بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

کوتاهی موی نوزاد دغدغه شما مادر عزیز شده است؟ آیا می خواهید بدانید که بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد چه وقت است؟ در اینجا سایت سماتک بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد را برای شما مادران عزیز شرح داده است.

 

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد

بهترین زمان برای کوتاهی موی نوزاد چه تایمی است؟ هیچ فرقی نمی کند که شما موی نوزادتان را برای اولین بار در چه سنی کوتاه کنید. نکته ای که دانستن آن مفید است این است که نوزادان پس از تولد، دارای مویی هستند که داخل رحم رشده کرده است و به آن موی داخل رحمی یا لانوگو می گویند. بعد از تولد و بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه موی لانوگو که مویی نازک و ظریف است می ریزد و به جای آن مویی کرک مانند به نام ولوس رشد می کند. به تدریج و با گذشت زمان موی ولوس در قسمت سر جای خود را به موهایی ضخیم تر به نام ترمینال می دهد اما در قسمت های دیگر بدن ولوس باقی می ماند.

بنابراین چه والدین سر نوزاد را بتراشند چه نتراشند لانوگوها یا موهای داخل رحمی طی ۲ تا ۳ ماه می ریزند. شاید ظاهر موهای نوزاد از نظر مادر خیلی متفاوت نباشد ولی ماهیت این موها با هم فرق دارند. بنابراین همان طور که اشاره کردم اصلاح و کوتاهی موی نوزاد تاثیری در روند افزایش مو، ضخیم شدن مو، پرپشتی و جلوگیری از ریزش موی نوزادان ندارد.

 

از باورهای غلطی که در جامعه رواج پیدا کرده است تراشیدن موی سر نوزاد می باشد. به هیچ وجه موی سر نوزاد خود را با تیغ اصلاح نکنید. این کار باعث پرپشت شدن موی سر نوزاد نمی شود. چرا که هنگامی از سمت ریشه مو به سمت بالای مو می رویم، مو نازک تر می شود. پس هنگامی که شما با تیغ سر نوزاد خود را کوتاه می کنید، قسمت نازک از بین رفته و قسمت ضخیم مو باقی خواهد ماند. به همین دلیل فکر می کنید که مو ضخیم تر شده است. از طرفی دیگر با رشد مجدد موی نوزاد، قسمت بالایی مو دوباره نازک می شود.

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

۱- بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد اگر فرزند شما موهای بلند و پرپشتی داشته باشد، ۱۸ ماهگی و بهترین زمان اولین اصلاح موی نوزاد است و اگر موهای کم پشت و کوتاهی دارد ۲ سالگی است. از اولین اصلاح به بعد هر ۲ یا ۳ ماه، ۱ تا ۲ سانتی متر سر موهای بچه را کوتاه کنید.

 

۲- عده ای از مادران به اشتباه فکر می کنند «هرچه بیشتر موی سر نوزاد را کوتاه کنند، موهایش پرپشت تر و زیباتر می شود»، اما حجم موها به وضعیت ژنتیکی هر فرد بستگی دارد و موها با گذشت زمان و افزایش سن بلند می شود. با کوتاهی موی نوزاد فقط می توان از خراب شدن سر موی سر نوزاد پیشگیری کرد.

 

۳- بعضی از خانواده ها به دلیل اینکه فرزندانشان موهای پرپشتی داشته باشند سر نوزاد خود را با تیغ می زنند. حال اینکه این کار بسیار خطرناک است و ارزش علمی ندارد. وقتی از سمت ریشه به سمت نوک مو می رویم، مو نازک تر می شود، در نتیجه وقتی شما مو را تیغ می زنید قسمت نازک مو می افتد ولی سطح مقطع و ریشه مو که ضخیم تر است باقی می ماند، در نتیجه فکر می کنید با تیغ زدن مو ضخیم تر شده است. در حالی که وقتی مو رشد کند و به سمت بالا برود دوباره نازک می شود. در واقع همه ما با یک تعداد پیاز موی مشخص به دنیا می آییم که نمی توان این تعداد را بیشتر کرد.

 

۴- در نوزادان اولین موهای کرکی غالباً بعد از تولد می ریزند و رشد بعدی ممکن است طول بکشد، بنابراین کودک شما ممکن است تا چند ماه طاس به نظر برسد. به دلیل اینکه موهای سر نوزاد هنوز به طور محکم در داخل پوست جا نگرفته است، با کمی اصطکاک و سائیده شدن موهای پشت سرش با بالش دچار ریزش می شود و در نتیجه محل های سفید و بی مو در پشت سرش دیده می شود.

 

۵- اغلب یک لایه موی نازک و تیره رنگ، بر روی پیشانی، شانه ها و کمر نوزاد دیده می شود که به این مو کرک گفته می شود و مانند بسیاری از جنبه های ظاهری نوزادان، کاملاً عادی است. کرک بیشتر در نوزادان نارس یا نوزادان مادران مبتلا به دیابت شایع است. این کرک ها نگران کننده نیست و پس از چند هفته می ریزند.

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

بهترین زمان برای کوتاهی موی نوزاد

اگر از خودتان می‌پرسید چرا کوتاهی موی نوزاد به‌خصوص برای اولین بار باعث ترسیدنش می‌شود، خوب است خودتان را جای بچه کوچکی بگذارید که خانمی غریبه، دور گردنش پلاستیک می‌پیچد و به سرش آب می‌پاشد. در عین‌ حال هم صدای سشوار می‌شنود، بوهای تازه‌ای به مشامش می‌خورد و با محیط تازه‌ای روبه‌رو شده است. قطعاً این تجربه‌‌ها برای نوزادان و بچه‌های کوچک، شیرین نیستند. برای اینکه بتوانید با ترس فرزندتان از رفتن به آرایشگاه و کوتاهی موی نوزاد مقابله کنید، از راهکارهای ما در این مقاله از سایت سماتک استفاده کنید.

 

بعضی از نوزادان با خرمن گیسو به دنیا می‌آیند و سر بعضی دیگر را برای پیدا کردن چند تار مو باید جستجو کرد. اگر فرزندتان موهای پرپشتی دارد، می‌توانید اولین قرار آرایشگاه او را به هشت‌ماهگی موکول کنید؛ اما اگر کم مو است بهتر است تا دوسالگی گزینه کوتاهی موی نوزاد را از دور خارج کنید.

چه هشت‌ماهگی و چه دوسالگی، هیچ‌کدام به‌عنوان زمان قطعی معرفی نمی‌شوند. کوتاهی موی نوزاد، بیشتر به تصمیم خودتان بستگی دارد. نکته مهم این است که یادتان باشد ممکن است حلقه‌های فرفری موهای نوزادتان بعد از کوتاهی موی نوزاد دیگر برنگردند. پس هر وقت تصمیم گرفتید موهایش را کوتاه کنید، گرفتن ژست‌های مختلف عکاسی با نوزادتان را فراموش نکنید.

 

آماده کردن نوزاد برای اصلاح

نوزادان از غافلگیر شدن خوششان نمی‌آید؛ به همین دلیل لازم است قبل از اصلاح موی نوزاد او را با پروسه کار آشنا کنید. برای مثال می‌توانید اول دست به کار کوتاهی موهای خودتان شوید و سپس در حالی موهایتان را کوتاه کنید که فرزندتان بتواند شما را ببیند. حتی می‌توانید چند روز قبل از وقت آرایشگاه، فرزندتان را پیش آرایشگر ببرید تا پیش او غریبی نکند. در حین کوتاهی موی نوزاد درباره چیزهایی که می‌بیند با او صحبت کنید. از آنجایی‌که ممکن است معنی بعضی کلمه‌ها را متوجه شود تا جایی که می‌توانید آن‌ها را لطیف کنید؛ مثلاً به جای جمله «قرار است موهایت را کوتاه کنیم»، بگویید: «قرار است پسرم/ دخترم خوشگل‌تر شود.» در نهایت اگر کتاب داستانی در این‌ باره پیدا کردید با رعایت نکات مربوط به کتابخوانی برای نوزاد و نوپا، آن را برای فرزندتان بخوانید تا نسبت به کوتاهی موی نوزاد آمادگی بیشتری پیدا کند.

 

انتخاب بهترین آرایشگاه برای کوتاه کردن موی نوزاد

خوشبختانه مدتی است حضور انواع سالن زیبایی کودک در کشور پررنگ شده است. این سالن‌ها اغلب مجهز به انواع اسباب‌بازی، کتاب داستان کودکانه و موسیقی هستند و باعث می‌شوند پروسه کوتاهی موی نوزاد آسان‌تر شود. اگر در محل زندگی‌تان چنین جایی پیدا نکردید، از سالن خودتان بخواهید آرایشگری را به شما معرفی کند که میانه‌اش با بچه‌ها خوب است و می‌داند چطور بدون کمترین استرس موهایشان را کوتاه کند.

 

اقدامات لازم قبل از کوتاهی موی نوزاد

قبل از رفتن به سالن، یکی از اسباب‌بازی‌های موردعلاقه نوزادتان را به همراه ببرید تا در آرایشگاه سرگرم باشد. می‌توانید برایش هدیه‌ای تهیه کنید و داخل کیفتان بگذارید تا بعد از کوتاهی موی سر نوزاد به او بدهید. اگر فرزندتان نسبت به استفاده از پیشبند مقاومت کرد، خودتان پیشبند ببندید و نحوه استفاده از آن را نشان دهید. بهتر است فرزندتان را رو به روی آینه قرار ندهید تا با دیدن قیچی نترسد. اگر متوجه شدید که خیلی ورجه‌وورجه می‌کند، او را از روی صندلی بردارید و روی پاهایتان بنشانید. بهتر است از یکی از دوستان یا اقوامتان بخواهید همراهتان بیاید تا اگر مجبور شدید فرزندتان را نگه دارید، او از شما فیلم و عکس بگیرد.

 

حفظ آرامش مادر قبل از کوتاهی موی سر نوزاد

شاید باورتان نشود ولی بچه‌ها خیلی راحت احساسات شما را بو می‌کشند! کافی است برای بردن فرزندتان به آرایشگاه برای کوتاهی موی نوزاد نگران باشید تا فرزندتان خیلی سریع نگرانی‌تان را احساس کند و شروع به گریه و زاری کند. به همین دلیل قبل از هر چیز حواستان به آرامش خودتان باشد.

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

بهترین زمان رفتن به آرایشگاه برای اصلاح موی نوزاد

نسبت به برنامه ریزی زمانی اصلاح موی نوزاد حساس باشید. بهتر است وقت آرایشگاه را زمانی بگیرید که بین زمان شیر خوردن و خواب او باشد؛ چون اینطوری فرزندتان خواب‌آلود یا گرسنه نیست و بهانه نخواهد گرفت. قبل از رفتن به آرایشگاه برای اصلاح موی نوزاد هم حتما تماس بگیرید تا از بودن آرایشگر مورد نظرتان و سر جا بودن وقت مطمئن شوید.

 

تاثیر کوتاه کردن موی سر نوزاد در رشد مجدد موها

فولیکول های مو هنگام تولد تعداد خاصی دارد. فولیکول ها کیسه های ضروری هستند که باعث رشد موی سر نوزاد می شوند. تعداد فولیکول های روی سر تعداد موهایی که در طول عمر رشد می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد، البته این جدای تعیین ماهیت موها است – بافت، تراکم، و یا صاف، فرفری، یا مواج بودن. تعداد فولیکول های مو به ژنتیک مربوط می شود. ژن ها هستند که تعیین می کنند یک فرد چند فولیکول داشته باشد، پس در نتیجه این تعداد نمی تواند تغییر کند.

 

بسیاری از نوزادان با رشد موی نامرئی به دنیا می آیند، در قالب موهای ولوس ( موهایی کوچک با رنگی روشن ). موهای ولوس رنگ روشنی دارند، و ظریف و کوتاه هستند. طبیعت این موها سه تا هفت ماه پس از تولد تغییر می کند. یک کودک وقتی به دو سالگی می رسد تغییرات موهایش نیز کامل میشود یعنی موهای ولوس به موهایی ضخیم و بالغ تبدیل می شوند.

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

بر خلاف تصور رایج در جامعه، کوتاهی موی نوزاد هیچ تاثیری در رشد موها نداشته و گاهی نیز به ریشه مو آسیب می‌ رساند.

نوزادان در یك سال نخست زندگی دارای موهایی كرك‌ مانند و بسیار ضعیف هستند كه این موها در این یك سال به تدریج می ‌ریزند و پس از آن موهای دائمی كودك رشد خواهند كرد.

کوتاهی موی نوزاد در هیچ سنی، تاثیری در رشد مو و پر پشت شدن آن ها نداشته و این تصور كه تراشیدن موی سر نوزاد موجب رشد بیشتر موها در بزرگسالی می ‌شود، كاملا نادرست است.

وارد آمدن هر گونه فشار و یا ضربه به ریشه موی نوزادان، موجب ریزش مو و كندی رشد موها شده و به والدین توصیه می‌ شود از تراشیدن موی نوزدان، شانه كردن موهای نوزاد با شانه‌ های غیراستاندارد و بستن موی سر نوزاد پرهیز كنند.

پوست سر نوزادان بسیار نازك است و ممكن است هنگام تراشیدن موها و یا شانه كردن، خراشیده شده و به ریشه مو آسیب وارد شود.بهترین و ایمن ‌ترین روش، شانه كردن موی سر نوزدان توسط دست و یا برس ‌های بسیار نرم است.

توصیه می ‌شود موی سر نوزادان تا پیش از یك سالگی تراشیده نشود و پس از ریختن موهای نوزادی و رشد موهای دائمی می‌ توان جهت یك دست شدن ریشه مو، آن ها را تراشید.

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

آموزش کوتاهی موی نوزاد

برای کوتاه کردن موی نوزاد تلاش کنيد روزانه با نوزاد حرف بزنید و سرش را ناز کنید تا احساس امنيت و آرامش کند.

 

1- ابتدا ملافه تمیزی روی زمین انداخته و نوزاد را به پشت بر روي آن بخوابانيد.

 

2- يک قيچي، کاسه کوچکي از آب ولرم و مقداري پنبه بهداشتي در دسترس‌تان قرار دهيد.

 

3- پنبه را در آب ولرم خيس کنيد و آن را روي موهاي نوزاد بماليد. در همين حال سعي کنيد مرتباً با او صحبت کنيد و سرش را نوازش دهيد تا احساس امنيت و آرامش کند.

 

4- سر نوزاد را به يک طرف بچرخانيد و دسته کوچکي از موهايش را بين دو انگشت نشانه و وسط بگيريد. با قيچي موهايي راکه بيرون انگشت مي‌ماند، کوتاه کنيد. بقيه موهايش را نيز به همين ترتيب کوتاه کنيد. سرش را به طرف ديگر بچرخانيد و موهاي آن طرف را نيز کوتاه کنيد.

 

5- برای کوتاهی موی پشت سر نوزاد، او را به روي شکم خوابانده و اجازه دهيد در حالتي که خودش احساس راحتي مي‌کند و در عين حال صورتش به طرف زمين است، قرار گيرد. با پنبه خيس موهاي پشت سر نوزاد را نيز کمي خيس کنيد. با گرفتن دسته‌هاي کوچک مو بين انگشتان نشانه و وسط، موهايش را کوتاه کنيد. بهتر است ابتدا از موهاي انتهايي نزديک گردن شروع کرده و بتدريج به سمت بالا بياييد. وسط پشت سر، معمولاً به علت اينکه مرتباً با بالش در تماس است، خالي از موست که بعد با گذشت زمان موهاي جديدآن قسمت را خواهد پوشاند.

 

6- در پايان با برس بسيار نرم و لطيفي موهاي سر نوزاد را شانه بزنيد تا در صورت مشاهده موهاي بلند و کوتاه نشده، آنها را مجدداً کوتاه کنيد.

بهترین زمان کوتاهی موی نوزاد | بهترین زمان برای اصلاح موی نوزاد

نکات مهم برای مراقبت از موی نوزاد

مقدار موی نوزاد در زمان تولد، نوع و مقدار مو در آینده را پیش بینی نمی کند، زیرا اغلب موها می ریزند و موی جدید جایگزین آن می شود. باید توجه کرد همان طور که پوست لطیف نوزاد نیاز به مراقبت دارد موهای نوزاد نیز نیاز به مراقبت دارد. برای مراقبت از موهای کودک با اصلاح به موقع و استفاده از شامپوهایی که کودک به آن ها حساسیت ندارد می توان از موهای کودک مراقبت کرد.

 

طریقه نگهداری موهای بزرگسالان با نوزدان بسیار متفاوت است. یعنی به هیچ وجه موهای نوزادان خود را شانه، سشوار، ژل یا واکس مو نزنید، زیرا موهای سر کودکان بسیار لطیف و زیبا است و نیازی به استفاده محصولات آرایشی ندارد. این محصولات باعث شکسته شدن و آسیب دیدن موی نوزادان می شود.

از آنجایی که نوزادان هیچ هورمون جنسی ندارند و چربی موی آن ها بسیار اندک است. به این علت سریعاً صدمه پذیر و شکننده می شوند. پس بهتر است از سشوار کشیدن موهای نوزدان، خودداری کنید و از شانه نیز به آرامی استفاده کنید و همچنین برای شانه زدن موی نوزاد خود از شانه های استاندارد استفاده کنید و از بستن موی سر نوزاد خود با کش خودداری کنید.

 

نوزادانی که در شرق به دنیا می آیند نسبت به نوزادانی که در اروپا متولد می شوند، از موهای بیشتری برخوردارند؛ اما برخی از نوزادان بعد از تولد بدون مو و برخی دیگر بسیار پر مو می باشند که گویی نیازمند پیرایش مو می باشند. این موها، مقدار مو را در آینده به ما نشان نمی دهد. چرا که این موها می ریزند و موهای جدید جایگزین آن ها می شوند. بهتر است که از موهای اولیه نوزاد نیز با استفاده از شامپوهای مخصوص کودکان، مراقبت کنید. توصیه های سایت سماتک درباره کوتاهی موی نوزاد و همچنین بهترین زمان اصلاح موی سر نوزاد فراموش تان نشود.

جدیدترین مطالب