ایده‌های کارآفرینی در حوزه مد و پوشاک

ایده‌های کارآفرینی در حوزه مد و پوشاک

علاقه مندان به فعالیت در صنعت پوشاک همواره به دنبال ایده‌های کارآفرینی متمایز هستند. در این رپورتاژ به نظرات و ایده‌های مدیرعامل برند برنس برای کارآفرینی در حوزه مد و پوشاک می‌پردازیم.

 

ایده‌های کارآفرینی در حوزه مد و پوشاک از نظر حمیدرضا شیرازی‌ها، مدیرعامل برند برنس:

پس از تغییرات و ایجاد شرایط مناسب، فضا برای کارآفرینان حوزه‌ی پوشاک بیش از پیش بهبود یافت. افزایش نرخ دلار، جلوگیری از قاچاق لباس، افزایش کیفیت کالای ایرانی و تمایل بیش از پیش مصرف‌کننده‌ی ایرانی به پوشیدن لباس‌های زیبا و مطابق مد دنیا و غیره بر این شد تا صنعت پوشاک در ایران رونق جدی‌تری بگیرد. علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران به این صنعت برای ورود به این حوزه همیشه یک سوال اساسی داشتند، ایده‌های کارآفرینی در پوشاک چیست؟ کدام بخش از این صنعت جای خالی زیادی برای شروع فعالیت و پرکردن خلع‌های این بازار سودآور دارد؟ در این خصوص مصاحبه‌ای با جناب حمیدرضا شیرازی‌ها، مدیرعامل برند برنس ترتیب دادیم تا ایده‌های کارآفرینی در پوشاک را از زبان ایشون بشنویم.

 

“صنعت پوشاک، صنعتی انسان‌محور و وابسته به نیروی انسانی است. هنوز در این بستر ماشین‌ها جای انسان‌ها را نگرفته‌است و نیاز به ظرفیت‌های ذهنی و فیزیکی انسانی بسیار است. درکنار این موضوع، مسئله مهم‌تری که یکی از پتانسیل‌های اساسی در این صنعت است، طیف وسیع واسطه‌ها و موقعیت‌های شغلی و درآمدزا در این زنجیره است. وجود دپارتمان‎ها، لابراتورها، کارگاه‌ها، کاخانجات، دفاتر و مراکز فعال در این حوزه متنوع، گسترده و پراکنده در سراسر ایران است. ما در برنس مد پلتفرم تخصصی مد و فشن پوشاک و اکسسوری مردانه و زنانه عرضه می کنیم و کاربران می توانند برای خرید نیم تنه زنانه، انواع شومیز ، شلوار های مردانه و زنانه ، تیشرت های زنانه و مردانه و غیره از bornosmode استفاده کنند.”

برنس مد

جناب شیرازی در ادامه‌ی مبحث کارآفرینی و فرصت‌های حوزه مد و پوشاک، تشریح کرد:

“زنجیره‌ی پوشاک طولانی است. ایده‌‌های کارآفرینی در پوشاک وسیع و جذاب است. بطور مثال تصور کنید قصد تولید نیم‌تنه زنانه دارید، علت این مثال مصرف کم پارچه و ترندی بودن این محصول میان قشر جوان در این سال‌هاست. لابراتور و دپارتمان‌های طراحی شامل تیم طراحی لباس، نیم تنه جذب ، گشاد یا فیت را دیزاین و طراحی می‌کنند، کارخانجات و متخصصان نساجی هرساله چندین و چند طاقه پارچه وارد بازار پارچه ‌فروشی ایران می‌کنند. موارد اولیه‌ی انواع پارچه‌ها در آزمایشگاه‌ها و مزرعه‌های پنبه و الیاف طبیعی و مصنوعی استخراج می‌شود، ریسندگی می‌شود، توسط دستگاه‌های بافندگی بافته و تبدیل به پارچه خام می‌شود. در پروسه تکمیل و نهایی‌سازی، پرداخت و رنگ می‌شود، چاپ‌های متنوعی به خود می‌گیرد. این پروسه تنها بخش بسیار کوچکی از پروسه تولید پوشاک است. مختصری از چرخه تولید پارچه است که زیرنظر متخصصان، مهندسان، نیروی انسانی و ماشین‌آلات صنعتی هدایت می‌شود.

 

پارچه در کارگاه‌های دوخت طبق الگوی تیم الگوسازی در تعداد کم و یا بسیار زیاد برش داده‌می‌شود، دسته‌بندی می‌شود به کارگاه‌های دوخت فرستاده می‌شود توسط چندین ده خیاط دوخته می‌شود. از یادتان نرود که کارخانجاتی برای تولید ماشین‌آلات دوخت و برش فعال و درحال خدمت به صنعت پوشاک هستند. خرج‌کارها و تزئینات لباس، انواع نوارها، مغزی‌ها، دکمه، زیپ، قیچی و و بسیاری تجهیزات خرد و کلان برای تجهیز کارگاه‌ها و کمک به تسریع روند تولید و زیبایی و کارآیی بیشتر لباس. تمام این موارد نیاز به تیم تولید و طراحی و فروش خاص خود را دارد. سری به بازار بزرگ تهران بزنید، پاساژهای بزرگی فقط برای فروش دکمه و زیپ وجود دارد، مغازه‌های بسیاری فقط برای فروش آستر لباس وجود دارد. افراد بسیاری در صنعت چاپ پوشاک فعال هستند، در چرخ‌های گلدوزی برای تزئین لباس استفاده می‌کنند. تمامی این‌ها بسترهای باپتانسیل جهت ایده‌های کارآفرینی در پوشاک است. چه کسی می‌گوید فعالیت در صنعت پوشاک فقط در کارگاه‌های تولیدی خلاصه می‌شود. جالب است بدانید نیاز به این چنین بخش‌های نادیده‌ای درآمدزاتر و سودآورتر است. ”

 

آقای حمید شیرازی‌ها در تکمیل صحبت خود در خصوص ایده‌های کارآفرینی در پوشاک، اضافه کرد:

“خرید نیم تنه زنانه روش‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. شما یک نیم‌تنه زنانه را از کجا می‌خرید؟ بسته به مخاطبان محصول شما، پاسخ می‌تواند متفاوت باشد.

 

حوزه فروش و فروشگاه‌داری، چیدمان و دکور، ابزار و تجهیزات طراحی فروشگاه، بسته‌بندی، اتیکت و مارک، مشاوران کسب‌وکار در صنعت پوشاک، مشاوران برندسازی و توسعه برند، بازاریابی، تبلیغات و مارکتینگ، انواع روش‌ها و کانال‌های فروش، استراتژی‌های حضور در فضای آنلاین و وبسایت، نمایش محصول، عکاسی و تولید محتوا و بسیاری موارد دیگر، که هرکدام به تنهایی نیازمند تیمی از نیروی انسانی باتجربه و ماهر، تجهیزات و ابزار، استراتژی، برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی و درآمدزایی است. تکنولوژی آینده درخشان و تعیین‌کننده‌ای در صنعت مد و پوشاک خواهدگذاشت. تمامی مواردی که اشاره کردم هرکدام یک ایده کارآفرینی در پوشاک است. هر سازمانی در هر شکل و مدلی کمتر و یا بیشتر به موارد نام‌برده احتیاج دارد. صنعت پوشاک بسیار به‌روز و دستخوش تغییر است. ترندها و مدها در آن بسیار اثرگذار است و فعالیت در این صنعت روحیه کارآفرینی و کنجکاوی خاص خود را می‌طلبد. وچود انسان‌های هم‌فکر و بادانش در این صنعت شاید کلید اصلی موفقیت هرکس برای فعالیت در حوزه پوشاک است. صنایع هروزه درحال رشد و توسعه هستند و در دنیا امروز هرکس جای خاص خود را به‌عنوان متخصص در بازارهای مختلف پیداکرده‌است، نباید ترسید، مسیر کارآفرینی پرفراز و نشیب و شیرین است. اهمیت توانایی اجرای ایده از ذات ایده بیشتر است، یک ایده متوسط با اجرای عالی موفق‌تر از یک ایده‌ی فوق‌العاده با اجرای ضعیف است. موفقیت در اجرا و پیاده‌سازی ایده نیازمند تجربه، دانش، تلاش و صبوری است، هیچ کسب‌وکار موفق و نام‌آشنایی یک شبه بدست نیامده‌است. اخبار و تغییرات روز دنیا را دنبال کنید و ایده را با بالاترین حد کیفیت اجرا و عملی کنید، نتیجه خواهید گرفت. ”

تکنولوژی یکی از ایده‌های جذاب صنعت مد برای امروز و آینده است.

در انتها از جناب شیرازی خواستیم تا توصیه‌ای برای کارآفرینان جوان صنعت مد و پوشاک داشته باشند، مدیر عامل برنس در این باره اشاره کرد:

حمیدرضا شیرازیها

“انرژی و سر نترس و جسورانه‌ی جوانان بزرگ‌ترین نعمت برای شروع کار است. شجاعانه و باانگیزه در مسیر تحقق اهداف و آرزوهایتان قدم بردارید و با برنامه‌ریزی و مشورت با افراد باتجربه درصد خطای کسب‌وکارتان را کاهش دهید، از زمین خوردن نهراسید چراکه کاری که انجام می‌دهید بسیار باارزش است، انسان‌های بسیاری با ایده‌های کارآفرینی در پوشاک شما مشغول به کار و خلق ارزش می‌شوند و به چرخه اقتصادی کشور کمک می‌کند. چالش‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از مسیر کارآفرینی است و هروز یک مسئله جدید منتظر شما تا توسط شما حل شود. این همان چیزی است که کارآفرینی را جذاب و آموزنده می‌کند.”

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب