نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

مصرف بنزین خودروهای سواری و وانت را می توان در هر 100 کیلومتر طی شدن مسافت اندازه گیری کرد نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو ساده است همچنین میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده و درجا را در پایان توضیح خواهیم داد.

 

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو

محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو روشهای مختلفی پیشنهاد میشود که اکثرا دقت بالایی ندارند. بررسی حدودی و نادقیق هم چاره کار نیست و میتواند خطای شما را تا چند لیتر بالا و پایین کند. رفتن خدمت تعمیرکاران گرامی و زدن دیاگ هم راه حلی است که کمی خرج بردار است. اگر از عدد استاندارد مصرف بنزین ماشین خود بی خبرید و به دنبال عدد استاندارد میزان مصرف بنزین خودرو خود هستید، این عداد را در مشخصات فنی هر خودرو نوشته شده است. این اعداد بسته به نوع خودرو وزن و طراحی آن متفاوت است. می توانید این اعداد را با مراجعه به سایت کارخانه بدست آورید. بعضی ماشین ها مثل تاکسی چون زمان زیادی در ترافیک هستند یا زیاد با ماشین خود تردد می کنند میزان مصرف بنزین بیشتری را نسبت به سایر ماشین ها دارند.

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

فرمول محاسبه مصرف بنزین خودرو

محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو را با استفاده از فرمول زیر بدست آورید:

باک بنزین را تا بیشترین مقدار ممکن پر کنید. ( حالتی که باک تقریبا لبریز شود)
کیلومتر کارکرد ماشین را یادداشت کنید (راه حل ساده تر این است که کیلومتر شمار موقت را صفر کنید)
در زمان بنزین زدن بعدی دوباره باک را تا حد لبریز (مشابه حالت اول) پر کنید.
مقدار بنزینی که باک گرفت و تعداد کیلومتر طی شده بین دو بار بنزین زدن را یادداشت کنید.

 

محاسبه متوسط میزان مصرف بنزین خودرو: مقدار بنزین مصرفی ضربدر ۱۰۰ تقسیم بر طول کیلومتر طی شده

به عنوان مثال اگر در فاصله دوبار بنزین زدن ۳۵ لیتر بنزین مصرف شده باشد و در این زمان ۴۲۰ کیلومتر طی شده باشد، ماشین شما ۸٫۳ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مسافت مصرف کرده است.

همانطور که می دانید میزان مصرف بنزین خودرو به عوامل مختلفی همچون سرعت، شتاب رانندگی، ترافیک، بار و تعداد سرنشینان، کیفیت سوخت مصرفی، استفاده از کولر، باد لاستیک و همچنین وضیعت موتور بستگی دارد.

یکی از راه های اطمینان از سلامت موتور و خودرو شما، محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو می باشد.

جهت اطمینان از وضعیت سلامت موتور و خودرو در مسیرهای مشابه با شرایط یکسان میزان مصرف بنزین خودرو بایستی حدودا یکسان بماند، در صورت افزایش این میزان بایستی قسمت های مختلفی از خودرو بررسی شوند.

بنابراین یکی از راه های اطمینان از سلامت خودرو، محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو در زمان های مختلف می باشد.

جهت محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو، کافیست که باک خود را پر نمایید. سپس از قسمت کیلومتر شمار، کیلومتر فعلی خودرو را یادداشت نمایید. پس از چند روز که دوباره قصد پرنمودن باک را داشتید، پس از پر نمودن مجدد باک، میزان بنزین اضافه شده را یادداشت نمایید. حال کافیست کیلومتر طی شده فعلی را از عدد یادداشت شده قبلی کم نمایید که با این کار مسافت طی شده توسط خودرو بدست می آید.

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

تذکر: می توانید کیلومتر طی شده را با صفر نمودن مسافت سنج که در بالای کیلومتر شمار قرار دارد در هنگام پر نمودن باک قبلی نیز محاسبه نمایید.

حال بایستی مقدار لیتر بنزین اضافه شده به باک را در صد ضرب نموده و تقسیم بر مسافت طی شده نمایید.

عدد بدست آمده میزان مصرف بنزین خودرو شما در صد کیلومتر را نمایش می دهد.

 

به عنوان مثال فرض کنید که شما 42 لیتر بنزین زده اید. همچنین مسافت 485 کیلومتر را نیز طی نموده اید. لذا ابتدا عدد 42 را در صد ضرب نمایید و سپس بر 485 تقسیم نمایید و عدد بدست آمده که 8.6 می باشد معرف میزان مصرف بنزین خودرو شما در صد کیلومتر بوده که استانداردی برای مشخص نمودن میزان مصرف بنزین خودروها می باشد. این عدد را در دفترچه ای که در داشبورد قرار داده اید به همراه تاریخ یادداشت نمایید تا در آینده بتوانید با اعداد بدست آمده بعدی مقایسه نمایید.

 

مصرف سوخت ترکیبی یعنی چه

مصرف سوخت ترکیبی یعنی میزان مصرف بنزین خودرو هنگام رانندگی در ترافیک و داخل شهر و هم در اتوبان و خارج از شهر در صورت طی کردن ۱۰۰ کیلومتر چند لیتر است . میزان مصرف بنزین خودرو در داخل شهر ماشین اصولا مقدار بالاتری از رانندگی در جاده های خارج شهر میباشد که به دلیل کاهش ترمز ، کاهش ایستادن ، کاهش دنده دادن و بسیاری از عوامل دیگر است .

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

روش محاسبه مصرف بنزین خودرو

برای محاسبه مصرف بنزین خودرو ابتدا باک ماشین را کاملا پر کنید و سپس کلیومتر شمار را در یک کاغذ یاداشت کنید، به این صورت که باک ماشین شما ۷۰ لیتر است ابتدا ۷۰ لیتر بنزین را کاملا پر می کنید و کیلومتر شمار بر روی ۲۰۰۰۰ قرار دارد و آنرا یادداشت می کنید. بعد از مدتی وقتی باک شما خالی شد و قصد پرکردن آن را داشتید مقدار کیلومتر شمار آن را قبل از سوخت رسانی در دفترچه خود بنویسید و چون باک شما کاملا خالی نبوده است ، مقدار سوختی را که به ماشین داده آید را نیز یادداشت کنید. مثلا وقتی وارد پمپ بنزین شده آید کیلومتر شمار بر روی ۲۰۶۰۰ قرار دارد و شما به میزان ۵۰ لیتر بنزین زده آید.

 

حالا برای یافتن مسافتی که طی کرده آید باید عدد کیلومتر شما جدید ۲۰۶۰۰ را از کیلومتر شمار قبلی ۲۰۰۰۰ کم کنید که برابر با ۶۰۰ می شود، اکنون مقدار بنزینی که به باک زده اید را در ۱۰۰ ضرب کنید و آن را بر مسافت طی شده تقسیم کنید، این عدد نشانگر میزان مصرف بنزین خودرو در یکصد کیلومتر است. عدد بدست آمده را در جایی ثبت کنید و مدتی بعد دوباره این اعمال را محاسبه کنید و اعداد بدست آمده را یادداشت کنید. اگر مقدار این عدد بیشتر شود باید خودرو سواری خود را نزدیک ترین نمایندگی مجاز نشان دهید.

 

میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

مصرف بنزین خودرو در حالت ایستاده یا همان درجا در خودروهای مختلف متفاوت است ولی تقریبا در هر دو ساعت روشن ماندن خودرو در حالت ایستاده 3 لیتر بنزین مصرف می شود میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده را باید از طریق دفترچه خودرو مطلع گردید.

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

نحوه محاسبه میانگین مصرف بنزین خودرو

با توجه به اینکه مسیرهای رانندگی شما متفاوت است و البته نوع رانندگی شما نیز ممکن است بر اساس شرایط آب و هوایی و محیط متفاوت باشد بنابراین بهتر است این محاسبات را چند بار و در دوره های مختلف تکرار کنید تا عدد متوسط شما مقدار دقیق تر و نزدیک تری به عدد واقعی باشد.
هر خودرویی مقدار بنزین مصرفی استانداردی دارد که توسط کارخانه سازنده در سه مقیاس مسیر شهری (با ترافیک و کلاج ترمز) و مسیر جاده ای (رانندگی با بهینه ترین سرعت و بدون توقف) و مصرف بنزین ترکیبی (مصرف در دو مسیر شهری و جاده ای) اعلام میشود. عددی که شما محاسبه میکنید در واقع بیشتر نزدیک به مصرف ترکیبی خواهد بود.

 

مقادیر محاسبه شده توسط شرکت سازنده بر اساس استانداردهای خاصی محاسبه میشود و ممکن است به دلایل گوناگون با مقدار محاسبه شده توسط شما متفاوت باشد.
هر خودرو با توجه به شرایط ساخت، وزن و تعداد سرنشینان، نوع رانندگی و مسیر مصرف خاص خود را دارد و مقایسه کردن خودرو ها با یکدیگر ممکن است دقیق نباشد.
در صورتی که مقدار محاسبه شده توسط شما تفاوت فاحشی با مقادیر استاندارد دارد بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.
با استفاده از صفحه نمایش هایی می توان مقدار دقیق پاشیدن سوخت را در یک لحظه نشان دهد و با همین وجود میزان مصرف بنزین خودرو می توان فهمید. اما تمامی افراد از دستگاه برخوردار نیستند . اکنون به شما راه کار های ساده برای محاسبه مصرف بنزین خودرو به شما ارایه می دهیم. با استفاده از این راه کار ها نه بطور دقیق و لی به میزان زیادی از مصرف بنزین خودرو و کمتر یا بیشتر شدن آن در یک ماه باخبر می شوید.

نحوه محاسبه میزان مصرف بنزین خودرو | میزان مصرف بنزین در حالت ایستاده

میزان مصرف بنزین خودروهای ایرانی

سمند ال ایکس : ۶٫۸ لیتر

سمند = ۶٫۸ لیتر

پرشیا = ۶٫۳۸ لیتر

پژو ۴۰۵ = ۶٫۸ لیتر

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ = ۵ لیتر

ال ۹۰ = ۵٫۶ لیتر

 

میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی

سمند ال ایکس = ۸٫۳۴ لیتر

سمند = ۸٫۷ لیتر

پرشیا = ۸٫۱۵ لیتر

پژو ۴۰۵ = ۹ لیتر

پراید = ۶٫۴۴ لیتر

تیبا = ۶٫۹۵ لیتر

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ = ۶٫۴ لیتر

ال ۹۰ = ۶٫۹ لیتر

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب