آشپزی هستید و کمی روغن روی لباس شما ریخته است:

 

1. چربی یا روغن اضافی را با یک دستمال کاغذی تمیز از روی لباس جدا کنید.

 

2. کل محل را با گچ بپوشانید، چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا جذب شود.

 

3. پس از ایجاد لکه در سریعترین زمان لباس تان را بشویید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

از بین بردن لکه غذا روی لباس سفید

1. برای پاک کردن لکه های چربی غذا روی لباس سفید از یک لکه بردار مانند Shout استفاده کنید. محلول پاک کننده لک را به مقدار زیاد روی محل اسپری کنید و با مسواک بشویید.

 

2. در همین حال، یک قابلمه بزرگ آب را به جوش بیاورید. هنگامی که این مرحله را شروع می کنید، اجازه دهید لکه بر تنظیم شود.

 

3. آب جوش را از روی اجاق بردارید و با احتیاط آب را از بالا روی لکه ها بریزید. هنگام انجام این مرحله باید چند نکته را به خاطر بسپارید: لباس خود را در یک وان، سینک ظرفشویی یا مکان امن دیگری قرار دهید. توصیه نمی شود لباس را روی زمین قرار دهید و آب بسیار داغ را روی آن بپاشید زیرا ممکن است روی بدن تان بریزد و به شما آسیب بزند.

 

4. سعی کنید کتری آب جوش را تا حد امکان بالا ببرید و سپس روی لباس بریزید. انجام این کار به این دلیل است که، وقتی آب با شدت زیاد به لکه چربی برخورد کند نیروی بیشتری ایجاد می کند و باعث تمیزی بهتر می شود.

 

5. مراحل لکه گیری را برای هر قسمت از لباس که با غذا چرب شده است انجام دهید.

 

6. در پایان پیراهن یا لباس سفید را به تنهایی با مواد شوینده بشویید. پس از شسته شدن لباس، اجازه دهید لباس در هوای آزاد خشک شود.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

بردن لکه چربی با پودر بچه

1. برای از بین بردن لکه چربی با پودر بچه ابتدا هر گونه چربی یا روغن اضافی را با دستمال کاغذی پاک کنید. قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید سعی کنید تا حد امکان چربی یا روغن را از لباس تمیز کنید.

 

2. لکه چربی یا روغن را با پودر بچه بپوشانید. اگر پودر بچه ندارید، می توانید از نشاسته ذرت یا نمک استفاده کنید.

 

3. پودر بچه را با دستمال کاغذی یا قاشق از روی لباس پاک کنید. این کار را با احتیاط انجام دهید و از ریزش آن به قسمت های دیگر لباس جلوگیری کنید.

 

4. مقدار کمی از مایع ظرفشویی و آب را با انگشت شست خود روی لکه بمالید. هنگامی که مواد شوینده شروع به کف کردن کرد، یک مسواک قدیمی بردارید و با حرکات دایره ای شروع به مالیدن لکه کنید. حتما از دو طرف پارچه (مثلاً داخل پیراهن و بیرون پیراهن) به لکه چنگ بزنید.

 

5. در انتها لباس را به تنهایی با مواد شوینده بشویید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

اسپری WD40

شما می توانید به جای مواد شوینده، کمی اسپری WD-40 را روی لباس اسپری کنید. این اسپری در از بین بردن چربی لباس ها موثر است.

 

1. قبل از پاشیدن اسپری به لکه روی ناحیه‌ ای از لباس تان که مشخص نیست، یک آزمایش نقطه‌ ای انجام دهید تا مبادا موجب خراب شدن رنگ لباس تان شود.

 

2. بگذارید مایع WD-40 به مدت 20 دقیقه داخل لباس بماند.

 

3. مایع WD-40 را با خیساندن لباس در آب گرم بشویید.

 

4. لباس را به تنهایی با مواد شوینده در لباسشویی بشویید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

پاک کردن لکه روغن از شلوار جین

مقداری جوش شیرین را با کمی آب گرم مخلوط کنید. با استفاده از حرکات دایره ای، مخلوط را با یک برس کوچک بر روی لکه بمالید تا زمانی که لکه از بین برود. سپس، شلوار جین را با آب گرم و مواد شوینده معمولی بشویید. همچنین می توانید سرکه را به چرخه شستشو اضافه کنید تا مطمئن شوید که لکه روغن از شلوار جین کاملا پاک شده است. برای اتمام کار، شلوارتان را در خشک کن با حرارت کم خشک کنید.

 

پاک کردن لکه روغن از لباس با نوشابه

می‌توانید برای پاک کردن لکه روغن که تازه روی لباس ریخته شده است از نوشابه استفاده کنید. البته این راهکار برای لکه‌ هایی موثر است که فقط چند ساعت از ریختن شان روی لباس گذشته است. نوشابه را در یک ظرف بریزید و سپس قسمتی از لباس که روغنی شده است را در آن قرار دهید. اجازه دهید لباس یک تا دو ساعت در نوشابه بماند، سپس آن را بشویید.

 

آیا می توان لکه چربی را پس از شستشو پاک کرد؟

این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود اما شما می توانید لکه‌ های روغن روی لباس تان را حتی پس از شستن و خشک شدن هم پاک کنید. اما این فقط کار اضافی برای شما ایجاد می کند زیرا پس از پاک کردن لکه هم باید مجددا لباس تان را بشویید. همچنین گرمای موجود در خشک کن لباسشویی اساساً روغن را به داخل پارچه محکم می کند که می تواند منجر به تغییر رنگ شود. برای پاک کردن لکه چربی لباس پس از شستشو باید از پاک کننده های آنزیم دار استفاده کنید.

از بین بردن لکه چربی روی لباس در کمترین زمان

نکات مهم

• از بین بردن لکه چربی روی لباس خشک بسیار آسان‌ تر است، زیرا روغن و آب با هم مخلوط نشده اند. بنابراین وقتی پارچه را خیس می‌ کنید، اتفاقی که می‌افتد این است که آب تمام پارچه اطراف روغن را می‌ پوشاند، بنابراین جایی برای انتقال روغن ندارید پس بهتر است برای لکه گیری لباس تان خشک باشد.

 

• الیاف مصنوعی مانند پلی استر برای لکه بری بسیار سخت تر هستند زیرا چربی و روغن جذب آنها می‌ شود. و از آنجایی که الیاف مصنوعی روز به روز محبوب تر می شوند، ممکن است بیشتر اوقات با این لکه های آزار دهنده دست و پنجه نرم کنید.

 

• در هنگام پاک کردن لکه چربی از لباس یک تکه مقوا را پشت لکه قرار دهید. قرار دادن یک تکه مقوا بین لایه‌ های لباس به شما کمک می‌ک ند از انتقال روغن به قسمت‌ های دیگر پارچه جلوگیری کنید.

 

• ابتدا برای لکه گیری باید روغن را با یک پارچه تمیز و خشک یا دستمال کاغذی پاک کنید. شما می خواهید سعی کنید تا آنجا که ممکن است روغن اضافی را پاک کنید. برای جلوگیری از پخش شدن روغن به قسمت‌ های سالم پارچه، چربی های اضافه را با دقت پاک کنید.

 

• از آنجایی که لکه های چربی روی لباس‌ های خیس به سختی دیده می‌ شوند، کارشناس خشکشویی توصیه می‌ کند برای این که مطمئن شوید این لکه واقعاً از بین رفته است، صبر کنید تا لباس تان خشک شود. اگر پس از خشک شدن با هوا لکه ای باقی ماند، عملیات بردن لکه را تکرار کنید و دوباره با آب داغ بشویید.

 

• به هیچ عنوان لباس تان را پس از لکه گیری در ماشین لباسشویی خشک نکنید زیرا دمای بالا می تواند لکه را تثبیت کند و پاک کردن آن را دشوارتر می کند.

جدیدترین مطالب