روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو

کاهش مصرف بنزین یکی از فرآیندی می باشد که همه رانندگان دوست دارند این اتفاق برای خودرو آنها بیفتد در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید. تاکنون برایتان پیش آمده که خیلی زودتر از تصورتان بنزین تمام کرده و مجبور شوید دوباره صف های طولانی پمپ بنزین را تحمل کنید؟ در این مواقع آیا فکر کرده اید که چه امری موجب شده تا خودروی شما بیشتر از همیشه بنزین سوزانده باشد؟

 

یکی از پاسخ ها، روشن کردن کولر در روزهای گرم تابستانی است که تا ۱۵ درصد مصرف سوخت را افزایش می دهد. اما آیا از دیگر دلایل مصرف سوخت بیشتر اتومبیل آگاه هستید؟ اگر خیر، توصیه می کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید تا با دانستن این موارد، هزینه های هفتگی خود را تا حدی کاهش دهید.

 

راه های کاهش مصرف سوخت

به منظور کاهش مصرف بنزین در خودروی خود بهتر است توصیه های زیر را جدی بگیرید. کاربردی ترین راه های کاهش مصرف سوخت خودرو را برایتان در ادامه بیان خواهیم کرد:

 

پدال گاز را تا انتها فشار ندهید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف بنزین با این روش ها امکان پذیر می باشد سیستم تهویه را در حین رانندگی خاموش نمایید تا خودرو شما در مصرف بنزین بتواند صرفه جویی نماید سعی نمایید مستقیم رانندگی نمایید و از مسیرهای پر پیچ و خم خودداری نمایید.

بسیاری از مردم در جاده ها دوست دارند برای شتاب دادن به ماشین خود، پایشان را روی پدال گاز فشار دهند. اما بهتر است بدانید که اگر پدال های گاز و ترمز را خیلی نرم و آهسته فشار دهید، سوخت کمتری مصرف خواهد شد. وقتی با فشار گاز می دهید، باعث می شود تا ماشین انرژی بیشتری مصرف کند و همین امر مصرف سوخت را افزایش می دهد.

 

در بزرگراه ها از کروز کنترل استفاده کنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

هنگامی که با سرعت مشخص و ثابت در جاده حرکت کنید، مصرف سوخت به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. برای این منظور، بهتر است ماشین را روی حالت کروز کنترل بگذارید. بد نیست این را بدانید که ماشین برای غلبه بر فشار باد، سرعت موتور را افزایش می دهد و این امر، مصرف بیشتر انرژی را به دنبال خواهد داشت.

 

روغن ماشین را به طور منظم تعویض کنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

فیلتر روغن و روغن ماشین باید پس از هر ۷ هزار کیلومتر عوض شوند. حواستان به فیلتر هوای ماشین هم باید باشد. برای پیشگیری از هزینه های اضافی، این تعویض ها به موقع و به طور منظم انجام دهید. بهتر است یادآوری کنیم که همین کارهای به ظاهر ساده اگر در زمان مناسب خود انجام نشوند، می توانند به خراب شدن موتور و هزینه های گزاف منجر گردند.

 

سیستم تهویه هوا را خاموش کنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

البته این امر به خود فرد بستگی دارد؛ اینکه آیا مصرف بنزین برایش مهم تر است یا راحتی خودش! اما این را بدانید که اگر کولر روشن باشد، مصرف بنزین به طور میانگین تا ۱۵ درصد بیشتر می شود.

 

مسیر مستقیم و با پیچ و خم کمتر را انتخاب کنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

اگر مسیر حرکت خود را با دقت و هوشیاری انتخاب کنید، می توانید به مصرف کمتر سوخت ماشین کمک شایانی بکنید. این امر به ویژه در روزهای زمستانی بیشتر اهمیت دارد. اگر از یک مسیر مستقیم اما طولانی تر بروید بهتر از مسیرهای کوتاه با توقف های متعدد است.

 

در بارندگی رانندگی نکنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

در زمان بارندگی، احتمال تصادف کردن زیاد است، اما فارغ از آن، مصرف سوخت بنزین نیز زیاد می شود. در روزهای خشک، ماشین برای غلبه بر کشش باد، انرژی زیادی مصرف می کند. در روزهای بارانی، غلبه بر آب باعث سوختن انرژی بیشتر می شود.

 

باد لاستیک ها را چک کنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

در وهله اول، مناسب بودن باد تایرها به کارکرد بهتر ترمزها کمک می کند. اما اگر باد لاستیک ها کم و به طور مثال،۰٫۱ اتمسفر باشد، می تواند مصرف بنزین را تا ۲ الی ۳ درصد افزایش دهد. به همین خاطر مهم است که باد لاستیک ها را به طور مرتب، به ویژه در روزهای سرد زمستانی چک کنید.

 

بار اضافه ماشین را تخلیه کنید

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

بعضی ها عادت دارند بسیاری از وسایل خود را پشت ماشین همیشه با خود به همه جا حمل می کنند. اهمیتی هم ندارد که به آن ها احتیاج دارند یا خیر. اما این را به خاطر داشته باشید که افزایش وزن ماشین موجب افزایش مصرف بنزین می شود.

 

راه هایی موثر برای کاهش مصرف سوخت خودرو

با بررسی ماهیانه مشکلات ماشین و توجه منظم به آنها باعث می‌شود مصرف سوخت خودرو بهینه شود و هزینه‌های مصرفی شما برای خودروتان به شکل محسوسی کاهش یابد. در این کلیپ این نکات را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

1. فشار تایر خودرو را حداقل یک بار در ماه بررسی کنید. لاستیک‌های کم باد، موجب افزایش مصرف سوخت می‌شوند. بدین صورت که میانگین ۴۰۰ میلی بار کاهش فشار باد در تایر خودرویتان موجب افزایش مصرف سوخت دو درصدی و کاهش عمر تایرها تا ۲۵ درصد می‌گردد.

 

2. استفاده از لاستیک مناسب، هرچه میزان اصطکاک لاستیک ماشین با زمین کمتر باشد، نیروی کمتری هم برای به حرکت در آوردن ماشین لازم است و درنتیجه مصرف بنزین هم کاهش می‌یابد. پس استفاده از لاستیک‌هایی که عاج‌های طرح دار دارند توصیه نمی‌شود. همچنین افزایش پهنای لاستیک باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

3. در بازه زمانی مشخص فیلتر هوای خودرویتان را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. اگر فیلتر هوا کثیف باشد، ورود جریان هوا به موتور مختل می‌شود و بنزین بیشتری می‌سوزاند.

 

4. باک ماشین را زیاد پر نکنید چون ممکن است سرریز شود.

 

5. در سرعت‌های بالای ۴۰ کیلومتر بر ساعت به جای پایین کشیدن شیشه، از کولر با دور کند استفاده کنید.

 

6. در صورت امکان، از کروز کنترل استفاده کنید. این موضوع می‌تواند تا شش درصد مصرف سوخت خودرو را در بزرگراه‌ها کاهش دهد.

 

7. کابل باتری ماشین را حتما بازرسی کنید. پوسیده شدن کابل باتری سبب اختلال در انتقال جریان برق به قسمت مختلف خودرو می‌شود و همین موضوع باعث مصرف سوخت بیشتری می‌گردد. از این رو توصیه می‌شود کابل باطری هر چند مدت یک بار تمیز و بازبینی شود.

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

چگونه مصرف بنزین خودرو را کاهش دهیم؟

شاید برای همه دارندگان خودرو کاهش مصرف سوخت خودرو یکی از مهمترین نگرانی‌ها باشد چرا که قیمت بنزین رو به افزایش است. دغدغه رانندگان به خصوص خودروهایی که نوع مصرفشان بنزین می‌باشد کاهش مصرف بنزین خودرو است که می‌تواند هم از نظر اقتصادی به راننده کمک کند و هم از نظر کاهش شاخص‌های آلودگی هوا بسیار مفید واقع شود.

 

سال‌ها پیش تنها دغدغه مردم برای خرید اتومبیل به قیمت آن ارتباط پیدا می‌کرد. در سال‌های اخیر اما دیگر قیمت خرید اتومبیل به‌عنوان تنها فاکتور مهم در خرید به شمار نمی‌رود. افزایش نرخ قیمت سوخت عملا به عنوان مشکل سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو شناخته می‌شود. این البته مشکلی جهانی است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در سرتاسر جهان سعی دارند محصولاتی طراحی و تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند. خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند.

 

بعضی از وسایل نقلیه پرمصرف هستند و شرکت سازنده هم بر مصرف بالای آن تاکید کرده است. ولی برخی از خودروها به دلیل پیدا کردن نقص فنی و یا مستهلک شدن آنها است که مصرف بالایی دارند. دارندگان این ماشین‌ها باید به منظور کاهش مصرف سوخت خودرو خود برخی از اقدامات لازم را انجام دهند.  برای کاهش مصرف بنزین خودرو در معابر شهری و بین شهری نیاز به رعایت یک سری از اصول است. در اینجا با چندی از موارد موثر در جهت کاهش مصرف سوخت خودرو آشنا می شوید:

 

1. کاهش وزن خودرو

اولین و شاید مهم‌ترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند، وزن خودروست. تمامی وسایل اضافی در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید. تنها کافی است وسایلی همچون لاستیک اضافه، ابزار تعویض لاستیک، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مشکل خودروی خود را برطرف کنید.

 

2. تنظیم فرمان

مسئله دیگری که می‌توان با مراجعه به متخصص‌های فنی خودرو آن را برطرف کرد، زاویه چرخ‌هاست. نکته قابل توجه این است که زاویه قرارگیری چرخ‌ها در هر کدام از اتومبیل‌های دیفرانسیل عقب یا جلو با یکدیگر متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز مربوط، نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ‌ها اقدام کنید. اگر زاویه چرخ‌ها به‌درستی قرار نگرفته باشد، نه‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌شود بلکه موتور بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

 

3. سیستم صوتی دردسرساز

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از سیستم‌های صوتی پرمصرف و بالا بودن بیش از حد صدا نیز با مصرف سوخت ارتباط دارند. به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند، از دینام کار بیشتری گرفته و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند.

 

4. بنزین با کیفیت بزنید

بنزین به خودی خود یکی از مهم‌ترین نکات موجود در زمینه کاهش مصرف سوخت است. همان‌طور که می‌دانید بنزین سوپر که در تمامی جایگاه ها عرضه می‌شود، دارای اکتان بالاتری است. نه تنها این نوع از بنزین کیفیت بهتری داشته و ضرر کمتری به موتور می‌رساند بلکه عملکرد را نسبت به بنزین‌های معمولی با اکتان پایین بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. جدای از این موضوع، بسیاری در رابطه با استفاده از مکمل‌های بنزین تردید دارند.

 

در ابتدا بد نیست بدانید مکمل‌های موجود در نوع شوینده و افزایش‌دهنده اکتان قرار می‌گیرند. هر چند مکمل‌های شوینده در زمان استفاده عملکرد موتور را بهبود می‌بخشند اما در طولانی‌مدت باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن بخش‌های مختلف آن می‌شوند. در مقابل مکمل‌هایی قرار دارند که اکتان بنزین را افزایش می‌دهند. افزایش اکتان رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت دارد اما با توجه به قیمت نجومی مکمل‌های استاندارد و معتبر عملا این روش توجیه اقتصادی ندارد.

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

5. درست رانندگی کنید

بخشی از مبحث کاهش مصرف سوخت به نحوه رانندگی ارتباط پیدا می‌کند. رانندگی با سرعت بالا تنها عامل شناخته شدن برای افزایش مصرف سوخت نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، تعویض دنده در دور موتور مناسب است. به طور کلی خودرو‌های تولید داخل با توجه به ضعف موتور و رعایت نشدن تعداد زیادی از استانداردهای جهانی نیاز به رفتاری متفاوت از سوی راننده دارند. پیشنهاد می‌شود، راننده در اکثر مواقع زمانی که به دور موتور 3 هزار رسید، اقدام به تعویض دنده کند. جدای از این موضوع همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت. تنظیم موتور، شست‌وشوی انژکتور، تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت، تعویض به‌موقع فیلتر هوا و در نهایت تعویض فیلتر بنزین موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند.

 

6. مخزن ذخیره سازی

به هیچ عنوان باک اتومبیل خود را کامل پر نکنید! همواره سعی کنید بخشی حتی کوچک از آن را خالی نگه دارید. این موضوع نه تنها به کاهش وزن ارتباط دارد بلکه از بخار شدن بنزین نیز جلوگیری می‌کند. زمانی که مقدار زیادی بنزین در باک اتومبیل ذخیره شده و در مدت زمانی خاص مورد استفاده قرار نگیرد به مرور زمان بخار شده و عملا هزینه‌ای اضافه را برای شما به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از این موضوع حتی پیشنهاد می‌شود که از سلامت در باک نیز اطمینان پیدا کنید.

 

7. امتیاز مثبت انژکتور

جدای از مصرف سوخت کمتر خودرو‌های انژکتوری به خاطر حذف کاربراتور، نکته دیگری نیز وجود دارد که این نوع از اتومبیل‌ها را تبدیل به نمونه اقتصادی می‌کند. آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد، زمانی که اتومبیل در سرازیری قرار دارد، اگر به جای قرار دادن در حالت خلاص، آن را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار ندهیم، مصرف سوخت اتومبیل به صفر می‌رسد. نکته قابل اشاره این است که اگر راننده، اتومبیل انژکتوری را در زمان رسیدن به سرازیری خلاص کند، موتور اتومبیل به صورت خودکار برای روشن ماندن، کار کرده و بنزین مصرف می‌شود. در نهایت باید به این مسئله دقت کرد که حالت اشاره شده تنها مختص خودرو‌های انژکتوری است.

روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو + راه های کاهش مصرف سوخت

8. بهبود جریان هوا

مسئله دیگری که در مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد، ایرودینامیک اتومبیل است. برای استفاده‌های معمولی یا بهتر است بگوییم شهری بهترین کار پرهیز از ایجاد تغییرات کاذب است. می‌توان به حذف باربند اشاره کرد، تحقیقات مختلف ثابت کرده، باربند حتی در صورت خالی بودن ایرودینامیک اتومبیل را به‌شدت تخریب کرده و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می‌دهد. حتی باز بودن پنجره‌ها و ورود باد در زمان حرکت به داخل اتومبیل و جریان پیدا نکردن آن در کناره‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در مصرف سوخت است.

 

9. لاستیک بدون طرح

لاستیک‌ها بخش دیگری از فرآیند کاهش مصرف سوخت هستند. استفاده از لاستیک‌های رادیال به جای لاستیک‌هایی با عاج طرح‌دار در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است. به طور کلی هر چه میزان اصطکاک اتومبیل با زمین کاهش پیدا کند، موتور نیاز به قدرت کمتری برای حرکت اتومبیل دارد و نهایتا بنزین کمتری مصرف می‌شود. همین نکته در رابطه با استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر از نمونه‌های معمولی و مورد استفاده در کارخانه صدق می‌کند. افزایش پهنای لاستیک مساوی است با افزایش مصرف سوخت.

 

در این مقاله از سایت سماتک مهمترین روشهای کاهش مصرف بنزین خودرو را برایتان بیان کردیم و اگر خودروی شما مصرف سوخت بالایی را دارد بهتر است از همین امروز موارد گفته شده در این مطلب را مد نظر قرار دهید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب