اعمال شب آرزوها در ماه رجب (اعمال ليلة الرغائب في رجب)

اعمال شب آرزوها در ماه رجب (اعمال ليلة الرغائب في رجب)

اعمال شب آرزوها چیست

اعمال شب آرزوها بسیار مجرب و مستحب است و اعمال شب آرزوها در ماه رجب در اینجا بیان می شود. اعمال مخصوص شب آرزوها که شما باید در نخستین شب جمعه ماه رجب انجام دهید را به همراه طریقه خواندن نماز شب آرزوها در ماه رجب در ادامه این پست از سایت سماتک به اختصار توضیح خواهیم داد.
اعمال شب آرزوها لیله الرغائب در فارسی با نام شب آرزوها معنا شده است، در این شب، درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده و عرشیان همه آماده‌اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند. شب آرزوها، شبی است برای درخواست بهترین‌ها از خداوند بخشنده‌ای که مهربانی و لطفش هیچگاه توقف‌پذیر نبوده و نخواهد بود. برای این شب اعمالی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

 

اعمال شب آرزوها یا لیله الرغائب چیست؟

اعمال شب آرزوها : گرفتن روزه اولین پنج شنبه ماه رجب

گرفتن روزه در اولین پنج شنبه ماه رجب در صورت امکان توصیه شده است. بر طبق روایات دینی در رابطه با ثواب گرفتن روزه ماه رجب آمده است، كسى كه یك روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور خواهد شد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته می‌شود.

اعمال شب آرزوها در ماه رجب (اعمال ليلة الرغائب في رجب)

طریقه خواندن نماز شب آرزوها در ماه رجب

اعمال شب آرزوها : زمان خواندن نماز لیله الرغائب، در هنگام غروب آفتاب، بین نماز مغرب و عشا در اولین شب جمعه ماه رجب است. این نماز 12 رکعت است و همانند سایر نمازهای مستحبی لازم است، هر دو رکعت نماز را با یک سلام تمام کنید.

 

در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحید خوانده میشود و بعد از اتمام دوازده رکعت، 70 مرتبه بگویید:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ الْأُمِّىِّ وَعَلى‏ آلِهِ
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

 

پس به سجده بروید و 70 مرتبه بگویید:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

 

پس ‏سر از سجده بردارید و 70 مرتبه بگویید:
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلِىُّ الأَعْظَمُ
پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانى بگذر، تو خود خداى برتر و بزرگترى

 

پس باز به سجده بروید و 70 مرتبه بگویید:
سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَالرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

 

اعمال شب آرزوها در ماه رجب

اعمال شب آرزوها در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری، نیایش و طلب آمرزش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است.

اعمال شب آرزوها در ماه رجب (اعمال ليلة الرغائب في رجب)

اعمال مربوط به شب آرزوها

اعمال شب آرزوها واژه‌ رغائب در زبان عربی، جمع رغیبه به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل است و همچنین به معنای عطا و بخشش فراوان نیز می‌باشد. بنابراین بر طبق معنای اول «لیله الرغائب» شبی است که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار است و بندگان خدا در این شب گرایش زیادی به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند.

 

اعمال شب آرزوها بر اساس معنای دوم «لیله الرغائب» شبی است که در آن عطاء و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با روی آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی‌ و عظمتش، شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه وی می‌شوند.

 

اعمال مخصوص شب آرزوها

ماه رجب، ماه امیرالمومنین(ع) و ماه استغفار است. بر طبق روایات دینی عطاء و بخشش پروردگار در این شب بسیار است و بندگان با روی آوردن به بارگاه احدیت و خشوع، شایسته دریافت عطا و کرم بی حسابش می‌شوند.
در مورد فضیلت شب آرزوها از پیامبراكرم صلوات الله علیه آمده است، گناهان بسیار به سبب کرامت این شب آمرزیده خواهد شد و هر کس این نماز را بخواند، چون شب اول قبر او شود، خداوند حق تعالی ثواب این نماز را بسوی او با روی گشاده و درخشان، زبان فصیح و به نیکوترین صورت به سمت او می فرستد.

 

اعمال شب آرزوها پس با وی گوید: ای حبیب من بشارت باد تو را که نجات یافتی از هر شدت و سختی. گوید توکیستی؟ به خدا سوگند که من روئی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرین‌تر از کلام تونشنیده‌ام و بوئی بهتر از بوی تو نبوئیدم.

اعمال شب آرزوها گویـد: من ثواب آن نمـازم که در فلان شب از فلان مـاه از فلان سال به جای آوردی. آمـده ام امشب به نزد تو تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم. وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیـده شود، من سایه بر سـر تو خواهم افکند در عرصه قیامت. پس خوشحال باش که خیر از تو هرگز معدوم نخواهد شد .این شب شب ویژه ای برای اهل دل است. امیدواریم پیش از تماشای هلال ماه رجب سال آینده، همه آرزوهایتان محقق شده باشد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب