اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

اعمال شب عید مبعث مصادف با 27 رجب را در اینجا بیان خواهیم کرد اگر به دنبال ادعیه و دعاهای مخصوص شب و روز عید مبعث هستید سایت سماتک در اینجا شما را راهنمایی خواهد کرد. در ابتدا اعمال مخصوص شب عید مبعث را با هم مرور خواهیم کرد و سپس اعمال مستحبی روز عید مبعث حضرت رسول اکرم ص را می خوانید.

 

اعمال مستحبی و مخصوص عید مبعث و  دعاهای مستحبی شب و روز عید مبعث را می‌توان در کتب ادعیه و احادیث به جا مانده از معصومین (ع) و مفاتیح الجنان پیدا کرد. چند نمونه از این اعمال را که در کتب معتبر حدیثی ذکر شده‌اند می‌خوانیم. بر اساس باور شیعیان، محمد مصطفی در روز ۲۷ رجب عام الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش بینی شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است.

 

اعمال مستحبی روز عید مبعث

روز مبعث روزی است که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) توسط خداوند به عنوان آخرین پیامبر مبعوث شدند. اعمال مستحبی روز عید مبعث ثواب بسیاری دارد و در ادامه اعمال مستحبی و ادعیه های روز عید مبعث را می خوانید. هرساله مسلمانان جهان این روز را جشن می‌گیرند و به شادی و سرور می‌پردازند و توصیه شده است اعمال شب و روز عید مبعث را انجام دهید. عید مبعث که بیست و هفتمین روز ماه رجب است اعمال خاصی دارد که انجام آن‌ها مستحب است. انجام دادن اعمال شب و روز عید مبعث بسیار مورد تاکید ائمه معصومین (ع) بوده است. روایت است که حضرت امام جواد (ع) در حدیثی فرمودند:

 

“در رجب شبی است که از آنچه که بر آن آفتاب می‌تابد؛ بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث گردید و برای آن شب اعمالی است که اگر شیعه‌ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می‌برد… ” در ادامه این متن برخی از اعمال مخصوص شب و روز عید مبعث و دعاهای مستحبی روز عید مبعث را گردآوری کرده‌ایم که امیدواریم توفیق انجام این اعمال را پیدا کنید.

اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

زیارت قبر مطهر پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) در روز عید مبعث مستحب است

زیارت قبور مطهر ائمه معصومین (ع) همیشه مستحب بوده است و توفیقات فراوانی به همراه دارد. شب و روز عید مبعث از بهترین زمان‌ها برای زیارت این دو بزرگوار است. البته این برای تمام مسلمین شدنی نیست، پس بهتر است با قرائت زیارت نامه حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) از کمال توفیقات بهره‌مند شویم و سلام ویژه به ساحت مقدس حضرت رسول (ص) و امیرمومنان (ع) برسانیم.

 

صلوات فرستادن در روز مبعث

صلوات فرستادن در روز مبعث از جمله بهترین ذکر‌هایی که جای جای سخنان اهل بیت (ع) به آن اشاره شده است و ختم آن فضیلت‌های بسیاری دارد. شیعیان در مواجهه با مشکلات متعدد از صلوات مدد می‌جویند و یکی از بهترین روز‌ها برای بسیار صلوات فرستادن یا ختم صلوات روز عید مبعث است.

 

روزه مخصوص عید مبعث

بنا بر رسم رایجی که در میان شیعیان است، بسیار مستحب است که در روزهای عید و خرسندی روزه گرفته شود. روز عید مبعث یکی از روز‌هایی است که به صورت ویژه توصیه شده است در آن روز روزه گرفته شود. همچنین بنا بر نقل قولی روزه گرفتن در روز عید مبعث برابر است با هفتاد سال روزه گرفتن.

اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

غسل مستحبی در روز عید مبعث

مستحب است مسلمین جهان در شب و روز عید پر شکوه مبعث غسل کنند و آلودگی‌های ظاهری و باطنی وجودشان را از خود دور کنند. این غسل باید به نیت غسل مستحب شب و روز عید مبعث باشد.

 

دوازده رکعت نماز عید مبعث

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.
کمی قبل حدیثی از امام جواد (ع) نقل کردیم که در ادامه آن حضرت یکی از اعمال شب عید مبعث را اینگونه بیان می‌کند:

 

اعمال مخصوص شب عید مبعث

«پس از نماز عشاء هر ساعتی از شب را تا پیش از نیمه آن بیدار شو و دوازده رکعت نماز اقامه کن و در هر رکعت حمد و سوره‌ای از سوره‌های کوچک مفصّل (و مفصّل ازسوره محمّد است تا آخر قرآن) بخوان. نماز‌ها دو رکعتی هستند. پس از هر دو رکعت بعد از سلام؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَیْن (یعنی سوره‌های ناس و فلق) و سوره‌های توحید و قُلْ یا اَیُّها الْکافِرُونَ هر کدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الکرسی هر کدام را هفت مرتبه بخوان؛ و بعد از اتمام نماز دعای ذیل خوانده شود:

اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

دعای مخصوص روز عید مبعث

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی
ستایش خاص خدایی است که
لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکنْ لَهُ شَریک فی الْمُلْک وَ لَمْیَکنْ لَهُ وَلِی مِنَ
نگیرد فرزندی و نیست برای او در فرمانروایی شریکی و نیست برایش یاوری از
الذُّلِّ وَ کبِّرْهُ تَکبیراً اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُک بِمَعاقِدِ عِزِّک عَلَی اَرْکانِ
خواری و به بزرگی کامل بزرگش شمار خدایا از تو خواهم به حق چیز‌هایی که موجبات عزتت بر پایه‌های
عَرْشِک و َمُنْتَهَی الرَّحْمَةِ مِنْ کتابِک وَ بِاسْمِک الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ
عرشت می‌باشد و به حق سرحد نهایی رحمتت از کتابت و به نام بزرگ‌تر بزرگ‌تر
الاْعْظَمِ وَ ذِکرِک الاْعْلی الاْعْلی الاْعْلی وَ بِکلِماتِک التّامّاتِ
بزرگ‌ترت و به حق ذکرت که والاتر و برتر و اعلی است و به کلمات تام و تمامت
اَن ْتُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی ما اَنْتَ اَهْلُهُ.
پس بخوان هر دعائی درود فرستی بر محمد و آلش و انجام دهی درباره من آنچه را تو شایسته آنی.»

 

ثواب اعمال شب و روز عید مبعث

پيام مبعث را می شود در قرآن، در بخش هاى برجسته اى جستجو كرد. من دو قسمت از اين پيام عظيم را اشاره مى ‏كنم كه ببينيد چقدر براى ما مسلمان ها مهم است و چطور در مقابل ما برنامه و راه قرار می دهد:

يكى اين پيام است كه در آياتى از قرآن، به آن اشاره شده است؛ از جمله اين آيه كه مى ‏فرمايد:

«بسم ‏اللَّه ‏الرحمن ‏الرحيم كتابٌ انزلناه اليك لتخرج الناس من الظلمات الى ‏النور»

پيام خروج از ظلمت و ورود به نور…

در آيات متعددى از قرآن، اين مضمون تكرار شده است؛ يعنى يك تحول در زندگى انسان، از لحاظ اجتماعى، از لحاظ هدف گيرى و از لحاظ فردى، از همه جهت.يك نقطه برجسته ديگر، مسأله اخلاقيات و تزكيه نفوس است؛ كه آن هم در آياتى از قرآن مورد تأكيد قرار گرفته است، و در حديث نبوى معروف بين همهى فِرَق اسلامى هم هست كه «بُعِثتُ لِاُتَممّ مكارم الاخلاق». ببينيد، در آن جامعه ‏اى كه خلقيات (اخلاق حسنه و مكارم اخلاقى) رايج باشد، انسانها از اخلاق نيكو (از گذشت، برادرى، احسان، عدل. علم و حق‏طلبى) برخوردار باشند، انصاف بين آنها باشد، صفات رذيله در ميان آنها حاكم و رايج نباشد، در چه بهشتى زندگى خواهند كرد!

اعمال مخصوص شب عید مبعث | اعمال مستحبی و دعاهای روز عید مبعث

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

 

خواندن دعای مخصوص عید مبعث بر همه مسلمانان جهان توصیه شده است و در بالا تمامی اعمال مخصوص عید مبعث به همراه متن دعای مستحبی عید مبعث را آورده بودیم و در هنگام انجام اعمال مخصوص عید مبعث ما را هم دعا بفرمایید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب