زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

مکان های تفریحی زنجان

تفریحات زنجان تعدادشان بسیار زیاد است و در این پست قصد داریم زیباترین مکان های تفریحی و گردشگری زنجان را به شما عزیزان معرفی کنیم. این شهر در نقطه کوهستانی ایران واقع شده است و به همین دلیل آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. جاهای دیدنی زنجان باعث شده است تا همواره گردشگران و مسافران از سراسر ایران به این شهر توریستی و دیدنی سفر کنند. زنجان یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری دارد و به شما توصیه می کنیم حتما به این شهر دیدنی سفر کنید.

 

زنجان از شهرهای سردسیر و کوهستانی کشور ایران است و به همین دلیل بهتر است اگر سرمایی هستید در فصول سرد سال به این شهر سفر نکنید. البته برای تفریحات زمستانی مثل اسکی در زنجان مسلما باید در فصل زمستان به این شهر بروید. به طور کل اما بهترین فصل سفر به زنجان بهار و تابستان است. در فصل بهار که این شهر هوایی خنک و بسیار مطبوع دارد، در تابستان هم گرمای هوا آزارتان نمی‌ دهد و تابستان‌ های زنجان معتدل بوده و در بسیاری از روزها هوا خنک است.

 

استان زنجان (به پارسی میانه: زنگان ) یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌ نشین محسوب می‌شود. این استان دارای ۸ شهرستان و ۱۲۱۰ روستا است که از این تعداد، ۹۷۸ دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه هستند. عکس: نماد چاقوی زنجان که از جمله صنایع دستی این استان محسوب می‌ شود.

 

جاهای دیدنی زنجان

مکان های گردشگری و تفریحی زنجان را در اینجا به شما معرفی می کنیم. زنجان برعکس این که شاید خیلی‌ها تصور کنند که چندان جایی برای دیدن ندارد، شهری است پر از جاهای دیدنی و جاذبه های تاریخی جذاب و طبیعت چشم‌ نواز که می توانید از جاهای دیدنی زنجان دیدن کنید. شما عاشق طبیعت‌ گردی باشید یا گشت‌ و گذار در دل تاریخ را دوست داشته باشید، در هر صورت از سفر به شهر زنجان لذت خواهید برد. جاهای دیدنی زنجان در بهار هر سلیقه‌ ای را پوشش می‌ دهند.

 

آبشار شارشار زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

آبشار شارشار شهر زنجان از نقاط دیدنی استان زنجان است. این آبشار در منطقه تهم، در شمال باختری شهر زنجان قرار دارد. این آبشار در میان سنگ‌ های صخره‌ای قرار گرفته است‌ و حدود ۵ کیلومتر با دریاچه مصنوعی سد تهم فاصله دارد. آبشار شار شار که در پنج کیلومتری دریاچه سد تهم قرار دارد یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان است. این منطقه آب‌ و هوای بسیار مطبوع و خنکی دارد و در فصل تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اگر دوستدار طبیعت و اهل طبیعت‌ گردی باشید از رفتن به این منطقه و تماشای این آبشار زیبای شارشار زنجان بسیار لذت خواهید برد. البته گویا این آبشار بعد از آبگیری سد به زیر آب رفته؛ اما خود سد تهم زیبایی‌ های زیادی دارد. ضمن این که دریاچه مصنوعی تهم دارای آبی بسیار زلال است و درختان سرسبز به جذابیت منطقه افزوده‌ اند.

 

بازار سنتی زنجان

بازار سنتی زنجان در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال 1213 در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سرا‌ها و گرمابه‌ها در سال 1324 به آن اضافه شده است. مجموعه بازار قدیمی زنجان به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. این بازار طویل‌ ترین بازار ایران و جزء بهترین مکان های سنتی زنجان است. این بازار معروف یکی از آن دیدنی های زنجان است که به هیچ عنوان نباید از دستش بدهید!

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

قدمت بازار سنتی زنجان که طولانی‌ ترین بازار سرپوشیده ایران است به دوران قاجاریه برمی‌گردد. تماشای سقف آجری، چایخانه‌ها، تیمچه‌ها و سراهای مختلف این بازار تاریخی لذتی تکرارنشدنی را نصیب شما می‌کند؛ حتما برای بازدید از بازار زنجان وقت کافی صرف کنید و از کنار آن سرسری نگذرید، در هر گوشه و کنار این بازار چیزی هست که شما را شگفت‌زده کند.

 

فرهنگ غنی این شهر و آداب و رسوم مردم آن را به وضوح می‌توان در جای جای این بازار مشاهده کرد. با رفتن به بازار سنتی زنجان علاوه بر این که به گشت‌وگذار تاریخی جانانه‌ای می‌پردازید، می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را از مواد غذایی و خوراکی گرفته تا لباس و انواع صنایع دستی برای مصرف خودتان یا به عنوان سوغاتی، با قیمت مناسب از این بازار بخرید.

 

رختشویخانه شهر زنجان

بنای رختشویخانه زنجان یا مجموعه تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان احداث شده ‌است. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌ شسته‌ اند. این بنا در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌ شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمین این بنا توسط علی اکبر خان توفیقی اولین شهردار وقت زنجان خریداری شد و در سال ۱۳۴۵ ه‍. ق توسط او ساخته شده است. موزه رختشویخانه زنجان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زنجان است که در قلب بافت تاریخی شهر قرار دارد.

 

رختشویخانه زنجان منحصربه‌فردترین جای دیدنی زنجان است. در زمان قاجار، حاکم زنجان، این‌جا را برای راحتی زنان ساخت. این مکان، محلی برای رخت شستن زنان زنجان بوده است. انشعابی از قنات، برای رساندن آب به این محل ساخته شده و زنان می‌توانستند در محیطی خصوصی در فصل سرد یا گرم سال در اینجا رخت بشورند. حیاط رختشویخانه زنجان بسیار زیباست و توصیه می‌کنیم که وقتی به خیابان سعدی رفتید، حتماً رختشویخانه را ببینید.

 

موزه رختشویخانه شهر زنجان در زمان‌ های قدیم به این منظور ساخته شده بود تا مردم مجبور نباشند در سرمای هوای زمستان‌ رخت و لباس‌ های خود را در فضای آزاد بشویند. اکنون این بنا مرمت شده و به موزه مردم‌ شناسی تغییر کاربری داده است. ضمن این که موزه رختشویخانه یک بنای ساده نیست و ترکیبی بی‌نظیر از حوضچه‌ها، نورگیرها، ستون‌ها و قوس‌هاست که نشان از معماری منحصربه‌فردی دارند.

 

دودکش جن و پری ماهنشان زنجان

دودکش جن زنجان که در اصلاح زمین‌شناسی «هودو» (Hoodoo) نامیده می‌ شود در حقیقت به نوعی از فرسایش گفته می‌شود که بر اثر آن مناره‌های طویلی از رسوبات و سنگ‌ها از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری زنجان ماهنشان تلقی می شود. نمونه‌ای از این پدیده طبیعی در زنجان وجود دارد. خرافات همواره با فرهنگ باستانی مردم محلی عجین است و گاهی باعث خلق داستان‌های غیر قابل باوری می‌شود که دهان به دهان و نسل به نسل روایت می‌شوند. در گذشته به دلیل عدم پیشرفت علم و دانش، هر پدیده را به عوامل ماورایی و فرا زمینی نسبت می‌دادند. دودکش جن و پری ماهنشان زنجان که یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌ شود، نمونه‌ای از همین موارد است. دودکش جن شهر زنجان نام صخره‌ های بلندی است که در اثر فرسایش به شکل مناره‌ هایی بلند در آمده‌ اند.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

برخی از محلیان آن را از دور به شکل دودکش‌ هایی عظیم می‌ دیدند و بر این باور بودند که اینها را اجنه ساخته‌اند. اما در حقیقت همه این صخره‌ها در اثر پدیده زمین شناسی با نام «هودو» تشکیل شده‌اند. پس با خیال راحت از این جاذبه دیدنی زنجان بازدید کنید و نگران حضور دیو و اجنه نباشید! همچنین در نزدیکی دودکش جن و پری ماهنشان زنجان، قلعه‌ ای قدیمی وجود دارد که به تخت دیو مشهور است. این قلعه نیز دارای قدمت هزاران ساله است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

شماره تماس: ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دودکش جن و پری ماهنشان زنجان: ۱۲۰ کیلومتری زنجان، ۲۰ کیلومتری ماهنشان

 

خانه ذوالفقاری ها زنجان

خانه ذوالفقاری شهر زنجان مربوط به دوره قاجار است و در خیابان طالقانی شهر زنجان واقع شده است. عمارت ذوالفقاری شهر زنجان در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محله دالان آلتی در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد. این خانه به سبک بناهای اواخر دورهٔ قاجار ساخته شده‌ است. سبک ساختمانی آن از بناهای گوتیک اروپایی الهام گرفته شده‌ است.

 

خانه ذوالفقاری ها زنجان یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان به حساب می‌آید. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار و حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. همان طور که انتظار می‌رود، خانه ذوالفقاری زنجان به خانواده ذوالفقاری تعلق داشته است. این خانواده یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خانواده‌های زنجان بودند و هنوز هم در همین شهر حضور دارند. آن‌ها از نفوذ و قدرت بسیاری برخوردار بودند. این خانه نیز عمارت اصلی این خانواده به حساب می‌آمد. این خانه زیبا این روزها به موزه تبدیل شده است. در این موزه از آثار تاریخی مختلف نگهداری می‌شود که در محدوده زنجان و طی حفاری‌های اخیر به دست آورده‌اند.

 

ساعت بازدید خانه ذوالفقاری ها زنجان: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید خانه ذوالفقاری ها زنجان: ۲هزار تومان

آدرس خانه ذوالفقاری ها زنجان: استان زنجان، زنجان، خیابان طالقانی

 

معبد داش کسن زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

معبد داش کسن استان زنجان بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است. این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است. این بنامعبد داش کسن زنجان به دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی در دو سمت آن و به قرینه یکدیگر مزین است. نمونه‌های مشابه نقش‌های اژدهای آن در جای دیگری از ایران دیده نمی‌شود.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

یک نکته جالب درباره معبد داش کسن سلطانیه زنجان این است که الجای خاتون خواهر سلطان محمد خدابنده دستور ساخت این معبد را داده بود؛ اما با مسلمان شدن ایلخانان ساخت این بنا متوقف شد و ناتمام ماند. اگر به معماری دوران باستان علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم که حتما در سفر به زنجان از این معبد بازدید کنید.

 

حسینیه اعظم شهر زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان است که در جنوب شهر زنجان واقع شده ‌است. قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد این حسینیه توسط دو نفر به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف گردید. اگر از کمربندی جنوبی حرکت کنید، آن را خواهید دید و درست رو‌به‌روی پل سیدالشهدا قرار دارد. از درون شهر هم اگر بخواهید به آن بروید، در خیابان فردوسی است. در این حسینیه بخشی از فرهنگ زنجان را خواهید دید و از دیدنش شگفت‌ زده خواهید شد.

 

آرامگاه ملاحسن کاشی در زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

آرامگاه ملاحسن کاشی عمارتی در نزدیکی گنبد سلطانیه، توسط شاه طهماسب اول به افتخار ملاحسن کاشی عارف قرن ۱۴میلادی بنا شده‌است. تکمیل معماری داخلی بنا توسط فتحعلی‌شاه قاجار در دوران قاجار و قرن نوزدهم میلادی انجام گرفته ‌است.

 

مجموعه ائل داغی زنجان

مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل داغی زنجان یا مجموعه تفریحی گاوه‌ زنگ زنجان در شمالی‌ ترین نقطه زنجان و در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد. آلاچیق‌های چوبی، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی و غیره از جمله تسهیلات موجود در این مجتمع است. مجموعه تفریحی ائل داغی زنجان یکی از بهترین و پرطرفدارترین تفرجگاه‌های زنجان است که در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد و از آن به عنوان بام زنجان هم یاد می‌شود. این مجموعه تفریحی در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر زنجان قرار دارد و مکانی مناسب برای تفریح و خوش‌گذرانی اهالی شهر و مسافران است. مجموعه ائل داغی زنجان دارای تمام امکانات تفریحی و رفاهی از جمله رستوران و کافی‌شاپ، قایق‌رانی، دوچرخه‌سواری، سینما پنج بعدی و پرواز با پاراگلایدر است.

 

قلعه بهستان ماهنشان زنجان

قلعه بهستان یا کهن دژ در شهرستان ماهنشان در استان زنجان و در کنار رود خانه قزل اوزن واقع است. به اعتقاد برخی باستان‌ شناسان قدمت قلعه بهستان ماهنشان زنجان به دوره ماد‌ها بر می‌گردد. قلعه بهستان زنجان با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یکی از دیدنی ترین جاهای تفریحی زنجان است. قلعه‌ی بهستان شهر زنجان که در ۱۴ کیلومتری شمال ماهنشان در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد، در کنار رودخانه‌ قزل‌اوزن و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان است. در دل کوه سوراخ‌ های غار مانندی به‌ دست ساسانیان ساخته‌ شده است. برای دیدن قلعه بهستان زنجان یک روز وقت لازم است.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

شماره تماس قلعه بهستان زنجان: ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید قلعه بهستان زنجان: ۲۴ ساعته

آدرس قلعه بهستان ماهنشان زنجان: استان زنجان، شهرستان ماه‌نشان، کنار رودخانه قزل اوزن

 

گنبد سلطانیه زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

گنبد سلطانیه در زنجان مقبره اُلجایتو است که از ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود. گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد قرار دارد و قدیمی‌ ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است.

 

مسجد جامع زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

مسجد جامع زنجان معروف به مسجد سید در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا ساخته شد. این مسجد در قلب بافت قدیمی شهر قرار دارد. مسجد جامع زنجان یکی از مکان های دیدنی تاریخی-مذهبی این شهر است که معماری بی‌نظیرش چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این مسجد در دوران قاجاریه بر اساس طرح مسجدهای چهار ایوانی ساخته شده است. این چهار ایوان در چهار گوشه مسجد به صورت قرینه قرار گرفته‌اند و زیبایی خاصی به مسجد بخشیده‌اند.

 

موزه مردان نمکی زنجان

موزه مردان نمکی در زنجان نامی است که به شش مومیایی کشف‌ شده در زمستان سال 1372 در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن، به‌ شدت آسیب دیده‌ اند. این موزه یکی از زیباترین جاهای دیدنی زنجان است که در سفر خود حتما باید آن را در لیست بازدید قرار دهید.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

موزه مردان نمکی زنجان خانه‌ یکی از مهمترین آثار باقی‌ مانده‌ باستان‌ شناسی در ایران، «مرد نمکی» است. این مکان به موزه مردان نمکی زنجان هم مشهور است و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. «مردان نمکی» که از معدن چهرآباد در استان زنجان به‌دست‌ آمده‌ اند، نمونه‌ های بی‌ نظیر سالمی از انسان پیش از تاریخ‌ اند. حتی لباس‌ ها و موهای مردان نمکی تحت شرایط خشکی و نمکی که روی آن‌ها بوده، سالم باقیمانده است.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

ژست دستان مرد نمکی به هنگام ترس از سقوط معدن بیننده را شگفت‌ زده خواهد کرد. 3 تا از 4 مرد نمکی کشف‌ شده، اینجا و در این موزه حاضر هستند. اما مرد نمکی اصلی در موزه‌ ایران باستان تهران قرار دارد. علت انتخاب مردان نمکی برای این موزه، کشف شش مومیایی در معدن نمک چهرآباد زنجان است. سه مومیایی مربوط به دوران هخامنشیان بوده و دو مومیایی مربوط به دوران ساسانیان است که در موزه باستان شناسی زنجان مورد بازدید عموم قرار می‌گیرند. از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود 400 پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود 400 تا 600 میلادی) هستند.

 

پل تاریخی میر بهاءالدین زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

پل میر بهاءالدین زنجان که با نام‌ های پل کهنه و پل اژدهاتو نیز شهرت دارد، در محور جنوبی حومه شهر زنجان در مسیر استان‌ های زنجان به کردستان ساخته شده است. پل میر بهاء الدین از نظر قدمت متعلق به اواسط دوره قاجار و زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار است. این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

پل تاریخی میر بهاءالدین زنجان که روی زنجان رود ساخته‌ شده است، در ابتدای جاده‌ ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد. وقتی‌ که وارد جاده‌ ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید. یک محوطه‌ ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت است. توصیه می کنیم حتما از پل تاریخی میر بهاءالدین شهر زنجان دیدن فرمایید.

 

تفریحات زنجان

زنجان و یک دنیا مکان برای تفریح و گردشگری + تصاویر

غار کتله خور یکی از زیباترین تفریحات زنجان تلقی می شود و این غار در مرحله اکتشاف قرار دارد و قسمت های کوچکی از آن در حال حاضر برای بازدید عموم باز شده است. یکی از بهترین تفریحات زنجان غارهای کتله خور تلقی می شوند و این غار در 150 کیلومتری جنوب این شهر زیبا و دیدنی قرار گرفته است. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار کتله خور از جاده سلطانیه به همدان به سمت گرماب خواهد بود. این غار هنوز به ‌اندازه‌ غار علیصدر همدان، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است. کتله‌خور غاری خشکی آبی است که در شهرستان خدابنده قرار دارد. نخستین بار در بهار سال ١٣٣١ خورشیدی گروهی از سر‌شناس‌ترین کوهنوردان ایران اقدام به بازدید غار کتله خور کردند. بنابه اظهارات یک گروه کوهنوردی از دانشگاه بوعلی همدان شکل‌گیری این غار به دوران ژوراسیک (بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل) باز می‌گردد.

 

روستاهای دیدنی زنجان

روستای شیلاندر یکی از روستاهای دیدنی شهر زنجان است که در فاصله 30 کیلومتری شمال‌ غرب استان زنجان واقع شده و از طبیعتی سرسبز بهره می‌برد. این روستای پلکانی بر دامنه کوهی مشرف بر رودخانه قرار گرفته و با وجود آبشارهای زیبا و همچنین درختان پربار گردو، توت، گیلاس، آلبالو و فندق بهشتی بر روی زمین است. به روستای شیلاندر زنجان لقب روستای پروانه‌ ها را می‌ دهند؛ زیرا با وجود درختان توت بسیاری که در این روستا قرار دارد پروانه‌های زیادی آن‌جا دیده می‌شوند. بهترین زمان بازدید از روستاهای دیدنی زنجان از اردیبهشت تا آبان ماه است. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید این منطقه را از دست ندهید؛ این منطقه بهترین مسیر را برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار در طبیعت و حتی کوهنوردی دارد.

 

مکان های تفریحی زنجان را در این نوشتار به شما عزیزان معرفی کردیم و جاذبه های گردشگری زنجان ماهنشان را در بالا مشاهده کردید امیدواریم در سفر به استان زنجان از تمام جاهای دیدنی زنجان دیدن کنید و از مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری زنجان لذت ببرید.

جدیدترین مطالب