راهنمای ثبت برند | هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۲ !!

راهنمای ثبت برند | هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۲ !!

الزام ثبت برند تجاری در چی؟ می‌توان گفت الزام ثبت برند در این موضوع می‌باشد که شما مدت زیادی است با نام و یا نشان تجاری خاصی به فعالیت اقتصادی و تولیدی می‌‌پردازید. پس از گذشت سال‌ها فعالیت و داشتن عملکرد خوبی که در بخش‌های مختلف از جمله بازاریابی، تبلیغات، کیفیت کالاها، محصولات و یا خدمات خود داشته‌‌اید، بازار خیلی خوب و پر سودی برای خود فراهم آورده‌‌اید. اما با به ثبت نرساندن برند خود این امکان را به سودجویان می‌دهید تا از برند شما سوء استفاده کنند.

 

با این کار ممکن است دسترنج سال‌ها فعالیت و تلاش و کوشش و اعتبار محصولات، کالاها و خدمات شما را به نام خود استفاده کنند. یا حتی اقدام به ثبت برند و ثبت علامت تجاری شما نمایند. در چنین شرایطی متاسفانه شما نمی‌توانید به بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی خیلی امیدوار باشید. اثبات این موضوع که شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام و نشان تجاری شما سوء استفاده کرده است، کاری سخت و دشوار خواهد بود.

 

تعرفه‌ی ثبت برند در تهران و دیگر شهرها چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه ثبت برند در تهران و دیگر شهرستان‌های ایران شامل چهار صورت هزینه می‌شود که هر کدام از این موارد می‌توانند در میزان پرداختی شما تاثیرگذار باشند:

 

• هزینه ثبت اظهارنامه برند (نام و علامت تجاری) در سامانه ثبت علائم تجاری

توجه داشته باشید که این اداره در این مرحله از شما هزینه‌ای را بابت ثبت این اظهارنامه دریافت می‌کند که مقدار آن بر اساس «تعداد طبقات» مورد نظر شما و همچنین «نوع شخصیت شما (حقوقی یا حقیقی)» تعیین می‌شود.

 

• هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (که به روزنامه اول هم معروف است)

اگر ثبت اظهارنامه‌ی شما از دید کارشناس این اداره بلامانع اعلام شود، شما باید اقدام به چاپ آگهی در روزنامه رسمی کنید. عواملی همچون تعداد خطوط و تعداد طبقات کالاها یا خدمات شما می‌تواند بر میزان افزایش این مبلغ تاثیر بگذارد.

 

• هزینه‌ی پرداختی برای حق‌الثبت برند (نام و نشان تجاری)

وقتی که یک ماه از زمان چاپ آگهیِ شما در روزنامه رسمی گذشت، باید یک هزینه‌ی جدید بابت حق‌الثبت برند خود به اداره مالکیت معنوی پرداخت کنید. مشابه اظهارنامه و روزنامه اول، میزان مبلغی که باید به عنوان هزینه‌ی حق‌الثبت برند (نام و نشان تجاری) به اداره مالکیت معنوی پرداخت کنید هم بر اساس تعداد طبقات مورد نظر شما و نوع شخصیت شما (حقیقی یا حقوقی) مشخص می‌شود.

 

• هزینه‌ی انتشار آگهی در روزنامه رسمی (معروف به روزنامه دوم)

هزینه‌ی آگهی روزنامه‌ی دوم هم مانند روزنامه اول است.

 

ثبت برند چه مزایایی به همراه دارد؟

ثبت برند مزایای بسیاری دارد که در اینجا به چند مورد از برترین‌ مزایای ثبت آن اشاره می‌کنیم:

 

1. یک برند خوب می‌تواند مانند یک میان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالای اطلاعات بازاریابی به مقصد برساند. به عنوان آیتمی بسیار ارجح‌تر از دیگر آیتم‌ها، ذهن مشتری‌ها را به سمت برند اصلی حفظ کند. مثلا وقتی نام سامسونگ را می‌شنوید چه چیز در ذهن شما تداعی می‌شود؟

 

2. برندها باعث بروز رفتاری متمایز از سایر رفتارهایی که یک مصرف کننده دارد می‌شوند. باعث تشویق برای خرید می‌شود و هیجان را به دل جامعه می‌آورد.

 

3. به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولاتشان را از یکدیگر متمایز سازند. ابزاری نیز برای بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.

 

4. اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از حق امتیازها می‌باشند. جزء ضروری موافقت نامه‌های اعطاء نمایندگی هستند.

 

مدارک لازم جهت ثبت برند چیست؟

باید به این مورد توجه داشته باشید که بسته به اینکه برند شما یک برند حقیقی است یا یک برند حقوقی مدارک لازم جهت ثبت برند، برای اسکن و بارگذاری در سایت ثبت اسناد و املاک کشور متفاوت می‌باشد. برند حقیقی در واقع برندی است که به نام یک شخص ثبت می‌شود و برند حقوقی برندی است که به نام یک شرکت به ثبت خواهد رسید.

 

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی عبارتند از:

• کپی شناسنامه

• کپی کارت ملی

• کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی.

• لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

 

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی عبارتند از:

• کپی شناسنامه

• کپی کارت ملی

• کپی روزنامه‌ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش‌تر از دو سال از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد.)

• کپی مجوز فعالیت شامل جواز تاسیس، پروانه‌ی بهره برداری، پروانه‌ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی

• لازم به ذکر است در صورتی که نشان تجاری شما شامل حروف لاتین باشد لازم است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و کپی کارت بازرگانی خود را نیز در سایت قرار دهید.

راهنمای ثبت برند | هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۲ !!

ثبت برند چه مراحلی دارد؟

به طور خلاصه برای ثبت برند شما نیاز است که ۴ گام اصلی را طی کنید:

 

1. انتخاب نام برند و علامت تجاری: اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می‌خواهید با آن سال‌ها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید. پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام‌هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. برای این کار می‌توانید از مشاوران ثبت برند کمک بگیرید.

 

2. استعلام از قابلیت ثبت برند: شما قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه نام یک برند تجاری خاص در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد شما نمی‌توانید دیگر آن نام را برای خود به ثبت برسانید. این کار باعث می‌شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

 

3. تکمیل مدارک لازم: بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت، باید مدارک لازم جهت ثبت برند را که در همین مطلب دقیق ذکر شده است تکمیل کنید.

 

4. ثبت اظهارنامه علامت تجاری: بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید. بعد از فرآیند ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بارگذاری مدارک و تصویر برند در سایت باید حداقل ۱۵ روز منتظر ماند تا نتیجه بررسی کارشناسان اعلام شود.

 

سامانه آنلاین ثبت برند آسان ثبت

با توج به اهمیت همگامی با پیشرفت عصر حاضر و جلوگیری از مشکلات پیش رو در جهت ثبت برند؛ اگر نیاز به اطلاعات بیشتر برای ثبت برند خود دارید می‌توانید با مشاوران آسان ثبت تماس حاصل فرمایید. در صورت نیاز و نداشتن زمان برای انجام کارهای ثبتی خود می‌توانید این پروسه را به تیم با تجربه آسان ثبت بسپارید تا تمامی کارهای شما بصورت قانونی و در کمترین زمان صورت گیرد.

 

از نکات مثبت این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• به کمک این سامانه برای ثبت برند و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.

• بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.

• در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.

• پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما جهت ثبت برند به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.

جدیدترین مطالب