معرفی 11 تا از باهوش ترین نژاد های گربه در دنیا

معرفی 11 تا از باهوش ترین نژاد های گربه در دنیا

شاید فکر کنید که گربه‌ها نسبت به سگ‌ها از هوش کمتری برخوردارند اما باید بدانید که گربه‌ها در مقایسه با سایر حیوانات خانگی باهوش‌تر هستند. اما با این حال گربه‌ها نیاز به آموزش دارند تا قوانین خانه را بدانند، محدودیت‌ها را بشناسند، با سایر حیوانات تعامل خوبی داشته باشند و همچنین بتوانند از دستورات صاحب خود پیروی کنند. در این مطلب با 11 نژاد گربه باهوش آشنا خواهید شد که بعضی از آنها حتی از سگ‌ها نیز باهوش‌تر هستند.

باهوش ترین نژاد های گربه

1- گربه حبشی

گربه حبشی که با نام Abyssinian نیز شناخته می‌شود، گربه‌ای با ظاهر شیک، ورزشکار، چابک و مهربان با انسان است. گربه نژاد حبشی بسیار باهوش است و خودش را با محیط سریعا سازگار می‌کند. این نژاد گربه از بودن در مکان‌ها بلند خانه لذت می‌برد و دوست دارد بالای کمد بنشیند و همه چیز را از آن بالا نظاره کند.

 

از بین انواع نژاد گربه‌، گربه حبشی به سرعت ترفندها را یاد می‌گیرد و از بازی‌های ذهنی و فیزیکی استقبال می کند. به طور کلی حبشی‌ها گربه‌های بغل کردنی نیستند، اما دوست دارند نوازش شوند. سازگاری آنها با سایر حیوانات نشان دهنده هوش بالای آنها است که نشان می‌دهد با شرایط سریع سازگار می‌شوند.

 

مشخصات ظاهری حبشی:

• قد: 20 تا 25 سانتی متر

• وزن: 3.5 تا 5.5 کیلوگرم

• ظاهر: گوش های بلند و نوک تیز،سر گوه‌ای شکل، بدن باریک و عضلانی

گربه حبشی یا Abyssinian

2- گربه بالینیس Balinese

گربه بالینیس یا بالیایی نسخه مو بلند نژاد گربه سیامی است. این نژاد، گربه‌های فعالی هستند که دوست دارند همه کارهایی که صاحبشان انجام می‌دهند را با دقت زیر نظر بگیرند. همین موضوع نشان می‌دهد که این گربه تا چه حد کنجکاو و باهوش است. بالینیس ها گربه‌های پرحرفی هستند که اغلب حالات روحی و وضعیت خود را به زبان می‌آورند.

 

این نژاد می تواند یاد بگیرد که چیزی را برای شما بیاورد، همراه با قلاده در کنار شما راه بیاید و یا شیرین کاری‌های مختلفی مانند: خوابیدن، ‌دست دادن، نشستن و … را انجام دهند.

 

گربه بالینیس معمولا با اعضای خانواده خود مهربان است و اگر برای مدت طولانی تخلیه انرژی نشود ممکن است در خانه دست به خرابکاری بزند. برای اینکه انرژی این گربه را تخلیه کنید می‌توانید آنها را به حل پازل‌های فکری و اسباب بازی‌های معمایی-تشویقی مشغول کنید. برای تخلیه انرژی فیزیکی نیز، استفاده از درخت گربه توصیه می‌شود.

 

مشخصات ظاهری گربه Balinese:

• قد: 20تا 32 سانتی متر

• وزن: 3.5 تا 5.5 کیلوگرم

• ظاهر: سر گوه ای شکل. اندام باریک،چشم آبی

گربه نژاد Balinese

3- گربه بنگال

گربه بنگال را شاید بیشتر به خاطر پوشش عجیب و غریبش که شبیه جگوار یا پلنگ است، می‌شناسند. اما بعد از خواندن این مقاله، بنگال را نژاد گربه باهوش به یاد خواهید آورد. گربه بنگال از تلاقی یک گربه خانگی با گربه لئوپارد آسیایی بوجود آمده است. بنگال ها بسیار باهوش، ورزشکار و البته هنوز هم کمی وحشی هستند. آنها عاشق دویدن، پریدن، صعود و بازی هستند. گربه نژاد Bengal به فضای کافی برای ورزش (به ویژه فضای عمودی) و چالش های ذهنی مانند بازی‌های پازل و اسباب بازی‌ها نیاز دارند.

 

پنجه‌های این گربه به خوبی دست یک انسان کار می‌کند و می‌تواند کلیدهای چراغ را روشن و خاموش کند، ماهی‌های خانگی را از آکواریوم بیرون بیاورد و وسایل کوچک را از کشوها بیرون بیاورد. پس لازم است مواظب وسایل خانه خود باشید.

 

مشخصات ظاهری گربه بنگال:

• قد: 20 تا 25 سانتی‌متر

• وزن: 5 تا 7 کیلوگرم

• ظاهر: بدن براق و عضلانی،پوشش راه راه و خالدار

گربه بنگال

4- گربه برمه‌ای یاBurmese

برمه نژادی پرانرژی و دوستانه است که دوست دارد با صاحبش ارتباط بیشتری برقرار کند. این گربه ها باهوش، سازگار، بازیگوش و آموزش پذیر هستند. این نژاد علاوه بر نشستن، غلت زدن، تکان دادن و آمدن، می‌تواند یک اسباب بازی کوچک بیاورد یا با قلاده راه برود. این نژاد خیلی سریع با دیگران آشنا می‌شود و رابطه خوب و سازگاری با غریبه‌ها برقرار می‌کند. سازگاری برمه‌ای کار دامپزشکان برای چکاپ دوره‌ای را راحت می‌کند زیرا حساسیت و مقاومت زیادی از خودشان در برابر چکاپ نشان نمی‌دهند.

 

گربه برمه‌ای در اجتماع رشد می‌کند و شرکت کردن در کارها را دوست دارد. همچنین این نژاد گربه با سایر حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و پرندگان ارتباط خوبی برقرار می‌کند.

 

مشخصات ظاهری گربه برمه‌ای:

• قد: 25 تا 30 سانتی متر

• وزن: 5 تا 4.5 کیلوگرم

• ظاهر: چشم‌های گرد طلایی،بدن فشرده و عضلانی

 

5- گربه کورنیش رکس

کورنیش رکس گربه‌ای است که در ایران کمتر آن را می‌شناسند. منحصر به فردترین ویژگی فیزیکی رکس کورنیش، پوشش موج دار و فر آنها است. اما با این حال Cornish Rex یکی از نژادهای باهوش گربه در دنیا است. این گربه رفتاری دوستانه دارد و سطح انرژی و فعالیتش بالاست. بسیاری از صاحبین این گربه معتقدند که در هنگام بازی و فعالیت، رفتاری شبیه به سگ‌ها دارند و از بازیهای کشیدنی یا اجرای ترفندهایی مانند نواختن پیانو لذت می برند.

 

دست‌های بلند این گربه به آنها این امکان را می‌دهد تا درها و کابینت‌ها را به راحتی باز کند، به این معنی که برای درب کمد و کابینت به قفل‌های کودک نیاز دارید.

 

مشخصات ظاهری کورنیش رکس:

• قد: 30 تا 35 سانتی متر

• وزن: 5 تا 4.5 کیلوگرم

• ظاهر: بدنه منحنی،سر مثلثی شکل، گوش های بزرگ، پوشش مجعد

گربه نژاد کورنیش رکس

6- هاوانای قهوه‌ای

هاوانا براون گربه ای زیبا با پوششی ابریشمی و شکلاتی رنگ است. این یک نژاد گربه نسبتا کمیاب است که از تلاقی سیامی با چندین نژاد دیگر سرچشمه گرفته است. Havana Brown معمولا گربه‌های باهوش، کنجکاو و پرحرفی هستند که عاشق معاشرت با خانواده خود هستند. این نژاد گربه نسبتا پرانرژی هستند و اسباب بازی های تعاملی مانند تیزر و پازل را ترجیح می‌دهند تا آنها را از نظر ذهنی و جسمی به چالش بکشد.

 

مشخصات ظاهری Havana Brown:

• قد: 28 سانتی‌متر

• وزن: 5 تا 4.5 کیلوگرم

• ظاهر: رنگ قهوه‌ای تیره، چشمان سبز،گوش های بزرگ

گربه هاوانا قهوه ای Havana Brown

7- گربه کورات

کورات (Korat) که به خاطر محل سکونتش (استانی در تایلند) نام گذاری شده است، یکی دیگر از نژادهای گربه باهوش و البته کمیاب است. این گربه در سرزمین مادری‌اش تایلند نشان خوش شانسی است. گربه کورات باهوش، هوشیار و آگاه است و به دنیای اطراف خود نیز توجه زیادی دارد. کورات‌ها نسبتا پرانرژی هستند و از بازی های تعاملی لذت می برند، اما عاشق چرت زدن نیز هستند.

 

این نژاد می تواند ترفندهایی مانند بازی کردن و راه رفتن با قلاده را یاد بگیرد. اگر با روش تشویقی مثبت و رفتار محترمانه به گربه پاداش دهید، می توانید به راحتی قوانین خانه را به این گربه آموزش دهید. این نژاد گربه اسباب بازی های خود را دوست دارد و گاهی اوقات برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران بسیار سرسخت است. رفتار کورات معمولا با خانواده خود مهربان و آرام است.

 

مشخصات ظاهری گربه کورات:

• قد: 25 تا 30 سانتی‌متر

• وزن: 2 تا 5 کیلوگرم

• ظاهر: سر قلبی شکلو بدنی توپُر

 

8- گربه ساوانا

ساوانا یک نژاد کمیاب و عجیب و غریب با هوش بالا است. این گربه هیبرید بزرگ که از تلاقی گربه‌های اهلی با گربه وحشی آفریقا (Serval) بوجود آمده است، برخی از جنبه‌های وحشی خود را در ظاهر و رفتارش حفظ کرده است. این نژاد یک گربه شکارچی است و به همین دلیل به فضای زیادی برای دویدن، پریدن و بازی نیاز دارد و زود خسته نمی شود.

 

این نژاد به تعامل کافی و تحریک محیطی نیاز دارند. معمولا آموزش راه رفتن با قلاده را خیلی سریع می‌توان به آنها آموزش داد. این گربه خیلی باهوش است و می‌تواند درب کشوها، کابینت‌ها، جعبه‌ها و حتی شیر آب را نیز باز کند.

 

مشخصات ظاهری گربه ساوانا:

• قد: 30 تا 35 سانتی متر

• وزن: 9 تا 14 کیلوگرم

• ظاهر: قد بلند و لاغر،گوش‌های برافراشته، پوشش طلایی با لکه ها و خطوط تیره

گربه نژاد ساوانا

9- گربه سیامی

سیامی یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین نژادهای گربه در جهان است. داشتن پوشش زیبا، طبیعت کنجکاو و تمایل به پرحرفی از شاخصه‌های این نژاد گربه است. اما گربه‌های سیامی همچنین جزو نژادهای باهوش گربه به حساب می‌آیند. گربه‌ نژاد سیامی باهوش، مهربان و پرانرژی است که عاشق بازی کردن و جلب کردن توجه صاحبش است.

 

برای مشغول نگه‌ داشتن این گربه کافیست اسباب بازی‌های معمایی، پازلی، تیزری و درخت گربه در اختیارش قرار دهید. اگر حوصله سیامی سر برود معمولا شروع به جستجوی خانه، کمدها و جاهای ناشناخته و حتی باز کردن شیر آب می‌کند.

 

مشخصات ظاهری گربه سیامی:

• قد: 20 تا 25 سانتی متر

• وزن: 5 تا 4.5 کیلوگرم

• ظاهر: پوششبراق، چشمانی بادامی و سر گوه‌ای شکل

نژاد گربه سیامی

10- گربه سنگاپوری

نام این گربه از محل سکونتش (خیابان‌های سنگاپور) سرچشمه گرفته است. این نژاد در دهه 1970 به ایالات متحده آمد و هنوز کمیاب است. اما با این حال جزو باهوش ترین نژاد های گربه در دنیا به شمار می‌آید. گربه سنگاپوری معمولا بازیگوش، برون گرا و کنجکاو هستند و دوست دارند صاحبشان را حین انجام کار کمک کنند. با این حال گربه سنگاپوری نسبتا فعال و عاشق بالا رفتن هستند و وجود وسایل لازم برای تخلیه انرژی گربه (مانند درخت گربه) ضروری است. معمولا بچه‌های این نژاد خیلی شیطان هستند و از پرده‌های خانه و یا از روی شانه‌های صاحبشان بالا می‌روند. همچنین می توانند توپ های کوچک و کلاف‌ها را دنبال کنند.

 

مشخصات ظاهری گربه سنگاپوری:

• قد: 18 تا 20 سانتی متر

• وزن: 2 تا 3.5 کیلوگرم

• ظاهر: رنگ بژ روشن،بدنی فشرده، چشم های زرد، فندقی یا سبز

گربه سنگاپوری

11- گربه سیبرین

گربه‌های سیبرین معمولا رفتاری دوستانه، مهربان، پرانرژی و شخصیت برون گرایی دارند. این گربه معمولا در خانه، صاحبشان را دنبال می‌کنند و دوست دارند آنها را زیر نظر بگیرند. گاهی اوقات نیز از خودشان رفتارهای بانمک و شیرین کاری نشان می‌دهند.

 

این گربه‌ها باهوش و بازیگوش هستند و معمولا رفتارهای بچه‌گانه از خودشان نشان می‌دهند. این موضوع طبیعی است زیرا گربه‌های سیبرین دیر بالغ می‌شوند و حدودا تا 5 سالگی بالغ نمی‌شوند.

 

سبیرین جزو باهوش‌ترین نژادهای گربه محسوب می شود و آموزش دادن به آنها کار سختی نیست. استفاده از روش تاییده مثبت و همچنین استفاده از وسایل مناسب آموزشی مانند کلیکر می‌‌تواند در مسیر آموزش به این گربه کمک کننده باشد.

 

مشخصات ظاهری گربه سیبرین:

• قد: حدود 30سانتی متر

• وزن: 5تا 8 کیلوگرم

• ظاهر: سر گوه‌ای شکل، گوش‌های گرد و متوسط، پوشش نیمه بلند

گربه سیبرین

خب تا اینجا با 11 نژاد باهوش گربه‌ آشنا شدید، اما باید یادتان باشد که گربه‌ها موجودات ذاتا باهوش و شکارچیان ماهری هستند. نبودن برخی از نژادها به معنای کم هوش بودن آنها نیست، بلکه موضوع آموزش پذیر بودن برخی از نژادهای گربه نسبت به سایر نژادها است. در صورتی که تمایل دارید نژادهای بیشتری از گربه را بشناسید، در این صفحه می‌توانید با سایر انواع نژاد گربه آشنا شوید.

 

آیا می‌توان هر نژاد گربه‌ای را آموزش داد؟

بله، گربه‌های خانگی آموزش پذیر هستند، اتفاقا گربه‌ها نسبت به خیلی از حیوانات خانگی دیگر سریع‌تر و راحت‌تر آموزش می‌بینند و یاد می‌گیرند.

 

اگرچه گربه ها به طور غریزی با انسان ها همکاری نمی‌کنند، اما می توانند یاد بگیرند که از دستورات پیروی کنند و درست مانند سگ‌ها ترفندها و شیرین‌کاری‌هایی را انجام دهند. تربیت کردن و آموزش دادن به گربه باعث تخلیه انرژی ذهنی و جسمانی گربه‌ها می‌شود که می‌تواند به کاهش اضطراب، پرخاشگری یا سایر رفتارهای مخرب گربه کمک کند.

 

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با 11 نژاد گربه باهوش آشنا کنیم و درباره خصوصیات رفتاری و ظاهری آنها صحبت کنیم. البته معرفی این نژادها به معنی این نیست که سایر نژادهای گربه کم هوش و احمق هستند. بلکه موضوع ویژگی‌های رفتاری گربه‌هاست که در نژادهای مختلف، متفاوت است. بعضی از گربه‌ها کم انرژی، سرسخت و مستقل هستند و آموزش دادن به آنها با چالش‌هایی همراه است. به عنوان مثال آموزش دادن به نژادهایی مانند بیرمن، گربه پرشین، هیمالین، رگدال نسبت به نژادهایی که معرفی شد پرچالش‌تر است.

جدیدترین مطالب