روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

شیخ موسی بابل کجاست

روستای شیخ موسی در استان مازندران واقع شده است که یکی از بکرترین مناطق طبیعی ایران است و در ادامه دیدنی های این روستای زیبا در شهرستان بابل را با هم مرور خواهیم کرد. این روستای در استان مازندران از مناطق ییلاقی توابع شهرستان بابل در بخش بندپی شرقی است. این روستا از سال‌های دور به‌عنوان یک منطقه گردشگری و خوش آب‌و‌هوا، توسط گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد. این منطقه به دلیل بافت کوهستانی و جنگلی و نیز ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، بیشتر اوقات میان ابرها قرار می‌گیرد و منظره چشم‌نوا. ییلاق کوهسزی ایجاد می‌کند.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

روستای شیخ موسی دارای بافتی قدیمی و سنتی است. هم‌چنین، مردمی بسیار خونگرم و صمیمی دارد که پذیرای مهمانان و مسافران در تعطیلات، به‌ویژه در فصل تابستان هستند. مردم این روستا به زبان محلی مازندرانی صبحت می‌کنند. از جاذبه‌های این منطقه کوهستانی می‌توان به مقبره‌ای با گنبدی طلایی اشاره کرد که در بالاترین نقطه روستا قرار دارد و محل خاکسپاری امامزاده عبدالله (ع) و حاجی شیخ موسی است.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

حاجی شیخ موسی که بوده است؟

بنابر روایات گذشتگان حاجی شیخ موسی یکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) بوده است. او در دوره امامت امام هفتم، برای ترویج و معرفی دین اسلام به این منطقه مهاجرت کرد و سرانجام در همین روستا از دنیا رفت.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

ساخت مقبره‌ برای حاجی شیخ موسی در این روستا به همت سادات محلی در دوره علویان برمی‌گردد که اشخاصی مانند حاجی شیخ موسی مورد توجه مردم بوده و از جایگاه والایی برخوردار بوده‌اند. به همین دلیل بعد از فوت آن‌ها، مقبره‌ای برای این عزیزان ساخته می‌شد.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

تفریحات روستای شیخ موسی بابل

از جاذبه‌های دیگر این منطقه، چشمه‌های آب معدنی هستند که درختان سرسبز و کهنسالی در اطراف آن‌ها روییده است. درضمن خانه‌های قدیمی که با گل و چوب ساخته شده و دیواره‌های سنگی موجود در میان جنگل و کوه از دیگر مناظر زیبای این منطقه به شمار می‌رود. در اطراف روستای شیخ موسی روستاهای کوچک و دیدنی دیگری نیز وجود دارد از جمله: روستاهای لهه، شالینگچال، نیراسم و… .

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

مراسم فولکلوریک در روستای شیخ موسی بابل

از جذابیت‌های دیگر این ییلاق، مراسم فولکوریکی به نام جشن مردگان است. 28 تیر ماه درگاهشمار طبری مصادف است با جشن بیست و ششم عیده ماه که در نظر افراد این منطقه روز بزرگی است و یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین جشن‌های باستانی این خطه محسوب می‌شود.

این جشن که هر ساله طی یک مسابقه کشتی پهلوانی در بین مردم و پیشکسوتان استان برگزار می‌شود، به یک باور قدیمی در بین مردم عادی برمی‌گردد که به زمان فریدون در افسانه‌ها مربوط می‌شود. طبق این باور قدیمی، فریدون که به خونخواهی پدرش به جنگ با ضحاک ماردوش رفته بود، با جمعی از مردم مازندران توانست ضحاک را شکست دهد و در داخل چاهی بیاندازد. در این روز مردم محلی به روشن کردن شمع بر روی مزار رفتگان می‌پردازند.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

آبشار روستای شیخ موسی

یک آبشار زیبا و بسیار بزرگ زیر کوه شیخ موسی قرار دارد. به لطف این آبشار، می‌توان گرمای تابستان را برای چند ساعتی فراموش کرد. آب این آبشار حاصل ذوب شدن برف‌ها و بارش باران است. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این آبشار می‌توان به دیواره صخره‌ای آن اشاره کرد که گذر آب در طی سالیان متمادی، آن را به شکل زیبایی صیقل داده است.

در مسیر رسیدن به کوه، رودخانه‌ای در امتداد آبشار پایین دره‌ها قابل مشاهده است. آبشار شیخ موسی که در حدود 70 کیلومتری جنوب بابل قرار گرفته، تقریبا 18 متر ارتفاع دارد.

این آبشار در فصل پاییز بسیار پرآب است و سرانجام به رودخانه سجادرود یا به زبان بابلی «سج‌رود» می‌ریزد. شدت سرما در فصول سرد سال به حدی است که با آبشاری یخ‌زده و خاموش مواجه خواهید شد و قندیل‌های یخی که چون الماسی درخشان در مسیر آبشار ایجاد شده‌اند، منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی به وجود می‌آورند.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

بهترین زمان بازدید از آبشار

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان است که هوا بسیار خنک و دلچسب است. چهره آبشار در فصل بهار بی‌نظیر است و می‌توانید ساعات بسیار خوشی را در این منطقه بگذرانید.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

اجاره ویلا در شیخ موسی بابل

از نظر اقامتی در این روستا مسافران و مهمانان عزیز می‌توانند برای شب ماندن خانه اجاره کنند، به تفریح بپردازند و از چشمه‌ها و آبشارهای زیبا بازدید کنند و از نان محلی، شیر و دیگر محصولات ارگانیک این منطقه لذت ببرند. در این روستای زیبا درختان گردو، پرتقال، سیب، گوجه سبز، انار و… به چشم می‌خورد.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

ادرس روستای شیخ موسی بابل

در منطقه بندپی شهرستان بابل، روستایی بسیار زیبا و خوش آب و هوا به نام شیخ موسی قرار دارد. این روستا با ارتفاعی در حدود 2500 متر بالاتر از سطح دریا، منطقه ای را برای ییلاق به وجود آورده تا بازدید کنندگانش را در گرم ترین روزهای سال به این محیط مطبوع و دلربا بکشاند. در بالاترین نقطه این منطقه چند گنبد نقره ای به چشم می خورند که محل خاکسپاری امام زاده عبدالله (ع) و حاج شیخ موسی می باشد. در دل کوه های سر سبز این ناحیه، آبشاری چشم نواز قرار دارد که از زیباترین جاذبه های روستای شیخ موسی به شمار می رود به علاوه درخت ها، درختچه های بیرون زده از دل سنگها و ابرهایی که دامنه های مرتفع کوه هایش را در اکثر ایام سال دربر گرفته اند، تصویری بدیع در دل نظاره کنندگانش بر جای گذاشته.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

مسیر دسترسی به روستای شیخ موسی

مسیر رسیدن به این روستای سرسبز از طریق شهرستان بابل در بخش بندپی شرقی به سمت شهر گلوگاه از روستای فیروزجاه است. مسیر دیگر به سمت شهرستان قائم‌شهر از طریق روستای شیرگاه است. جاده شیخ موسی از زیباترین جاده‌های شمال است که همانند تکه‌ای از بهشت، در تمام فصول سال شگفتی‌های خاص خود را دارد و طبیعت بکر آن برای همیشه در ذهنتان خواهد ماند. دره‌های خوش آب‌وهوا، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان سبز و باشکوه، گذر مه در مقابل چشمانتان در بهار و هنرنمایی درختان در پاییز بخشی کوچک از جذابیت‌های مسیر رسیدن به کوه است. اگر در اواخر فصل بهار به منطقه روستای شیخ موسی بروید، در مسیر، گله‌هایی از حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و اسب را می‌بینید که حس و حال خاصی به چشم‌اندازها بخشیده‌اند.

روستای شیخ موسی بابل کجاست + تصاویر

فاصله بابل تا شیخ موسی

جاده فیروزجاه به سمت شیخ موسی کوه، یکی از زیباترین مسیرهایی است که در سفر به شمال کشور می‌توانید از رانندگی در آن لذت ببرید. طول این جاده از شهرستان بابل، حدود 70 کیلومتر است. از هر مسیری که وارد این جاده شوید، مناظر خارق‌العاده آن، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. آسمان آبی، کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبز و صخره‌هایی که زیر آبی آسمان قد علم کرده‌اند، جذابیت خاصی را به جاده روستای شیخ موسی بخشیده‌اند.

جدیدترین مطالب