روز شرف شمس چه روزی است | دعای روز شرف شمس

روز شرف شمس چه روزی است | دعای روز شرف شمس

روز شرف شمس چه روزی است

روز شرف شمس فضیلت و خواص بسیار زیادی دارد و دعای روز شرف شمس و متن دعای شرف شمس در ادامه این پست از سایت سماتک آورده شده است. همچنین اگر می خواهید بدانید روز شرف شمس چه روزی است با ما همراه باشید. روز دقیق و معتبر نوشتن دعای شرف الشمس، هر ساله 19 فروردین ماه ، از طلوع خورشید تا غروب آن است. جالب است بدانید همواره، نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حمل (فروردین) باشد. ستاره شناسان معتقدند، این روز خاص بنا به محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است . از این رو خواص روز شرف شمس در این روز بیشترین تاثیر را برای دارنده خود به همراه خواهد داشت و خیر و برکت را برای وی به ارمغان می آورد.

روز شرف شمس چه روزی است

روز شرف شمس چیست؟

شرف شمس یک ذکر مخصوص و پرفایده است و از 13 اسم اعظم خداوند در کتابهای آسمانی تشکیل شده است (5 نام اعظم از قرآن کریم، 4 نام اعظم از تورات و 4 نام اعظم از انجیل) که به حروف ابجد بر روی آن حکاکی میشود. شرف شمس بر خلاف تصور عموم که فکر میکنند نام نوعی سنگ است، در حقیقت دعایی است که آن را با آداب مخصوص بر روی سنگ عقیق زرد حکاکی میکنند. در مورد شرایط، آداب استفاده و خواص شرف شمس داستانهای زیادی مطرح شده که بخش عمده ای از آنها خرافه است. «نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید ۱۹ درجه در برج حمل (فروردین) باشد. آن‌ها می‌گویند این روزخاص بنابه محاسبات نجومی، روزی خوش یمن و بابرکت است و البته در ساعت‌های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است. ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم در باب «در احکام نجوم» فصل «بهرهای (بهره‌ها) ستارگان اندر بروج» زیر عنوان «شرف و هبوط ستارگان کدامند ‌» مطالبی را در خصوص شرف سیارات نوشته است. بر اساس جدول کتاب التفهیم، شرف شمس هنگامی است که خورشید 19 درجه در برج حمل باشد. در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می‌آیند و چند ساعتی را در زمین می‌گذرانند. ساعت‌هایی که برای اهل زمین، از جمله خوش یمن‌ترین ساعت‌های سال است.»

 

خواص شرف شمس کدام است

همانطور که می‌دانید، خواص درمانی سنگ عقیق برای سلامت جسم و روان بسیار گسترده است و همراه داشتن انگشتر عقیق در روایات اسلامی تاکید شده است. لذا همراه داشتن دعای شرف شمس که بر روی سنگ عقیق حاکی شده است (عقیق شرف شمس) علاوه بر خواص شفابخش عقیق خواص دعای روز شرف شمس را برای دارنده آن در بر دارد و در حقیقت بهترین و آسان ترین راه استفاده از خواص شرف شمس نیز، همین است. سنگ شرف شمس برای چشم زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزوها، افزایش رزق و روزی استفاده می گردد.

 

همراه داشتن دعای شرف شمس، نظر بد و سحر را از صاحب خود دور میسازد و کسی که آن را نوشته و همراه خود دارد، در همه جا پیروز و منصور می‌باشد.
همراه داشتن این دعا باعث برآورده شدن حاجات میشود.
در طب سنتی از خواص شرف شمس برای درمان بیماری صرع، جنون و تشنج استفاده میشود.
همراه داشتن انواع مدل انگشتر شرف شمس زنانه به عنوان دعای بخت گشایی دختران مجرد موثر است.
همراه داشتن این دعا در سفر حافظ جان و مال مسافر از حوادث بد است.
کسی که زندانیش طولانی شده باشد و (نگین شرف شمس که دعا بر آن نقش شده است را) با خود دارد زود خلاص شود.

دعای روز شرف شمس

دعای روز شرف شمس

بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَللّهُم اِنّی اَسئَلُكَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِكَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی كالكَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمكَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.

 

نوشتن شرف شمس

شخص حکاک و فردی که میخواهد دعای شرف شمس را بنویسد، می‌بایست آداب خاصی را رعایت کند. پاک باشد، وضو داشته باشد و قبل انجام حکاکی قربانی داده باشد. توصیه میشود این دعا را حتما بر روی سنگ عقیق زرد بنویسند البته میتوان آن را با آب زعفران بر روی کاغذ یا پارچه نیز نوشت.

 

شرف شمس خرافه یا واقعیت

عده ای فکر میکنند شرف شمس نام نوعی سنگ است، در صورتیکه دعایی است که بر روی عقیق زرد یا نارنجی نوشته میشود.

شرف شمس به نام فرد استفاده کننده حکاکی نمی‌شود و این موضوع جزء خرافاتی ست که به اصل قضیه وارد شده است.

دعای روز شرف شمس ، نیازی به تجدید شدن ندارد.

استفاده از شرف شمس ، هیچ محدودیت سنی ، جنسی و یا . . . ندارد و فقط به اعتقادات شخص بستگی دارد.

هرچند در احادیث و روایات، مکررا از خواص و تاثیرات سنگهایی از جمله فیروزه، عقیق و دعاها یاد شده است ولی در هیچ یک از این منابع به هیچ عنوان ذکر نشده که اگر به فرض مثال فردی بیمار سنگ خاصی را در محل بیماری اش قرار دهد شفا می گیرد و یا همراه داشتن دعایی مستلزک حفظ فرد از همه حوادث و … است و این گونه برداشت ها از چنین احادیثی صحیح نیست و می تواند باورها و حتی برخی خرافات افراطی را نیز با خود به همراه آورد می گویند که شرف شمس را باید در روز 19 حمل که مطابق با روز 19 فروردین است، از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقیق زرد و در صورت عدم امکان بر کاغذ زردی نوشته و با خود حمل نماید، ولی تجدید آن در روز مذکور در سال های بعد شرط نشده است و لازم نیست.”

 

در کتاب ریحانه الادب هم ذیل نام “ابو البدر” از عالمان قدیم شهر اردبیل ، به نقل از او شرح مفصلی در باره شرف شمس و حروف آن و اشعاری که به امام علی در مورد این حروف منسوب است و طرز نوشتن این حروف داده است. در کتاب های اسلامی هم نقش شرف شمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند می دانند که آنها را کلمات مبارکه:الله، جمیل، رحمن، مۆمن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن میتوان استفاده کرد.

روز شرف شمس چه روزی است ، دعای روز شرف شمس

فواید شرف شمس

شرف شمس برای: چشم زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزوها، افزایش رزق و روزی استفاده می شود. در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی ها به نیت گشایش در کارها به دست می کنند. اما در واقع شرف شمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امام علی(علیه السلام) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می کنند.

 

«شرف شمس» حرزی منسوب به امام علی(ع) است که در دیوان شعر منتسب به ایشان آمده است و اگر کسی آنرا بر سنگ قیمتی مانند عقیق بنویسد و به امید ثواب استفاده کند اشکالی ندارد اما اینکه بر عقیق زرد و در نوزدهم فروردین حک شود گرچه مستند خاصی در روایات ندارد، اما مخالفتی هم با آنها ندارد.

 

روز 19 فروردین روز شرف شمس است و در سال یکبار اتفاق می افتد، هر سال روز خاصی که خورشید به نقطه خاصی در آسمان میرسد حالتی معادل شب قدر ایجاد میکند. که در قران خداوند دستور داده که آن را جدی بگیرند و خدا را بسیار یاد کنند تا مسیر زندگیشان تغییر کند . در آن لحظه با وضو و خواندن نماز و دعا سوزنی برداشته و از روی نوشته شرف شمس بنویسید. از بین تمامی کلمات نوشتن اسم اعظم خداوند تاثیر بیشتری نسبت به سایر اسمای الهی دارد .

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب