کاربرد کود ریشه زا و کود فروت ست در پاییز

کاربرد کود ریشه زا و کود فروت ست در پاییز

کودها نقش اساسی در توسعه گیاهان و محصولات کشاورزی دارند. استفاده از آن‌ها باعث افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی می‌شود که از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. کود دهی نه‌تنها به تغذیه مناسب گیاهان کمک می‌کند بلکه در توسعه زنجیره غذایی نقش مهمی دارد. این موضوع دسترسی بخش بزرگی از جمعیت جهان به غذا را فراهم می‌کند؛ همچنین از فرسایش خاک و بیابان‌زایی جلوگیری می‌کنند. کود ریشه زا و فروت‌ست دو مورد از مهم‌ترین کودها هستند. در ادامه این مطلب ضمن معرفی این دو کود به بررسی کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

کاربرد کود ریشه زا و کود فروت ست در پاییز

کود ریشه زا چیست؟

کود ریشه زا به عناصر و مواد مغذی گفته می‌شود که رشد ریشه را تحریک می‌کند. این کودها به حالت‌های مختلفی ازجمله پودری، مایع، شیمیایی و مصنوعی توسط شرکت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. وجود یک سیستم قوی ریشه برای رشد گیاهان سالم بسیار مهم است؛ زیرا مواد مغذی از طریق آن‌ها جذب گیاه می‌شوند. فسفر و پتاسیم دو ماده مغذی اصلی هستند. وجود آن‌ها در هر ترکیب کودی بسیار مفید است و در تقویت رشد ریشه نقش مهمی دارند. اکنون برندهای مختلفی در جهان وجود دارند که کود ریشه زا را در ترکیبات مختلفی عرضه می‌کنند.

 

فسفر، عنصر غذایی بسیار مهم برای رشد ریشه

فسفر یکی از پرمصرف‌ترین عناصر غذایی گیاهان است که به گسترش ریشه کمک می‌کند. این عنصر در خاک توانایی حرکت و رسیدن به ریشه گیاه را ندارد؛ درنتیجه باید در نزدیکی ریشه گیاهان قرار گیرد. عواملی مانند آب و دما برای جذب فسفر ضروری هستند. کود دهی بهتر است قبل از بارندگی یا آبیاری انجام شود. توجه داشته باشید که PH خاک بر جذب مواد غذایی توسط ریشه تأثیر می‌گذارد. برای جذب فسفر PH ۶.۵ تا ۷.۵ ایده آل است.

 

چرا باید گیاهان را در پاییز کود بدهیم؟ 

با شروع فصل سرد گیاهان به خواب می‌روند و بالای سطح زمین رشدی ندارند؛ اما ریشه در زیر زمین فعال است و مواد غذایی را برای زمستان ذخیره می‌کند. استفاده از کود ریشه زا در پاییز گیاه را برای فصل زمستان آماده می‌کند. این امر علاوه بر محافظت از گیاه در طول زمستان طولانی به سبز شدن سریع در بهار نیز کمک می‌کند. جالب است بدانید که کود دهی در پاییز مقاومت گیاه در برابر خشک‌سالی را افزایش می‌دهد. علت این موضوع وجود ریشه‌های عمیق‌تر و دسترسی بیشتر به آب است.

کاربرد کود ریشه زا و کود فروت ست در پاییز

بررسی کاربرد کود ریشه زا

کودهای ریشه زا مزیت‌های زیادی برای رشد گیاهان دارند. برخی از مهم‌ترین مزیت آن‌ها عبارت‌اند از:

 

• مهم‌ترین کاربرد این کودها گسترش ریشه از طریق تقویت ریشه اصلی و ایجاد ریشه‌های فرعی است.

 

• کودهای ریشه زا مانند کود کامل۱۰-۵۲-۱۰ که حاوی مقادیر بالایی از فسفر در کنار مواد مغذی دیگر هستند علاوه بر کمک به ریشه‌زایی در رشد بهتر و بیشتر گل، میوه و دانه تأثیر زیادی دارند.

 

• داشتن یک سیستم ریشه سالم به جذب عناصر دیگر از خاک کمک می‌کند.

 

• کود ریشه زا مقاومت گیاه در برابر شرایط سخت مانند خشکی، سرما و گرما، آفات و بیماری‌ها را بالا می‌برد.

 

کود فروت ست چیست؟

این کود همان‌طور که از اسم آن پیداست بر رشد میوه تأثیر می‌گذارد؛ درواقع فروت‌ست با بهبود گل‌دهی و رشد زایشی گیاهان و درختان میوه دهی را افزایش می‌دهد. از ویژگی‌های جذاب این مواد غذایی این است که به‌سرعت جذب گیاه می‌شود. ترکیبات کلیدی این کود ازت، روی و بور است. این کودها در ترکیبات مختلفی تولید می‌شوند؛ به‌عنوان‌مثال کود گرومور یک برند آمریکایی و از معروف‌ترین کودهای فروت‌ست به‌شمار می‌رود که دارای ترکیبات فولیک‌اسید، هیومیک‌اسید، ازت، روی، بور و آمینواسید است.

کاربرد کود ریشه زا و کود فروت ست در پاییز

محلول‌پاشی کود فروت ست پس از برداشت میوه‌ها یکی از بهترین زمان‌های کود دهی محسوب می‌شود. این محلول‌پاشی اغلب در فصل پاییز انجام می‌شود. این فرآیند به رشد میوه درختان در سال آینده کمک می‌کند. لازم به ذکر است که علاوه بر پاییز می‌توان این کود را در اوایل فصل بهار و در هنگام تشکیل میوه نیز استفاده کرد.

 

8 کاربرد کود فروت ست

این کود همواره از محبوبیت زیادی در میان کشاورزان و باغداران برخوردار بوده است؛ درواقع مزیت‌های فوق‌العاده این کود باعث شده تا سالانه میزان زیادی از آن استفاده شود. در ادامه برخی از مزیت‌های کود فروت‌ست را به شما خواهیم گفت:

 

• این ماده غذایی از ریزش گل و میوه در گیاهان جلوگیری می‌کند.

 

• فروت‌ست با افزایش لقاح میزان گلدهی و میوه دهی را بالا می‌برد.

 

• این کود میوه‌های یکدست ایجاد می‌کند.

 

• کود فروت ست با تغذیه گیاه توسط چندین ماده مغذی در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

 

• مقاومت گیاه را در برابر شرایط تنش‌زا مانند خشکی، سرما یا در برابر بیماری‌ها و آفات بالا می‌برد.

 

• از به وجود آمدن میوه‌های ناقص جلوگیری می‌کند.

 

• با تحریک رشد رویشی باعث تولید حداکثری محصولات می‌شود.

 

• از مشکلات مهمی مانند سال‌آوری جلوگیری می‌کند.

 

نکات ضروری برای مصرف کود فروت ست

کود دهی یک فرایند حساس بوده که در صورت سهل‌انگاری خسارت جبران‌ناپذیری را به مزارع و باغات کشاورزان وارد می‌کند. با رعایت نکات زیر در رابطه با مصرف فروت‌ست نتیجه فوق‌العاده‌ای را از باغات خود به‌دست می‌آورید.

 

• محلول‌پاشی کود فروت‌ست برای گیاهان جوان به‌ صورت حداقل و برای گیاهان پیرتر به‌ صورت حداکثر استفاده می‌شود.

 

• یکی از حیاتی‌ترین نکات کود دهی دما است. محلول‌پاشی را در هوای ملایم انجام دهید و از انجام آن در هوای بسیار گرم اجتناب کنید.

 

• برای اطلاع از میزان و زمان مصرف حتماً با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

 

• کود فروت ست را با کودهایی که روغن معدنی و گوگرد دارند ترکیب نکنید.

 

• گیاه در مرحله میوه دهی حساس بوده و نباید از این کودها به میزان بالایی استفاده کرد.

 

• در زمان محلول‌پاشی سطح زیرین برگ‌ها را فراموش نکنید.

کاربرد کود ریشه زا و کود فروت ست در پاییز

کلام آخر

گیاهان در طول مراحل مختلف رشد به کودهای مختلفی نیاز دارند. ابتدای پاییز یکی از دوره‌های مهم برای کود دهی محسوب می‌شود. بعضی از کشاورزان نسبت به اهمیت کود دهی در این فصل غافل هستند. گیاهان برای اینکه مقاومت مطلوبی در مقابل سرمای زمستان داشته باشند نباید دچار کمبود مواد مغذی شوند. کمبود عناصر غذایی آسیب جبران‌ناپذیری را به گیاهان وارد می‌کند؛ بنابراین استفاده از کود ریشه زا و فروت‌ست در فصل پاییز یک امر حیاتی برای رشد گیاهان است. توجه داشته باشید که برای انتخاب کود مناسب باید به عوامل مختلفی مانند اقلیم و نوع گیاه توجه کنید تا نتیجه ایده آلی را به‌دست آورید.

جدیدترین مطالب