تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

تله کابین توچال یکی از زیباترین مکان های تفریحی تهران بشمار می رود تله کابین توچال کجاست؟ اگر می خواهید با تله کابین توچال بیشتر آشنا شوید ما را در این نوشتار در سایت سماتک دنبال کنید.

 

تله کابین توچال کجاست

آدرس تله کابین توچال: در منطقه شمیرانات در انتهای ولنجک کوه توچال قرار دارد . توچال نام قله کوهی در شمال شهر تهران است که ارتفاع آن 3962 متر می باشد در رشته کوه البرز واقع شده است. از سمت دامنه جنوبی این کوه به خوبی میتوان شهر تهران را نظاره کرد . مجموعه ورزشی- تفریحی تله کابین توچال از انتهای خیابان آغاز شده و پس از عبور از جاده آسفالته به ایستگاه اول تله کابین توچال متصل می‌شود. این تله‌ کابین سه خط اصلی و سه خط تله سی‌ یژ و یک خط تله اسکی دارد.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

مسیر دسترسی به تله کابین توچال

آدرس تله کابین توچال کجاست؟ تهران- بزرگراه شهید چمران- خیابان یمن- انتهای خیابان ولنجک- بام تهران

 

برای رسیدن به ورودی تله کابین توچال باید خود را به ولنجک برسانید. سوار خودروی شخصی خود شده و خود را به خیابان ولنجک برسانید. این خیابان را تا انتها بالا بروید تا به پارکینگ ورودی توچال برسید. می توانید در این قسمت ماشین خود را پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید یا اینکه با ماشین خود تا بام تهران و ایستگاه اول تله کابین بالا بروید و از پارکینگ آنجا استفاده کنید. برای رسیدن به انتهای خیابان ولنجک همچنین می توانید با استفاده از اتوبوس خط 221 (میدان ولنجک- پایانه شهید افشار) به این محل بروید و در ایستگاه هفدهم از اتوبوس پیاده شوید. از اینجا پیاده یا با استفاده از ماشین های گذری می توانید به ورودی توچال برسید.

 

برای رفتن به توچال به خصوص اگر قصد کوه نوردی و صعود به قله آن را دارید باید از قبل از آب و هوای منطقه اطلاع داشته باشید. در این قسمت ما شما را تا اندازه ای با آب و هوای حاکم بر تهران و قله توچال آشنا می کنیم؛ اما باید پیش از هرگونه سفر به این منطقه از طریق شماره تماس های مربوط به مدیریت توچال یا سازمان هواشناسی از وضعیت آب و هوایی مطمئن شوید.

در کل آب و هوای تهران متاثر از کوهستان های شمال و دشت های جنوب آن است. قسمت شمالی آن آب و هوایی به نسبت معتدل و مرطوب دارد و شب ها نسیم خنکی از سمت کوه داخل شهر می وزد. میزان بارندگی در شمال تهران 429 میلی متر و پوشش گیاهی آن متراکم تر و سرزنده تر است.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

قله تله کابین توچال

توچال یکی از رشته کوه‌های البرز است که قسمت جنوبی آن تفرجگاه تهرانی‌ها شده است. این بخش رو به تهران است و طبیعت و زیبایی آن سبب شده سرمایه گذاری‌های زیادی در آنجا صورت بگیرد. قله توچال، در کنار یک دریاچه است که علت نام‌گذاری آن نیز به این دریاچه بازمی‌گردد؛ توچال یعنی چال آبگیر.

 

قله توچال مهم ترین و مرتفع ترین قله تهران است.
توچال اصلی ترین مقصد کوه نوردی شمال تهران است.
دیدنی ها و تفریحات بسیاری مانند بام تهران، تله کابین، سورتمه، پیست اسکی، تله سیژ و مجموعه های ورزشی و … را در خود جای داده است.
طولانی ترین خط تله کابین و سورتمه کشور را در خود جای داده است.
پیست اسکی توچال یکی از محبوب ترین پیست اسکی های تهران است.
پیست اسکی توچال نزدیک ترین پیست اسکی به پایتخت محسوب می شود.
سکوت و آرامش توچال به ویژه در روزهای عادی می تواند به شما در تجدید انرژی و روحیه کمک کند.
بام تهران، بهترین مکان تماشای پایتخت از فراز بلندی هاست.
توچال به ویژه در منطقه آبشار و بوستان های تندرستی و همچنین در مسیر قله طبیعتی تماشایی دارد.
مسیر تندرستی توچال یکی از بهترین مسیرهای پیاده روی تهران محسوب می شود.
آب و هوای تمیز و متفاوت این قسمت از پایتخت می تواند شما را به وجد بیاورد.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

در کنار جاذبه و دیدنی های تهران، قله توچال یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین قسمت های تفریحی این شهر به شمار می آید. قله ای 3962 متری که در شمال تهران و در میان رشته کوه البرز جای خوش کرده است و محبوب ترین مکان بین کوه نوردان تهرانی برای صعود محسوب می شود. مسیری که بسیاری از مردم با مقداری تمرین و آمادگی جسمانی می توانند به راحتی از آن صعود کنند و از زیبایی های طبیعت در مسیر و قله لذت ببرند. شهر تهران در دامنه جنوبی توچال قرار گرفته و قله این کوه به سمت پایتخت مشرف است.

 

توچال در لغت به معنی چال آبگیر و دریاچه های کوچک است و از آنجایی که قله آن در نزدیکی دریاچه ای از یخ طبیعی قرار دارد به این نام خوانده می شود. طبیعت این کوه با وجود منظره های زیبا، هوای دلنشین کوهستانی، چشمه های متعدد و فضایی آرام و به دور از هیاهوی شهری، در میان شهروندان تهرانی و کوه نوردان دیگر شهرهای ایران و حتی بسیاری گردشگران خارجی طرفداران فراوانی پیدا کرده است. در کنار اینها وجود مجموعه های ورزشی و تفریحی متعدد مانند باشگاه تیراندازی، باشگاه اسکی، زیپ لاین، تله کابین، تله سیژ، مجموعه تفریحی بام تهران، رستوران ها و کافه های متعدد در منطقه توچال به جذابیت این جاذبه افزوده است. منطقه ای که بلندترین نقطه تهران در آن قرار گرفته است و از نظر آب و هوا یکی از تمیزترین مکان های پایتخت در طول سال به حساب می آید.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

تله کابین توچال در پایان خیابان ولنجک، مجموعه بام تهران و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده‌است.
پروژه ساخت این مجموعه در سال 1353 آغاز شد و با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر عملیات تاسیس تلکابین هوایی از ولنجک تهران تا قله توچال البرز تهران آغاز گشت. تله کابین توچال بالاتر از میدان تجریش و در منطقه شمیرانات واقع شده است.همچنین در کنار تله کابین، هتل زیبا و کوهستانی توچال، آماده پذیرایی و ارائه خدمت به مهمانان و ورزشکاران این مجموعه تفریحی ورزشی می باشد.
پروژه ساخت تله کابین توچال با همکاری شرکت فرانسوی ” پوما ” در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی آغاز گردید و در سال ۱۳۵۷ اتمام یافت.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

تله کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی تله کابین نزدیک به ۷۵۰۰ متر می‌باشد که در میان تله کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین پیوسته به‌شمار می‌رود. سرعت حرکت کابین‌ها در مسیر تله کابین، ۴ متر بر ثانیه می‌باشد.

 

تله کابین توچال به عنوان یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین در دنیا از سال ۱۳۵۷ تا کنون فعالیت می‌کند. تله کابین توچال با ۷۵۰۰ متر طول، طولانی‌ترین خط تله کابین پیوسته در دنیا است. تله کابین مسیر صعود به قله توچال را به بهترین شکل از تهران فراهم کرده است. مسیر تله کابین زیبایی‌های خاص خود را دارد. دیدن همزمان تهران از بالا و کوه‌ها اطراف تهران در هر فصلی از سال لذت بخش است. حتی اگر اهل کوهنوردی و اسکی هم نباشید با دیدن توچال انرژی‌تان مضاعف خواهد شد.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

ساعت شروع به کار تله کابین توچال تهران

البته پیش از حرکت به سمت تله کابین یا پیست اسکی توچال با شماره 02124875000 تماس گرفته و از وضعیت جوی و باز بودن مجموعه مطمئن شوید.

ساعت و روزهای کاری مجموعه طبق برنامه ریزی فنی و شرایط جوی حاکم بر مجموعه خواهد بود.

در روز پنج شنبه و جمعه از سااعت 15:30 تا پایان ساعت بهره برداری، 2 کابین اسکی باز و یک کابین مسافر عادی به سمت ایستگاه های پایین حرکت می کنند، به همین جهت توصیه می شود مسافران عادی و کوه نوردان قبل از ساعت 15:30 ایستگاه 5 را تخلیه کنند.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

امکانات ورزشی تله کابین توچال

این مجموعه دارای ۳ پیست جداگانه به شرح زیر است.

 

پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله)
این پیست که از پایین قله توچال (۳۸۵۰ متر) آغاز شده و در هتل (۳۵۵۰ متر) پایان می‌پذیرد، دارای یک دستگاه تله‌سی‌یژ (دوپل مایر) و یک دستگاه تله‌اسکی است. درازای پیست ۱۲۰۰ متر است.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

تصاویر تله کابین توچال تهران

 

با توجه به بلندای پیست اسکی ایستگاه هفتم (بیش از ۳۵۰۰ متر از سطح دریا)، این پیست به همراه پیست اسکی آلوارس در دامنهٔ سبلان در استان اردبیل، نخستین پیست‌های اسکی برفگیر کشور هستند که بیش از هشت ماه در سال قابل بهره‌برداری است. همچنین در این پیست هاف پایپ (Half Pipe) نیز به کار گرفته می‌شود.

 

پیست اسکی ایستگاه هفتم (دامنه غربی)
این پیست در دامنه غربی کوه توچال جای گرفته‌است. چشم‌اندازهای بی‌همتای کوه‌های پیرامونی نمای ویژه‌ای به این پیست بخشیده‌است. درازای پیست ۹۰۰ متر است که بالاترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه آن هتل (۳۵۵۰ متر) است. همچنین در این پیست یک تله‌سی‌یژ پوما به کار گرفته شده‌است.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم
درازای این پیست نزدیک به ۵۵۰۰ متر است که بلندترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر بوده و تا نقطه‌ای در ایستگاه پنجم در ۲۹۴۰ متری پایان می‌گیرد. شایان یادآوری است که این پیست به دلیل نوساز بودن از امکانات تله‌سی‌یژ یا تله‌اسکی بی‌بهره است.

 

مسیر رسیدن به تله کابین توچال

اگر بخواهید به کوه توچال بروید بهترین کار این است که با مترو به تجریش بروید و از آن جا با تاکسی‌های بام تهران، به ورودی مجموعه‌ی توچال برسید. اگر هم با وسیله‌ی شخصی راهی شده‌اید، می‌توانید با خیال راحت به سمت بام بروید چراکه یک پارکینگ بزرگ میزبان خودروی شما خواهد بود.

به ورودی مجموعه که برسید، دو انتخاب پیش روی شماست. اول اینکه پیاده مسافتی در حدود دو کیلومتر را تا تله کابین بپیمایید و دومین راه این است که با اتوبوس‌های مخصوص به سمت تله کابین توچال بروید.

در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از تله سیژ چشمه به حوالی چشمه بروید و در ایستگاه دوم پیاده شوید.

