کسب درامد 10 میلیونی از پرورش پرندگان جوان ارومیه

کسب درامد 10 میلیونی از پرورش پرندگان جوان ارومیه

کسب درامد 10 میلیونی از پرورش پرندگان جوان ارومیه

صمد زینالی متولد سال 1360 ساکن روستای زینالو از توابع شهرستان ارومیه که فردی خودساخته و موفق است، از نحوه ی آشنایی اش با علم پرورش پرندگان و چگونگی بدست آوردن درآمد ماهانه 10 میلیونی از این طریق بعد از 4 سال، برای ما میگوید :

 

در شرایط اقتصادی کنونی که قیمت کالا و خدمات در ایران سر به فلک کشیده است و بسیاری از کسب و کارها اوضاع بدی را سپری میکنند شاید برای من یک راه جداگانه برای رسیدن به آرامش مالی وجود داشته باشد. این طرز تفکر مرا هنوز زنده نگاه داشته است و مطمئنا تو را نیز زنده نگاه خواهد داشت.

 

پس از اتمام دوره کارشناسی سر همان کاری رفتم که اکثر لیسانسه ها و فارغ التحصیلان دانشگاه در ایران میروند. مسافر کشی! ولی خیلی زود فهمیدم که نمیتوانم تا آخر عمر مسافر کشی کنم و زندگی خوبی هم داشته باشم. من با مادر پیرم در یک روستای کوچک نزدیک ارومیه زندگی میکردیم. خانه مان بزرگ و دلباز بود حیاط 500 متری و یک حوض کوچک نزدیک بالکن جایی که مادرم همیشه مینشست و در حال خوردن چای از پس چشمان خسته اش منتظر بود تنها پسرش از در بیاید و او را از تنهایی نجات دهد. خیلی دوست داشتم بتوانم مانند قربانعلی پسر کدخدا یک گاوداری در خانه راه بیندازم تا هم درآمدم کفاف زندگی ام را بدهد و هم بتوانم در آخرین سالهای زندگی مادرم بیشتر کنارش باشم و از او مراقبت کنم.

 

فکر پرورش طیور اولین بار وقتی به سرم زد که یک مصاحبه از تولید کننده نمونه کشور در تولید دستگاه های جوجه کشی دیدم. جالبش این بود که بزرگترین کارخانه ی تولید دستگاه های جوجه کشی در خاورمیانه در شهر ما یعنی ارومیه قرار داشت و من تا آن روز از این موضوع کاملا بی اطلاع بودم. تصمیمم را گرفته بودم. میخواستم از این فرصت استفاده کنم و بالاخره دل به دریا بزنم و زحمت بکشم تا در آینده بتوانم روی پاهای خودم بایستم. من هم فضای کافی برای پرورش طیور در اختیار داشتم و هم اندک پس اندازی که از فروش زمین سهم الارث پدری برایم مانده بود تا بتوانم ملزومات این کار را فراهم نمایم. مادر هم که دوست نداشت در طول روز تنها بماند مشوق اصلی من برای آغاز این پروژه شد.از دوستان دوره دانشگاهم شنیده بودم که دولت برای احداث مرغداری تسهیلات خوبی به تولید کنندگان ارائه میکند ولی با کمی تحقیقات متوجه شدم برای گرفتن وام 100 میلیونی باید 100 میلیون هم خرج کرده باشی که من همچین پولی نداشتم.

 

تصمیم گرفتم برای گرفتن مشاوره در این زمینه به کارخانه تولید کننده دستگاه های جوجه کشی سری بزنم و از کارشناسان کارخانه مشاوره بگیرم.

 

صبح روز بعد وقتی به محیط کارخانه رسیدم فکرش را هم نمیکردم که چنین شانسی بیاورم و با اولین شخصی که روبرو میشوم رئیس کارخانه یعنی خود آقای اسکندری باشد. ایشان پس از اطلاع از نیت من برای شروع فعالیت در زمینه ی طیور مرا به دفتر شخصی خود دعوت کرد و پس از پذیرایی مختصر یکی از کارشناسان را برای راهنمایی و کمک به من به اتاقش فراخواند.

 

آن روز من متوجه شدم که باید زودتر این کار را میکردم ولی خب از قدیم گفتن ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است.

 

با راهنمایی های کارشناسی بالاخره توانستم پس از چند روز سالن خالی گوشه حیاط را که قبلا طویله بود به محیطی برای پرورش طیور تبدیل کنم و تمام ایده آل های کارشناسی را فراهم کردم چون میدانستم « در این کار باید دقیق و حساس باشی مثل ماشین جوجه کشی ». این عبارتی است که کارشناس جوجه کشی آقای اشرفی به زبان آورد و امروز با گذشت چندین سال من هنوز از این فرمول استفاده میکنم و به تمام کارگران تازه وارد مجموعه همین جمله را میگویم و به آنها میگویم که من با همین جمله به اینجا رسیدم و اصلا هم کار سختی نیست. اوایل شروع کار چند جفت مرغ و خروس خریدم و سعی کردم تخم نطفه دار تولید کنم. موفق هم شدم و درآمدم کم کم داشت بالا میرفت ولی به زودی متوجه شدم که اگر به فکر درآمد بالاتر در این کار باشم باید تیراژ تولید را بالا ببرم. پس دستگاه جوجه کشی بزرگتری خریدم و یک کارگر هم برای رسیدگی به امور جوجه ها استخدام کردم. کم کم با بالاتر رفتن میزان درآمد علاقه من هم به پرورش پرندگان مختلف بیشتر میشد. مثلا راجع به شترمرغ شنیده بودم که تا 60 کیلو گوشت میدهد و از بیماری های پرندگان در امان است. یا در مورد مرغ شاخدار که میتواند از 40 درجه زیر صفر تا گرمای وحشتناک کویر را تحمل کند و حتی بوقلمون که خواهان زیادی دارد. هرچه میگذشت من بیشتر و بیشتر به پرندگان علاقمند میشدم و همین عامل باعث شد ثروت و خوشبختی به من رو کند تا جایی که جوجه کشی از پرندگان زینتی را هم آموخته و انجام میدادم. البته هنوز هم در خانه با دستگاه جوجه کشی رو میزی شخصی ام این کار را میکنم و علاقه خاصی به جوجه کشی از طوطی ، کاسکو، و عروس هلندی دارم. جوجه ی این پرندگان مستعد در سخنوری بسیار گران قیمت است. پس از چند سال فعالیت در این حوزه و تجربه ی جوجه کشی از پرندگان مختلف باید اعتراف کنم که دنیای پرندگان در زندگی به من بال و پر داد و درک بهتر من از زندگی را رقم زد. خیلی ها در زندگی به دنبال تخم طلا هستند و با رویای یک شبه پولدار شدن به خواب میروند و هیچ گاه پیدایش نمیکنند ولی من تخم طلا را یافتم. آن هم در وجود خودم و فهمیدم برای تجربه کردن لحظات طلایی هیچ گاه نباید تسلیم شد. در پایان از گروه صنعتی اسکندری تشکر میکنم که در این سالیان با در اختیار قرار دادن تجربه شان مرا هم در زندگی و هم در یادگیری این علم یاری کردند. بهترین ها همیشه در کنار شما میمانند.

جدیدترین مطالب