چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

چگونه شوید را خشک کنیم

بهترین روش خشک کردن شوید را در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد و اگر می خواهید بدانید که چگونه شوید را خشک کنیم با این مطلب از سایت سماتک همراه ما باشید و در بخش دوم این پست بهترین روش نگهداری شوید خشک تهیه و گردآوری شده است. یکی از مهمترین مواد غذایی و سبزیجات لازم برای استفاده در غذاها شوید خشک شده است که خاصیت بسیار زیادی دارد و یکی از روشهای پرورش ان کاشت شوید در گلدان است. شما می توانید در صورت تمایل شوید خشک را از بازار خریداری کنید اما هیچ کسی نمی تواند مثل خودتان شوید را خشک کند. اگر دوست دارید شویدهایتان خیلی سریع و بهداشتی خشک شوند بهتر است که خودتان در منزل اینکار را انجام دهید. در این مطلب قصد داریم طرز خشک کردن شوید در خانه را به شما آموزش دهیم.

چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

بهترین روش خشک کردن شوید تازه

نحوه خشک کردن شوید در منزل بسیار ساده و راحت است و در ابتدا باید بدانید که هر یک کیلوگرم شوید تازه، در حدود 50 گرم شوید خشک شده تحویل تان می دهد پس نباید توقع بی جا از شویدهایتان داشته باشید. با روش خشک کردن شوید در منزل در خدمت شما بانوی ایرانی هستیم:

 

1. قبل از هر چیزی شوید های تازه را خریداری کنید و خوب بشویید.

 

2. برگ های زرد و پلاسیده و بلا استفاده شوید تازه را از آن جدا کنید و بخشی از ساقه های آن را نیز ببرید.

 

3. حالا یک ظرف بزرگ بردارید و شوید ها را داخل آن بریزید. ظرف را از آب سرد پر کنید تا تازگی شوید از بین نرود.

 

4. از آنجایی که شوید دارای برگ های ریز ریز و زیاد است، ممکن است در بین برگ های آن انگل های ریز وجود داشته باشد به همین منظور بهتر است به ازای هر لیتر آب سه تا چهار قطره مایع ظرفشویی یا نمک داخل آب بریزید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا شوید ها ضد عفونی شوند.

 

5. حالا آب داخل ظرف را آرام خالی کنید و برای از بین رفتن کامل مایع شوینده دوباره شوید تازه را آبکشی نمایید.

 

6. حالا شوید ها را روی دستمال‌ های خشک‌ کن، پارچه نخی تمیز یا سینی قرار دهید آن را داخل سایه بگذارید تا کم کم خشک شود.

 

7. سایه بهترین گزینه برای خشک کردن شوید تازه می باشد.

 

8. حالا بعد از چند مدت شویدهای خشک شده را با دست خرد کنید و داخل ظرفی که رطوبت گیر است، بگذارید و استفاده نمایید. در نهایت هر یک کیلو شوید تر 50 گرم شوید خشک تحویل میدهد.

 

9. خشک کردن شوید زیر نور مستقیم آفتاب کاری اشتباه است و با این کار تمام ویتامین سبزیحات شما از بین خواهد رفت.

 

10. برای داشتن نتیجه بهتر و زودتر خشک شدن شوید، می‌توانید بعد از پاک کردن و شستن شویدها، آن‌ها را به صورت دسته‌ای و با حوصله خرد و بعد اقدام به خشک کردن کنید.

 

11. همچنین برای جلوگیری از زردشدن شویدها، بهتر است روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه‌ ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می‌شود. بعد از یک روز اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید‌ها بماند تا کاملا خشک شوند.

 

12. اگر جزء خانم‌های باسلیقه و پرحوصله هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک شدن شویدها، آن‌ها را الک کنید تا شوید یکدست‌ تر و ریزتری داشته باشید.

چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

نحوه خشک کردن شوید در ماکروفر

1. شوید تازه را تمیز کنید و بشویید (برگ‌های سبزی را از ساقه جدا کنید).

 

2. شوید‌ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید تا رطوبت سبزی‌ ها گرفته شود (روی برگ سبزی هیچ اثری از رطوبت نباشد در غیر اینصورت رنگ سبزی پس از خشک کردن سیاه خواهد شد).

 

3. تکه‌ای دستمال کاغذی روی بشقاب بگذارید و شویدها را روی دستمال پهن کنید (سعی کنید سبزی‌ها روی هم قرار نگیرند).

 

4. ماکروفر را روی حداکثر قدرت قرار دهید سپس بشقاب را داخل ماکروفر بگذارید.

 

5. حدود 2 دقیقه زمان برای خشک شدن شوید لازم است.

 

6. هر 10 ثانیه در ماکروفر را باز کنید و سبزی را زیر و رو کنید.

 

7. پس از این مدت زمان شوید خشک را با دست خرد کنید و داخل ظرف بریزید.

 

8. این روش برای خشک کردن انواع سبزی‌ها همچون شوید تازه کاربرد دارد.

 

9. همچنین میتوانید ساقه های شوید تازه را جداگانه و با همین روش در ماکروفر خشک کنید اما توجه کنید که بدلیل ضخامت ساقه زمان بیشتری برای خشک کردن ساقه شوید لازم است.

چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

بهترین روش نگهداری شوید خشک

پس از خشک کردن شوید یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید نگهداری شوید خشک شده در منزل است. ما در بخش دوم این مقاله قصد داریم بهترین روش نگهداری شوید خشک را برایتان بیان کنیم.  یکی از مواد غذایی که بسیاری بر این تصور هستند نگهداری خاصی نمی‌خواهد در حالی که این تصور کاملا اشتباه است نگهداری درست و اصولی از شوید خشک شده است.

 

در زمان آشپزی ممکن است بارها و بارها از شوید خشک به منظور پخت و پز استفاده شود، پس باید بهترین روش نگهداری شوید خشک شده را بلد باشید. شوید هم می‌تواند به صورت تازه و هم خشک شده مورد استفاده قرار گیرد. در زما‌ن‌های قدیم که امکان نگهداری شوید در یخچال و فریزر وجود نداشت و همچنین دسترسی به سبزیجات متنوع به سادگی امروز نبود؛ بسیاری از سبزیجات مثل شوید را به صورت خشک‌ شده مورد استفاده قرار می‌دادند و برای همین لازم بود تا جایی را برای نگهداری این سبزیجات در نظر بگیرند.

 

امروزه نیز با وجود آنکه اکثر سبزیجات متنوع به صورت تازه موجود است؛ اما بسیاری علاقمند هستند تا خودشان هم در خانه سبزیجات خشک داشته و هرازگاهی از آنها استفاده کنند. اما باید بدانید که نگهداری از شوید خشک هم اصولی دارد در غیر این صورت عمر مفید خود را از دست داده و خاصیتی که باید داشته باشد را دیگر ندارد و در نتیجه استفاده از این شویدهای خشک هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. بنابراین لازم است در صورت نگهداری از شوید خشک اصولی را بدانید تا به بهترین شکل ممکن آنها را داشته و به مرور زمان مورد استفاده قرار دهید.

چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

ظروف مناسب برای نگهداری شوید خشک

استفاده از ظروف مناسب برای نگهداری شوید خشک شده بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید بدانید بعد از آنکه شویدها به اندازه کافی خشک شد آنها را با دقت جمع کرده و درون ظروفی که از قبل شسته و کاملا خشک شده‌اند و از جنس شیشه یا پلاستیک هستند و درب شان به خوبی بسته می‌شود نگهداری کنید. این کار کمک خواهد کرد تا مدت زمان زیادی شوید خشک شده برای شما باقی بماند بدون آنکه از کیفیت‌ شان کاسته شود.

 

اگر هم جزء کسانی هستید که شوید خشک شده خود را به صورت آماده تهیه می‌کنید بهتر است از مراکزی خرید کنید که اطمینان دارید شوید خشک آنها به درستی مراحل خشک شدن را گذارنده و به صورت استاندارد، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی این محصولات را تولید می‌کنند. در این شرایط با خرید شوید خشک شده خود به مقدار مورد نیاز آنها را پس از تهیه درون ظروف شیشه‌ ای یا پلاستیکی که در بالا به آنها اشاره شد ریخته و در محلی که خشک، خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید است نگهداری کنید.

 

بهتر است بدانید شوید خشک شده با وجود آنکه خشک است و تصور بر این می‌ رود که هیچ وقت تاریخ انقضایی ندارند؛ اما این تصور اشتباه است. شوید خشک هم مانند هر مواد غذایی دارای تاریخ انقضا بوده و به همین خاطر با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است در نگهداری شوید خشک خود کوشا باشید.

چگونه شوید را خشک کنیم + بهترین روش نگهداری شوید خشک

مدت زمان نگهداری شوید خشک

اگر شما شوید خشک خود را از جای معتبر تهیه می‌کنید یا خودتان با اصولی که به آنها در بالا اشاره شد به خشک کردن شوید مورد نیاز خود می‌پردازید باید بدانید مدت زمان نگهداری از شوید خشک شده نهایتا یک سال است و بعد از آن خاصیت و کیفیت خود را از دست خواهد داد. بنابراین سعی کنید شوید خشک خود را به میزانی تهیه کنید که نهایتا برای یک سال شما کافی بوده و بار دیگر شوید خشک مورد نیاز خود را تهیه کنید. معمولا در صورت خشک کردن صحیح شوید می‌توان برای مدت یک سال از آن استفاده کرد.

جدیدترین مطالب