اگر اسکی باز هستید، باید سوار بر خط دیگری شوید از ایستگاه ۵ به ایستگاه ۷ بروید. ایستگاه هفتم تله کابین توچال، یک ساعت از ایستگاه اول فاصله دارد. اینجا مرتفع‌ترین سرسره دنیاست. اگر حرفه‌ای باشید حتما می‌دانید که در این ارتفاع بدون تجهیزات دوام نخواهید آورد.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

اقامت شبانه در تله کابین توچال

در سال ۲۰۰۳ هتلی به نام «توچال» در ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال تکمیل و راه‌اندازی شد. نمای این هتل از چوب بوده و به دامنه شمالی توچال و دامنه جنوبی البرز مرکزی و قلل کلون بستک و خلنو، اشراف دارد.

اگر اسکی یا اسنوبرد دارید، رفتن به هتل توچال کار زیاد سختی نیست؛ در غیر این صورت می‌توانید از تله سیژ هم استفاده کنید. باید حواس‌تان باشد که چطور روی صندلی چوبی آن بنشینید که پاهایتان ضربه نبیند. برای پیاده شدن هم باید به منتهاالیه سمت راست یا چپ صندلی بروید و پیاده شوید. اگر هم تنهایی نمی‌توانید، یکی از متصدیان تله سیژ به شما برای پیاده شدن کمک می‌کند.

پزشک با امکانات گچ‌گیری، کپسول اکسیژن و دیگر لوازم پزشکی هم دارد. اینجا از معدود ارتفاعاتی است که به راحتی آنتن موبایل وجود دارد؛ البته اگر هوا مه‌آلود نباشد. برای اقامت شبانه در هتل به تایید پزشک مستقر در هتل نیاز است.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

پوشش گیاهی و جانوری توچال

پوشش گیاهی توچال شامل ازگیل وحشی، بادام کوهی، سیب وحشی، زالزالک، انواع درختان آلو و درختچه‌هایی مانند زرشک وحشی و تمشک، والک، سیرک یا تره کوهی، آویشن، ریواس، کاکوتی، مرزه کوهی، کنگر، چای کوهی و قارچ وحشی می شود.

تنوع جانوری توچال به دلیل ساخت و سازهای انسانی و شکار غیر مجاز، چندان بالا نیست؛ اما در قسمت هایی از آن می توان پستاندارانی مانند قوچ و میش، گرگ، روباه ‌یا خرگوش را در این منطقه مشاهده کرد. پرنده هایی مانند شاه بوف یا کبک دری نیز در توچال دیده شده اند.

 

موقعیت جغرافیایی تله کابین توچال

قله توچال از شمال به دره رودخانه های جاجرود و شهرستانک و آهار، از غرب به قله های شمالی کوه های استان البرز، قله شاه‌نشین و منطقه امامزاده داوود و از شرق به قله‌های لزون، کلکچال و دارآباد متصل است. این قله بر روی خط الراس شرقی-غربی واقع شده و در تقسیمات شهری، بلندترین کوه نزدیک به تهران محسوب می شود.

تله کابین توچال کجاست | آنچه باید درباره تله کابین توچال بدانید

قبل از رفتن به تله کابین توچال

– برای استفاده از تله کابین حتما باید تا قبل از ساعت دوازده آنجا باشید چرا که پس از آن، بالا رفتن ممکن نیست و تنها بلیت برگشت فروخته می‌شود.
– ساعات کاری تله کابین در روز‌های عادی از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه و در آخر هفته از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه آغاز می‌شود.
– توجه داشته باشید که بلیت خریداری شده را تا انتهای مسیرتان نگه دارید چرا که در هر ایستگاه لازم است بلیت شما چک شود.
– در تله کابین موارد ایمنی و نظافتی را رعایت کنید.
– در ایستگاه اول تله کابین، باید بلیت خریداری کنید و اگر لازم می‌دانید لوازم اسکی کرایه کنید. در این صورت حتما کارت شناسایی به همراه داشته باشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب