آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

آموزش عکاسی حرفه ای با موبایل

عکاسی حرفه ای با موبایل یکی از علاقه مندی بسیاری از جوانان است که در این مقاله آموزش عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل را برایتان بیان خواهیم کرد. اگر قصد گرفتن عکس های حرفه ای با دوربین موبایل تان را دارید ابتدا باید با تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل آشنا شوید. در عکاسی حرفه ای با موبایل، کیفیت مهم‌ترین فاکتور است. برای ارتقا کیفیت عکس های حرفه ای با موبایل، بایستی تمامی جنبه‌ها را در نظر بگیرید. باید از نور و ترکیب‌بندی شروع کرده و به بخش‌های تخصصی‌تر مانند دامنه دینامیک و شارپنس برسید. به عقیده ما اگر قصد ورود به دنیای عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل را دارید و به آن عشق می‌ورزید، تلفن همراه شما نه به‌ عنوان دوربین اصلی بلکه به‌ عنوان یک دستیار همراهتان خواهد بود. برای عکاسی حرفه ای با موبایل، باید از تجربیات و قوانین به بهترین نحو استفاده نمایید. اگر شما یک دوربین DSLR و یا بدون آینه در اختیار ندارید، به سراغ گوشی موبایل هوشمندتان بروید، اما در نظر داشته باشید دوربین یک گوشی موبایل هوشمند، هرگز به خوبی یک DSLR نخواهد بود.

 

نکات عکاسی حرفه ای با موبایل

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

1. اصطلاح ترکیب‌بندی تنها به عکاسی حرفه ای با موبایل مربوط نمی‌شود، بلکه در سایر هنرها مانند موسیقی، نقاشی و ادبیات هم کاربرد دارد. ترکیب‌بندی یکی از مواردی است که حتی بدون در اختیار داشتن دوربین موبایل هم می‌توانید آن را فرا بگیرید. البته در دنیای امروز، بیشتر مردم دوربین موبایل هوشمند در اختیار دارند که همین موضوع، دانستن موارد اشاره‌ شده را ضروری جلوه می‌دهد. یک ترکیب‌بندی خوب، آن است که محیط و یا اشیاء و همچنین المان‌های دیگر را به نحوی در کادر تصویر بگنجاند که نگاه مخاطب را به سوژه اصلی جلب کند. البته برای عکاسی حرفه ای با موبایل، قوانین زیادی درباره ترکیب‌بندی وجود دارد که باید بدانید. هر چند هنر، قانون نمی‌طلبد اما دانستن تجربیات، امری ضروری است.

 

2. به عبارت ساده قانون یک‌سوم به این صورت تعریف می‌شود: در ترکیب‌بندی کادر را از دو سمت عمودی و افقی به سه قسمت تقسیم کنیم. و سپس سوژه اصلی را در یکی از نقاط تلاقی این خطوط قرار دهیم. به‌عنوان‌ مثال اگر قصد عکاسی حرفه ای با موبایل از طبیعت را دارید، می‌توانید آسمان و زمین را با قانون یک‌سوم از هم جدا نمایید و درنهایت سوژه اصلی را (در تصویر زیر غروب خورشید سوژه اصلی است) در قسمت موردعلاقه‌تان قرار دهید. این مورد حتی با دوربین گوشی‌های هوشمند هم قابل‌ استفاده است اما قطعاً دوربین‌های حرفه‌ای DSLR و بدون آینه، تصویر جذاب‌تری را می‌سازند.

 

3. اگر موقعیت برای رعایت قانون یک‌سوم عکاسی حرفه ای با موبایل مهیا نیست، به سراغ قانون تقارن بروید. تقارن در ترکیب‌بندی یکی از بهترین روش‌های عکاسی حرفه ای با گوشی موبایل است. برای این کار ابتدا سوژه اصلی را در مرکز تصویر قرار دهید. جهت تابش نور باید توجه مخاطب را به مرکز جلب کند. باید سعی کنید خطوط، صاف و قرینه باشند. البته برای تقارن خوب، نیاز به دقت زیادی دارید. با اینکه در این روش، خط تقارن عمودی دقیقاً در مرکز تصویر قرار دارد، اما افرادی که دید و تجربه بهتری دارند سعی بر این خواهند داشت که خطوط افقی هم بر روی خطوط یک‌سوم قرار گیرند و از هر دو قانون، به شکل بهینه استفاده نمایند.

 

آموزش عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

1. برای گرفتن عکس های حرفه ای با دوربین موبایل هوشمندتان گاهی لازم است تا نگاه بیننده را به سمت سوژه خود متوجه سازید. یکی از راه‌های آن، استفاده از خطوط راهنماست. می‌توان از خطوط راهنما در ترکیب با قوانین یک‌سوم و تقارن، به بهترین شکل استفاده کرد. این قانون چه در چهره‌نگاری و چه در عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل از مناظر طبیعی کاربرد دارد. در عکاسی از چهره، این خطوط کمی ظریف‌تر بوده و در عکاسی از طبیعت، جنبه عملکردی بیشتری پیدا می‌کند.

 

2. جالب است بدانید که در تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل این مورد بسیار مهم است که فوکوس انتخابی به نوع دوربین شما بستگی دارد و به‌سختی در گوشی موبایل هوشمندتان قابل‌ استفاده است. به‌ هر حال در دوربین موبایل هوشمند، باید به سوژه نزدیک‌تر شوید (به‌عنوان‌ مثال عکاسی ماکرو توسط دوربین گوشی هوشمند). اما در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR، این کار آسان‌تر است و به‌ راحتی می‌توانید قسمت مات (blure) و واضح عکس را مشخص کنید. این کار، به جلب‌ توجه بیننده به سمت سوژه فوکوس شده کمک می‌کند. باید توجه کنید که المان‌های خارج از فوکوس، باید منظم و جذاب بوده و در عین‌ حال حواس بیننده را پرت نکند. گاهی اوقات برای عکاسی از چهره با دوربین موبایل هوشمند، لازم است در قاب‌بندی تصویر، تجدید نظر کنید.

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

عکاسی حرفه ای با موبایل

 

3. نور مهم‌ترین فاکتور در عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل است. اگر نوری وجود نداشته باشد، تصویری هم وجود نخواهد داشت. با این‌ حال، کیفیت و موقعیت تابش نور، بسیار مهم است. هدف اصلی استفاده از نور، ایجاد عمق در تصویر است که می‌تواند جذابیت تصویر را بالا ببرد. همچنین به گزارش سماتک بیشتر اوقات برای عکاسی حرفه ای از چهره با موبایل، باید از تابش مستقیم نور جلوگیری کنید و سعی در تابش نور به‌ صورت زاویه‌دار داشته باشید. به همین دلیل، عکاسان حرفه‌ای، از عکاسی در نیمروز خودداری می‌کنند. در نیمروز، آفتاب درست در بالای سر قرار داشته و باعث ایجاد سایه‌های ناخوشایند می‌شود. حتی در عکاسی از طبیعت با موبایل هم، تابش مستقیم نور باعث از بین رفتن عمق تصویر و شلوغ و نامرتب جلوه نمودن عکس می‌شود. بهترین روش برای تنظیم نور، روش «رامبراند» است. در این حالت، نور به‌صورت 45 درجه بر روی گونه شخص تنظیم می‌شود. دستیابی به این روش آسان است چراکه تنها به یک منبع نوری نیازمند بوده و معمولاً تصویر جذابی را پدید می‌آورد.

 

4. درک ما از عمق تصویر، ایجاد سایه توسط نور است. در تصاویر دو بعدی، برای بهبود عمق، باید ترفندهای بیشتری به‌ کار ببندید. نور شدید در تصاویر دو بعدی، حالتی شبیه به نقاشی به تصویر می‌دهد و تصویر را به تصاویر کتاب‌های کامیک شبیه می‌سازد. با اینکه این موضوع چندان هم بد نیست اما در تصاویر پرتره، نور ملایم‌تر، عمق بیشتری به تصویر داده و باعث طبیعی‌تر جلوه کردن آن می‌شود.

 

5. همان‌طور که می‌دانید، دمای رنگ یکی از خواص نور مرئی است و بر حسب کلوین (K) اندازه‌گیری می‌شود و در عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل بسیار مهم تلقی می شود. منابع نوری مختلف، دمای رنگ متفاوتی دارند. باید توجه داشته باشید که در صورت تنظیم نادرست تعادل رنگ سفید (White Balance)، ممکن است تصویر ثبت‌ شده، به سمت رنگ‌های آبی، نارنجی و یا سبز تمایل پیدا کند.

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل

عکاسی حرفه ای با گوشی موبایل نیاز به داشتن دانش دارد و شما باید تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل را یاد بگیرید. قبل از دوران گوشی موبایل هوشمند، البته اگر چنین زمانی را به یاد داشته باشید، گرفتن عکس های خوب کار به شدت سختی بود. در آن زمان شما مجبور بودید که دوربین گران و نرم‌افزارهای کامپیوتری مورد نیاز را برای کامپیوترتان بخرید و وقت و انرژی زیادی را مختص یاد گرفتن و کار کردن با آن‌ها کنید. اما با همه‌گیر شدن دوربین در موبایل های هوشمند و برنامه‌های ویرایش عکسی که روی این دستگاه‌ها قرار گرفته‌اند، می‌توانیم بدون دردسر عکس‌های باکیفیتی بگیریم و ویرایش‌شان کنیم، و همه‌ی این اتفاقات در همان دستگاهی اتفاق می‌افتد که برای تماس‌های تلفنی‌مان نیز از آن استفاده می‌کنیم.

 


حتما بخوانید: ایده های عکاسی با موبایل


 

اما با این حال، گرفتن عکس با گوشی هوشمند به همین سادگی نیست البته اگر بخواهید عکاسی حرفه ای با موبایل را تجربه کنید، نمی‌توانید به سادگی دوربین گوشی‌تان را به سمت سوژه بگیرید و انتظار عکس حرفه ای داشته باشید. عکس‌های بد زیادی در دنیا هستند که با دوربین گوشی موبایل هوشمند گرفته شده‌اند و مطمئن هستیم که در زندگی‌تان حداقل چند تای آن‌ها را دیده‌اید. در ادامه به آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل هوشمند خواهیم پرداخت.

 

1. استفاده از از خطوط عمودی و افقی برای تنظیم عکس

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود عکاسی حرفه ای با موبایل استفاده از خطوط شبکه‌بندی عکس است. فعال کردن چنین قابلیتی باعث ظاهر شدن تعدادی خط روی دوربین گوشی‌تان می‌شود، خطوطی که بر اساس قانون یک‌سوم خط‌کشی شده‌اند. قانون یک‌سوم یکی از قوانین رعایت ترکیب در عکس است که می‌گوید عکس باید به صورت افقی و عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم شود تا در نهایت نه قسمت داشته باشیم. بر اساس این نظریه اگر نقاط تاکیدتان در عکس را در نقاط برخورد این خطوط، یا روی این خطوط بگذارید، عکس‌تان متعادل‌تر خواهد بود و چنین اتفاقی به بینندگان عکس اجازه می‌دهد که ارتباط بهتری با عکس‌تان برقرار کنند.

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

آموزش عکاسی حرفه ای با موبایل

 

برای فعال کردن این خطوط:

در iPhone: به Settings بروید، Photos & Camera را انتخاب کنید و Grid را فعال کنید.
در Samsung Galaxy: اپ دوربین‌تان را اجرا کنید، به Settings بروید، پایین بروید و grid lines را فعال کنید.

 

2. فوکوس با دوربین موبایل روی سوژه

خیلی از بهترین عکس‌ها تنها یک سوژه‌ی جالب دارند. اگر در حال عکس گرفتن از سوژه‌ی جالبی هستند مقداری وقت بگذارید و قبل از گرفتن عکس نکاتی را رعایت کنید. بعضی از افراد حرفه‌ای در عکاسی می‌گویند که سوژه نباید کل فریم را بگیرد و دو سوم فریم عکس باید با فضای منفی پر شده باشد چون چنین کاری کمک می‌کند تا سوژه بیشتر به چشم بیاید.

قبل از اینکه دکمه‌ی گرفتن عکس را بزنید مطمئن شوید که روی سوژه‌تان فوکوس کرده‌اید، چنین کاری باعث می‌شود نور عکس نیز درست تنظیم شود.

نکته‌ای برای حرفه‌ای‌تر شدن: بعد از اینکه عکس‌تان را گرفتید می‌توانید از اپ‌های ویرایش عکس استفاده کنید تا حتی سوژه‌تان را واضح‌تر کنید و تاکید بیشتری روی آن داشته باشید، همچنین می‌توانید فریم عکس‌تان را ویرایش کنید تا سوژه به درستی در عکس قرار گیرد. میزان درخشانی، کنتراست و اشباع عکس را نیز می‌توانید در چنین اپ‌هایی تنظیم کنید.

 

3. استفاده فضای منفی در عکاسی حرفه ای با موبایل

«فضای منفی»‌ به فضاهای موجود در اطراف سوژه عکاسی حرفه ای با موبایل گفته می‍شود و استفاده‌ی مناسب از آن‌ها می‌تواند عکس‌تان را از یک عکس «خوب»‌ به یک عکس «عالی»‌ تبدیل کند. اگر فضای منفی زیادی در عکس تان وجود داشته باشد، سوژه‌تان بیشتر به چشم می‌آید و تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب‌تان خواهد داشت. نمونه‌هایی از فضای منفی شامل نمایی از آسمان، آب، مزرعه‌ای خالی یا دیواری بزرگ می‌شوند. به مثال‌های زیر توجه کنید.

 

تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل:

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

4. انتخاب زاویه دید متفاوت برای عکاسی با دوربین موبایل

عکاسی حرفه ای با موبایل نیازمند پیدا کردن و یافتن زاویه دید متفاوت است. عکس گرفتن از زاویه‌های منحصر به فرد و نامنتظره می‌تواند عکس‌ها را با یادماندنی‌تر کند. همچنین از آن‌جایی که بیشتر عکس‌های گرفته شده با دوربین موبایل هوشمند یا به صورت مستقیم گرفته می‌شوند و یا از زاویه دید یک پرنده هستند، زاویه دید متفاوت باعث می‌شود که عکس‌تان در بین دیگر عکس‌ها به چشم بیاید. سعی کنید عکسی از آسمان بگیرید و از آسمان به عنوان فضای منفی در عکس‌تان استفاده کنید یا عکسی از بالا به پایین بگیرید و چنین زاویه‌ای را امتحان کنید. اگر عکس را از زاویه‌ای گرفته‌اید که خط‌ها را کمی منحنی یا نامتناسب نشان می‌دهد می‌توانید از SKRWT photo editing app برای بهبود عکاسی حرفه ای با موبایل استفاده کنید.

 

5. استفاده از انعکاس‌ها در عکاسی با موبایل

انعکاس آسمان در آب منظره‌ی زیبایی است و این که ما چنین منظره‌ای را زیبا می‌بینیم علتی دارد، علتش آن است که انعکاس‌ها برایمان زیبا هستند. پس به دنبال فرصت‌هایی بگردید که بتوانید از انعکاس در عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل استفاده کنید. مکان‌های زیادی هستند که می‌توانید در آن‌جا دنبال انعکاس بگردید، برکه‌های آب، مکان‌هایی که آب جمع شده، آینه‌ها، عینک‌های دودی و سطوح فلزی فقط نمونه‌هایی از این مکان‌ها هستند.

 

6. استفاده از خطوط برجسته

در خیلی از عکس‌ها خطوطی هستند که چشمان بیننده را به سمت خاصی هدایت می‌کنند. این خطوط می‌توانند مستقیم یا دایره‌ای و منحنی باشند. پله‌ها، نمای ساختمان‌ها، خطوط راه آهن، جاده‌ها، یا راه‌های جنگلی نمونه‌هایی از این خطوط هستند. خط‌های برجسته راهی خوب برای ایجاد عمق در عکاسی حرفه ای با موبایل هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا عکس‌هایتان به نظر برنامه‌ریزی‌شده بیایند، حتی اگر خیلی تصادفی با این خطوط برخورد داشته‌اید.

 

ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل:

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

7. پیدا کردن تقارن برای گرفتن عکس حرفه ای با موبایل

تقارن را می‌توان «احساسی از هارمونی و تناسب» تعریف کرد. تصاویری که تقارن دارند می‌توانند به چشم بسیار زیبا بیایند، همچنین ایجاد تناسب در عکس یکی از آسان‌ترین و متقاعدکننده‌ترین راه‌های ترکیب‌بندی عکس است. در عکاسی حرفه ای با موبایل از تقارن می‌توان به عنوان قصدی برای ایجاد تصویری متعادل نام برد که در آن دو طرف تصویر انعکاس یکدیگر هستند. البته که این کار، متفاوت از انعکاسی است که در قسمت‌های قبلی از آن نام بردیم. تقارن را می‌توانید در هر جایی پیدا کنید،‌ می‌توانید در یک عکس ساده از راه‌پله تقارن پیدا کنید یا تقارن مخصوص خودتان را ایجاد نمایید و از آن عکس بگیرید، همان اتفاقی که در تصویر زیر شاهد آن هستید.

 

8. استفاده از الگوهای تکرار شونده در عکاسی

الگوهای تکرار شونده برای عکاسی حرفه ای با موبایل به چشم زیبا می‌آیند، چنین الگوهایی را می‌توانید در هر جایی که عناصر گرافیکی برجسته‌اند و به صورت مداوم تکرار می‌شوند پیدا کنید. خطوط، شکل‌های هندسی، فرم‌ها و رنگ‌ها می‌توانند الگوهایی را ایجاد کنند که تاثیر بصری قوی‌ای با خود به همراه داشته باشند و عکس گرفتن از چیزی همچون کفی زیبا و کاشی‌کاری شده می‌تواند برای ایجاد عکاسی حرفه ای با موبایل تاثیرگذار کافی باشد. می‌توانید این سرگرمی را برای خودتان داشته باشید که به دنبال الگوهای تکرار شونده در محیط اطراف‌تان بگردید.

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

عکاسی حرفه ای با گوشی موبایل

 

9. محدود کردن رنگ‌ها برای حرفه ای تر شدن عکس های موبایلی

به نظرتان جالب نیست که تمام عکس به غیر از یکی از عناصر آن سیاه و سفید باشد؟ به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی برای خیلی‌ها جالب است و البته اپ‌های زیادی برای ایجاد چنین تصاویری وجود دارند. اپ مورد علاقه‌ی ما برای این کار Touch Color است، اپی که به صورت خودکار عکس‌هایتان را به سیاه و سفید تبدیل می‌کند و عناصری که دوست دارید را دست‌نخورده باقی می‌گذارد. محدود کردن رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا عناصری در عکس که می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید را بهتر نشان دهید، عناصری همچون یک گیاه یا هر چیز دیگری که فام (hue) برجسته‌ای دارد. استفاده از این تکنیک عکاسی حرفه ای با موبایل از جهاتی همچون استفاده از فضای منفی برای برجسته کردن سوژه است، تفاوت این روش آن است که با استفاده از آن می‌توانید بدون نیاز به ویرایش فریم، عکس‌تان را ارائه دهید.

 

10. پرهیز از بزرگ‌نمایی

وقتی که از فاصله‌ی دوری با موبایل تان عکس می‌گیرید شاید برایتان وسوسه‌کننده باشد که روی سوژه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید بزرگ‌نمایی کنید. اما در واقع برای عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل بهتر است که همچنین کاری نکنید، انجام چنین کاری می‌تواند باعث شود که عکس نقطه‌نقطه، تار یا پیکسل‌شده به نظر بیاید. در عوض تلاش کنید که به سوژه نزدیک شوید، البته اگر سوژه‌تان یک حیوان وحشی نباشد چون در این صورت توصیه می‌کنیم که فاصله‌تان را حفظ کنید. یا می‌توانید عکس‌تان را از فاصله‌ی مورد نظرتان بگیرید و بعد عکس را کراپ کنید، به این صورت روی کیفیت عکس تاثیری نخواهید گذاشت و دستتان نیز باز است که در مرحله‌ی ویرایش تغییرات مورد نظرتان را روی عکس انجام دهید.

 

نکات عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل:

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

11. جزئیات عکاسی با موبایل را فراموش نکنید

شاید این عبارت را شنیده باشید که «چیزهای کوچک‌اند که تاثیرگذارند». بعضی اوقات چنین جمله‌ای در عکاسی حرفه ای با موبایل نیز صدق می‌کند. عکس‌هایی که از نزدیک گرفته می‌شوند و سوژه‌های کوچکی دارند نیز می‌توانند جلوه‌ی بصری بسیار زیبایی را ایجاد کنند. می‌توانید به دنبال الگوها و بافت‌هایی همچون رنگی از نوع خاص،‌ جاده‌ای خاکی یا بافت روی میز باشید. همچنین بسیاری از مدرسان عکاسی حرفه ای با موبایل می گویند از ابزار «sharpen»‌ در هنگام ویرایش عکس در اپ محبوب‌تان استفاده کنید تا جزئیات عکس هایتان بیشتر به چشم بیاید. همچنین می‌توانید اپ « Camera+» را دانلود کرده و از فیلتر Clarity در آن استفاده کنید، گزینه‌ای که از آن به عنوان «سس مخصوص» این اپ یاد می‌شود، قابلیتی که توسط آن می‌توانید جزئیات عکس‌هایتان را برجسته‌تر کنید.

 

12. نور طبیعی برای عکاسی بهتر است تا مصنوعی

خیلی سخت است که عکس گرفته شده با گوشی هوشمند و فلش پیدا کنید که خوب در آمده باشد و این مورد ضعف عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل است. بیشتر اوقات استفاده از فلش باعث بیش از حد برجسته شدن سوژه، تغییر نامناسب رنگ‌ها و رنگ‌پریده شدن سوژه‌های انسانی می‌شود. در واقع حتی فلش iPhone 8 نیز مشکلات خاص خودش را دارد. پس به جای استفاده از فلش برای عکاسی حرفه ای با موبایل سعی کنید که از هر منبع نور دیگری که می‌توانید پیدا کنید استفاده نمایید و این نکته را حتی در ساعت‌هایی که خورشید در آسمان نیست نیز رعایت کنید. چنین کاری به شما اجازه می‌دهد تا مانند دومین عکس زیر، بتوانید با سایه‌ها بازی کنید، یا در تصویرتان عناصر نیمه‌مرئی داشته باشید.

 

13. عکس‌های انتزاعی با موبایل تان بگیرید

عکس‌های انتزاعی به شما کمک می‌کنند تا مهم‌ترین نکته‌ی سوژه را در عکس‌تان ثبت کنید و این کار را بدون اینکه کل محیط اطراف سوژه را به نمایش بگذارید انجام دهید. به عبارت دیگر، چنین عکس‌هایی هدف‌شان این است که از سوژه‌های هر روزه و تکراری اطراف‌مان تصاویر منحصربه‌فردی بیافرینند. چنین عکسی می‌تواند با کراپ کردن قسمتی از یک عکس نرمال ساخته شود. با گرفتن عکس‌های نزدیک از برخی از سوژه‌ها می‌توانید بیننده را درگیر این کنید که در حال نگاه کردن به چه چیزی است. سوژه‌هایی با الگوهای تکرار شوند کاندیدهای خوبی برای عکاسی انتزاعی با دوربین موبایل هستند.

 

14. برای عکاسی حرفه ای با موبایل سوژه ناگهانی پیدا کنید

عکس‌هایی که در آن سوژه به دوربین نگاه می‌کند می‌تواند به عنوان عکسی یادگاری، برای لحظه‌های خوبی که به دوستان و خانواده‌مان داریم، یا هنگامی که با یک فرد نام‌دار عکس می‌گیریم مناسب باشد. اما بعضی اوقات گرفتن عکس‌های برنامه‌ریزی نشده از افرادی که در حال انجام کار خاصی هستند نیز می‌تواند جالب باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن عکاسی حرفه ای با موبایل این است که تا جایی که می‌توانید از سوژه عکس بگیرید. به این ترتیب عکس‌های بیشتری خواهید داشت که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب نمایید و البته خیلی راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید که در کدام یکی از آن‌ها «همه چیز به خوبی چیده شده است». لحظه‌ای که چشم‌های همه باز است، سر دوستتان کمی به سمتی خم شده و دوست دیگرتان در حال خنده‌ای مخفیانه است.

 

آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی موبایل

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

15.یافتن سوژه غیرمنتظره برای عکاسی

درست است که ترکیب‌بندی عکس یکی از مهم‌ترین جنبه‌های عکاسی حرفه ای با موبایل است ولی بعضی اوقات نیز این سوژه و ایده‌ی منحصربه‌فرد عکس است که باعث شگفت‌انگیز شدن آن می‌شود. عکس‌ها در خیلی از مواقع ابزار بهتری برای برانگیخته‌کردن احساسات هستند و از نظر بیننده‌تان چنین عکس‌هایی به عنوان عکس‌هایی شناخته می‌شوند که حرفی برای گفتن دارند. پس وقتی که می‌خواهید عکس بگیرید خارج از چارچوب فکر کنید، بیننده‌ی عکس‌هایتان با دیدن سوژه‌ای جالب یا غیرمنتظره به طرز جالبی شگفت‌زده خواهند شد.

 

16. تاثیر خندیدن مخاطب در گرفتن عکس های حرفه ای با گوشی موبایل

بعضی اوقات عکس‌هایی که بیشترین تاثیر را در برانگیخته کردن احساسات‌مان دارند آن‌هایی هستند که ما را به خنده وا می‌دارند. عکس زیر، از خانم مسنی است که لباسی با رنگ‌های روشن و عبارت «سلام حسود» پوشیده، می‌تواند بسیار خنده‌دار باشد چون چنین سوژه‌ای غیرمنتظره است و ممکن است خیلی از ماها در قسمتی از وجودمان چنین فردی را تحسین کنیم. عکس دوم که از سگی است که میمون عروسکی در بشقاب غذایش قرار دارد به سوژه‌ی عکس گرفتن‌های کلاسیک اینستاگرامی که از این نوع بود تلنگری می‌زند، عکسی مشابه که از زاویه دید یک سگ است. اگر بتوانید کاری کنید که مخاطبانتان بخندند به احتمال زیاد از عکس‌تان لذت خواهند برد.

 

17. استفاده از لنزی بیرونی برای دوربین موبایل

شما برای عکاسی حرفه ای با موبایل می‌توانید از لنزی بیرونی استفاده کنید. لنزهای مختلفی در بازار هستند که می‌توانید آن‌ها را به گوشی هوشمندتان متصل کنید و عکس‌هایی کاملاً متفاوت داشته باشید. از لنزهای چشم ماهی گرفته تا لنزهای واید به صورت بیرونی برای گوشی‌های هوشمند موجودند. طبق بررسی‌های Wirecutter بهترین لنزهای از این دست برای آیفون توسط Moment ساخته می‌شوند، شرکتی که لنزهای گوشی هوشمند تولید می‌کند. اگر به استفاده از چنین لنزهایی علاقه‌مند هستید از لنزهای این شرکت استفاده کنید یا خودتان به دنبال لنزهای مناسب گوشی‌تان بروید و آن‌ها را امتحان کنید.

 

18. ویرایش عکس های گرفته شده با دوربین موبایل

بسیاری از افراد برای عکاسی حرفه ای با موبایل پس از گرفتن عکس آنها را ویرایش می کنند. ترکیب‌بندی و گرفتن عکس اولین گام در خلق یک عکس خوب است. ویرایش عکس قدم بعدی در عکاسی حرفه ای با موبایل است و البته قدمی ضروری است. فیلترها می‌توانند ابزاری بسیار ارزشمند باشند و فیلترهای اپ اینستاگرام برای ویرایش خیلی از عکس های موبایلی مناسب هستند و حالا نیز اپ دوربین آیفون فیلترهای مشابهی را به کاربرانش ارائه می‌دهد. همچنین اپ‌هایی همچون Pho.to نیز وجود دارند که توسط آن می‌توانید به سادگی و به صورت خودکار عکس‌ها را بدون نیاز به انجام عملیات زیادی ویرایش کنید و اگر قرار است از غداهای روزمره‌تان عکس بگیرید یکی از آخرین و بهترین اپ‌ها برای ویرایش عکس های گرفته شده با دوربین موبایل، اپ Foodie خواهد بود که فیلترهای مختلفی برای انواع غداها دارد.

آموزش تکنیک های عکاسی حرفه ای با دوربین موبایل

عکاسی حرفه ای با موبایل

 

در این مقاله تکنیک های عکاسی حرفه ای با موبایل را یاد گرفتید و حالا شما می توانید برای خلق تصاویر حرفه ای با دوربین گوشی موبایل تان اقدام کنید. اگر قصد آموزش عکاسی حرفه ای با موبایل را دارید بهتر است یکبار دیگر این نوشتار را مرور کنید و سپس به دوستان تان هم ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل را آموزش دهید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب