ساعات واریز پایا + جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳

ساعات واریز پایا + جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳

جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳ را در این بخش برایتان آماده کرده ایم و همانطور که می دانید یکی از پرطرفدارترین روش های انتقال وجه از طریق حواله پایا است که مزایای بسیار زیادی هم دارد. واریز حواله پایا هیچ گونه کارمزدی ندارد و ساعات واریز پایا در طول شبانه روز چندین بار است که در لیست زیر برایتان تهیه و تنظیم کرده ایم. در این پست زمان واریز پایا به حساب مقصد آورده شده است.

 

ساعات واریز پایا

پایا کی به حساب میشینه؟ زمان واریز پایا بانک ها یکسان است و طراحی سامانه پایا به صورت ۲۴/۷ می باشد به این معنی که قادر است در تمامی ساعت های شبانه روز و روزهای هفته انتقال وجه به حساب مشتری را انجام دهد. طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ساعات واریز پایا در ۴ سیکل و در طول ۲۴ ساعت انجام می‌گردد و این سامانه قادر است در تمامی روزهای هفته دستور پرداخت از بانک‌های عامل دریافت نماید. چرخه واریز پایا برای دستور پرداخت های مشتریان در روزهای کاری هفته شنبه تا پنجشنبه به شرح زیر است:

 

چرخه اول: از ساعت ۱۸:۴۵ تا ۰۳:۴۵ صبح (زمان تسویه و واریز به حساب مشتری ۴ تا ۶ صبح)

چرخه دوم: از ۰۳:۴۵ تا ۰۹:۴۵ صبح (زمان تسویه و واریز به حساب مشتری ۱۰:۱۵ تا ۱۰:۴۵ صبح)

چرخه سوم: از ۰۹:۴۵ تا ۱۲:۴۵ (زمان تسویه و واریز به حساب مشتری ۱۳:۱۵ تا ۱۳:۴۵)

چرخه چهارم: از ۱۲:۴۵ تا ۱۸:۴۵ (زمان تسویه و واریز به حساب مشتری ۱۹:۱۵ تا ۱۹:۴۵)

 

تغییر ساعت کاری ادارات و شعب بانک‌ها منجر به تغییراتی در زمان واریز پایا و ساتنا گردید و از روز ۲۰ خرداد سال گذشته اعمال گردیده است. با توجه به این که عملیات تسویه ساتنا تنها در روزهای کاری صورت می‌گیرد، انجام دستور پرداخت های پایا که در خارج سیکل ارسال می‌شوند در اولین چرخه روز بعد صورت می‌گیرد. این ویژگی به بانک ها امکان می‌دهد تا بتوانند در سامانه‌های بانکداری اینترنتی، همراه بانک و نظایر آن خدمات حواله و انتقال وجه به مشتریان ارایه نمایند.

 

همچنین با استفاده از امکانات این سامانه بانک ها می‌توانند ابزارهای لازم را برای مشتریان عمده خود به گونه‌ای طراحی و فراهم نمایند که امکان صدور دسته‌ای دستور پرداخت (شامل هزاران دستور پرداخت به بانکهای مختلف) از طرف این مشتریان به شبکه بانکی میسر گردد.

 

جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳

پایا مخفف سامانه پایاپای الکترونیکی است و چند سال بعد از ساتنا به منظور بهبود عملکرد نظام بانکداری کشور راه اندازی شد. شیوه‌ای از انتقال وجه می‌باشد که در آن مشتری، بانک را مجاز می‌نماید که مبالغ مشخصی را در زمان‌های تعیین شده از حساب‌های اشخاص دیگر در بانک‌های مختلف برداشت و به حساب وی واریز نماید. این امر با توافق قبلی طرفین (مشتریان بدهکار و بستانکار) صورت می‌پذیرد. جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳ در زیر آمده است:

ساعات واریز پایا + جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳

سیستم حواله بین بانکی پایا راه اندازی شد تا بتواند پرداخت های خرد را ساماندهی کند؛ به همین دلیل انتقال وجه در این سیستم در فاصله زمانی چند ساعته و نهایتا روز کاری بعد از صدور دستور پرداخت انجام می گیرد. به غیر از این مورد شکل واریز و نحوه اتصال سیستم با بانک ها با شتاب تفاوت چندانی ندارد.

 

بانک مبدا به سیستم بانک مرکزی متصل می شود. بانک بعد از تایید به بانک مقصد اطلاع رسانی می کند و انتقال وجه انجام می پذیرد. به این ترتیب پایا و ساتنا به هم متصل اند اما پایا برای پرداخت های مدت دار مثل پرداخت حقوق کارمند ها کاربردی تر است.

 

زمان انتقال وجه پایا در روز تعطیل

در صورتی که تاریخ موثر انتقال مصادف با یکی از ایام تعطیل باشد بازه تسویه پایا بین ساعت ۱۳:۱۵ تا ۱۳:۴۵ خواهد بود. همچنین درخواست انتقال وجه جاری در نزدیک ترین سیکل ممکن انجام و در غیر اینصورت به سیکل بعدی موکول خواهد شد. مطابق قوانین بانک مرکزی، سقف مجاز انتقال وجه در هر تراکنش پایا حداکثر مبلغ یک میلیارد ریال است و در روزهای تعطیل هم این مبلغ قابل انتقال است.

 

مدت زمان انتقال پایا

انتقال وجه بین بانکی پایا از طریق شماره شبا صورت می پذیرد و مدت زمان انتقال وجه پایا حسب دستور بانک مرکزی سالانه و یا در مواقع لزوم اعلام می گردد. از حدود ۲۰ دقیقه به آخرین زمان پاسخگویی پایا (۱۸:۴۰) احتمال اینکه وجه شما در روز آتی بحساب مقصد واریز شود افزایش می یابد و سقف انتقال وجه در هر بار مبلغ ۱,۰۰٠,٠٠٠,٠٠٠ ریال می باشد. لازم به ذکر است، مدت زمان عملیات واریز به حساب مقصد به عملکرد سیستم انتقال وجه بین بانکی ( پایا ) وابسته می باشد.

 

انتقال پایا چقدر طول میکشد

پایاپای الکترونیک (پایا) زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله‌ها و انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می‌دهد. سیستم پایابه گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت های متعدد را از طرف بانک ها دریافت، پردازش و برای انتقال در ساعات واریز پایا به بانک های مقصد ارسال نماید.

 

متناظراً بانک ها نیز می‌توانند دستور پرداخت های مشتریان خود را به صورت انفرادی یا انبوه دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک های مقصد به «پایا» ارسال کنند. سامانه پایاپای الکترونیک در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزش‌افزوده را برای بانک ها میسر می‌سازند.

 

در راستای تغییر ساعت کاری ادارات و شعب بانک‌ ها در سال قبل، ساعات کاری سامانه‌های چکاوک، ساتنا و پایا اعلام شد. بر این اساس ساعت واریز حواله پایا در فروردین ماه ۱۴۰۳ شرح این جدول می باشد:

ساعات واریز پایا + جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳

مواردی که در انتقال وجه پایا شما تایید می کنید:

۱. مشتری با امضای این دستور پرداخت به بانک اجازه می دهد تا وجه مورد انتقال و کارمزدهای مربوط را از حساب وی برداشت نماید.

 

۲. دستور پرداخت صادر شده پس از پذیرش آن توسط بانک قطعی و غیرقابل برگشت بوده و انجام آن جزء تعهدات بانک محسوب میشود.

 

۳. استرداد وجه مورد انتقال پس از پذیرش دستور پرداخت توسط بانک به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

 

۴. بانک متعهد است در تاریخ درخواست شده توسط مشتری (تاریخ مؤثر)، وجه را در صورت تکافوی موجودی حساب مشتری به بانک ذینفع ارسال نماید.

 

۵. در صورتی که به هر دلیل تاریخ مؤثر انتقال با یکی از ایام تعطیل رسمی مصادف باشد، بانک انتقال را در اولین روز کاری بعد از تعطیل انجام می دهد.

 

۶. مسئولیت واریز وجه انتقال داده شده به حساب ذینفع (مقصد) در تاریخ مؤثر انتقال بر عهده بانک ذینفع (مقصد) است و لذا در این خصوص مسؤولیتی متوجه بانک صادر کننده دستور پرداخت (مبداء) نیست.

 

۷. نام دارنده حساب مقصد و وضعیت فعلی حساب مزبور باید توسط بانک مبداء از سامانه استعلام استخراج و به صورت چاپی به رویت و تایید مشتری برسد.

 

۸. در صورت عدم ارسال درخواست استعلام به سامانه استعلام در بانک مبدا و وقوع هرگونه اشتباه واریزی، ریسک مربوطه بر عهده بانک مبدا خواهد بود.

 

۹. در صورت ارسال درخواست استعلام و عدم دریافت پاسخ استعلام از بانک مقصد به هر دلیل، بانک مبدا موظف به اعلام موضوع به مشتری بوده و در صورت تاکید وی بر ارسال دستور پرداخت و پذیرش مسئولیت مربوط، خدمت ارائه گردد. مسئولیت را می پذیرم.

 

۱۰. مشتری مبدا و یا ذینفع دستور پرداخت می تواند با در دست داشتن شماره پیگیری نسبت به استعلام وضعیت انجام دستور پرداخت از بانک مبداء و بانک مقصد اقدام نماید.

 

۱۱. با توجه به قانون مبارزه با پولشوئی مصوب ۱۳۸۶/۱۱/۰۲ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه و دستورالعمل های اجرایی آن، بدین وسیله متعهد و ملتزم می شوم/می شود، ضمن رعایت مواد قانون یاد شده و مقررات مربوطه از هرگونه اقدامی که منجر به پولشوئی گردد خودداری نموده و همچنین به اشخاص ثالث اجازه استفاده از حساب ها و خدمات بانکی و ابزارهای الکترونیکی خود را ندهم/ندهد و همچنین اعلام می نمایم/نماید، اطلاعات ارائه شده بر اساس آخرین تغییرات می باشد و بعلاوه متعهد و ملتزم می شوم/می شود، هرگونه تغییر در کد و نشانی پستی/ثبتی و سایر تغییرات را در کوتاه ترین زمان ممکن به مراجع قانونی ذیربط (ثبت احوال و یا ثبت اسناد املاک) اطلاع داده و مستندات تغییرات را به بانک ارائه نمایم/نماید.

 

بیشتر بخوانید: فرق ساتنا با پایا چیست

ساعات واریز پایا + جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳

چرا باید از حواله پایا استفاده کنیم؟

هسته انتقال اعتبار یا انتقال مستقیم همانند یک سامانه حواله بین بانکی عمل می‌نماید، با این تفاوت که این سامانه علاوه بر پذیرش حواله‌های انفرادی و واریز در سیکل های پایا قادر خواهد بود تا حواله‌های انبوه شامل تعداد بسیار زیادی دستور پرداخت را نیز از بانک ها و مشتریان آنها دریافت، پردازش و در زمان واریز پایا به حساب مشتری واریز نماید. قابلیت های حواله پایا ارائه خدمات زیر را در شبکه بانکی میسر خواهد ساخت:

 

۱. پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات: بسیاری از تسهیلا‌ت گیرندگان، دریافتی‌ های مستمر خود را در بانکی غیر از بانک تسهیلات دهنده دریافت می‌کنند. بر این مبنا استفاده از خدمات «پایا» امکان واریز وجه اقساط تسهیلات را بدون نیاز به مراجعه به شعب دو بانک و انتقال فیزیکی اسکناس، ایران چک یا اسناد بانکی کاغذی میسر خواهد ساخت.

 

۲. پرداخت حقوق و مستمری: در حال حاضر سازمان ها برای پرداخت حقوق یا مستمری کارکنان یا بازنشستگان ناچارند برای تمامی تابعان خود در یک بانک حساب افتتاح کنند. استفاده از امکانات این سیستم به سازمان ها و کارکنان و بازنشستگان آنها امکان می‌دهد تا بدون نیاز به افتتاح حساب های متعدد در بانک های مختلف بتوانند حقوق یا مستمری خود را از طریق واریز به حسابی که مد نظر کارکنان است دریافت کنند. این ویژگی به صورت ضمنی از تعدد حساب ها در شبکه بانکی کشور خواهد کاست.

 

۳. پرداخت سود سهام و اوراق بهادار: شرکت هایی که دارای تعداد انبوهی سهامدار هستند می‌توانند با استفاده از امکانات سیستم پایا بدون نیاز به افتتاح حساب برای تک تک سهامداران، یا ارایه فیش برای دریافت سود سهام، وجوه را مستقیماً به حساب سهامداران واریز کنند.

 

۴. با استفاده از هسته برداشت مستقیم (انتقال معکوس) «پایا»، برای اولین بار در کشور امکان ارایه خدمات بانکی مبتنی بر دستور پرداخت های پیش‌ تایید شده را به صورت بین بانکی میسر می‌سازد. هسته پردازشی برداشت مستقیم، طیف وسیعی از خدمات پرداخت بانکی انفرادی و انبوه، نظیر پرداخت قبوض، پرداخت اجاره‌ بها، اقساط تسهیلات و نظایر آن را به صورت بین بانکی امکانپذیر خواهد ساخت. همچنین عملکرد خدمات مبتنی بر هسته برداشت مستقیم همانند واگذاری چک در بانک های مقصد بوده و می‌تواند جایگزین بخش بزرگی از پرداخت های مبتنی بر چک نیز گردد.

 

جمع بندی

زمان واریز پایا در روزهای عادی و تعطیل را در این مقاله برای شما عزیزان بیان کردیم و در پایان بد نیست بدانید این سیستم زیر ساخت مبادله پیام‌های مالی مبتنی بر شماره حساب بانکی بوده و تسویه بین بانکی مبادلات انجام شده توسط این سامانه از طریق «ساتنا» صورت خواهد گرفت. به این منظور «پایا» مستقیماً به «ساتنا» متصل بوده و عملیات تسویه را در پایان هر چرخه پایاپای و در ساعات واریز پایا به صورت خودکار انجام خواهد داد. جدول ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۳ طبق آخرین گزارش ها در بالا تهیه و گردآوری شد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب