چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم

گرفتگی چاه سینک ظرفشویی در برخی مواقع بسیار مشکل ساز می شود اما شما می توانید با انجام چند کار ساده نسبت به رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی اقدام کنید. چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم اگر در باز کردن چاه سینک ظرفشویی تان مشکل دارید این مطلب را بادقت بخوانید. روشهای متعددی برای باز کردن چاه سینک ظرفشویی موجود است که بسته به میزان گرفتگی چاه سینک ظرفشویی باید اقدام به استفاده از آنها نمود.

 

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی با آب جوش هم امکگان پذیر است . اگر هیچ نوع لوله بازکنی برای بازکردن لوله سینک ظرفشویی ندارید میتوانید از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب جوش برای رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی ضعیف مناسب است. اگر گرفتگی چاه سینک ظرفشویی زیاد نباشد، با ریختن مقداری آب جوش درون لوله سینک ظرفشویی میتوان راه لوله را به راحتی باز کرد.

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

محلول لوله باز کن قوی

روش دیگر استفاده از جرم گیر و محلول لوله باز کن قوی است که در سوپرمارکت ها می توانید آنها را تهیه کنید. طبق دستور العمل زمانی که جریان آب در لوله برقرار نیست محلول لوله باز کن قوی را در سوراخ لگن بریزید و یک ربع تا نیم ساعت صبر کنید و سپس با آب گرم بشویید. اگر باز هم باز نشد اسیدهای قوی تر نیازدارید که باید از ابزار فروشی ها تهیه کنید.

هشدار: پس از ریختن محلول لوله باز کن قوی مراقب باشید بخار متصاعد شده از این مواد به مجرای تنفسی و مخاط چشم شما نفوذ نکند چون بسیار آسیب زننده است و در ترکیب با گازهای داخل چاه می‌تواند خطرساز شود. هنگام مصرف محلول لوله باز کن قوی با استفاده از ماسک ضخیم و چند لایه، دهان و بینی‌تان را بپوشانید.

 

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی با پودر موبر

اگر پودر موبر یا واجبی در خانه داشتید آن را داخل سوراخ لگن بریزید سپس طبق دستور العمل موبر برای عملکردش به آن زمان بدهید و آب بریزید تا گرفتگی لوله سینک ظرفشویی برطرف شود.

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

پودر لوله بازکن چنته

در دوران قدیم که محلولهای شیمیایی لوله بازکن نبود، از پودر لوله بازکن چنته استفاده میشد که نام آن «چنته» بود. برای استفاده از پودر لوله بازکن چنته باید پودر را در لوله خشک بریزید و پس از مدتی درون لوله آب بریزید. با آمدن محلول های لوله بازکن قوی استفاده از پودر لوله بازکن چنته منسوخ شده است، اما اگر به این پودر دسترسی داشتید میتوانید از آن استفاده کنید.

 

رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی با نمک و یخ

مقداري يخ در فريز خود آماده كنيد. يك فنجان آب و نمك را هم تهيه كنيد. حالا همانطور كه در اين تصوير مشاهده مي كنيد يخ ها را بر روي حفره چاه قرار داده و محلول را تا زمان آب شدن يخ ها بر روي آنها بريزد. تركيب يخ و نمكي كه در چاه سینک ظرفشویی جاري مي شود مي تواند آلودگي ها و گرفتگي چاه سینک ظرفشویی را برطرف نمايد.

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

باز کردن چاه سینک ظرفشویی با جاروبرقی قوی

اگر جاروبرقی شما حالت تولید باد را دارد ، میتوانید از این روش برای باز کردن چاه سینک ظرفشویی استفاده نمایید . لوله جاروبرقی را روی لوله قرار داده دور آن را آب بندی کنید ( با یک حوله میتوانید اینکار را انجام دهید ) سپس جاروبرقی را روی حالت دمنده ( تولید باد ) قرار داده و روشن کنید .

 

باز كردن لوله ظرفشويي با جوش شیرین و سرکه

سه قاشق جوش شیرین را در یک پیمانه سرکه ریخته آن را در سوراخ لگن بریزید. پس از چند دقیقه رویش آب بریزید تا مطمئن شوید محلول درست عمل کرده و مسیرآب باز شده است. نصف فنجان جوش شيرين را با يك فنجان سركه سفيد تركيب كنيد. ممكن است اين محلول كمي جلز و ولز كند ولي لازم نيست نگران باشيد. در كنار اين مسئله كتري را روشن كرده و مقداري آب را به جوش آوريد. محلولي كه آماده كرده ايد را داخل چاه بريزيد و بعد از به جوش آمدن آب، آب جوش را هم به داخل چاه خود بريزيد. این روش بهترین راه باز كردن لوله ظرفشويي با جوش شیرین است و لوله سینک ظرفشویی را باز میکند هم باعث از بین رفتن بوی فاضلاب ظرفشویی خواهد شد .

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

باز كردن لوله فاضلاب آشپزخانه با آبلیمو

آبلیمو، لیموترش یا آب نارنج بخاطر خاصیت اسیدی ممکن است به شما در باز كردن لوله فاضلاب آشپزخانه کمک کنند. ابتدا یک پیمانه از آن را در سوراخ لگن بریزید، کمی صبرکنید تا اثر بگذارد سپس آب گرم را باز کنید. در این روش باز كردن لوله سینک ظرفشویی آشپزخانه نيز به شما توصيه مي كنيم كه تعدادي ليموترش را به دو نيم كرده و مانند تصوير بر روي حفره چاه خود قرار دهيد و مقداري هم آب بر روي آنها روانه كنيد. اين كار نيز مي تواند براي باز كردن چاه فاضلاب آشپزخانه مفيد فايده باشد.

 

رفع گرفتگی چاه سینک ظرفشویی با سود سوز آور

سود سوز آور یا سدیم هیدروکسید یک لوله بازکن قوی میباشد و نیازی به زمان زیادی برای باز کردن لوله ندارد ( ۲ دقیقه کافی میباشد ) . این روش برای رفع گرفتگی لوله های قدیمی پیشنهاد نمیشود زیرا امکان آسیب زدن به لوله سینک ظرفشویی وجود دارد .

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

باز کردن چاه سینک ظرفشویی با تلمبه دستی

لوله باز کن(تلمبه) دستی ابزاری است که دهانه ی پهن پلاستیکی دارد و با خلاء، مکش ایجاد کرده و گرفتگی را برطرف می کند. یکی از این لوله باز کن ها را از پلاستیک فروشی و یا ابزار فروشی تهیه کنید و همیشه دم دستتان نگه دارید. ابتدا سر پلاستیکی لوله بازکن را کاملا روی سوراخ لگن بگذارید. سپس لگن را تا بالای قسمت پلاستیکی پراز آب کنید. سپس دسته لوله باز کن را بالا و پایین برده تلمبه بزنید. اگر گرفتگی سطحی باشد بازمی شود.

 

هنگام استفاده از تلنبه لوله بازکن باید به دو نکته مهم توجه کرد.

زمانی که تلنبه لوله بازکن را فشار میدهید، هوا نباید از زیر پمپ آن خارج شود.
بعد از این که لوله باز شدن مقداری آب داخل لوله ریخت تا مواد جامد داخل لوله به دخل چاه رفته و دوباره باعث گرفتگی نشود.

 

لوله بازکن شیمیایی برای رفع گرفتگی چاه فاضلاب ظرفشویی

این نوع لوله بازکن برای رفع گرفتگی چاه فاضلاب ظرفشویی مناسب است. مقدار مناسبی از این ماده باعث باز شدن گرفتگی های لوله سینک ظرفشویی میشود. البته سرعت این روش بسیار آهسته است. بعد از ریختن ماده لوله بازکن باید مدتی صبر کرد تا مواد شیمیایی داخل لوله بازکن وارد لوله شده و درون مواد زائد نفوذ کند تا باعث از بین رفتن آنها و رفع گرفتگی چاه سینک ظرفشویی لوله شوند. این نوع لوله بازکن ها حاوی مواد اسیدی و شیمیایی است که باعث حل شدن و از بین رفتن مواد میشود. این مواد شیمیایی هم گرفتگی را از بین میبرد و هم لوله را. در استفاده از این مواد باید دقت کرد. استفاده مداوم از این مواد میتواند باعث پوسیدگی لوله های سینک ظرفشویی شود. بعد از استفاده از مواد شیمیایی لوله بازکن و باز شدن راه لوله فضلاب ظرفشویی، مقداری آب درون لوله ها بریزید تا هم مواد باقی مانده و هم مواد شیمیایی لوله بازکن از داخل لوله ها خارج شوند و باعث پوسیدگی لوله نشوند.

مواد داخل لوله بازکن شیمیایی، سمی هستند و باید از دسترس کودکان دور باشد. این مواد را بو نیز نباید کرد زیرا بخار این مواد نیز سمی است و باعث ایجاد مشکل در سلامت شما میشود.

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

باز کردن لوله های زیر سینک ظرفشویی

اگر هیچکدام از روش های بالا برای رفع گرفتگی چاه سینک ظرفشویی جواب نداد پس دست به کار شوید و لوله های زیر سینک ظرفشویی را بررسی کنید. برای این کار ابتدا یک لگن بزرگ زیر لوله ها قرار دهید تا آب و کثیفی ها در آن بریزد و کف آشپزخانه تان را کثیف نکند. سپس یک بخش تخم مرغی شکل یا نیمکره در انتهای لوله وجود دارد که باید آن را بازکنید. با پیچاندن حلقه ی دورش به راحتی باز خواهد شد. اگر با این کار هم گرفتگی برطرف نشد احتمالا مشکل خیلی جدی است و تعمیر آن را باید به یک متخصص بسپرید.

چگونه چاه سینک ظرفشویی را باز کنیم | رفع گرفتگی لوله سینک ظرفشویی

جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

بهتر است برای جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب سینک ظرفشویی از توری های مخصوص سر چاهک استفاده کنید تا ذرات ریز آشغال مانند تفاله چای، قطعات ریز مرغ یا دانه های برنج نتوانند وارد لوله شوند و گیر کنند. در ضمن هر از چند گاهی کمی محلول سرکه و جوش شیرین در سینک بریزید تا دیواره های لوله جرم گیری شود. همچنین باقیمانده چربی یا روغن غذا را داخل مجرای ظرفشویی نریزید چون اگر با آب سرد در تماس باشد، چربی سفت می‌شود و به دیواره لوله‌ها می‌چسبد و خود عامل گرفتگی می‌شود. می توانید مواد چرب را داخل روزنامه ریخته در سطل زباله بیندازید و هر بار پس از شستن ظرف کمی آب داغ در لوله جاری کنید.

جدیدترین مطالب