از فناوری GVC مزدا ۳ نیو چه می‌دانید؟

از فناوری GVC مزدا ۳ نیو چه می‌دانید؟

از فناوری GVC مزدا ۳ نیو چه می‌دانید؟

این روزها از فناوری جدید مزدا که در برخی خودروهای این کمپانی مانند مزدا ۳ و مزدا ۶ تولید ۲۰۱۷ به‌ کار رفته زیاد می‌شنویم. این فناوری که C-VECTORING CONTROL به اختصار GVC نامیده می‌شود در راستای هندلینگ بهتر خودرو عمل می‌کند. این سیستم در مدل‌های جدید مزدا مانند مزدا CX5 تولید ۲۰۱۹ و مزدا ۳ نسل ۴ ارتقا یافته و با عنوان GVC PLUS از آن یاد می‌شود که مکمل سیستم جدید دیگر مزدا یعنی I-ACTIVE AWD شده تا این خودروها از تعلیق و هندلینگ کم‌نظیری بهره‌ند شود. اما GVC دقیقا چیست و چگونه عمل می‌کند؟

 

یک سیستم پردازشی هوشمند

اگر در دیوار جست‌وجو کنید می‌بینید که مزدا ۶ از بازار خرید و فروش خوبی برخوردار است. در تست‌های انجام شده روی این اتومبیل مجهز به سیستم GVC مشخص شد که در زمان فعال بودن این سیستم، کنترل خودرو بسیار راحت‌تر است و زمانی که این سیستم خاموش می‌شود، برای کنترل ماشین راننده چالش بیشتری با فرمان خواهد داشت. این تفاوت البته در پیچ‌های تند و زمین‌های لغزنده خودش را بیشتر نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این تفاوت‌ها نتیجه تأثیر مستقیم فناوری GVC بر سیستم فرمان‌دهی خودروست، حال اینکه این فناوری ارتباط با موتور و توان خروجی آن دارد.

 

به این ترتیب که در زمان چرخش فرمان و تغییر زاویه چرخ‌ها مقدار اندکی از توان خروجی موتور کاسته می‌شود و با برگشتن فرمان و در نتیجه چرخ‌ها به حالت اولیه، این افت توان نیز به میزان قبلی برمی‌گردد. ممکن است تصور کنید این تغییرات زمان زیادی می‌برد و در موتور خودرو ایجاد گیجی می‌کند، اما باید بدانید که تمام تغییر نیروی اعمال شده در این سیستم در فاصله بین ۳۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه اتفاق می‌افتد، چرا که با یک دهم درجه تغییر زاویه فرمان فعال می‌شود.

 

به بیانی دقیق‌تر، با تغییر زاویه فرمان به میزان گفته شده، توان وارد شده بر چرخ‌های جلو به میزان یک صدم تا پنج صدم کاهش می‌یابد و همین کاهش توان وزن روی چرخ‌های جلو را تا ۴ کیلو افزایش می‌دهد. افزایش وزن روی چرخ‌ها پیچیدن آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. با برگشت چرخ‌ها به حالت اول، گشتاور نیز به حالت اول برمی‌گردد و مازاد نیرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و بر پایداری بیشتر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

نکته مهم این است که این فناوری تنها یک قابلیت نرم‌افزاری است که در کامپیوتر خودرو تعریف می‌شود و نیاز به اضافه شدن قطعه جدید به خودرو ندارد. تنها لازم بوده که مهندسان مزدا تعدادی خط ارتباط جدید بین شاسی و بدنه تعریف کنند. البته که عملکرد این سیستم در کنار پیشرانه‌های جدید مزدا موسوم به اسکای اکتیو (SKY ACTIVE) ممکن شده است و همه تحقیقات مزدا بر روی این سیستم بدون آماده شدن این موتور بی‌نتیجه می‌ماند. همچنین پیاده‌سازی GVC نیاز به تقویت سیستم فنربندی خودرو و اتصالات شاسی آن داشت.

 

مزدا این امکانات را برای اولین بار در مزدا ۶ تولید ۲۰۱۷ کنار هم جمع کرد. این سیستم در مزدا ۳ نسل ۴ که در ۲۰۱۹ روانه بازار شده، تقویت شده و از آن با عنوان GVC PLUS یاد می‌شود. پیش از این نیز سیستم‌هایی مانند TORQUE-VECTORING در برخی خودروها برای تقویت هرچه بیشتر هندلینگ خودرو به کار رفته بود، اما تفاوت این سیستم جدید مزدا با آنچه پیش‌تر دیده بودیم در این است که GVC یک فناوری پردازشی است و راننده کمترین درک را از نحوه عملکرد آن دارد و تنها تأثیر نهایی‌اش را بر رانندگی خود احساس می‌کند.

 

مزدا 3 نیو؛ همچنان اقتصادی و به صرفه

این سیستم به دلایلی که گفته شد، یعنی عدم نیاز به اضافه کردن قطعه‌ای جدید در خودرو و ماهیت نرم‌افزاری‌اش، تأثیر چندانی در قیمت نهایی خودروهایی که GVC در آن‌ها اعمال می‌شود، ندارد. چنانچه مزدا ۶ ارائه شده با این سیستم تنها ۵ دلار با نمونه قبلی اختلاف قیمت داشت. این امر با نفس تولیدات مزدا هم‌خوانی دارد و در راستای خط مشی مدیران کمپانی است. چرا که مزدا همواره به تولید محصولات اقتصادی معروف بوده و یکی از برگ‌های برنده‌اش در بازار قیمت مناسب محصولاتش در برابر رقباست. توجه به قیمت مزدا ۳ نیو خود تأیید همین حقیقت است. کارشناسان یکی از دلایل استقبال خوب از مزدا در ایران را قیمت مناسب محصولاتش نسبت به طراحی و کیفیت آن‌ها می‌دانند.

جدیدترین مطالب